Frågor om bottenfilter.

#1 - 7 december 2011 20:15
Har ett nytt projekt på G, har ett 230 liters akvarie som jag tänkte köra körsbärträkot i, får inte bli av med allt för många räkbebisar så funderade jag på bottenfilter. Tänkte använda ECS som bottensubstrat och detta ska fundera som ett bra biologiskt filter.
Nu till de stora frågorna var får jag tar i bottenfilter och vad fins de för för och nackdelar med detta? fins det något bätre alternativ och jag vill jättegärna höra lite från er med erfarenhet av bottenfilter vad ni har för tankar angående detta.
MVH: Ola Jönsson
#2 - 7 december 2011 20:59
Jag kör med bottenfilter i mina flesta kar med gott resultat, du kan plöja igenom dessa trådar så hittar du en hel del matnyttigt:): http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707
#3 - 8 december 2011 07:14
Jag har nästan bara botten filter i alla mina akvarier, jag tycker det är lättast och smidigast.
Du kan beställa det på pwss.
#4 - 8 december 2011 10:17
ansjo skrev:
Jag kör med bottenfilter i mina flesta kar med gott resultat, du kan plöja igenom dessa trådar så hittar du en hel del matnyttigt:): http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707

Ok efter att nogrant studerat Ansjos länkar har jag besämt mig det blir bottenfilter.. den stora frågan nu är borde man täcka hela botten?
Eller är det overkill..
#5 - 8 december 2011 10:23
AnnaK skrev:
Jag har nästan bara botten filter i alla mina akvarier, jag tycker det är lättast och smidigast.

Du kan beställa det på pwss.

Tack Annak =)
#6 - 8 december 2011 18:32
Madafakka skrev:
Ok efter att nogrant studerat Ansjos länkar har jag besämt mig det blir bottenfilter.. den stora frågan nu är borde man täcka hela botten?

Eller är det overkill..

Jag fick lära mig att det räcker att ha ca 1/3 av bottenytan med filterplattor. Jag har ett 220 liters och där har jag 2 st plattor.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 december 2011 18:49
PiaJo skrev:
Jag fick lära mig att det räcker att ha ca 1/3 av bottenytan med filterplattor. Jag har ett 220 liters och där har jag 2 st plattor.

Tänk och jag som lärt mig att det funkar allra bäst om bottenfiltren täcker 0% av ytan :p
Nåväl det finns olika ideer och det enda positiva som jag ser det med bottenfilter är att de är räksäkra och har man dessutom gott om räkor i akvariet så hjälper de ju till med reningen och då behöver man ju inte något riktigt bra filter.
#8 - 8 december 2011 20:08
Tänk och jag som lärt mig att det funkar allra bäst om bottenfiltren täcker 0% av ytan :p

Nåväl det finns olika ideer och det enda positiva som jag ser det med bottenfilter är att de är räksäkra och har man dessutom gott om räkor i akvariet så hjälper de ju till med reningen och då behöver man ju inte något riktigt bra filter.

Bara lugn Kjell vi ska nog tillslut lära dig oxå att bottenfiler är det bästa filtret ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 december 2011 20:21
bong skrev:
Bara lugn Kjell vi ska nog tillslut lära dig oxå att bottenfiler är det bästa filtret ;)

Knappast i min ungdom (jag har varit ung fast det var länge sen;)) så var bottenfilter en innovation och ett steg framåt för hobbyn och jag hade då några hundra akvarier som jag körde med bottenfilter - men sedan stenåldern (då jag var ung:p) har mycket hänt och idag finns det andra och bra mycket effektivare filtersystem.
#10 - 8 december 2011 21:16
Knappast i min ungdom (jag har varit ung fast det var länge sen;)) så var bottenfilter en innovation och ett steg framåt för hobbyn och jag hade då några hundra akvarier som jag körde med bottenfilter - men sedan stenåldern (då jag var ung:p) har mycket hänt och idag finns det andra och bra mycket effektivare filtersystem.

Som du ser har jag inte blandat mig I detta förens nu.

Men jag vill bara säga att i din ungdomliga yra kopplade du som jag filtren åt fel håll!

