Fråga om Platy

#1 - 18 november 2007 12:41
Hej har ett akvarium som jag har yngel i.De är 4 veckor och i varierande storlek.Nu undrar jag om jag kan lägga över min höggravida Platy i det akvariet eller äter hon upp ynglen?:)
#2 - 18 november 2007 12:45
lady skrev:
Hej har ett akvarium som jag har yngel i.De är 4 veckor och i varierande storlek.Nu undrar jag om jag kan lägga över min höggravida Platy i det akvariet eller äter hon upp ynglen?:)

Det ska inte vara någon fara för dom bör bara någon cm stora :)
#3 - 18 november 2007 15:49
ursäkta att jag lägger mig i..
Har en corall platy som nu börjar visa lite mörka prickar, antar att det är ögon,men hon har haft bra länge ett vitt rör (som de flesta säger att de har när de föder precis.men det har inte kommit något och är lika rund och go om magen)hur länge som helst, hon gömmer sig bakom växter..
Men min fråga är hur långt är det kvar tills det ska hända något.. Yngla av sig alltså.
#4 - 18 november 2007 17:58
elinj skrev:
ursäkta att jag lägger mig i..

Har en corall platy som nu börjar visa lite mörka prickar, antar att det är ögon,men hon har haft bra länge ett vitt rör (som de flesta säger att de har när de föder precis.men det har inte kommit något och är lika rund och go om magen)hur länge som helst, hon gömmer sig bakom växter..

Men min fråga är hur långt är det kvar tills det ska hända något.. Yngla av sig alltså.

Det som jag lärt mig känne tecken när mina fiskar ska föda att dom brukar dra sig lite undan bli aningen rastlösa samt flämtar mycket det brukar vara säkert tecken att då kommer dom föda inom 48 tim
#5 - 18 november 2007 18:16
Saruman skrev:
Det som jag lärt mig känne tecken när mina fiskar ska föda att dom brukar dra sig lite undan bli aningen rastlösa samt flämtar mycket det brukar vara säkert tecken att då kommer dom föda inom 48 tim

ok,, det var ett ännu bättre känne tecken,, för det dom har alltid haft den där vita röret sen jag fick dom för ca 2 veckor sedan och det har ju inte kommit några småttingar än,,

Den ena börjar flämta lite mer idag, flaxar lite mer med fenorna.. fast det kan det ju även vara att det börjar bli jobbigt,
vad menar du med rastlösa??
#6 - 18 november 2007 20:12
elinj skrev:
ok,, det var ett ännu bättre känne tecken,, för det dom har alltid haft den där vita röret sen jag fick dom för ca 2 veckor sedan och det har ju inte kommit några småttingar än,,

Den ena börjar flämta lite mer idag, flaxar lite mer med fenorna.. fast det kan det ju även vara att det börjar bli jobbigt,

vad menar du med rastlösa??

Menar att dom simmar upp o ner vid glaset ut tryckte mig lite fel bara menade oroliga o inte rastlösa ber om ursäkt för det
#7 - 18 november 2007 21:13
Saruman skrev:
Menar att dom simmar upp o ner vid glaset ut tryckte mig lite fel bara menade oroliga o inte rastlösa ber om ursäkt för det

det är lungt alla kan göra fel ibland ;)

så de beter sig som mina andra fiskar strax innan, bra att veta. behöver man inte kolla extra skarpt i karet efter små yngel,, för de har inte börjat göra så än iaf.

Tack för tipset
#8 - 19 november 2007 11:37
Så lite så o jag önskar dig lycka till att du hinner se när honan kommer att föda :)
#9 - 19 november 2007 12:21
Saruman skrev:
Så lite så o jag önskar dig lycka till att du hinner se när honan kommer att föda :)

mm det hoppas jag med,, :)
#10 - 20 november 2007 14:35
lady skrev:

Det kommer nog att gå bra.
Bilagor:
#11 - 22 november 2007 07:36
HEJ!!!

Jag vill bara tala om detta:
Igår började min corall platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..

Äntligen har jag fått platy yngel.
#12 - 22 november 2007 10:00
elinj skrev:
HEJ!!!

Jag vill bara tala om detta:

Igår började min corall platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..

Äntligen har jag fått platy yngel.

