Frågor ang. Eheim 2010 pump

#1 - 30 september 2007 17:14
Fick med ett Eheim 2010 filter när jag köpte mitt 240L akvarium idag. Tror ni att den räcker eller ska jag köpa en större? har läst någonstans att pumpen ska cirkulera volymen*4 i timmen.

Det satt inget filtermaterial i pumpen heller. Går det att köpa löst och vad ska man ha för något?
#2 - 2 oktober 2007 21:37
Eheim pickup 2010 är väldigt underdimensionerat till ditt kar, framför allt filtervolymen! Du kan köpa filterpatron till den på de flesta akvariesáffärer och har de inte hemma så kan de beställa! Dock tycker jag du ska komplettera med ytterligare ett filter i samma storlek eller satsa på ett ytterfilter! Dessa pickup filter är annars ett väldigt bra filter där verkligen hela filterytan disponeras och är väldigt smidiga att rengöra då man bara lyfter ur filterkasetten!
#3 - 3 oktober 2007 01:34
Dock är de väldigt jobbiga när man får yngel, dessa sugs lätt in och slaktas i impellern innan de når filtermaterialet.
Utöver det tycker jag det är bra filter :)
#4 - 3 oktober 2007 05:24
Beställde ett extra filter i går. Snackade även med en akvariebutik innan för att få råd. Så ett extra filter kommer om några dagar.
#5 - 3 oktober 2007 13:03
Daniel_N skrev:
Dock är de väldigt jobbiga när man får yngel, dessa sugs lätt in och slaktas i impellern innan de når filtermaterialet.

Utöver det tycker jag det är bra filter :)
Vattnet passerar genom filtermaterialet innan det kommer till impellern, kolla på filtret så ser du!
Hälsn: Mr besserwisser:)
#6 - 3 oktober 2007 13:53
Tycker att det är sämsta konstruktionen dom gjort. Vill man göra ren delen som sitter kvar i akvariet blir det bara krångligt att få loss den
#7 - 3 oktober 2007 17:56
Men du behöver aldrig ta ur den, vill du ta bort smuts från den går det med en typ tandborste och skrubba den lite! jag tycker personligen att detta är deras bästa innerfiltret och aquaball deras sämsta:)
#8 - 4 oktober 2007 07:24
Jo 2010 funkar väldigt bra tycker jag.
Bra flås.
Det ända som är lite halvsurt är att eheims sugproppar torkar snabbt ut så man får byta.
#9 - 4 oktober 2007 10:18
åheim skrev:
Vattnet passerar genom filtermaterialet innan det kommer till impellern, kolla på filtret så ser du!

Hälsn: Mr besserwisser:)

Hur är det möjligt när impellern sitter precis innanför insuget?
Iallafall så är det väldigt störigt att behöva plocka loss pumpen varje dag och släppa ut yngel.
#10 - 4 oktober 2007 12:53
Daniel_N skrev:
Hur är det möjligt när impellern sitter precis innanför insuget?

om du kollar på konstruktionen så ser du att när man sätter dit filterkassetten så innesluts impellern och vattnet som sugs in i pumpen åker in i en kanal på var sin sida om impellern och upp och sedan in i de två hålen på baksidan av kasetten, där sugs sedan vattnet igenom filterpatronen och förbi impellern i botten och sedan vidare upp i ett rör som går upp till toppen och sedan ut i karet! på detta filter så har eheims produktutvecklare tänkt till en del;)
#11 - 4 oktober 2007 14:33
Daniel_N skrev:

Iallafall så är det väldigt störigt att behöva plocka loss pumpen varje dag och släppa ut yngel.

Provat att dra en lagom grovmaskig nylonstrumpa över insuget på filtret?
#12 - 5 oktober 2007 16:42
åheim skrev:
om du kollar på konstruktionen så ser du att när man sätter dit filterkassetten så innesluts impellern och vattnet som sugs in i pumpen åker in i en kanal på var sin sida om impellern och upp och sedan in i de två hålen på baksidan av kasetten, där sugs sedan vattnet igenom filterpatronen och förbi impellern i botten och sedan vidare upp i ett rör som går upp till toppen och sedan ut i karet! på detta filter så har eheims produktutvecklare tänkt till en del;)

Så jäkla tillkrånglat då...
Men iallafall, man får ändå tömma den på yngel rätt ofta, vilket börjar bli ledsamt. Även räkorna åker in där.

Karon: Jodå, jag har provat, men det är så fult så jag vill inte ha det så.
#13 - 5 oktober 2007 17:45
Yngel i karet eller pumpen är kanske frågan ;)
Provat/funderat på luftdrivet filter?
#14 - 5 oktober 2007 17:57
att yngel åker in i innerfiltret beror ju inte på att det är en eheim 2010 utan det det gäller alla innerfilter;) vill du ha ett yngelsäkert filter så kan du ha pump med en öppen finmaskig filterpatron!

Annons