Du ska helst ha ett kar som du tänker odla i, det tar lång tid för guramis att växa, så tänk på det innan du ens försöker.
Okey...nu till några allmänna råd, du ska ha gott om stenar som bildar små gångar och gömställe, många flyttväxter, ingen pump i karet!!.
Jag lägger dom för lek på kvällen, innan jag går och lägger mig, då de inte leker under natten eller mörker så kan de ha tid för lek under tiden jag är på jobbet, (8 - 16) och det är så som jag har gjort med alla de andra guramiarterna och alltid funnit honan på sitt hörn oskadd. Det första jag gör när jag kommer hem är att ta bort honan...nu är det hanens jobb att skötta boet och yngel när de kläcks, ta bort även hanen efter några dagar (3-4 dar) och låt yngel växa i fred.
Ah!! och inga andra firrar i lekkaret...än paret som ska leka.
Man byter inte vatten det första 8 veckor så se till att starta med karet väl ren och/eller en räjel vatten bytte innan lek...man byter inte de första 8 veckor för att inte störa deras tillväxt.
Ynglen börjar utveckla labyrinten vid den här tiden å under den tiden ska täckglaset vara väl tillsluten så att den luft som finns i mellan skiktet är inte så kall temperaturen ska hållas konstant på 26-27 grader...Sen väntar man en vecka till ungefär å så gör man första vatten byte med en filter svamp för slangen eller annat fin maskattyg så att inte ynglen följer med...Försök att ha samma temp på det nya vatten...Slam suga får du vänta tills du börjar storlek sortera.
De andas luft genom det så kallade labyrinten och tål därför mycket dåligt vattenkvalitet...dom lever på risfält, risplantage bl.a där vatten nivå är inte högre en ett par decimeter och syrebristen är stor plus den förruttnelse process som försiggår i deras naturliga miljö är mång värre än den vi kan åstadkomma i våra akvarie.
Lycka till!!!