Hej och grattis.Vi fick 30 st nya platy yngel i förrgår så nu har vi 15st som är 4 veckor och resten nyfödda:).Lycka till med bebisarna.Annica
#13 - 22 november 2007 11:13
mm,,, de är riktigt söta små ena,,

men jag tänkte,, födder dom alla på en gång eller kan det ta ett tag,, för jag är lite osäker om hon är färdig för hon gömmer sig bakom växterna efter att jag släppte ut henne från yngelkassan,,

Hur länge simmar yngel i detta fall nära plastgolvet av yngelkassan?
#14 - 22 november 2007 11:30
Ahh kul att höra att du har lyckats få yngel Gratis :)
#15 - 22 november 2007 11:38
Saruman skrev:
Ahh kul att höra att du har lyckats få yngel Gratis :)
mm,,tack :) äntliggen, har väntar länge på att det skulle komma
men det var som du sa,, hon simmar upp och ner,, för det röret som de flesta pratade om fanns ju där hela tiden redan när jag fick henne.
#16 - 22 november 2007 13:12
Ja, Platyyngel och halvvuxna platys har jag hur mycket som helst. Om någon kommer förbi Uppsala där jag bor så får ni gärna köpa billigt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla nya Platys som föds hela tiden. Har gett bort till alla akvarister jag känner nu. Man vill ju inte precis spola ner dem i toaletten! Det är trevliga fiskar, men kan bli ganska många! (Allt helt utan yngelakvarium eller kasse)
#17 - 22 november 2007 14:39
MattiasL skrev:
Ja, Platyyngel och halvvuxna platys har jag hur mycket som helst. Om någon kommer förbi Uppsala där jag bor så får ni gärna köpa billigt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla nya Platys som föds hela tiden. Har gett bort till alla akvarister jag känner nu. Man vill ju inte precis spola ner dem i toaletten! Det är trevliga fiskar, men kan bli ganska många! (Allt helt utan yngelakvarium eller kasse)

Jag själv har ju bara 3 st från början , 2 honor och en hane,, och nu kommer dessa små yngel 20 st,, som jag själv kommer spara ca 3 eller 4 st av.
Sen får jag väl sälja dom först och främst till zooaffär. Men det ska bli kul att få se dom växa nu.
#18 - 22 november 2007 14:39
tänkte på en sak om just platy och svärdbärare.

Är platy mer född gladare än svärdbärare,,, om ni fattar vad jag menar???
#19 - 22 november 2007 16:30
Jag tror inte att platys är född gladare än svärdbärare :)
#20 - 22 november 2007 16:38
Svärdisarna är nog aningen mer agro. Mina svärdhonor mobbar varandra ganska mycket..
Vad jag minns så var platysarna rena änglarna jämfört
#21 - 22 november 2007 19:07
det jag menar,,, är födder platy mer och oftare än svärdbärare gör??
#22 - 22 november 2007 19:13
allt beror på från fisk till fisk men som folket säger här på forumet så är den gyllene regel när första ynglet har föds så tar det drygt mellan 3-4 veckor till nästa omg kommer

För min platy tar det ca 4 veckor att få yngel o jag misstänker att det är likadant för svärdbärare med:)

Men någon får gärna rätta till mig om jag skulle ha fel det som jag skrev
#23 - 22 november 2007 19:17
jag kan rätta dig,, har själv svärdbärare och det stämmer att det är ca 4-5 veckor mellan rum..

Så det är likadant med platy också,, bra att veta
#24 - 22 november 2007 21:53
Tack!

då har jag fått lära mig något nytt ikväll då :)
#25 - 23 november 2007 11:31
Platy guppy och svärdbärare, samt många arter av molly föder med c:a en månads mellanrum, ibland verkar de lägga in en paus emellan så det blir några dagar till men detta är en regel som brukar stämma rätt bra.
#26 - 23 november 2007 11:51
mm,, svärdbärare har jag märkt det.

En annan sak till som har hänt mig första gången.
En svärdbärare har inte någe svart alls i magen, medan de andra har det.. Varför har inte hon svart någe borde väl hon ha,, för jag har sett att hanarna jagar henne med.
#27 - 23 november 2007 11:53
elinj skrev:
mm,, svärdbärare har jag märkt det.

En annan sak till som har hänt mig första gången.

En svärdbärare har inte någe svart alls i magen, medan de andra har det.. Varför har inte hon svart någe borde väl hon ha,, för jag har sett att hanarna jagar henne med.

Någon typ av "fläck" finns där eller hur, för det är väl en gammal hona? Har hon nyss fött kan det vara ganska "ofärgat" i det området, men snart kommer det tillbaka....
#28 - 23 november 2007 11:56
tummen skrev:
Någon typ av "fläck" finns där eller hur, för det är väl en gammal hona? Har hon nyss fött kan det vara ganska "ofärgat" i det området, men snart kommer det tillbaka....

nej hon är inte gammal hon är ca 1½ månad gammal,, en liten fläck finns där men just den där stora svarta massan som de flesta har, har inte hon.

