Frågor ang. 540 liters alu.

#1 - 2 januari 2013 14:18
Fick precis hem mitt nya 540 liters svart alukar med tillköpt bänk!

När jag hade dratt av emballaget och knackar lite på akvariets sidor+gavlar känns det som att glaset är supertunt.

Akvariet inhandlades på Herkules Zoo i Göteborg för 3200 lax!

Hur skall de vara?

Edit: Ringde till återförsäljaren

Botten: 10mm
Runt om: 8mm

Räcker de verkligen?

Mvh
#2 - 2 januari 2013 22:15
Verkar räcka på mitt 600 med alu ram i alla fall då jag är 3:e ägaren på 8 år. (6 månader hos mej)
Ramen tar upp väldigt mycket av dom sviktningar som ett rent glaskar måste stå emot.
Så det kommer fungera lika bra...

(vill ha svart alu ram jag med. Less på mina i silver...)
#3 - 2 januari 2013 22:17
ecco skrev:
Verkar räcka på mitt 600 med alu ram i alla fall då jag är 3:e ägaren på 8 år. (6 månader hos mej)

Ramen tar upp väldigt mycket av dom sviktningar som ett rent glaskar måste stå emot.

Så det kommer fungera lika bra...

(vill ha svart alu ram jag med. Less på mina i silver...)

Ditt ligger också på 8mm sidor+gavalar... de är inga som helst konstigheter eller?

http://www.pwss.se/product.php?productid=5324&cat=645&page=1

Sådant är de...
#4 - 3 januari 2013 01:04
Sv: Frågor ang. 540 liters alu.

Mitt 408L byggde jag i 6mm glas. Helglas utan ramar. :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#5 - 3 januari 2013 02:48
Fick precis hem mitt nya 540 liters svart alukar med tillköpt bänk!

När jag hade dratt av emballaget och knackar lite på akvariets sidor+gavlar känns det som att glaset är supertunt.

Akvariet inhandlades på Herkules Zoo i Göteborg för 3200 lax!

Hur skall de vara?

Edit: Ringde till återförsäljaren

Botten: 10mm

Runt om: 8mm

Räcker de verkligen?

Mvh
Jag kolla på aquarium calcylator och den lyste rött (unsafe) när jag angav dina mått och glastjocklek! Enligt calcylatorn så är 10mm safe..

hannesc skrev:
Mitt 408L byggde jag i 6mm glas. Helglas utan ramar. :-)

Ja men det är ju för att det har det mått det har hannec min vän;) Det är höjden det hänger på:) (In din tråd stod det 2550cmx40cmx40cm... Över 25m långt:D du menade kanske 255cm?
#6 - 3 januari 2013 10:39

Ja visst är det höjden det hänger på. Min 70x70x70 kub är 10mm glas.

Haha ja det är inte 25 meter. Utan 2,55 metrt

Men jag tror det räcker med 8mm när det är ett ram kar.

#7 - 3 januari 2013 13:53
fast man blir ju ändå väldigt nojjig... de flesta säker att 10mm är minimum och de anser jag också... hade inte blivit ledsen om de var 12 heller :P

Någon som vet om de är "öppet" köp på något som typ herkules zoo beställt till sin butik med mitt medgivande? Om man tycker att glasen är för tunna? :)

Jag trodde i alla fall att 10mm var standard :)
Christer5
#8 - 3 januari 2013 14:46
Det var dåligt att inte Herkules frågade dig om vilket glas du ville ha vid beställning !
#9 - 3 januari 2013 14:48
Dessa kar säljs som standard hos herkules... tydligen!
Christer5
#10 - 3 januari 2013 14:52
Om det är ett standard kar går det då inte att byta om det är det du vill ?
#11 - 3 januari 2013 15:33

8 mm är väl standard. Mitt 250L malawi var i 8mm. 55 högt.

#12 - 3 januari 2013 19:21
hannesc skrev:
8 mm är väl standard. Mitt 250L malawi var i 8mm. 55 högt.

Kollar man dom här kalkylatorerna på nätet så står det att de är lite i underkant... men jag vet inte! Inte så duktig på de där!
#13 - 3 januari 2013 19:22
Christer5 skrev:
Om det är ett standard kar går det då inte att byta om det är det du vill ?

Alla deras 540 kar tillverkas i 8mm glas... men känns som de limmas på beställning eheh
#14 - 3 januari 2013 20:07
Kollar man dom här kalkylatorerna på nätet så står det att de är lite i underkant... men jag vet inte! Inte så duktig på de där!

ja jo men det är ju bara en kalkylator som jobbar med formler. den tar ju inte in erfarenhet eller vad som faktiskt funakr i praktiken. efter som det är ett ramkar så håller ju ramen ihop glasen. fungerar ju som sarg och stag. hade du byggt i helglas utan stag eller sarg så hade jag absolut kört på 10 eller 12 mm.

här är en bild på när jag byggde mitt kar men bara hade 2 stag. fyllde upp o det bågnade rejält. men med tredje staget gick det fint! jag tror inte du behöver oroa dig faktiskt.
#15 - 3 januari 2013 20:39
hannesc skrev:
ja jo men det är ju bara en kalkylator som jobbar med formler. den tar ju inte in erfarenhet eller vad som faktiskt funakr i praktiken. efter som det är ett ramkar så håller ju ramen ihop glasen. fungerar ju som sarg och stag. hade du byggt i helglas utan stag eller sarg så hade jag absolut kört på 10 eller 12 mm.

här är en bild på när jag byggde mitt kar men bara hade 2 stag. fyllde upp o det bågnade rejält. men med tredje staget gick det fint! jag tror inte du behöver oroa dig faktiskt.

Då börjar mitt lilla projekt inom kort ;)
#16 - 13 januari 2013 21:23
här är en lathud om vad som krävs i glas tjocklek: http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm
när jag köpte mitt 720 så hade dom flesta 12mm i botten och 10mm runt om. men jag valde aqua stabil karet för det var 12mm överallt. man vill inte precis ha vatten på golvet

men enligt den lathunden har du inget att oroa dig för
#17 - 15 januari 2013 18:10
Tänk dock på att alla dom där formlerna och lathundarna baseras på att du bygger ett glaskar.
Dom har inte med i beräkningen om du har ett alu kar.
Aluminium håller för en hel del och det är därför glasen brukar vara tunnare på dessa kar.
Litar själv mer på alu karen är på rena glas kar (rena glas kar är snyggare dock).
Alu ram ger en extra säkring mot att skiten släpper i fogarna...

Annons