frågor om diskus

#1 - 10 februari 2004 15:54
<font size="5"><center><font color="red"><b>hej!</b></font id="red"> </center></font id="size5">
<hr noshade size="1">
jag har haft ett bråk mellan 2 av min diskusar... den "lilla" är 9 cm och den "stora" är 10cm. den lilla blev ganska "uppriven" den har stora hål i ryggfenan och magfenan är lite riven också, diskusen har också blivit "blek" den är nästan vit. Kommer det växa ut fenor på den igen? om ja, hur lång tid tar d? kommer den få tillbaka sin blåa färg?[:-164]
<hr noshade size="1">
en till liten fråga.... hur gammla blir diskusar på ett ungefär?
<hr noshade size="1">
har en till liten fråga.... har haft ett stim på 30 neontetror i mitt diskus kar men nu är det bara 10 kvar! ere diskusarna som har ätit dom eller kan det va malarna?[:-162]
#2 - 10 februari 2004 15:55
jag kan svara på den andra frågan :
diskus lever ungefär 3-4 år
#3 - 10 februari 2004 15:58
tredje frågan: det kan både vara diskusarna och malarna om det inte är algätare dvs.
#4 - 10 februari 2004 16:32
1. Det kommer växa ut igen2
2. Jag trodde dom blev snarare 10 år men det är förmodligen fel.
3. Vad har du för malar?
#5 - 10 februari 2004 17:28
Discus måste väl blir äldre än 3-4år! Dom är ju könsmogmna först runt 1 år! Annars är jag mkt förvånad.

Mvh Ola
#6 - 10 februari 2004 18:08
kan nån berätta vad som egentligen är så himla svårt med diskusar ?! om man inte har några, hur många måste man börja med då ?
#7 - 10 februari 2004 18:15
Har hört att neontetror är en mera kallvattens fisk och dör omkring 27grader pga syre brist. Medans kardinaltetror är den tetra som man brukar ha med diskusar, den är en varmvattensfisk.
Men säger inte nu att neontetror vill ha det svinkallt utan omkring 23-24grader.

Om jag har helt fel så får någon rätta till mig. Man lär sig bara när man lever.

MVH Markus
#8 - 10 februari 2004 18:37
Mazi: de "räknas" väl som svåra för att de kräver relativt rent vatten, 25-30 % vattenbyte 1-2 ggr i veckan räknar nog en del som mycket jobb och gör man inte det kan fisken få sjukdomar. Att ha diskus i växtkar höjer även risken för att de ska få parasiter och växtkar har nog de flesta. En annan grej som JAG tror är felet är att folk läser att diskus ska ha lågt pH, och sänker sitt pH mycket men har inte kunskap att hålla det så lågt så det blir stora svängningar när de byter vatten och dylikt.
Flera sådana här saker som vattenkvalitét eller aggressiva "tankmates" gör att diskusen blir stressad och därigenom mer lättmottaglig mot sjukdomar. Att de räknas som känsliga beror nog på att en del som just köpt diskus tror att de kan behandla dom som guppys och byta vatten "när de har tid" och så vidare..

Ska du börja med små diskus rekommenderas att du har minst 6 stycken fiskar ihop. Lite större, 9 cm+, kan du ha färre av.

Hoppas det inte blev luddigt, och tycker nån jag har fel - skriv det.
#9 - 10 februari 2004 18:43
Till MAZI:
Dessa saker är väldigt viktiga från min erfarenhet.

1-Dom är känsliga för sjukdomar,
2-man måste ha minst 27 grader i vattnet gärna 28-30, men det pallar inte alla andra fiskar i akvariet. ju varmare vatten desto mindre är risken för sjukdomar.
3-Ha minst 6 st så att den dominanta inte mobbar ihjäl dom andra
4-Variera maten mycket annars tröttnar dom på maten.
5-Ha dom inte med snabba och glupska fiskar för diskusar är lite tröga.
#10 - 10 februari 2004 18:44
I boken "diskus" som dick au har skrivit så står det att diskus blir ca. 5 år
#11 - 10 februari 2004 18:53
Med respekt för MikaelEs inlägg så vill jag på peka att det går att ha dom i planterade akvarier och man behöver inte byta vatten 1-2 ggr i veckan.

