Frågor om belysning o filter

#1 - 8 mars 2009 16:39
Hej, jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Jag var och hämtade mitt andra akvarie igår, köpte ett 375 L kar begagnat.
Det var en kille som köpt en lgh där de tidigare ägarna hade det inbyggt i ett valv vilket han nu rivit, så han visste inte mer än att det var igång med fisk och allt för en månad sen:).

Jag har tänkt att ha ett större stim av någon trevlig tetra, blandat med lite stora fiskar av olika slag samt en del växter.

Där har ni historia och framtid, nu till mina frågor.

1.Belysningen, rampen är på 120cm, (karet 150) med 2 lysrör, ett blåvitaktigt och ett gulaktigt. Det är av den gamla vanliga typen, som sitter överallt. Är det T8 eller T5? Vad är skillnaden, vilka ska man använda?Räcker ljuset?

2.Filtret har jag ingen aning om vad det är. Ett innerfilter med flera moduler av rör som går att dela. Den är ca 40-45 cm komplett med allt.
Räcker det eller behöver man köpa nytt direkt?

Mina tankar är att kanske bygga en egen lysramp, kan få tag på begagnade armaturer och plocka delar ifrån, men då blir det den gamla sorten.

Senare köpa ett ytterfilter.

Hoppas som sagt på hjälp
#2 - 8 mars 2009 22:07
1. Det är T8. T5-rören är smalare.
#3 - 9 mars 2009 12:02
ska du köra med små tetror så klarar du dig nog med ett sånt innefilter så länge men med flera större fiskar så bör du nog ordna större filtervolym, kan ju va bra att låta låta karet bli ordentligt inkört med små billigare fiskar och sen skaffa ytterfiltret innan du skaffar några stora fiskar.
Som sagts är det nog T8 du har, fördelen med T5 är att dom är smalare så det går att få plats med flera rör på samma yta, dom rör som används i akvariesammanhang är även av en modell som ger mera ljus på samma längd.
Om ljuset du har räcker, nja inte till några krävande växter så se till att bara ha enkla växter som inte är så ljuskrävande så går det nog hyggligt.
#4 - 9 mars 2009 15:47
Tack

Annons