elinj skrev:ursäkta att jag lägger mig i..
Har en corall platy som nu börjar visa lite mörka prickar, antar att det är ögon,men hon har haft bra länge ett vitt rör (som de flesta säger att de har när de föder precis.men det har inte kommit något och är lika rund och go om magen)hur länge som helst, hon gömmer sig bakom växter..
Men min fråga är hur långt är det kvar tills det ska hända något.. Yngla av sig alltså.
Saruman skrev:Det som jag lärt mig känne tecken när mina fiskar ska föda att dom brukar dra sig lite undan bli aningen rastlösa samt flämtar mycket det brukar vara säkert tecken att då kommer dom föda inom 48 tim
elinj skrev:ok,, det var ett ännu bättre känne tecken,, för det dom har alltid haft den där vita röret sen jag fick dom för ca 2 veckor sedan och det har ju inte kommit några småttingar än,,
Den ena börjar flämta lite mer idag, flaxar lite mer med fenorna.. fast det kan det ju även vara att det börjar bli jobbigt,
vad menar du med rastlösa??
Saruman skrev:Menar att dom simmar upp o ner vid glaset ut tryckte mig lite fel bara menade oroliga o inte rastlösa ber om ursäkt för det
elinj skrev:HEJ!!!
Jag vill bara tala om detta:
Igår började min corall platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..
Äntligen har jag fått platy yngel.
mm,,tack :) äntliggen, har väntar länge på att det skulle kommaSaruman skrev:Ahh kul att höra att du har lyckats få yngel Gratis :)
MattiasL skrev:Ja, Platyyngel och halvvuxna platys har jag hur mycket som helst. Om någon kommer förbi Uppsala där jag bor så får ni gärna köpa billigt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla nya Platys som föds hela tiden. Har gett bort till alla akvarister jag känner nu. Man vill ju inte precis spola ner dem i toaletten! Det är trevliga fiskar, men kan bli ganska många! (Allt helt utan yngelakvarium eller kasse)
elinj skrev:mm,, svärdbärare har jag märkt det.
En annan sak till som har hänt mig första gången.
En svärdbärare har inte någe svart alls i magen, medan de andra har det.. Varför har inte hon svart någe borde väl hon ha,, för jag har sett att hanarna jagar henne med.
tummen skrev:Någon typ av "fläck" finns där eller hur, för det är väl en gammal hona? Har hon nyss fött kan det vara ganska "ofärgat" i det området, men snart kommer det tillbaka....
elinj skrev:nej hon är inte gammal hon är ca 1½ månad gammal,, en liten fläck finns där men just den där stora svarta massan som de flesta har, har inte hon.
Ok... då får man se vad som händer,, för jag tänkte när de har fött, finns alltid den där stora svarta massan där,men inte på henne.
lady skrev:Hej och grattis.Vi fick 30 st nya platy yngel i förrgår så nu har vi 15st som är 4 veckor och resten nyfödda:).Lycka till med bebisarna.Annica
Yejjeh skrev:Nu börjar jag bli lite orolig. Min ena ljusa platy hona är gravid. För någoon da sedan såg jag ynglernas ögon genom bukväggen och det lilla vita röret. Men nu har ögonen i magen försvunnit :confused: Men röret är kvar och man ser som små gelé klumpar i magen på henne (där man såg ögonen förut). Jag kanske inbillar mig, men jag tror att hennes mage blivit lite lite mindre.. Tror ni att hon redan fött ylglerna? :(
elinj skrev:Jag tror att hon har fött dom, men några kanske inte har kommit ut än,, lever eller döda vet jag inte tänkte just på att du säger att det ser ut som gele klumpar i magen. Kan så lite om platy,, men jag kan ana att detta har hänt.
elinj skrev:men hon är ju fullvuxen,, lika stor som de andra.. det är en hona eftersom den har ingen svärd eller killarnas könsorgan ( glömmer hela tiden bort vad det heter )
tummen skrev:...då kan hon omöjligt vara så ung, honor blir könsmogna och fullt utvuxna vid flera månaders ålder, hanarna någon gång mellan 1-2 månader, men de är å andra sidan könsmogna långt innan de är fullt utvuxna...:) GONOPODIUM heter deras könsorgan....
elinj skrev:det är även en hona som har fått barn förrut. en av mina första svärdbärare jag köpte till mitt akvarium
tummen skrev:Ja, är hon vuxen så kan du ju ha råkat på ett sterilt exemplar, det är ovanligt med inte omöjligt, hon är ju säkert fin ändå, och har du fler honor så får du yngel i alla fall. ;)Ha det bra.:)
tummen skrev:Precis så skulle jag ha gjort, samt att jag skulle ha skaffat en till hona "för säkerhets skull".... Lycka till med dina fiskar.:)
Solid skrev:[COLOR=darkred]Jag skulle gärna vilja veta hur gamla platyyngel brukar vara när man kan könsbestämma dom?[/COLOR]
Har fyra 3 veckor gamla yngel och skulle ju gärna veta om alla är honor som de ser ut att vara nu, eller om gonopodiumet utvecklas senare helt enkelt...
tummen skrev:STÄMMER!
Å andra sidan så är ju inte dvärggurami speciellt snabba, så ynglen kanske till och med skulle kunna få födas fritt i akvariet, vilket alltid är att föredra....;):D
"Nybörjaren" skrev:Tja, eftersom det bara blev ett kvar efter första kullen :(så tror jag inte det är någon bra idé
MattiasL skrev:Växter är rena dynamiten för yngelöverlevnad! Dvs bra för ynglen att ta skydd bland. Jag har ständigt nya yngel som överlever guramis och tetror tack vare många buskiga växter.