Frågor kring filterkapacitet

#1 - 9 oktober 2003 11:29
Postade detta inlägg på ciklid.se's forum imorse men har ej fått några svar ännu. Provar därför här också.
----------------------------------------------------------------------

Hallå,

Jag ska göra mitt 450-liters Tanganyika till Sydamerika-kar och i o m detta dyker ett par frågor upp gällande filter.

Jag har även ett 600-liter malawi. I det använder jag två Eheim 1250(1200 l/h) och ett Fluval404 (ytterfilter 1500l/h).

I 450-karet idag används endast ett Eheim 1250.

När jag byter till Sydamerika i det karet ska även ett CO2-system installeras, och reaktorn är ämnad att drivas med ett ytterfilter.

Planen är att ta bort ytterfiltret från 600-karet och använda det i 450-karet istället, där kapaciteten delas, så hältfen led in i reaktorn och hälften ut i karet.

Frågorna är därför;
1 - Kommer 2ggr Eheim 1250 (1200l/h) räcka i Malawikaret?
Det är ju de två som står för "farten" i karet.
Ytterfiltret skaffade jag mest för att kunna filtrera vattnet
över kalkkross på enklast möjliga vis.

2 - Blir det för mycket cirkulation i 450-karet med både ett
Eheim1250 innerfilter och ett Fluval404 ytterfilter för köra
Sydamerika?
Planen är att hålla en grupp Geophagus, sp "Orange head" eller
Altifrons tillsammans med en grupp Corydoras Sterbai och ett
stim robustare tetror.

Synpunkter på detta mottages tacksamt. Det är ju inga problem att strypa en del av kapaciteten på filtren, men det är ju onödigt om det inte behövs.
#2 - 9 oktober 2003 11:44
Det blir anledes utmärkt för sydamerikakaret, hur det är med malawikaret vet jag inte.
#3 - 9 oktober 2003 11:57
Det borde ju jag veta egentligen som gammal malawi-räv...och jag tror väl att det ska vara ok, men det är alltid skönt att få sina åsikter förankrade [:)]
#4 - 9 oktober 2003 12:06
Jag har kört 7 ggr akvarievolymen i timmen med skalare och det har inte varit några problem, skalare behöver ju lite lugnare vatten. Corydoras uppskattar lite fart i vattnet och simmar gärna där det strömmar som mest.
#5 - 9 oktober 2003 12:49
Du kan ju iofs köpa en liten pump (eller bara pumphuvud) till CO2-reaktorn, om du inte vill flytta filter från Malawikaret. Ett pumphuvud kostar inte mycket (100-250 kr beroende på kapacitet.
#6 - 9 oktober 2003 12:49
Men nu pratar vi i allafall cirkulationskapasitet och inte filterkapacitet.
MVH
Magnus
Petigare än vanligt
#7 - 9 oktober 2003 13:58
Tropfrog..jag är ledsen om jag formulerat mig otydligt i detta inlägget. Du vet att jag menar cirkulation och inte filtrering.

jacksons förslag är ju förvisso bra, och det jag ursprungligen tänkt mig, men i detta fallet måste ju reaktorn drivas med ytterfilter.

Ta för övrigt inte detta diskussionsinlägg som att jag inte litar på dig. Vi har ju diskutterat detta innan.

Jag ville mest ha lite åsikter om cirkulationen i Malawi-karet räcker om jag stjäl ytterfiltret därifrån, samt få lite synpunkter på ev för kraftig cirkulation i sydamerika-karet.

aquaristic är f ö inte snabba på att svara på vad som händer med mina två blank-ordrar. Dom kan ju för fasen inte få för sig att dra transportkostnad på tomma ordrar...så dum är ingen.

Annons