Frågor ang det 'omtalade' filtret..

#1 - 22 december 2011 12:07
Mitt Juwelfilter (Bioflow till 240l Rio) har nu börjat låta mer än någonsin, Förut räckte det att bara luta bort filtret från akvarieväggarna och rengöra det många gånger men nu brummar det så mycket så att jag stänger av det på natten. Att bara sitta bredvid och försöka läsa irriterar en så mycket så att man vill hämta en hammare ..

Att köpa ett ytterfilter till den volymen kommer inte att kunna gå på ett bra tag, 1000-2000 för ett filter.. njaa.

Efter jul så ska totalrenovera akvariet, byta grus till sand, massa rötter, massa anubias och anndra växter så då tänte jag göra nått åt filtret. :)

Går det att stoppa i ett pumphuvud från någon annan tillverkare i pumphuset?
För det är pumphuvudet som för allt oväsen.
Hur mycket pengar går det åt att stoppa upp filtermedia bakom en bakrund (bakrund, filtermatrial, ny pump.. )
Finns det någon länk som visar steg för steg hur man tar sig till?

Filtret är avlossat frånakvarieglaset, förutom ljudet så har jag generellt inga problem med filtret. Storleken gör mig inte nått :)
#2 - 22 december 2011 12:34
du ska absolut inte stänga av filtret på natten. lev med det tills du kommit på en bättre lösning.

1000-2000 för ett filter är inte särskillt mycket pengar. lätt värt.
här har du ett för 999:-
http://www.pwss.se/product.php?productid=4468&cat=829&page=1

osäker på det där med annan pumpskalle

har du bakgrund nu? annar går det ju på att köpa slimlines/rockwalls (de är nog billigast i ditt fall) o sen filtermatta,pumpskalle. lite slang o typ två raster.

http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html

samma princip i denna, fast med moduler, men det funkar likadant
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_moduler.shtml

pumpskalle
http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1
filtermatta
http://www.pwss.se/product.php?productid=553&cat=888&page=1
bakgrunder
http://www.pwss.se/home.php?cat=1255
http://www.pwss.se/home.php?cat=1256
raster
http://www.pwss.se/product.php?productid=2208&cat=669&page=1
silikon
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162259255

vassego
#3 - 22 december 2011 13:59
förmodligen någon av tre varianter:

A) Vibrationer mellan pumpskalle och filterkammare, lösning = vicka lite fram och tillbaka på pumpskallen
B) Vibrationer mellan filterkammare och glas, det var ju lösgjort, lösning = limma tebax eller lägg matta emellan
C) Trasig pumpskalle, lösning = byt pumpskallen enbart, se länk.

http://www.pwss.se/product.php?productid=1914&cat=291&page=1

Hos mig tuffade skiten tvärtyst under 4 år utan ett enda ljud........

.
#4 - 23 december 2011 22:22
Jo, filtret får gå på nu 24h.

Blir då troligen ett ytterfilter, det där med filter bakom bakrunden verkade dyrare än jag hade tänkt
-

När det gäller filtret jag har nu så har jag försökt hitta problemet, vickat på pumpen, lossat hela rubbet. Antagligen hade jag otur (igen)

Tackar för all info och länkar!

edit: Blir troligen ett Tetratec! Men verkar det följa med bra filtermaterial eller borde jag byta ut allt som följer med mot vanliga blå grova filtermattor?[SIZE=2]
'' fem olika filtermedia: Tetratec CR keramiska ringar, Tetratec BF biologiskt filterskum och Tetratec BB biofilterbollar för avlägsnande av större partiklar, Tetratec CF kolfilter avlägsnar organiska kontaminerande ämnen på ett säkert sätt samt Tetratec FF filterfloss för filtrering av små partiklar ''
[/SIZE][RIGHT]

[COLOR=#ff0000][SIZE=3]God Jul![/SIZE][/COLOR][/RIGHT]
#5 - 25 december 2011 13:56
Ingen med en tanke kring detta?
#6 - 25 december 2011 16:42
Har du garanti kvar så gå tillbaka till zoobutiken så får du ett nytt pumphuvud.
#7 - 25 december 2011 17:53
Har du prövat med ny axel och impeller? Ofta är det något som är slitet där när det blir oväsen och det kan då vara en rimligt enkelt och billig åtgärd att byta de delarna.
#8 - 25 december 2011 18:35
Karet är ganska nytt. Köptes i september och sattes igång dagen efter. Då märkte jag att pumpen lät ovanligt mycket, det blev att klaga hos DM där de sa att de fanns inget att göra. Köpte hem ett EHEIM innerfilter som skulle ersätta Juwels innerfilter. EHEIM's filter lät lika mycket, nästan mer så det blev att ta ut det och med en envis suck sätta igång Juwels filter igen efter att ha lossat det från glaset. De lät mindre tills nu för några veckor sedan då det började låta mer än vanligtvis.

Jag har kollat pumphuvudet, impellern är hel. Allt verkar vara helt.

