Frågor av en Newbie

#1 - 18 december 2008 17:41
Hej hopp alla här!

Jag är en pojk i vuxna kläder (som alla andra män) och har alltid varit sugen på akvarium, (hade nog ett i väldigt unga år, kommer knappt ihåg dock)

Nu har jag flyttat till större habitat och då tänker jag göra slag i saken.

Jag har lite funderingar. (Åhhh ännu massa dumma nybörjar fårgor :) )

#Varför välvd framruta? Jag tycker det ser schysst ut, finns det nån nackdel? (Har kollat på juwels vision 180)

#Jag kollade i en affär och såg röda små krabbor, dessa ville ha en landdel stod det, om man fixar det är det lätt att ha krabbor?

#Räkor, passar dom ihop med det mesta?

Sen angående fiskar..

Funderar på rödmunstetror, Platy röd coral och platy sunset
Eller
Olika guppys
Eller
Slöjstjärtar

Plus nån typ av algätare i nån av konstellationerna, kanske malar?

Vad säger dom som vet om dessa olika förslag?

Kom gärna med andra tips med som kan vara lägligt.

Jag fortsätter att botanisera bland all annan info jag hitta här med så klart.

Tack på förhand!
#2 - 18 december 2008 17:46
Nackdelen med välvd ruta är att fiskarna blir lite förvridna om man kikar in. Större än vad de egentligen är så att säga ;)
#3 - 18 december 2008 17:52
RÄkor går bra med det mesta, så länge fiskarna i fråga inte är stora nog att käka upp dom.
#4 - 18 december 2008 17:55
Jag har ett Juwel Trigon 350 med välvd ruta. Upplever ingen förvrängning av fiskarnas storlek om man inte tittar i en väldigt "sned" vinkel, t ex längst från höger till längst fram på vänster bakruta. Tittar man bara ganska rakt framifrån så ger välvningen en trevlig panoramaeffekt.

Däremot har jag ett litet s.k. guppyhotell med mycket mindre välvning av rutan och där finns en tydlig förstorningseffekt. Vet inte vad det beror på.
#5 - 18 december 2008 18:07
drapulv skrev:
Jag har ett Juwel Trigon 350 med välvd ruta. Upplever ingen förvrängning av fiskarnas storlek om man inte tittar i en väldigt "sned" vinkel, t ex längst från höger till längst fram på vänster bakruta. Tittar man bara ganska rakt framifrån så ger välvningen en trevlig panoramaeffekt.

Däremot har jag ett litet s.k. guppyhotell med mycket mindre välvning av rutan och där finns en tydlig förstorningseffekt. Vet inte vad det beror på.

Det är Guppyhotell jag oxå har [:o]
Trodde det var likadant i alla välvda kar :confused:
#6 - 18 december 2008 18:10
Bowman skrev:
Hej hopp alla här!

Jag är en pojk i vuxna kläder (som alla andra män) och har alltid varit sugen på akvarium, (hade nog ett i väldigt unga år, kommer knappt ihåg dock)

Nu har jag flyttat till större habitat och då tänker jag göra slag i saken.

Jag har lite funderingar. (Åhhh ännu massa dumma nybörjar fårgor :) )

#Varför välvd framruta? Jag tycker det ser schysst ut, finns det nån nackdel? (Har kollat på juwels vision 180)

#Jag kollade i en affär och såg röda små krabbor, dessa ville ha en landdel stod det, om man fixar det är det lätt att ha krabbor?

Sen angående fiskar..

Funderar på rödmunstetror, Platy röd coral och platy sunset

Eller

Olika guppys

Eller

Slöjstjärtar

Plus nån typ av algätare i nån av konstellationerna, kanske malar?

Vad säger dom som vet om dessa olika förslag?

Kom gärna med andra tips med som kan vara lägligt.

Jag fortsätter att botanisera bland all annan info jag hitta här med så klart.

Tack på förhand!

ett bra tips är att läsa väldigt mycket,,,,ställ många frågor....
läs i artregistret, sök och finn.

börja gärna med denna tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

sist men inte minst....välkommen till träsket....

,
#7 - 18 december 2008 18:20
Jewel Vision 180 verkar ok då alltså.