Kunde bara inte låta bli…skratt
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 december 2011 21:18
Apropå bottenfilter så satt jag just och bläddrade i det senaste numret av den engelska akvarietidningen Practical Fish Keeping som i detta nummer hade en bilaga - Your first aquarium.
Där hittade jag denna text under rubriken "Undergravels" (=bottenfilter)
These are an old-fashioned way of filtering the tank and although very cheap will be hard to maintain. They are not the best choice for beginners ans experts rarley touch them.

...................................

Undergravels become notoriously dirty and will require the highest maintenance of any filter type

Detta alltså skrivet i Englands största akvarietidning och då kan det vara värt att nämnha att England vid sidan av Sverige är det land i världen där just bottenfilter används mest. I Tyskland förekommer de t.ex. i stort sett inte alls.

Nåväl även om jag håller med om texten i PFK så finns det trots allt några fördelar - dvs de som jag nämner ovan och botetnfilter funkar faktiskt ofta väldigt bra i sådana akvarier som ägs av mycket duktiga akvarister som inte slarvar med övermatning eller vattenbyten.
Så hör man till dessa - så visst kan det vara värt att prova.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 december 2011 21:20
bossep skrev:
Men jag vill bara säga att i din ungdomliga yra kopplade du som jag filtren åt fel håll!

Nja har nog testat bägge hållen men tyckte niog inte att något av dom var något vidare;)
#13 - 8 december 2011 21:30
Nja har nog testat bägge hållen men tyckte niog inte att något av dom var något vidare;)

Var det någon som sa "Var och en är salig på sin tro?";)
Vad jag har kommit fram till var att det inte gick något vidare med plattor och grävande fiskar. Däremot funkar det (enligt mig) klockrent med rör med små hål.
Dock kvarstår problemet med räk och yngelsäkring. Var det någon som sa bili? En annan stenålders grunka som revolutionerade världen.
#14 - 8 december 2011 21:43
så vad hadde du rekomenderat Kjell.. Om jag nu ska udvika bottenfilter (fel eller rättvända) så e jag lite nyfiken på vad du skulle använt dig av för filter i min sits... håll i tanken att jag vill hälst inte förlora några räklingar .. Mvh Ola
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 8 december 2011 21:53
Madafakka skrev:
så vad hadde du rekomenderat Kjell.. Om jag nu ska udvika bottenfilter (fel eller rättvända) så e jag lite nyfiken på vad du skulle använt dig av för filter i min sits... håll i tanken att jag vill hälst inte förlora några räklingar .. Mvh Ola

Som jag skrev ovan så är ju bottenfilter räksäkra och dessutom hjälper ju räkornma till en del med skötseln så är man noggran med skötseln så funkar det.
Ur biologisk reningssynpunkt så är alla andra filter bättre och de kan göras räksäkra genom att man har ett förfilter. Till rejält små akvarier så gillar jag t.ex. ryffsäcksfilter
#16 - 8 december 2011 22:04
Som jag skrev ovan så är ju bottenfilter räksäkra och dessutom hjälper ju räkornma till en del med skötseln så är man noggran med skötseln så funkar det.

Ur biologisk reningssynpunkt så är alla andra filter bättre och de kan göras räksäkra genom att man har ett förfilter. Till rejält små akvarier så gillar jag t.ex. ryffsäcksfilter

ok.. men ut estetisk synvilkel e det inte lättare och gömma ett bottenfilter med?

och en fråga till nu medans jag har dun uppmärksamhet.. ja tänkte köra en back2nature bakgrund bakom de kan jag ju gömma alla slangar och så.. men utan att borra hål i de och sätta raster kan jag ändå gömma doppvärmaren där ba och den funkar som den ska?
#17 - 9 december 2011 09:19
Bra med bottenfilter är ju att man slipper att göra rent det .... tills hela botten är igensatt![:o]

Thaifighter
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 december 2011 09:57
Madafakka skrev:
ok.. men ut estetisk synvilkel e det inte lättare och gömma ett bottenfilter med?

