Fråga om ytterfilter

#1 - 18 februari 2011 08:06
Hej, jag funderar på att satsa på ett ytterfilter som jag kan flytta med om jag uppgraderar akvariet i framtiden. Har fastnat för Eheim 2126 Pro 2 med inbyggd värmare. Skulle passa perfekt storleksmässigt i mitt skåp.

http://www.akvarieshopen.com/eheim-2126-professionel-950-lh-p-34.html

Sen lyser ju AM Top med bra prestanda till betydligt billigare priser. T.ex. detta iofs utan inbyggd värmare (och utan filtermedia):

http://www.akvarieshopen.com/amtop-ytterfilter-at3337-1000-lh-p-30.html

Någon som har erfarenhet av ovaanstående modeller eller i övrigt känner till om de är bra? Stämmer uppgiften om storlek på kar eller bör man överdimensionera?

Tack på förhand.
#2 - 18 februari 2011 08:31
Du bör alltid överdimensionera ett filter, oftast mäts flödet när pumpen är både ny och tom på filtermedia.
I ärlighetens namn, behöver du verkligen en värmare i filtret? Skulle den nu haverera blir det ändå en lös värmare till karet, och jag skulle tippa på att filtret blir bra mycket dyrare än utan.
Men sedan är det iofs kul med lite onödiga tekniska prylar:p!
#3 - 18 februari 2011 08:31
am-top är ett internet-märke. har hört blandade recensioner. både att de funkar hur bra som helst, o andra sidan har man höärt att de tappar markant i flöde efter kort tid samt att de lätt börjar läcka.

jag hade kört på eheim utan tvekan.
här är den billigare btw
http://www.pwss.nu/product.php?productid=516&cat=304&page=1

eller varfär inte ett classic-filter?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=513&cat=304&page=1
#4 - 18 februari 2011 08:56
Ok, tack för tips. Särskilt om det med läckage, inget man vill uppleva själv direkt.

En Eheim då alltså. får fundera på det där med värmaren. Jag har redan under mitt korta akvaristliv fått uppleva en doppvärmare som brunnit ut. Så det kanske är smartare att ha den separat ändå. Tänkte att det skulle bli mindre grejor som syns i karet.
#5 - 18 februari 2011 09:02
Förvisso, men det är heller inte alltid som man behöver en värmare ikaret, har du testat vilken temp du får i karet utan:)?
#6 - 18 februari 2011 09:10
ansjo skrev:
Förvisso, men det är heller inte alltid som man behöver en värmare ikaret, har du testat vilken temp du får i karet utan:)?

jo precis jag kor mitt ena kar utan värmare nu mer och det håller ca 24-25*c dvs rumstemperaturen i luften.

så om du inte har infernaliskt kallt så kommer du inte behöva nån värmare.
#7 - 18 februari 2011 09:27
Jo det vet jag faktiskt, för karet sjönk till ca 22 grader. Det var så jag upptäckte att värmaren var glappig.

Nu kör jag ca 24 grader, vilket antagligen är halvdåligt både för guldfirrarna och tetrorna. :D Men de ser pigga och glada ut, så det borde vara ok.
#8 - 18 februari 2011 11:12
Hur stort är karet och vilka fiskar är det som går där i?

Har eheim 2128, alltså modellen större och är nöjd med den. Använder dock inte värmen i det då jag läst mig till att det kokat många fisksar och lever sitt eget liv. Dessutom har jag ändå så varmt i mina kar att doppvärmare inte behövs.
Am-top har jag också haft, 3338 också modellen större, och var nöjd med det också. Am-top känns för mer som en chansning dock. Har hört personer som klagat på att filtert för oljud och att man ska ha lite tur när man köper detta filter så man inte får ett "måndags-ex" men samtidigt så är det oftast också bara kritiken man hör...

Men som nämnt, överdimensioner :)
#9 - 18 februari 2011 11:23
Det är ett 180 liters Juwel Vision. Det bor några guldfiskar, några mollys, några tetror, en numera ganska stor segelfenspleco och en liten ancistrus. Samt en ännu mindre algätare.

Guldfiskarna är ganska små än så länge, men det jag hört är att de växer fort. Så det blir nog ett större kar till sommaren eller så. Vore bra om jag kunde skaffa ett ytterfilter som kan följa med i en uppgradering.

En kommentar om guldfirrarna är att maken till sällskapssjuka fiskar har inte jag sett i alla fall. De blir till sig när jag kommer och simmar runt mitt på framtill som besatta. Ställer jag mig kortsidan av akvariet kommer de fram och tittar på en. Man undrar vad som rör sig i deras små huvuden. Antagligen "kan du inte ge oss litet mer mat den här gången då, please!":D

Annons