Fan möbel och akvarium doppvärmare belysning och pump kostar bara runt 3500:-
Inga pengar alls ju..

Tack för infon och länken Kensa.
#8 - 18 december 2008 18:22
Bowman skrev:

Räkor & krabbor brukar inte kunna gå så bra ihop.
Krabban kan bli stor och tar gärna en räka eller 2.

Bowman skrev:

Slöjstjärt med räkor kan du nog direkt räkna bort..
Slöjisar/guldfiskar är glupska saker & stora blir dom med!
#9 - 18 december 2008 18:32
Jenny054 skrev:
Räkor & krabbor brukar inte kunna gå så bra ihop.

Krabban kan bli stor och tar gärna en räka eller 2.

Slöjstjärt med räkor kan du nog direkt räkna bort..

Slöjisar/guldfiskar är glupska saker & stora blir dom med!

Ok, tack för det svaret!
#10 - 18 december 2008 20:03
En skarp iaktagelse som jag har gjort är att det är svårare att fästa termometern på en välvd ruta :D
#11 - 18 december 2008 21:03
Stoffz skrev:
En skarp iaktagelse som jag har gjort är att det är svårare att fästa termometern på en välvd ruta :D

Just det. Och så fungerar inte algmagnet något vidare heller. Ner med en svamp med vit dyna istället. :)
#12 - 18 december 2008 21:11
Där ser man, en bra input helt klart stoffz och drapulv!
#13 - 19 december 2008 02:11
Hur är det att inhandla akvarium på Hornbach tex. Bra priser jämfört med mindre butiker?

Nu kommer säkert alla "rävar" säga:
"Du måste åka till steffo i skogen bakom stenen, för han är den enda som..."

Men för nybörjaren, är det ok med Hornbach tex.?
#14 - 19 december 2008 03:55
Jag blir mycket sugen på att göra ett mer seriöst projekt, i mitt fall betyder det att inte hasta iväg.

Jag brukar vilja ha allt på en gång alltid, men funderar nu på att ta det lilla lugna och bygga en del själv och kanske inte sikta på att ha ett fungerande kar på 48 tim (inte precis, men ni förstår)

Annars vill jag som sagt att allt skalll vara klart igår typ.

Känns dock som jag kommer gilla uppbyggnaden och inlärningen mer än att bli färdig snabbt.

En fråga till har jag:

Är det rimligt att bygga en filtermodul i ett 180L kar? Eller blir det för mycket plats som går åt?
Ser himla roligt ut att bygga bakgrund med innehållande filter osv.
#15 - 19 december 2008 06:00
Krabbor behöver inte direkt nån landdel..mina 5 Red Claw Crabs (sesarma bidens) simmar runt och landar på flytväxterna som jag har i akvariet så det kan vara en väldigt bra lösning..

Det är dock en väldigt fascinerande krabba.

Angående magneten som man gör rent rutan på så har jag sett att det nånstans finns att köpa dessa magneter som är "mjuka" så det funkar på välvd ruta..

Termometern kan du ha på sidan av akvariet både praktiskt och estetiskt.

Angående bakrund så kan du göra hur det vill för att lösa filter frågan...men BTN är väldigt dyrt och det får en liten plastig känsla i karet.. som jag oftast tycker förstör helhets-intrycket.

Filterboxen som inggår i alla Juwels akvarium tycker jag är skit bra..Om du köper det nytt så finns ju en hel del nyttiga manualer för att sköta det på rätt sätt.

Fiskfrågan kan det vara lite så och så med...många tycker olika i den frågan...men om du köper fiskar som vill ha större akvarium när dom växt till sig så försök att hitta en lämplig plats/zoo-butik/kompis dom kan flytta till när dom börjar bli förstora..

ett annat tips vid fiskköp är att försöka se till så att fiskarna vill ha samma vattenvärden och temperatur.

Ett sista tipss.. stressa inte med att få i vatten i karet och mosa ner fisk.. ha is i magen och ta det lugnt så ordnar det sig.

Hoppas nåt av det kan vara till hjälp!

Lycka till! :D

/Markus
#16 - 19 december 2008 07:22
Bowman skrev:
Hur är det att inhandla akvarium på Hornbach tex. Bra priser jämfört med mindre butiker?

