Hej,
behöver lite råd angående skötseln av mitt bakgrundsfilter.
Akvariet är på 240 l med BTN-bakgrund. Bakgrunden ligger dikt an mot bakrutan i mitten vilket ger två separata filterhörn. Ena sidan har ett inlopp vid vattenytan (täcks precis när akvariet är fullt) och ett vid botten. Det andra filtret har två inlopp vid botten.
Båda filtren innehåller filtermatta i ca 5*5 cm kuber trädda på fiskelina. Det är förre ägaren som monterat dessa och de rengjordes inte vid köpet i förhoppning att få med lite bakterier. Han uppgav att det var ca tre månader sedan han rengjorde filtren, jag har kört dem i ytterligare två månader
Filtermaterialet ligger inte ända upp till ytan utom vid ytinloppet där det ligger några lösa filterbitar.
Nu till mina frågor;
1. När det är dags att rengöra filtermaterialet ska jag göra något med själva hörnet (slamsuga botten eller så) eller är det bara kuberna som behöver sköljas?
2. Gör det något om smuts från filtermaterialet hamnar i akvarievattnet när jag tar ut filtret?
3. I samband med vattenbyten så torrläggs den ena pumpen. För att tömma den på luft så rör jag upp en massa skit från filtret som åker ut i akvariet genom det övre inloppshålet. Är det ett problem? Antar att det skulle gå att ordna genom att sänka pumpen ytterligare så att den inte torrläggs.
4. Eftersom pumparna är placerade i filtermaterialet med insugen nedåt så blir det dålig cirkulation vid hörnens ytor och det blir ganska grumligt där. Gör man något åt detta?
5. För att hindra pumparna från att vibrera mot bakgrunden så har jag på inrådan satt lite slang mellan dem och utblåshålen i bakgrunden. Slangen är av något mindre dimension än hålen vilket ger en glipa. Bör jag täppa denna genom att t.ex linda eltejp runt röret eller har det bara estetisk betydelse?
6. Något som är av vikt att tänka på vid användning/skötsel av sådanahär filter?
/Joel