Nja, vet inte riktigt vad du menar. Ett bottenfilter fungerar bäst om det drivs med ett punphuvud och då tar det ju ungefär lika mycket plats i akvariet som ett innerfilter. Driver du det med en luftpump (då fungerer det sämre) så tar det så klart mindre plats än ett innerfilter men fortfarande lika mycket plats i akvariet som ett ryggsäcksfilter eller en "golvpump".

och en fråga till nu medans jag har dun uppmärksamhet.. ja tänkte köra en back2nature bakgrund bakom de kan jag ju gömma alla slangar och så.. men utan att borra hål i de och sätta raster kan jag ändå gömma doppvärmaren där ba och den funkar som den ska

Först en fråga? Vilka räkor skall du ha - det är ju bara Sulawesi-räkorna som skall ha en doppvärmare, för de vanliga räkorna är det snarare bättre med rumstemperatur på vattnet. Själv har jag inga värmare i mina räkakvarier.
Sedan vad gäller bakrund så handlar det ju om vilken modell du väljer. Om det är Slimline du vill ha så behöver man inte borra utan man kan göra på det sätt som BTN rekommenderar på sin hemsida http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 9 december 2011 09:58
Bra med bottenfilter är ju att man slipper att göra rent det .... tills hela botten är igensatt![:o]

Thaifighter

Nja, tvärtom. För att bottenfilter skall fungera riktigt bra så krävs det att man reglebunder luckrar upp botten vid vattenbytena;)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 9 december 2011 10:00
Kan väl för övrigt vara värt att nämna 2 andra otroligt viktiga "filtermetoder"
Vattenbyte - sköter man dessa noggrant så blir man ju av med mycket av skiten.
Växter - de fungerar ju (speciellt de snabbväxande) som utmärkta biologiska filter i och med att de "konsumerar" den skit som det blir i akvariet
#21 - 9 december 2011 11:07
Jag har tänkt köra sakura... det är slimline jag hadde tänkt mig ja.. jag hadde tänkt driva det med en luftpump men man kanske borde spara ihop och införskaffa sig ett ytterfilter att driva det med.. :/ men helt plötsligt dubblas kostnaden på vad jag måste införskaffa för att få igång akvariet.. men jag antar att det är väll bätre och vänta en månad extra och få de bra och rätt gjort..för sakura räkr borde man hålla tempen på en 22-26 C tror du akvariet kommer ligga på de utan doppvärmare?
#22 - 9 december 2011 11:39
Man ska inte svara trollen men... det kliar i fingrarna!!! :D

Ett bottenfilter fungerar bäst om det drivs med ett punphuvud och då tar det ju ungefär lika mycket plats i akvariet som ett innerfilter.

Du väljer att bortse från hur oerhört mycket filteryta du får i ett bottenfilter jämfört med den ynkliga lilla filtermängd du kan få in i ett litet innerfilter.
Nja, tvärtom. För att bottenfilter skall fungera riktigt bra så krävs det att man reglebunder luckrar upp botten vid vattenbytena;)

Väljer du att köra bottenfiltret baklänges - dvs, dra ned skiten i bottnen - så får du det problemet. Vänder du istället vattenflödet så samlar sig skiten ovanpå sanden och går lätt att suga upp eller hamnar i förfiltret till bottenfiltrets insug.
Kan väl för övrigt vara värt att nämna 2 andra otroligt viktiga "filtermetoder"

Vattenbyte - sköter man dessa noggrant så blir man ju av med mycket av skiten.

Växter - de fungerar ju (speciellt de snabbväxande) som utmärkta biologiska filter i och med att de "konsumerar" den skit som det blir i akvariet

Bra att du tog upp detta - det kan inte nog understrykas. Märk väl att det inte heller finns något motsatsförhållande mellan att växterna skall trivas och att använda bottenfilter. Vattenbyten kommer man aldrig undan.
#23 - 9 december 2011 12:15
hawkse skrev:
Vattenbyten kommer man aldrig undan.

- Jo nästan.