Nu kommer säkert alla "rävar" säga:

"Du måste åka till steffo i skogen bakom stenen, för han är den enda som..."

Men för nybörjaren, är det ok med Hornbach tex.?

paketen på hornbach är helt OK.

bra priser på exempelvis juwelpaketen.

lägg dock till nya lysrör i budgeten, de är inte alls roliga de som sitter
i paketen.

själv köper jag mycket "hårdvara" på hornbach.

dock är jag tveksam till deras fisk.

.
#17 - 19 december 2008 08:54
Har hornback nån sida där man kan se vad dom har på lager? horbach.com hade inte så mkt intressant info..
#18 - 19 december 2008 09:19
Markus1984 skrev:
Har hornback nån sida där man kan se vad dom har på lager? horbach.com hade inte så mkt intressant info..

nej, det har de inte.

man får ringa och fråga, eller maila.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 19 december 2008 09:29

Just det. Och så fungerar inte algmagnet något vidare heller. Ner med en svamp med vit dyna istället. :)

Fast då vill det till en väldigt kraftigt svängd framruta för att det skall vara några problem.
Enda nackdelen som jag ser det är väl att det är lite dyrare "per liter vatten" som man får.
#20 - 19 december 2008 17:37
Tack skall ni ha alla, skall se om jag kommer på lite mer frågor i kväll! :)

Föressten, Hornbach är helt fullsmackad med roliga prylar, kolla in det om ni har ett i närheten!
#21 - 19 december 2008 21:34
Bowman skrev:
Jewel Vision 180 verkar ok då alltså.

Fan möbel och akvarium doppvärmare belysning och pump kostar bara runt 3500:-

Inga pengar alls ju..

Tack för infon och länken Kensa.

Juwels akvarium är bra och du får rejäl filtervolym jämfört med vanliga innerfilter.

Du köper juwelakvarium lika billigt på Herkules som Hornbach och i alla fall jag stödjer hellre en riktig butik istället för en stormarknad.

http://www.herkuleszoo.se/

Juwel Vison 180 verkar tom var billigare på Herkules, 3355 komplett med möbel.
#22 - 19 december 2008 21:37
Peter1904 skrev:
Juwels akvarium är bra och du får rejäl filtervolym jämfört med vanliga innerfilter.

Du köper juwelakvarium lika billigt på Herkules som Hornbach och i alla fall jag stödjer hellre en riktig butik istället för en stormarknad.

http://www.herkuleszoo.se/

Juwel Vison 180 verkar tom var billigare på Herkules, 3355 komplett med möbel.

Japp det håller jag med om. Bara det inte är dubbelt så dyrt så gagnar jag hellre andra än tyska stormarknader!

Jag kollade lite hos herkules, det ser ut som bara karet är lika dyrt som både kar och möbel hos hornbach. Och det är lite för stor skillnad för mig. Så roligt är det inte att slösa pengar.
Men jag skall endå kolla in herkules innan jag handlar.

EDIT:
Såg att vi redigerat inläggen nästan samtidigt, som jag uppfattade det så är det bara karet som kostar det priset, alltså inte med möbel.
#23 - 19 december 2008 21:45
Flyttar alla frågor till samma post..
#24 - 19 december 2008 23:16
Vad kan man ha för andra djurtyper i ett "vanligt" eller hyfsat "nybörjarakvarirum"?

Jag tänker då på krabbor räkor amfibier snäckor osv.

Skulle nån vänlig själ vilja länka några typer?
#25 - 20 december 2008 02:16
Ännu lite frågor som dykt upp.

#Hur är det att köpa begagnat? Om det är fullt, hur får man med fiskar och hur fyller man då på vaten igen för att få rätt "sörja" i vattnet med en gång?

Och är det inte fullt, hur kan man veta att det inte är sönder

Samt, hur fraktar man ett stort akvarium? Väldigt känsligt?

Kommer mest sannolikt köpa nytt dock. Även i fall det är sanslös kapitalförstöring :)

#Varför är tanganyika eller malawi inte under kategorin sällskapsfisk?

#Vad kan man ha för andra djurtyper i ett "vanligt" eller hyfsat "nybörjarakvarium"?