t.ex.
Jag var 3 månder i London över sommaren, och hade ingen som kunde byta vatten så jag la i en extra pump.
Och så fick morsan mata dom.
När jag kom hem så hade hela akvariet växt igen och pumparna var fulla.
Men diskusarna klarade sig fint och dom hade växt bra
#12 - 10 februari 2004 19:05
jag tycker personligen att diskusar är lätta at sköta. jag har ett 320 liters kar me två stora innerfilte/pumpar.... det är bra cirkulation i vattnet och temperaturen är 28grader.. jag byter vattnet var 6:månad d räcker väl.. allt j abehöver göra ää att mata dom... jag har inte varit med om några stora problem... en diskus dog i början men jag har bytt ut den... diskus e lättsköt tom man har rätt utrustning :D
#13 - 10 februari 2004 19:08
jag tycker personligen att diskusar är lätta at sköta. jag har ett 320 liters kar me två stora innerfilte/pumpar.... det är bra cirkulation i vattnet och temperaturen är 28grader.. jag byter vattnet var 6:månad d räcker väl.. allt j abehöver göra ää att mata dom... jag har inte varit med om några stora problem... en diskus dog i början men jag har bytt ut den... diskus e lättsköt tom man har rätt utrustning :D

var 6:månad?????[:O] jag byter 2-3 ggr/vecka!!
#14 - 10 februari 2004 19:11
håller med mz791117 man behöver inte byta vatten 1-2 gånger i veckan har man bra filtrering så behöver man inte byta så ofta själv byter jag vatten ca 10-13 dagar imellan varje byte och dåbyter jag ca 25-30%
oftas om man får problem med sin diskus typ sjukdomar så är det stress relatterat och oftas är det inte vattnet som
gör dom stressad kan vara många faktorer enligt den erfarenhet jag har av diskus som har varit min hobbie i ca 3-4 år .
det är klart det gått åt några diskusar under den tiden men med tiden lär man sig tro mig =P
#15 - 10 februari 2004 19:25
var 6:månad?????[:O] jag byter 2-3 ggr/vecka!!

jo man häpnas :D men mitt vatten är helt rent skulle kunan dricka det.. har rejäl filtrering... tro mej d funkar i längden.. d kanske beror på vilket akvarium man har o pumpar o så.. men jag har för mycket pumpar i mitt men så länge somvattnet är rent så klagar ja inte :D
#16 - 10 februari 2004 19:56
mz791117: nix verkligen inte. Uppenbarligen byter ju en del 2 gånger per år och det funkar det med. Men för att undvika sjukdomar och andra problem rekommenderas att man byter så ofta som jag sa.

Att ha diskus i växtkar funkar alldeles utmärkt, men det går inte att komma ifrån att det är bättre i "rena" kar där skötsel är MYCKET lättare.

Allting GÅR ju [:-68]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 februari 2004 20:01
jag kan svara på den andra frågan :

diskus lever ungefär 3-4 år

Då lär det handla om vanskötta diskus - normal livslängd är ca 10 år.
Fast om man bara byter vatten var sjätte månad lär de inte leva så länge[;)]

har haft ett stim på 30 neontetror i mitt diskus kar men nu är det bara 10 kvar! ere diskusarna som har ätit dom eller kan det va malarna?

Nu skriver du inget om vad du har för malar men visst kan diskus äta småfisk som neontretror.
#18 - 10 februari 2004 20:49
släng i lite platy/guppyyngel så blir det fart på discusen :) kanske inte den bästa lösningen men jag hade några platy i burken som råkade yngla av sig, rätt skoj att se discus på jakt i stället för att bara glida runt :)
#19 - 11 februari 2004 07:34
1. ja det växer ut. Hur många diskus har du? Verkar vara två hannar eller en hane som jagar livet ur en hona. De kan ibland bli ganska häftiga lekbeteenden där hannen speciellt tuggar sänder bak fenan på honan. Det brukar växa ut igen på ett par veckor om den äter och mår bra. Men det verkar som om det är två hannar som slåss om en hona.
2. Om man har bra skötsel och inga sjukdomar kan de bli upp till 10 år men de brukar kunna hålla ut 5-8 år. Allt beror på om de får bra skötsel dvs varierande mat, bra vatten kvalite och som sagt inga sjukdomar. Sjukdomar kommer ofta in pga dålig mat, ny fisk eller att vattnet/ph/kh förändringar.
3. Som sagt ovan neoner lever inte länge i 27-30 gradigt vatten. Diskus brukar inte äta varken neoner eller kardinaler men om yngel finns tar de gärna dem.

Intressant med vatten byte var 6:e månad. Man har hört mycket om vatten byten och har man bra kvalite på vattnet behöver man inte byta ofta. Min erfarenhet är att har man en naturlig balans med växter, grus, bra ytterfilter så är det absolut det bästa. I tomma kar blir det inte en naturlig balans.
Lätt skött eller inte ja det beror nog på hur intresserad man är. har man inte bra förhållande så blir diskus lätt sjuka men vid bra förhållande så är de hur lätta som helst. Allt beror på dig själv. Som sagt ovan minst ca 6 st och inte en massa livliga fiskar i tanken så trivs diskusen bra.
ha det
#20 - 11 februari 2004 07:50
Diskus blir könsmogna efter 2 år, honorna kan vara tidigare men eftersom de stannar upp lite i växten så är det bäst att få dem att börja lägga ägg efter 2 år annars bir de väldigt små, därav så många små honor överallt.

Annons