Exempelvis Channor tycker inte om frekventa vattenbyten, och den som lyckats bäst (vad jag vet) vad gäller både uppfödning och utfärgning på sina välmående exemplar byter vatten kanske någon gång i halvåret ; )

Själv har jag hittills aldrig gjort ett vattenbyte större än 50 liter i mitt 720 sedan jag startade upp karet för något halvår sedan eller så. Fiskarna mår prima och äter o färgar ut precis som de ska.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 december 2011 13:05
Madafakka skrev:
Jag har tänkt köra sakura... det är slimline jag hadde tänkt mig ja.. jag hadde tänkt driva det med en luftpump men man kanske borde spara ihop och införskaffa sig ett ytterfilter att driva det med.. :/ men helt plötsligt dubblas kostnaden på vad jag måste införskaffa för att få igång akvariet.. men jag antar att det är väll bätre och vänta en månad extra och få de bra och rätt gjort..för sakura räkr borde man hålla tempen på en 22-26 C tror du akvariet kommer ligga på de utan doppvärmare?

Jag har nu i nästan ett års tid kört ett 17 liters akvarium som innehåller Sakuraräkor och en "dvärgform" av Poecilia reticulata helt utan såväl filter som doppvärmare. Temperaturen i rummet där akvariet står ligger mellan 17 och 22 grader beroende av årstid.
Såväl räkor som fisk fungerar utmärkt
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 9 december 2011 13:12
hawkse skrev:
Du väljer att bortse från hur oerhört mycket filteryta du får i ett bottenfilter jämfört med den ynkliga lilla filtermängd du kan få in i ett litet innerfilter.

Håller inte alls med - det handlar inte bara om kvantitet utan också om kvalitet.
Jag har t.ex. sett i proffesionella anläggningar (stora system) där de har använt gruset som filtermaterial och de har då kört med 1/3 grus av den totala vattenvoklymen och där krävs det en mycket hög cirkulation genom gruset för att det skall funka. De proffesionella filtersystem som istället har kört med filtermatta har bara behövt köra med några enstaka % med filtermatta för att få samma effekt.

Väljer du att köra bottenfiltret baklänges - dvs, dra ned skiten i bottnen - så får du det problemet. Vänder du istället vattenflödet så samlar sig skiten ovanpå sanden och går lätt att suga upp eller hamnar i förfiltret till bottenfiltrets insug

Jag håller som sagt inte med. Jag har trots allt varit med om att under flera års tid kört flera hundra akvarier med bottenfilter och för att de skall funka så måste botten "skötas"
#26 - 9 december 2011 15:04
Enligt mej så fungerar det inte att driva botten filter med luft pump.
Och räk säker är det inte till 100% eftersom du måste dammsuga botten filtret, annars funkar det inte heller eftersom
det då slammas igen..
#27 - 9 december 2011 23:04
I odlingaslokalen kör vi bottenfilter (luft) Med tung matning och rör aldrig bottnarna och det funkar hur fint som helst :) 10% vattenbyte/vecka

Det komiska är att i dom karen vi kör med filtermatta kan vi inte mata lika hårt utan att vattnet blir dåligt ;)
#28 - 9 december 2011 23:05
Ger mig inte in i ringen (tror jag)men står i hawkse’s ringhörna och baddar honom i pannan och knyter handskarna åt honom. Skönt att inte vara den ende som fightas för det här!

Just nu ligger det en trave rör för borrning och ett par pumpar på kontorsgolvet.
Fick mail att 4 m2 filtermatta blev skickat i dag (Jag undrar hur kompisen ser ut när det kommer till honom och han skall packa för att ta med hit!) Så här skall testas!

Framför allt skall jag försöka få ordning på CO2 genom botten vilket borde vara det naturliga sättet. Samt leka med flöden genom mattan.

Skriver under på det här med växter och vattenbyten! Detta kan inte nog tryckas fram! Naturligtvis är detta för standard fiskar och akvarier. I många fall kan man nog säga att det ena tar ut det andra. Massor med växter lite vattenbyten (om man inte gödslar enligt EI) eller massor med vattenbyte och inga eller lite växter. Sedan gör alger ett fint jobb också!
#29 - 10 december 2011 00:01
Måste ärligt säga att detta inte gör mig mycke klokare.. hehe.. vad jag får fram av detta är att det finns folk som kämpar för och emot bottenfilter.. alla filter måste ju skötas på nått sätt och vattenbyten kommer man aldrig ifrån de e jag fullt medveten av.. så jag antar att jag får köra på och testa mig fram för att se vad jag tycker är bäst och trivs bäst med.. ja tackar för alla svar och kommer förla debbaten för och emot bottenfilter här samtidit som jag testar mig fram..
#30 - 10 december 2011 09:31
Madafakka skrev:
ja tackar för alla svar och kommer förla debbaten för och emot bottenfilter här samtidit som jag testar mig fram..