#26 - 20 december 2008 09:50
Bowman skrev:
Ännu lite frågor som dykt upp.

#Varför är tanganyika eller malawi inte under kategorin sällskapsfisk?

#Vad kan man ha för andra djurtyper i ett "vanligt" eller hyfsat "nybörjarakvarium"?

Alla fiskar som har speciella behov (vattenvärden, inredning, storlek, fodervanor m.m.) är olämpliga för sällskapsakvariet. Tanganyika och Malawi kräver en viss vattenkvalitét och de flesta ciklider
är för tuffa för "vanliga" fiskar.

Räkor och snäckor kan gå bra i sällskapsakvariet, men det beror mycket på val av fisk. Vissa botior kan t ex ge sig på snäckor, även de större snäckarterna. Och vill du ha räkor ska du nog inte köpa små som crystal red och cherry till ett stort akvarium. Iaf inte om du vill se dem. Större, som klippräka, fungerar ofta bra.
:)
#27 - 20 december 2008 12:54
En ide'e kan vara att skaffa ett mindre begagnat kar med alla delar direkt bara för att komma igång, sitter man väl med ett kar är utvecklingskurvan mycket brantare än om man ska studera till sig allt teoretiskt. Visst är det säkert mer risker att göra så.
Sedan kan man plannera i lugn och ro steg två. Och det är aldrig fel med ett extrakar, saknar det redan, speciellt när man slänger en massa växter vid gallringen...
#28 - 20 december 2008 17:08
drapulv skrev:
Alla fiskar som har speciella behov (vattenvärden, inredning, storlek, fodervanor m.m.) är olämpliga för sällskapsakvariet. Tanganyika och Malawi kräver en viss vattenkvalitét och de flesta ciklider

är för tuffa för "vanliga" fiskar.

Räkor och snäckor kan gå bra i sällskapsakvariet, men det beror mycket på val av fisk. Vissa botior kan t ex ge sig på snäckor, även de större snäckarterna. Och vill du ha räkor ska du nog inte köpa små som crystal red och cherry till ett stort akvarium. Iaf inte om du vill se dem. Större, som klippräka, fungerar ofta bra.

:)

Ok, tackför svaret.
Skall kolla upp klippräkorna!

flygrc skrev:
En ide'e kan vara att skaffa ett mindre begagnat kar med alla delar direkt bara för att komma igång, sitter man väl med ett kar är utvecklingskurvan mycket brantare än om man ska studera till sig allt teoretiskt. Visst är det säkert mer risker att göra så.

Sedan kan man plannera i lugn och ro steg två. Och det är aldrig fel med ett extrakar, saknar det redan, speciellt när man slänger en massa växter vid gallringen...

Ja det var ju ingen dum idé. Man kanske skall skaffa ett litet akvarium som sen kommer gå som extra/växt/yngel-akvarium..
JAg har stött bort den tanken innan då jag föll för "större är bättre"

Hur litet akvarium är rimligt?
#29 - 20 december 2008 18:21
Bowman skrev:
Ok, tackför svaret.

Skall kolla upp klippräkorna!

Ja det var ju ingen dum idé. Man kanske skall skaffa ett litet akvarium som sen kommer gå som extra/växt/yngel-akvarium..

JAg har stött bort den tanken innan då jag föll för "större är bättre"

Hur litet akvarium är rimligt?

cirka 199 liter....:D

skämtar bara.....jag tycker du bör gå på 200 liter från start.

man kommer inte ifrån att större är i 9999 fall av 10000 lättare.

min omstart efter 15 års vila blev med ett 240 liters,
förvånansvärt lite problem.

efter cirka 8 mån drog jag igång 60 liters....hiskeliga problem

.
#30 - 20 december 2008 18:25
Kensa skrev:
cirka 199 liter....:D

Ja ok, som jag trott då.

Kör väl på juwels 180 kar, eller kanske lite större endå?

Jag skall bara få den beställda soffan till vardagsrummet i den nya lägenheten, så jag ser vart karet passar, och åka på den årliga vinterfiskeresan med polarna snart, sen blir det till att ta med stora plånboken till närmaste akvariebutik.

Annons