Men jag planerar att satsa på ett ytterfilter. Vill ha mer än 3 liter filtervolym, så jag ska köpa ett Tetratec Ex 1200 senare :)
Hittade det billigt i en 'webbaffär' 1300:- , ska kika lite hos DM och kolla. Ska nog köpa filtret när mitt lysrör från DM kommer, ingen idé att köpa nya växter när jag fortfarande har Juwels rör.

Men åter till frågan: Vissa säger att Tetratec Ex 1200 har 12l filtervolym medans andra säger att den har 8l. Hur många liter har filtervolymen? Man får med [SIZE=2]Tetratec CR keramiska ringar, Tetratec BF biologiskt filterskum och Tetratec BB biofilterbollar, Tetratec CF kolfilter och Tetratec FF filterfloss [/SIZE][SIZE=2][/SIZE][SIZE=2]
Aldrig hört talas om detta, är de bra eller är det bättre att bara byta ut allt det där mot blå filtervadd? :)[/SIZE]
#9 - 25 december 2011 20:03
Du kan inte titta på impellern och se att den är ok. Ibland kan man se eller känna att det är glapp mellan axeln och impellerenheten men det händer att inget ser eller känns fel men att att det ändå hjälper att byta pryttlarna. Att du tagit ur impellerna och sett att den är hel säger alltså just inget, det är väldigt sällan den går sönder så det syns men ofta det är nåt fel som ger oväsen utan att man ser direkt att nåt skulle vara fel.

Vilket naturligtvis inte hindrar att du köper ett ytterfilter, det är en bra investering. Fast förr eller senare är det stor risk att du hamnar i samma problem - kanske direkt och kanske om flera år - filtret för oväsen och inget ser ut att vara trasigt.
#10 - 26 december 2011 13:06
Jaha ok! Men då väljer jag hellre att spendera mina pengar på ett bra ytterfilter med med filtervolym än ett pumphuvud. ;)
#11 - 26 december 2011 13:19
MsDimitri skrev:
Karet är ganska nytt. Köptes i september och sattes igång dagen efter. Då märkte jag att pumpen lät ovanligt mycket, det blev att klaga hos DM där de sa att de fanns inget att göra. .

Vad är det för BS [:(!] , det ska f*n inte låta så mkt..
Säg åt dem på skarpen att ta tillbaka pumphuvudet, du har kvitto på det så det är inget att snacka om (Är duktigt irriterad på sånt trams)
#12 - 26 december 2011 13:37
ohoho, tro mig! De fick en och annan arg tös och en sur farsa på sig ;) Vi bad ju då om ny pump men på nått sätt lyckades han i DM slirka undan med att vi skulle köpa EHEIM till ett lägre pris och komma tillbaka om det inte hjälpte.
I alla fall, sagt och gjort , EHEIM'et lät lika mycket och det fanns ingen mer ork att gnata på snubben i DM.

Får väl skylla mig själv lite som inte orkade att ta till fight. :mad:
Orkar faktist inte bråka mer med DM, de säger bara att de kan låta 'lite' och att pumpen måste d skickas till Tysklan och det är inte skert att de ger oss en ny.. bla bla..
#13 - 26 december 2011 15:50
MsDimitri skrev:
ohoho, tro mig! De fick en och annan arg tös och en sur farsa på sig ;) Vi bad ju då om ny pump men på nått sätt lyckades han i DM slirka undan med att vi skulle köpa EHEIM till ett lägre pris och komma tillbaka om det inte hjälpte.

I alla fall, sagt och gjort , EHEIM'et lät lika mycket och det fanns ingen mer ork att gnata på snubben i DM.

Får väl skylla mig själv lite som inte orkade att ta till fight. :mad:

Orkar faktist inte bråka mer med DM, de säger bara att de kan låta 'lite' och att pumpen måste d skickas till Tysklan och det är inte skert att de ger oss en ny.. bla bla..
De första 6 månaderna efter köpet så är det upp till butiken att bevisa att det inte är nåt fel på grejerna och om kunden har reklamerat en vara inom 6 mån. så ska de lämna ut en ny vara och sen är det upp till butiken att i sin tur få ut ersättning från tillverkaren! Om det hade nå vett på DM så skulle dem lämna ut en ny pump! (hur passade förresten en eheim i det filtret?)
#14 - 26 december 2011 16:15
åheim skrev:
De första 6 månaderna efter köpet så är det upp till butiken att bevisa att det inte är nåt fel på grejerna och om kunden har reklamerat en vara inom 6 mån. så ska de lämna ut en ny vara och sen är det upp till butiken att i sin tur få ut ersättning från tillverkaren! Om det hade nå vett på DM så skulle dem lämna ut en ny pump! (hur passade förresten en eheim i det filtret?)

Delvis rätt, de första 6 månaderna ligger bevisbördan hos säljaren men man har ingen absolut rätt att få ny vara. Säljaren kan också välja att avhjälpa felet.