Helt rätt slutsats och metod. Alla filter måste skötas och egna erfarenheter måste göras.

Debatten för och emot bottenfilter vs andra filtreringsmetoder kommer nog aldrig upphöra men oavsett om du kör bottenfilter eller inte kommer bottnen i karet husera en mycket stor andel av den totala bakteriefloran i karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 10 december 2011 10:00
bong skrev:
I odlingaslokalen kör vi bottenfilter (luft) Med tung matning och rör aldrig bottnarna och det funkar hur fint som helst :) 10% vattenbyte/vecka

Det komiska är att i dom karen vi kör med filtermatta kan vi inte mata lika hårt utan att vattnet blir dåligt ;)

Ja uppenbarligen helt olika erfarenhet.
Förr användes ofta bottenfiltersystem i stora anläggningar (flera tusen akvarier) men dom har alla nu bytt ut dom mot andra system (främst med olika system med filtermattor).

Dock så kan det ju som sagt fås att fungera och jag tycker att inställningen mot bottenfiltersytem är väl negativ för där ser de inte bara bottenfiltren som dåliga filtersystem utan som något som påverkar akvariet negativt. Jag kommer ihåg att när jag i mitten av 90-talet levererade ut BTN-bakgrunder till tyska akvarieaffärer så hade jag gjort en bruksanvisning över hur man kunde installera bakgrunderna i akvariet. I den nämnde jag att det var praktiskt att vid monteringen ställa bakgrunden på bottenfilterplattor (fär att fp vattnet att cirkulera till baksidan). När affärerna såg detta så ville de inte sälja bakgrunderna eftersom dessa då kunde kopplas ihop med bottenfilter och de hade ett rykte om sig att var helt värdelösa. Därför fick jag skriva om instruktionen och istället rekommedera att man skulle borra hål i bakgrunden och sätta ett raster i hålet.
#32 - 10 december 2011 11:57

Förr användes ofta bottenfiltersystem i stora anläggningar (flera tusen akvarier) men dom har alla nu bytt ut dom mot andra system (främst med olika system med filtermattor).

Dock så kan det ju som sagt fås att fungera och jag tycker att inställningen mot bottenfiltersytem är väl negativ för där ser de inte bara bottenfiltren som dåliga filtersystem utan som något som påverkar akvariet negativt. Jag kommer ihåg att när jag i mitten av 90-talet levererade ut BTN-bakgrunder till tyska akvarieaffärer så hade jag gjort en bruksanvisning över hur man kunde installera bakgrunderna i akvariet. I den nämnde jag att det var praktiskt att vid monteringen ställa bakgrunden på bottenfilterplattor (fär att fp vattnet att cirkulera till baksidan). När affärerna såg detta så ville de inte sälja bakgrunderna eftersom dessa då kunde kopplas ihop med bottenfilter och de hade ett rykte om sig att var helt värdelösa. Därför fick jag skriva om instruktionen och istället rekommedera att man skulle borra hål i bakgrunden och sätta ett raster i hålet.

