Frågor kring skumbo, blå gurami

#1 - 3 mars 2004 19:50
Min gurami-pojk har börjat att bygga skumbo. Men jag har lite frågor:

1. Hur ser jag om det ligger ägg där?

2. Hur stor chans är det att få yngel på blå gurami? Han har byggt skumbo flera gånger och flirtar helt klart med honan.

3. Han jagar inte bort andra fiskar, kommer mina mollysar att plundra boet om dom lägger ägg där?

4. Kan man plocka ut några ägg och föda upp i yngelkar? Hur?

Är det något annat jag bör tänka på eller kan göra för att hjälpa dom?
#2 - 4 mars 2004 16:29
Hej!
Jag vet inte så mycket om gurami lek, men jag har lekt med kampfiskar och eftersom att båda är labyrintfiskar så är lek beteendet ganska likt. Så jag ska försöka att hjälpa dig [:)]
*1* Äggen är orange/gul/beiga. De ligger var och en i "bubblorna". Hanen brukar lägga alla tillsammans för att lättare hålla koll på dem. Så det är ganska lätt att se dem eftersom att de ligger i en stor "klump".
*2* Det är ganska lätt. Akvariet ska vara minst 120 cm långt och vatten nivån ca 15 cm. Först låter du hanen vara ensam i några dagar och bygga ett stort skumbo. Sen tar du ner honan och om hanen känner sig nöjd med sitt bo så visar hon up sig för honan på en gång. Om han inte är nöjd så attackerar han honan från början. Sedan bråkar hanen med honan ganska mycket när hon inte vill leka. De brukar behöva 1-2 dagar att lära känna varandra innan de leker.
*3* De kommer nog inte att leka så länge som du har andra fiskar i akvariet. Har du någon pump? Den ska vara avstängd när de leker så att inte boet går sönder.
*4* Nej äggen är mycket känsliga och det är bara gurami hanen som kan föda upp dem.
Fråga bara om det är något mer du vill veta[;)]
Mvh/Sarah
#3 - 4 mars 2004 17:17
Du ska helst ha ett kar som du tänker odla i, det tar lång tid för guramis att växa, så tänk på det innan du ens försöker.
Okey...nu till några allmänna råd, du ska ha gott om stenar som bildar små gångar och gömställe, många flyttväxter, ingen pump i karet!!.
Jag lägger dom för lek på kvällen, innan jag går och lägger mig, då de inte leker under natten eller mörker så kan de ha tid för lek under tiden jag är på jobbet, (8 - 16) och det är så som jag har gjort med alla de andra guramiarterna och alltid funnit honan på sitt hörn oskadd. Det första jag gör när jag kommer hem är att ta bort honan...nu är det hanens jobb att skötta boet och yngel när de kläcks, ta bort även hanen efter några dagar (3-4 dar) och låt yngel växa i fred.
Ah!! och inga andra firrar i lekkaret...än paret som ska leka.
Man byter inte vatten det första 8 veckor så se till att starta med karet väl ren och/eller en räjel vatten bytte innan lek...man byter inte de första 8 veckor för att inte störa deras tillväxt.
Ynglen börjar utveckla labyrinten vid den här tiden å under den tiden ska täckglaset vara väl tillsluten så att den luft som finns i mellan skiktet är inte så kall temperaturen ska hållas konstant på 26-27 grader...Sen väntar man en vecka till ungefär å så gör man första vatten byte med en filter svamp för slangen eller annat fin maskattyg så att inte ynglen följer med...Försök att ha samma temp på det nya vatten...Slam suga får du vänta tills du börjar storlek sortera.
De andas luft genom det så kallade labyrinten och tål därför mycket dåligt vattenkvalitet...dom lever på risfält, risplantage bl.a där vatten nivå är inte högre en ett par decimeter och syrebristen är stor plus den förruttnelse process som försiggår i deras naturliga miljö är mång värre än den vi kan åstadkomma i våra akvarie.

Lycka till!!!

#4 - 4 mars 2004 18:39
Oki, tack så jättemycket för era jättabra svar.

Jag har enbart en hona och en hane och dom har levt tillsammans i 2 år. Dom bodde först hos min kompis, men för någon månad sedan tyckte vi båda att dom hade det trångt i 60l karet så jag tog dom till mitt 375l. Där går dom tillsammans med 6 black molly, ett stim neontetror och 2 pakistanbotior. Även under deras lek har hanen varit mycket snäll mot honan och det finns mycket gott om gömställen för dom båda.

För tillfället har jag bara det stora karet, men inom en månad har jag även ett 60l.

Om nu hanen enbart behövs de första dagarna, kan man inte flytta över äggen, med skum och allt, till ett mindre kar sedan? Om man tar en skål och lyfter upp dom med vattnet, skadar man dom då?

Eller är enda chansen att jag väntar tills jag har fått iordning det andra karet?

Verkar lite besvärligt, men det vore en rolig utmaning. Jag skulle tycka att det vore väldigt roligt om man lyckades.
#5 - 4 mars 2004 19:13
Ursprungligen skickat av lottiz

Om nu hanen enbart behövs de första dagarna, kan man inte flytta över äggen, med skum och allt, till ett mindre kar sedan? Om man tar en skål och lyfter upp dom med vattnet, skadar man dom då?

Det är hanen som får äggen att kläckas genom att han syresätter å skötter om äggen, även när de kläcks är hanen bra att ha i karet då han lyfter de småtingar som är på rymen opp i skumboet, tills de blir fri simmandes.

Jag har aldrigt provat utan hane...Vet ej om det kan lyckas utan hans hjälp.
#6 - 4 mars 2004 20:08
okej, tack för svaret. jag gör nog så att jag lämnar dom åt sitt öde nu tills jag fått det andra karet då. Sen kan jag göra några ordentliga försök att få yngel.
#7 - 5 mars 2004 21:47
Ursprungligen skickat av lottiz

okej, tack för svaret. jag gör nog så att jag lämnar dom åt sitt öde nu tills jag fått det andra karet då. Sen kan jag göra några ordentliga försök att få yngel.

Ju det är nog bäst så...

Försök igen när du har möjligheterna.
#8 - 5 mars 2004 23:23
hur funkar de med att ha pakistanbotior ihop med kampfiskarna dom jävlarna för mig retade kampfisken hela tiden så jag fick byta akvarium för dom
#9 - 6 mars 2004 08:31
Mina pakistanbotior fungerar hur bra som helst ihop med mina kampfiskar. Hur stort akvarium har du?
#10 - 6 mars 2004 20:31
odlar man dvärggurami på samma sätt som du sa om blå-gurami poseidon?
#11 - 6 mars 2004 21:03
Ju ungefär på samma sätt...Jag har inte haft några problem då jag odlade Guramis då alla fick samma behandling innan odlingsförsöket å oftast med lyckad resultat.

Jag vill inte generalisera mem är nästan/ganska säcker på att alla labyrint firrar går att få i lek så som jag har beskrivit innan.

Annons