Frågor om channa bleheri.

#1 - 6 oktober 2006 09:56
Jag undrar lite om channa bleheri som t.ex. är dom aggresiva? mina 2 som jag precis har skaffat slåss rätt mkt och övrig tid så är dom så långt ifrån varandra som det går. Den ena av dem ligger bara i en grotta och är väldigt passiv, går nästan bara fram för att ta luft på vattenytan och för att slåss, deras storlek är 10 resp 12 cm. Håller dom tillsammans med numera 5st Cyrtocara moorii, säger 5 för att en försvann helt spårlöst efter första natten.

Någon som vet lite om dessa channa bleheri??
#2 - 6 oktober 2006 10:16
C.bleheri är inte lika aggresiva som andra ormhuvudfiskar ,hanar kan bråka lite men skadar inte varandra ,trivs bättre i grupp .
Hur länge har du haft de? Hur stora är dina moori?
och hur stort är akvariet?
#3 - 6 oktober 2006 10:18
Mitt akvarie är 200l och mina moorii är runt 4-5cm. hur ser man skillnad på ormhuvudena? skulle vara en hona och en hane.
#4 - 6 oktober 2006 10:39
Hanar har större huvud än honorna ,du har nog fått 2 hanar om de slåss så mycket .
Dina moorii är tillräkligt stora för att bli mat ,kombinationen bleheri+moorii funkar inte i längden .
#5 - 6 oktober 2006 14:54
Okej, fasen att säljarna inte vet vad dom säljer. Jag skulle få en av varje. kanske man får byta den största av dom då. Vilka arter kan jag hålla med bleherisarna då, där jag köpte dom sa dom att det skulle funka med moorii.

Har du blivit biten av nån bleheri nån gång?
#6 - 6 oktober 2006 16:26
Den stora av dom är nog 14cm nu, har inte speciellt mkt färger heller, nästan bara orange längst ute på fenorna. ska dom vara det?
#7 - 6 oktober 2006 16:29
Han eller hon är rätt skygg med för den delen.
#8 - 7 oktober 2006 07:47
Vilken av dom ska man byta om man nu måste göra det...den lite mindre av dom har blivit rätt skadad på ryggfenan och lite på kroppen men den funkar ju bättre med moorii....måste ju göra nått innan den stora ha ihjäl den lite mindre.
#9 - 7 oktober 2006 16:21
He-Man skrev:
Har du blivit biten av nån bleheri nån gång?

Nej ,så farliga är de inte :)
Är säker att det är bleheri du har ,har du bild på de?
Bilagor:
#10 - 7 oktober 2006 16:36
Blir oxå lite fundersam, kan det inte vara gachua du har?
#11 - 7 oktober 2006 20:18
hur kan jag se om det e en gachua? har lämnat tillbaka den mindre idag till butiken. kan försöka ta en bild på honom men det e inte så lätt pga att han ligger och gömmer sig 95%. han har verkligen inte dom färgerna jag fått för mig att en bleheri ska ha.
#12 - 7 oktober 2006 20:22
moori? ciklid va?
Han kanske är rädd för cikliderna.
Testa flytta den till ett eget kar med mycket vegitation av flytväxter mm.
#13 - 7 oktober 2006 20:35
hmm kanske kan han vara det...men den mindre bleherin jag fick lämna tillbaka var inte ett dugg rädd för cikliderna....har inget annat kar som jag kan flytta den till....ska se om jag kan få en bra bild på den så kan jag kanske skicka den till er så får ni se om det skulle kunna vara en gachua.
#14 - 7 oktober 2006 21:08
Har sökt runt på nätet och sett bilder på gachua och jag tycker verkligen att det ser ut som en sån som jag har i karet...mkt mer likt en gachua än bleheri som det skulle ha varit. får se till att min akvariebutik löser det så jag får 2 nya bleherisar som det skulle ha varit.
#15 - 7 oktober 2006 21:09
Jo, vore bra med en bild :)
Jag har en gachua, gå in på min zoon så kan du se lite bilder på den.
#16 - 8 oktober 2006 12:00
Gachua är mycket mer aggresiv än bleheri och hanarna tål inte varandra om karet är för litet ,gachua kan ta större fiskar än bleheri så din spårlösa moorii har blivit gachua mat .
#17 - 8 oktober 2006 15:45
Ja jag misstänker det.....jag får lämna tillbaka honom imorn så jag få bleheri som jag skulle ha...det e verkligen inte lätt att ta nån bild på honom för han ligger i sin grotta hela dagarna och skulle han nu lämna den så sticker han in igen så fort som jag närmar mig akvariet.

Men hur brukar det funka att ha 2st bleherisar i samma akvarie? bör man bara ha 1? den bleherin som jag hade som fick så mkt stryk var väldigt lugn tycker jag, även mot mina mooriisar.
#18 - 8 oktober 2006 16:08
Ja jag misstänker det.....jag får lämna tillbaka honom imorn så jag få bleheri som jag skulle ha...det e verkligen inte lätt att ta nån bild på honom för han ligger i sin grotta hela dagarna och skulle han nu lämna den så sticker han in igen så fort som jag närmar mig akvariet.

Men hur brukar det funka att ha 2st bleherisar i samma akvarie? bör man bara ha 1? den bleherin som jag hade som fick så mkt stryk var väldigt lugn tycker jag, även mot mina mooriisar.
finns det nått som utmärker att det e en gachua som man kan kolla efter...men det känns verkligen som att det e det....har ju inte samma färger som bleheri.
#19 - 8 oktober 2006 20:09
Ser ut som en C.gachua på bilderna du mailade .
#20 - 8 oktober 2006 20:11
He-Man skrev:

Bleheri funkar jätte bra i grupp och även i par ... jag hade 4st i ett 80L utan problem .
#21 - 8 oktober 2006 20:24
okej det känns bra! får ta och lösa det imorn så jag får lämna tillbaka den jag har då och hoppas mina mooriisar får vara ifred inatt...har ju precis matat honom :)

Annons