Men det görs ju ofta med avsikt. Halal är det ju inte ens fråga om utan "skäktning" som Bygert skriver. Sedan är det också muslimerna som tillskrivs denna inhumana avlivningsmetod medan det i själva verket faktiskt är vanligare bland judar - så man kan ju undra varför vissa i det här landet alltid skyller på muslimer.
Jag känner dock såväl judar som muslimer och ingen av dom äter denna typ av kött.
Jag håller med dig där. Min punkt är att man får ta seden dit man kommer. Jag kritiserar varken invandring, judar eller muslimer. Den filmen vi såg var en synnerligen ruskig propaganda från ett Svenskt politiskt parti. Jag tycker inte vi skall peka finger åt nått håll.
Troligtvis är den Svenska lagstiftningen ganska bra och kanske så human det går. Det skall man inte rucka på. Frågan är om man inte skall införa kontrol på slakt/djurhållning på importerat kött?
Det är ju också som sagt sedan 1937 förbjudet att i Sverige att i Sverige slakta djur utan bedövning.
Förlåt min okunskap men hur bedövar man djuren innan slakt?
När jag slaktade julgrisen var det att lugn och sansat leda ut den en bra bit från stian. Sedan ta slaktmasken och sätta den till pannan lugnt och försiktigt. Man hängde sedan upp grisen i bakbenen och stack den i halsen för att få ut blodet. Som man vispade och gjorde blodpudding och paltbröd av.
Gjorde jag detta på ett olagligt sätt? Förutom att det klassades som svartslakt, vilket jag kan leva med.
Sedan för att reta upp en del så skulle jag dessutom vilja påstå att detta förbud inte finns pga av att slaktmetoden är inhuman - utan för att det är populistiskt.
ALL slakt kan ske (och sker ofta) på ett inhumant sätt - detta bryr vi oss minimalt om. Djurhållningen kan ske både på ett inhumant som humant sätt och Sverige är säkert bättre än många andra länder - men långt ifrån bra (ta t.ex. smågrisarna i jenmads exempel ovan).
Jag tycker inte det borde reta någon då det troligtvis är alldeles sant!
Och ni som är så emot skäktning borde ju då också vara emot jakt - där stressas ju djuren under en lång period under jakten innan de skjuts. I bästa fall är det första skottet direkt dödande men väldigt ofta (vet av egen efarenhet) så krävs flera skott innan djuret dör (i många fall skadeskjuts de bara). Så jag vill nog påstå att skäktning utan bedövning som genomförs på ett korrekt sätt innebär mindre lidande för djuren än vad jakten utgör. Värt att tillägga är att jag inte är emot jakt.
Detta är en mycket viktig punkt! Jakt är ofta mer plågsamt en slakt, jag vet också av egen erfarenhet. Jag anser också att jakt i ordnade former är något vi har rätt till, för att fylla frysboxen och ställa på bordet. Ren nöjes jakt är jag däremot emot. Döda för nöjes skull är inte min grej.
Jag vill också då säga att andra rovdjur inte alltid ger sina bytesdjur en spruta i armen.