frågor inför uppstart av hörnakvarium

#1 - 28 september 2007 07:54
Tänkte framöver starta upp ett 350 liters hörnakvarium som jag tänker ha golden och maingano ciklider i. Tänker köpa blästersand på biltema och bygga "stenras" med sten jag redan har hemma. Det som återstår är filter och detta tänkte jag be om råd? Funderar eventuellt på ett eheim 2252?
skulle vilja ha ett innerfilter och sedan gömma detta på något vis, kikat på btn moduler men de kostar rätt så mycke..Tänkte också höra om någon har gett sig på och byggt en egen bänk av leca block till ett hörnakvarium?
och hur har ni löst detta isåfall?

Tacksam för svar och ideer:)
#2 - 28 september 2007 13:21
Ett Eheim 2252 är ett riktigt bra innerfilter, kompletera gärna med en extra filtermodul om ditt akvarium är tillräckligt högt. Mitt 60cm höga kar klarar 3 filtermoduler utan problem. 50cm högt akvarium borde nog också gå bra men lägre blir svårt om du ska ha ett täcklock på.
2252 är en riktig bjässe till filter så det är nog inte det lättaste att bygga in i en modul. Du skulle ju ev. kunna bygga ett fack med slimline moduler att ställa innerfiltret bakom men då det är ett hörnakvarium blir nog det också svårt. Du får nog plantera höga växter framför.
#3 - 28 september 2007 13:39
Sprang och mätte och det är 60 cm högt:)
Vad menas med filtermodul?
Funderar på om man skulle kunna bygga nå eget av frigolit?
har läst hela dagen känns de som men de finns inte så mycke tips och ideer om just hörnakvarium tycker jag...

Tack för svaret:)
#4 - 28 september 2007 13:51
Kolla denna bild. Den visar iof lillebror Eheim 2048 men 2252 fungerar på exakt samma sätt.
http://www.eheim.cz/cz/image/filtry/pick-up/2048.jpg

Där ser du två gröna moduler med en filtersvamp i vardera. Det går att köpa till fler gröna moduler och bygga på för att få större filteryta.
Maffia666
#5 - 28 september 2007 15:04
aqua_ skrev:
Tänkte framöver starta upp ett 350 liters hörnakvarium som jag tänker ha golden och maingano ciklider i. Tänker köpa blästersand på biltema och bygga "stenras" med sten jag redan har hemma. Det som återstår är filter och detta tänkte jag be om råd? Funderar eventuellt på ett eheim 2252?

skulle vilja ha ett innerfilter och sedan gömma detta på något vis, kikat på btn moduler men de kostar rätt så mycke..Tänkte också höra om någon har gett sig på och byggt en egen bänk av leca block till ett hörnakvarium?

och hur har ni löst detta isåfall?

Tacksam för svar och ideer:)
Jag använder 2 st 2252:or i mitt 380l hörnkar plus ett 403 ytterfilter. Jag köpte plexiglas och bockade det efter filtrets form( varmluftspistol ). Borrade ett hål för ut blåset och kapade hål till insuget, Sen klädde jag allt med sand och limmade på stenar.

Annons