Frågor angående discus

#1 - 2 oktober 2004 12:47
Hej!

Är det möjligt att ha 2 VF discusar med ca 3 st odlade? Skiljer sig VF:S krav på vatten så mycket att det inte skulle gå? Skulle det bli mycket bråk?
#2 - 2 oktober 2004 14:13
Hej!
Många säger att man inte ska blanda odlade och VF, det tycker jag med.
Odlade har inte imunförsvar som täcker alla bakterier som VF har från naturen.
Dessutom så är det väldigt fult att blanda VF och odlade discus.
#3 - 2 oktober 2004 14:47
Så igentligen är VF bättre på att klara sjukdomar då eller?
#4 - 2 oktober 2004 15:09
Njae, det kan mycket väl vara så att du sätter ned en mal till dina vildfångade diskus, som gått i samma balja som en regnbågsfisk från Borneo hos en tjeckisk grossist, och som har en riktig "killerparasit" med sig som slår ut dina VF Diskus på ett par dagar. Därför att den aldrig utsatts för den parasiten förr, och dess immunförsvar har ingen aning om vad det är.

VF-fiskar som dessutom inte fått vila upp sig ordentligt efter resor och nya akvarier kan vara ruskigt känsliga även för mer banala åkommor. Det är jobbigt att flygas runt i världen och byta hem flera gånger på en månad. Naturens lag är emellertid sådan att de starkaste överlever, så generellt sett är VF-fiskar av gott och segt virke.
#5 - 2 oktober 2004 15:12
Ursprungligen skickat av simosaurus

Så igentligen är VF bättre på att klara sjukdomar då eller?

Nja....inte i akvarium då. Men i naturen så har väl varje fisk ett imunförsvar som håller dem friska.
VF discus är lite speciella, de vill vara många individer. Sen när man köper VF ska ska de hellst vara stora.Om man nu köper små så är det risk att de stannar i växten, för de har ju åkt flera dagar utan mat, och just små discus är känsliga för just sånt.
Så jag skulle eller ska aldrig blanda VF och odlad discus.
#6 - 2 oktober 2004 16:07
Jag håller inte med. Jag har blandat VF o odlat utan problem många gånger. Se bara till att du köper bra individer så ska de gå. Sen så tycker jag att det här med antalet är samma hos både odlad o VF dom skall vara många ca 10st eller fler. det som händer annars är de att en individ tar över och jagar bort dom andra så dom ej får mat så det räcker.Dessa blir även stressade där med mer mottagliga för sjukdomar som även kan drabba den dominanta fisken (alla diskusarna).Sen så är det oftast väldigt svårt att få tag på små VF. Så oftast så är det bara stora som finns (ca 10cm o uppåt) eller så pass stora att dom klarar frakter etc utan att stanna i växten.

Fast en sak ska du alltid göra ha både odlade o VF i karantän i ca 1 månad (gärna lite längre) och du kan även blanda vattnet mellan akvarierna lite mer för varige vecka så dom vänjer sig under lång tid. detta innebär att du måste ha två olika karantäns akvarium.

hur stort akvarium har du?
#7 - 2 oktober 2004 16:13
Tänkte ha discusarna i mitt kommande 540 L kar... Har även ett 74 L akvarium som kommer stå tomt, bra att ha om något skulle händ.
#8 - 3 oktober 2004 10:10
om du kan så köp ett till 75L så kan du ha dom separat i karantän.

föresten om du har ett 540L då skulle ja starkt råda dig till att köpa så att du har ca 10st. Det är dyrt men inget går upp mot ett stim diskus som simmar tillsammans:)
#9 - 3 oktober 2004 10:15
enligt mig är det bättre att överskrida gränsen lite för hur många liter per fisk de skall vara än att ha för få diskus.
Naturligt så står dom ihop trängda bland rötterna i mangroven. Det är då dom känner sig som säkrast. Sen om man kollar på kroppsformen så ser man att dom är mer stående fiskar än simmande. Vad ja menar med det är att dom inte simmar runt i vattnet som en ilbatting utan dom står helst stilla i ett litet område i vattnet.
#10 - 6 oktober 2004 18:43
ok. Vad är en bra storlek när man köper discus? Några säger små för man då lär känna sina discusars behov och beteende bättre, och vissa säger stora eftersom dom är tåligare och det blir billigare med mat etc. Hur stora var dina fiskar när du köpte dom ludde?
#11 - 6 oktober 2004 19:24
Simosarius!
Det finns fördelar med båda alternativen. Jag för min del har köpt smådiscus för att få och se dem växa upp, MEN det är också lite vanskligare med små, de är "svårare" eller kanske ska jag säga känsligare.Jag har förlorat flera små pga orsaker som jag inte förstår men det är enligt erfarna discusägare normalt.Sen är det ju billigare att förlora en liten än en stor men och andra sidan så kanske du inte förlorar NÅGON om du satsar på stora....Hm-knepigt
#12 - 6 oktober 2004 20:06
Faktiskt :) Vill gärna höra fler smarta utläggningar!

Annons