Hehe ja men så är det med allt, jag kommer ihåg för några år sen när kostgurun Fredrik Paulun rekommenderade alla att äta fruktsocker istället för vanligt socker. Han fick sen en kalldusch när studier visade att levern lagrar detta socker som fett direkt :p Så det jag vill komma till är att om någon känd person säger att något är bra eller dåligt så tar många efter detta automatiskt.
Du är ju känd i dessa kretsar Kjell, tänk på det när du sågar bottenfilter ;)
#33 - 10 december 2011 12:36
Kjell har väl samma rättighet som andra att uttrycka sina åsikter och när även en gedigen efarenhet finns så är den mycket värd!
Förspråkar man bottenfilter så tycker jag man har missat bottesubstratets viktiga funktion, tex växternas möjlighet till en uppbyggnad av microbiologisk miljö vid rotsystemet och nyttan av cirkulation över ytan på substratet mm.
#34 - 10 december 2011 13:09

Jag kan tänka mig att bottenfilter är något opraktiskt i en större anläggning där karen ofta är hårt belastade och kanske behöver rengöras oftare. Det är lättare att rycka ur en filtermatta för rengöring än att rota runt i bottnen. Däremot trodde jag inte att de större anläggningarna (odlare och grossister, t ex) körde med bottenmaterial i någon större utsträckning eftersom det försvårar rengöringen av karet. Då är det ju också svårt att köra bottenfilter.

Jag kommer ihåg att när jag i mitten av 90-talet levererade ut BTN-bakgrunder till tyska akvarieaffärer så hade jag gjort en bruksanvisning över hur man kunde installera bakgrunderna i akvariet. I den nämnde jag att det var praktiskt att vid monteringen ställa bakgrunden på bottenfilterplattor (fär att fp vattnet att cirkulera till baksidan). När affärerna såg detta så ville de inte sälja bakgrunderna eftersom dessa då kunde kopplas ihop med bottenfilter och de hade ett rykte om sig att var helt värdelösa.

Rykten är farliga saker... jag har t ex hört att det i Tyskland också är svårt att sälja svenska trähus då många där tycker att ett "riktigt" hus ska vara av sten.

Vet du vad ryktena kring bottenfiltren grundade sig på? T ex erfarenheter från gamla, luftdrivna bottenfilter med helt fel bottenmaterial?
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 10 december 2011 13:13
bong skrev:
H[FONT=arial narrow][/FONT]ehe ja men så är det med allt, jag kommer ihåg för några år sen när kostgurun Fredrik Paulun rekommenderade alla att äta fruktsocker istället för vanligt socker. Han fick sen en kalldusch när studier visade att levern lagrar detta socker som fett direkt :p Så det jag vill komma till är att om någon känd person säger att något är bra eller dåligt så tar många efter detta automatiskt.

Du är ju känd i dessa kretsar Kjell, tänk på det när du sågar bottenfilter ;)

Jo men trots allt så har jag ju också mer egen erfarenhet än de flesta andra och då måste jag ju ändå få uttala mig utifrån detta. Dessutom så har jag ju sett exempel på hur stora professionella anläggningar genom årens lopp har testat olika system, och har kastat bottenfiltren i papperskorgen.

Men som sagt - olika system passar helt klart olika personer väldigt olika så vad som är rätt för en kanske blir fle för en annan. För att generalisera så tror jag att bottenfilter passar helt OK för de som är mycket nogranna akvarister (för att inte säga pedantiska - utan att på något sätt lägga något negativ värdering i det ordet). Dvs det passar bättre för de som sköter sina vattenbyten minituiöst, de som aldrig övermatar, de som har en bra balans mellan växter och fisk, de som har rätt fisk och växtsammansättning etc.
Nu vet JAG med mig att jag inte hör till den gruppen av akvarister - visst jag övermatar inte, men det där med vattenbytena slarvar jag en del med. Därför behöver jag ha ett filtersystem som har en högre slarvmarginal än den noggranne/pedantiske akvaristen behöver ha.

Sedan kan det ju faktiskt också vara som så att olika vattenvärden (på kranvattnet) möjligen också kan spela in - dvs en viss typ av filter kanske funkar bättre vid vissa värden, medan andra typer av filter funkar bäst i helt andra. detta är absolut inget som jag vet - men omöjligt är det inte.

Tycker dock att det är bra om man testar olika system och sedan se vilken typ av filtersystem som fungerar bäst för en själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 10 december 2011 13:18
hawkse skrev:
Rykten är farliga saker... jag har t ex hört att det i Tyskland också är svårt att sälja svenska trähus då många där tycker att ett "riktigt" hus ska vara av sten.