Ok... då får man se vad som händer,, för jag tänkte när de har fött, finns alltid den där stora svarta massan där,men inte på henne.
#29 - 23 november 2007 11:58
elinj skrev:
nej hon är inte gammal hon är ca 1½ månad gammal,, en liten fläck finns där men just den där stora svarta massan som de flesta har, har inte hon.

Ok... då får man se vad som händer,, för jag tänkte när de har fött, finns alltid den där stora svarta massan där,men inte på henne.

Hon är inte könsmogen ännu, det kommer....det kan ju faktiskt också vara en hane som inte blivit könsmogen ännu, tiden får utvisa hur det ligger till.:D
#30 - 23 november 2007 12:01
men hon är ju fullvuxen,, lika stor som de andra.. det är en hona eftersom den har ingen svärd eller killarnas könsorgan ( glömmer hela tiden bort vad det heter )
#31 - 25 november 2007 18:30
lady skrev:
Hej och grattis.Vi fick 30 st nya platy yngel i förrgår så nu har vi 15st som är 4 veckor och resten nyfödda:).Lycka till med bebisarna.Annica

Nu börjar jag bli lite orolig. Min ena ljusa platy hona är gravid. För någoon da sedan såg jag ynglernas ögon genom bukväggen och det lilla vita röret. Men nu har ögonen i magen försvunnit :confused: Men röret är kvar och man ser som små gelé klumpar i magen på henne (där man såg ögonen förut). Jag kanske inbillar mig, men jag tror att hennes mage blivit lite lite mindre.. Tror ni att hon redan fött ylglerna? :(
#32 - 25 november 2007 18:33
Yejjeh skrev:
Nu börjar jag bli lite orolig. Min ena ljusa platy hona är gravid. För någoon da sedan såg jag ynglernas ögon genom bukväggen och det lilla vita röret. Men nu har ögonen i magen försvunnit :confused: Men röret är kvar och man ser som små gelé klumpar i magen på henne (där man såg ögonen förut). Jag kanske inbillar mig, men jag tror att hennes mage blivit lite lite mindre.. Tror ni att hon redan fött ylglerna? :(

Jag tror att hon har fött dom, men några kanske inte har kommit ut än,, lever eller döda vet jag inte tänkte just på att du säger att det ser ut som gele klumpar i magen. Kan så lite om platy,, men jag kan ana att detta har hänt.
#33 - 25 november 2007 18:38
elinj skrev:
Jag tror att hon har fött dom, men några kanske inte har kommit ut än,, lever eller döda vet jag inte tänkte just på att du säger att det ser ut som gele klumpar i magen. Kan så lite om platy,, men jag kan ana att detta har hänt.

Okej, :( Jag som hoppats på yngel. Men jag har en annan hona som är gravid ;)
#34 - 25 november 2007 18:40
Yejjeh skrev:
Okej, :( Jag som hoppats på yngel. Men jag har en annan hona som är gravid ;)

det är bra det :) men som sagt va jag vet så lite om just platy har bara haft mina i ca 1 mån och jag tycker att mina alltid har haft den där vita röret..
#35 - 28 november 2007 15:24
elinj skrev:
men hon är ju fullvuxen,, lika stor som de andra.. det är en hona eftersom den har ingen svärd eller killarnas könsorgan ( glömmer hela tiden bort vad det heter )

...då kan hon omöjligt vara så ung, honor blir könsmogna och fullt utvuxna vid flera månaders ålder, hanarna någon gång mellan 1-2 månader, men de är å andra sidan könsmogna långt innan de är fullt utvuxna...:) GONOPODIUM heter deras könsorgan....
#36 - 28 november 2007 16:46
tummen skrev:
...då kan hon omöjligt vara så ung, honor blir könsmogna och fullt utvuxna vid flera månaders ålder, hanarna någon gång mellan 1-2 månader, men de är å andra sidan könsmogna långt innan de är fullt utvuxna...:) GONOPODIUM heter deras könsorgan....

det är även en hona som har fått barn förrut. en av mina första svärdbärare jag köpte till mitt akvarium
#37 - 30 november 2007 11:58
elinj skrev:
det är även en hona som har fått barn förrut. en av mina första svärdbärare jag köpte till mitt akvarium

Ja, är hon vuxen så kan du ju ha råkat på ett sterilt exemplar, det är ovanligt med inte omöjligt, hon är ju säkert fin ändå, och har du fler honor så får du yngel i alla fall. ;)Ha det bra.:)
#38 - 30 november 2007 14:02
tummen skrev:
Ja, är hon vuxen så kan du ju ha råkat på ett sterilt exemplar, det är ovanligt med inte omöjligt, hon är ju säkert fin ändå, och har du fler honor så får du yngel i alla fall. ;)Ha det bra.:)

ok,, vad synd i såna fall, men inget att göra åt.
m hon är fin så hon får leva i karet.
#39 - 4 december 2007 14:38
elinj skrev:
ok,, vad synd i såna fall, men inget att göra åt.

m hon är fin så hon får leva i karet.

