Frågor ang bikarbonat...

#1 - 29 september 2005 14:53
Jag vill höja mitt PH och för att göra det tänkte jag använda bikarbonat.
vad jag har förstått ska man ha en msk/100l

säg att jag gör det för första gången så blandningen blir 1msk/100l, när jag sedan ska byta vatten ska jag då dosera bikarbonat enbart för den utbytta mängden vatten. alltså om jag ska byta 50 liter så ska jag tillsätta en halv msk bikarbonat?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 september 2005 15:05
Du skall mäta dig fram till rätt mängd. Hur mycket man skall lägga i beror på vilket pH man vill uppnå, hur högt pH är i akvariet samt vilka värden man har på kranvattnet.

Har man ett surt vatten och lägger i 10 ml så kanske pH stiger 0.5. Har man ett kraftigt alkaliskt pH (högt pH) så kanske man måste lägga i 10L för att pH skall gå upp 0.5.
#3 - 29 september 2005 16:56
Vad man ska tänka på är att många fiskarter inte tycker om snabba förändringar av pH.
2-3 gram 100/l höjer KH med en grad i mjukt vatten, hur mycket pH blir får man mäta.
#4 - 2 oktober 2005 16:34
varför inte filtrera över kalksten istället??
#5 - 2 oktober 2005 16:45
två msk kommer att få stor effekt jag har använt bikarbonat förut.
#6 - 11 oktober 2005 14:49
norpar tråden lite...

Jag har också lite funderingar kring bikarbonat...

Jag har tänkt ha ett pH runt 6-6,5 och jag tänkte mig att ha torvextrakt (mest för den coola färgens skull...) och även trycka i lite CO2. Min tanke var då att för att undvika större svängningar i pH slänga i en dutt bikarbonat som en buffert, men jag vill ju inte heller ha för hårt vatten...

Nå - hur mycket bikarbonat tror ni är lämpligt? Burken innehåller ca 200 l vatten (när volym för stenar, bakgrund mm är borträknat).

Annons