Vet du vad ryktena kring bottenfiltren grundade sig på? T ex erfarenheter från gamla, luftdrivna bottenfilter med helt fel bottenmaterial?

Nej - det var väl som allt annat en allmän "sanning" som spreds bland akvaristerna i Tyskland och gjorde att om man förespråkade bottenfilter där som betraktades man som ett pucko som inte hade något begrepp om akvaristik. Men som sagt även om jag inte är någon bottenfiltervän så som jag skrev ovan tycker jag att "hatet" mot bottenfilter var oerhört överdrivet.
#37 - 10 december 2011 16:42
Jag tror hawkse är inne på rätt linje vad det gäller stora anläggningar och bottenfilter.
När jag odlade fisk och kom upp med den typ av filter som jag, hawkse med flera använder.
(Vilket är hembyggen av rör, inte plattor och där man trycker syrerikt vatten ned i botten.) Så använde jag dessa i akvarier för avelsfisk. I burkarna där jag hade yngel och fisk på tillväxt var det enklare att köra utan substrat och stora vattenbyten. Jag har också använt den metoden i de flesta sälskapsakvarier jag haft. Vad jag inte gjort i alltför stor utsträckning är att köra dessa filter med växter. Detta är vad hawkse gör tror jag och med gott resultat.

Orsaken till att bottenfilter med plattor fått dåligt rykte är flera, här är några.

[LIST=1]
[*]När man suger ned vattnet i botten följer ”skit, skräp” med ned i sanden och täpper till utrymmena mellan sandkornen. Vattnet följer minsta motståndets lag, främst på sug sidan och när ett område blir tilltäppt flyttar sig flödet. Då bildas det ett anaerobt utrymme där vattnet inte längre passerar. Samma sak händer ofta under stenar, osv.
[*]Man måste ha ganska jämn nivå på sanden annars sugs vattnet bara igenom där det är som tunnast skikt och man får en begränsad filteryta.
[*]Med exempelvis grävande ciklider far allt vatten igenom de gropar de gräver. Då får man allt flöde där och ibland kan det bli massdöd av bakterier i sanden där vattnet abrupt slutar flöda.
[/LIST]
Därför fungerar ett rör filter med tryck bättre. Det flyttar helt enkelt undan skräpet och sanden om det blir för högt mottryck. Det kan helt enkelt jämföras med ett trycksatt ”fluidized bed filter”. Eftersom hålen som är borrade i rören är relativt små och få är det dessa som styr tryck och flöde. Det blir helt enkelt ett något större tryck inuti röret än i sanden. Det spelar heller ingen större roll om ett par hål grävs fram den lilla ökningen av flödet på det begränsade område som grävts fram kan man glömma då de små hålen fungerar som en strypning.

Jag är inte heller emot filtermattor, makaroner, etc. Dessa har sin funktion och är ofta mycket effektiva. Med filtermattor eller kuddar har man ganska stor kontroll över hur filtret fungerar då man kan ha olika por storlek på dessa. Med filterkuber och bio bollar, exempelvis bakom en bakgrund har man i princip samma funktion som med ett traditionellt bottenfilter, filterkuberna fungerar som stora porösa sandkorn helt enkelt. Detta borde vara det enklaste och mest lättskötta filter man kan ha i ett akvarium där allt vatten i princip bara snurrar runt.

Myter: Like omspunnet av dessa som bottenfilter är så kallade droppfilter. Dessa bygger på att vatten passerar ett filtermedia tillsammans med luft och bakterierna som sitter på mediet andas syre från luften. En av myterna är att dessa inte fungerar något vidare och det beror oftast på felaktig konstruktion. De filter jag kommit i kontakt med har haft problemet med för lite luft i förhållande till vatten. De värsta jag sätt har i princip varit slutna tunnor eller burkar, hinkar där ingen luft kunnat cirkulera. Nästa myt har varit att dessa blir så kallade nitratfabriker! Detta är då för att de har så otroligt bra Nitrifierings förmåga. Det funkar då alldeles för bra och omvandlar ammonium och nitrit till nitrat mycket effektivare än traditionella filter! Det kan helt enkelt inte bildas Nitrat om vi inte har de andra.