Precis så skulle jag ha gjort, samt att jag skulle ha skaffat en till hona "för säkerhets skull".... Lycka till med dina fiskar.:)
#40 - 4 december 2007 19:48
tummen skrev:
Precis så skulle jag ha gjort, samt att jag skulle ha skaffat en till hona "för säkerhets skull".... Lycka till med dina fiskar.:)

Jag har flera honor som är fungerar som ska,, alltså är svarta och får yngel,,, så det gör inget att en hona inte kan få några yngel..
#41 - 4 december 2007 21:03
[COLOR=darkred]Jag skulle gärna vilja veta hur gamla platyyngel brukar vara när man kan könsbestämma dom?[/COLOR]

Har fyra 3 veckor gamla yngel och skulle ju gärna veta om alla är honor som de ser ut att vara nu, eller om gonopodiumet utvecklas senare helt enkelt...
#42 - 4 december 2007 21:13
Hej!
Jag lägger mig i platydiskussionen: min platyhona födde för fyra veckor sedan, vid en period när både min son och jag var drabbade av den underbara kräksjukan. Detta innebar att jag inte hade så stor koll, och jag hnn bara rädda ett enda yngel.
Detta har jag de senaste veckorna (två?) haft i ett litet femlitersakvarium. Nu undrar jag hur stor han (hon) behöver vara för att jag ska kunna föra över honom/henne till stora akvariet och lite sällskap. Förutom ett platypar har jag i det aktuella akvariet ett par dvärgguramis också. Ynglet är nu en knapp centimeter.
Jag tycker det växer så fruktansvärt sakta, men när samma hona nu i helgen fick ytterligare en kull där jag lyckades rädda 13 st i en yngelkasse, så ser jag att det första ynglet trots allt har växt.
Mycket babbel blev det, så för att sammanfatta: hur stort bör yngel vara för att få vara med nämnda "stora" fiskar?
#43 - 5 december 2007 07:40
Ynglet bör vara större än munnarna hos fiskarna du har i akvariumet.
#44 - 5 december 2007 11:05
Solid skrev:
[COLOR=darkred]Jag skulle gärna vilja veta hur gamla platyyngel brukar vara när man kan könsbestämma dom?[/COLOR]

Har fyra 3 veckor gamla yngel och skulle ju gärna veta om alla är honor som de ser ut att vara nu, eller om gonopodiumet utvecklas senare helt enkelt...

Gonopodiet börjar nog omvandlas snart, inom några veckor borde de första hanarna kunna skiljas ut från de övriga....dessutom har hanarna en betydligt mindre dräktighetsfläck än honorna, även innan de blivit könsmogna....:D
#45 - 5 december 2007 11:07
_Lena_ skrev:
Ynglet bör vara större än munnarna hos fiskarna du har i akvariumet.

STÄMMER!
Å andra sidan så är ju inte dvärggurami speciellt snabba, så ynglen kanske till och med skulle kunna få födas fritt i akvariet, vilket alltid är att föredra....;):D
#46 - 5 december 2007 13:37
tummen skrev:
STÄMMER!

Å andra sidan så är ju inte dvärggurami speciellt snabba, så ynglen kanske till och med skulle kunna få födas fritt i akvariet, vilket alltid är att föredra....;):D

Tja, eftersom det bara blev ett kvar efter första kullen :(så tror jag inte det är någon bra idé
#47 - 5 december 2007 14:44
Tja, eftersom det bara blev ett kvar efter första kullen :(så tror jag inte det är någon bra idé

Det som saknas är nog fler växter för ynglen att ta betäckning i, DÅ kommer kanske inte dvärgguramisarna kunna fånga dem....:D
#48 - 6 december 2007 08:49
Växter är rena dynamiten för yngelöverlevnad! Dvs bra för ynglen att ta skydd bland. Jag har ständigt nya yngel som överlever guramis och tetror tack vare många buskiga växter.
#49 - 7 december 2007 11:52
MattiasL skrev:
Växter är rena dynamiten för yngelöverlevnad! Dvs bra för ynglen att ta skydd bland. Jag har ständigt nya yngel som överlever guramis och tetror tack vare många buskiga växter.

precis som jag sade alltså....:D

......men det beror också mycket på sällskapet i akvariet, har man t.ex scalarer eller tetror i akvariet verkar inga växter i världen hjälpa.....[:o]

Annons