Tobbe
#15 - 26 december 2011 16:18
vilket han gör när han byter pumpen :)
#16 - 26 december 2011 16:43
Jo, vi undrade om vi inte bara kunde få en ny pump av DM men då sa han att ljudnivån var nått som alla uppfattade olika och att pumpen måste ju få låta lite.
Blir faktist irriterad när han vid köpet säger att det är ett bra paket, bra kvalitet osv och sedan säger när vi kommer och klagar att han har 'hör' att vissa har uppfattat det som 'lite' högt.
Men vad gör man? Vissa försäljare är ju bara inkompetenta, en gång försökte han sälja siameser till mitt gamla 54-liter. Han skrattade bara när jag sa att de blir 15 cm långa.. [:-5]

åheim skrev:
(hur passade förresten en eheim i det filtret?)

Nej, jag köpte EHEIM PickUp 1202 inenrfilter och satte bredvid Juwels filter. :) (om jag uppfattade frågan rätt)
#17 - 26 december 2011 16:49
MsDimitri skrev:
Jo, vi undrade om vi inte bara kunde få en ny pump av DM men då sa han att ljudnivån var nått som alla uppfattade olika och att pumpen måste ju få låta lite.

Blir faktist irriterad när han vid köpet säger att det är ett bra paket, bra kvalitet osv och sedan säger när vi kommer och klagar att han har 'hör' att vissa har uppfattat det som 'lite' högt.

Men vad gör man? Vissa försäljare är ju bara inkompetenta, en gång försökte han sälja siameser till mitt gamla 54-liter. Han skrattade bara när jag sa att de blir 15 cm långa.. [:-5]

Nej, jag köpte EHEIM PickUp 1202 inenrfilter och satte bredvid Juwels filter. :) (om jag uppfattade frågan rätt)

Jag har samma paket som du men med några år på nacken och jag tycker det är riktigt bra.
Jag kan inte höra något oljud eller så men ofta är detta mycket individuellt. Om du har släppt på filterburken kan du då inte sätta den på andra sidan akvariet från där du sitter normalt?
#18 - 26 december 2011 16:59
Låter juwel pumphuvudet illa om det bara ligger löst i vattnet med? om det inte gör det så är det nog bara vibrationer mellan pumphuvud och filterhus
#19 - 26 december 2011 17:17
som sagt var, här och hos två grannar så har de tuffat i flera år
utan ett ljud,

ett av karen står dessutom hos ena grannen ungefär 1 meter från
huvudkudden i sovrummet.......

.
#20 - 26 december 2011 17:30
bossep skrev:
Om du har släppt på filterburken kan du då inte sätta den på andra sidan akvariet från där du sitter normalt?

Akvariet står mot en vägg på den andra sidan, kan det bli så att vibrationerna studsar mot väggarna och blir högre om jag flyttar på filtret?

[QUOTE=Dampa] Låter juwel pumphuvudet illa om det bara ligger löst i vattnet med? om det inte gör det så är det nog bara vibrationer mellan pumphuvud och filterhus [/QUOTE]

Pumpen låter lika illa ute som inne i vattnet. Kontrolltestade precis, den låter lika illa. Så antar att det betyder att nått inte står rätt till i pumpen
#21 - 26 december 2011 17:39
MsDimitri skrev:
Akvariet står mot en vägg på den andra sidan, kan det bli så att vibrationerna studsar mot väggarna och blir högre om jag flyttar på filtret?

Pumpen låter lika illa ute som inne i vattnet. Kontrolltestade precis, den låter lika illa. Så antar att det betyder att nått inte står rätt till i pumpen

Om jag vore du skulle jag köpa ett nytt Juwel pumphuvud och testa. Dessa är normalt något av det tystaste på marknaden.
Då kan du ta med det gamla till DM och låta dom provlyssna!
#22 - 26 december 2011 18:32
Mitt pumphuvud lät illa med men efter en ny impeller och pumpfäste så är det mycket tyst.
#23 - 26 december 2011 18:43
Men det är ju 24 mån. garanti! Det är väl bara upp till försäljaren att fixa det om han så ska skicka det till norra nordpolen
#24 - 26 december 2011 19:41
bossep skrev:
Om jag vore du skulle jag köpa ett nytt Juwel pumphuvud och testa. Dessa är normalt något av det tystaste på marknaden.

Jag har ägt en i 5 min innan jag sedan lämnade tillbaks skiten! Den har en fixerad stålaxel rakt in i pumphuvudet och helt avsaknad av gummibussningar och keramiska detaljer och detta sammantaget ger en himla massa resonans! Den är också oförskämt dyr, jämför med tex nya aquael cirkulator som är bra mycket billigare men har en keramisk axel som är dämpad med 2 siliconpackningar och kan tas ur och bytas, impellerns ändar är också keramiska, här kan vi snacka tysta pumpar! Jag vill varna för juwels pumpar:mad:
#25 - 26 december 2011 19:48
Jo, jag har inte heller haft 'tur' med Juwel som det märks..
Ingen idé att köpa pumphuvud för 500 när det inte är säkert att det fixar problemet.
Filtret ska få puttra på tills jag skaffar Tetratec Ex1200. Kommer bli redigt bättre ös än Juwels 700l/h :D

Vissa säger att tetran har 12l i filtervolym medans andra säger 8l. Hittar inte heller någon info på pwss eller liknande, vilket är sant?

Annons