Slutledningen är att det inte finns någon filtermetod som passar alla och alla situationer.
Men i ett vanligt sälskapsakvarium skulle jag nog använda ett bakgrundsfilter. Framför allt för att det blir lättskött, snyggt och enkelt.
I ett akvarium med exempelvis räkor skulle jag nog använda ett traditionellt luftdrivet bottenfilter om jag vill ha det lättskött. Faktiskt skulle jag nog skippa filter helt och bara använda växter i det fallet!
#38 - 10 december 2011 17:30
Skoj att läsa tråden, bossep ville inte lägga sig i , men kunde inte låta bli.
Kjell som var först i sverige med filtermattorna, skriver faktiskt att bottenfilter är bra omk man gör på rätt sätt, det vill säga att man slamsuger sanden.
Arnold i Åled blir säkert lyrisk över Kjells kommentar om bottenfilter.
Min personliga erfarenhet av bottenfilter är likadan som Kjells, jag körde många bottenfilter när jag odlade som mest, men man var tvungen att sköta dom.
En annan reflektion, det är faktiskt att jag trodde att folk hade slutat med bottenfilter för att gå över till dom mer lättskötta filtrerna som filtermattor, dom fiskforum som, jag har skrivit på innan har nog dom flesta kört med filter mattor och ytterfilter, jag läste aldrig att någon körde med bottenfilter.
Men det kanske är så att zoopets medlemmar ofta samlas och kör och besöker Åleds med Arnold som ägare, och säg den som inte är påverkad utav Arnold efter 3 timmars prat, ja den människan är inte upptäckt ännu.Janne

malawi.forum24.se
#39 - 10 december 2011 18:00
Skoj att läsa tråden, bossep ville inte lägga sig i , men kunde inte låta bli.

Kjell som var först i sverige med filtermattorna, skriver faktiskt att bottenfilter är bra omk man gör på rätt sätt, det vill säga att man slamsuger sanden.

Arnold i Åled blir säkert lyrisk över Kjells kommentar om bottenfilter.

Min personliga erfarenhet av bottenfilter är likadan som Kjells, jag körde många bottenfilter när jag odlade som mest, men man var tvungen att sköta dom.

En annan reflektion, det är faktiskt att jag trodde att folk hade slutat med bottenfilter för att gå över till dom mer lättskötta filtrerna som filtermattor, dom fiskforum som, jag har skrivit på innan har nog dom flesta kört med filter mattor och ytterfilter, jag läste aldrig att någon körde med bottenfilter.

Men det kanske är så att zoopets medlemmar ofta samlas och kör och besöker Åleds med Arnold som ägare, och säg den som inte är påverkad utav Arnold efter 3 timmars prat, ja den människan är inte upptäckt ännu.Janne

malawi.forum24.se

Skrattar!
#40 - 12 december 2011 21:30
jaja jag vart iaf i den lokala djurafären idag och kollade lite på ytterfilter.. har bestämt mig för att köra ett vanligt ytterfilter med nylånstrumpa över insug och utblås.. + klämma fast bitar av nylånstrumpan bakom rastert i BTN bakgrunden.. de borde enligt mig ge bra filtrering och vara ganska räksäkert...!?!? eller?
#41 - 13 december 2011 21:42
Madafakka skrev:
jaja jag vart iaf i den lokala djurafären idag och kollade lite på ytterfilter.. har bestämt mig för att köra ett vanligt ytterfilter med nylånstrumpa över insug och utblås.. + klämma fast bitar av nylånstrumpan bakom rastert i BTN bakgrunden.. de borde enligt mig ge bra filtrering och vara ganska räksäkert...!?!? eller?
Det kan bli problem i början, räkorna kan vara lite oroliga då och kanske smita över din BTN men med tiden brukar de komma underfund med att det är bättre på den ljusa sidan:)
#42 - 16 december 2011 15:02
kan man inte sätta ett nät med nylån ovanför BTN bakgrunden? bara s de små liven inte kryper ner där och skadar sig?

Oc fins det nått annat ja måste tänka på med ytterfilter bakom en btn slimline bakgrund?

Annons