H[FONT=arial narrow][/FONT]ehe ja men så är det med allt, jag kommer ihåg för några år sen när kostgurun Fredrik Paulun rekommenderade alla att äta fruktsocker istället för vanligt socker. Han fick sen en kalldusch när studier visade att levern lagrar detta socker som fett direkt :p Så det jag vill komma till är att om någon känd person säger att något är bra eller dåligt så tar många efter detta automatiskt.
Du är ju känd i dessa kretsar Kjell, tänk på det när du sågar bottenfilter ;)
Jo men trots allt så har jag ju också mer egen erfarenhet än de flesta andra och då måste jag ju ändå få uttala mig utifrån detta. Dessutom så har jag ju sett exempel på hur stora professionella anläggningar genom årens lopp har testat olika system, och har kastat bottenfiltren i papperskorgen.
Men som sagt - olika system passar helt klart olika personer väldigt olika så vad som är rätt för en kanske blir fle för en annan. För att generalisera så tror jag att bottenfilter passar helt OK för de som är mycket nogranna akvarister (för att inte säga pedantiska - utan att på något sätt lägga något negativ värdering i det ordet). Dvs det passar bättre för de som sköter sina vattenbyten minituiöst, de som aldrig övermatar, de som har en bra balans mellan växter och fisk, de som har rätt fisk och växtsammansättning etc.
Nu vet JAG med mig att jag inte hör till den gruppen av akvarister - visst jag övermatar inte, men det där med vattenbytena slarvar jag en del med. Därför behöver jag ha ett filtersystem som har en högre slarvmarginal än den noggranne/pedantiske akvaristen behöver ha.
Sedan kan det ju faktiskt också vara som så att olika vattenvärden (på kranvattnet) möjligen också kan spela in - dvs en viss typ av filter kanske funkar bättre vid vissa värden, medan andra typer av filter funkar bäst i helt andra. detta är absolut inget som jag vet - men omöjligt är det inte.
Tycker dock att det är bra om man testar olika system och sedan se vilken typ av filtersystem som fungerar bäst för en själv.