Frågor om fiskar

#1 - 1 augusti 2007 14:48
Hej!. jag har ett relativt nystartat 68L kar med 6 st Fantomtetror, 6 st Platys, 2 Svärdbärare och 1 Ancistrus mal. Nåt förslag på fisk som skulle passa in, gärna någon fisk som är lite större som kan vara själv, alternativt 2 st av?.

Tack på förhand!. Joseph
#2 - 1 augusti 2007 14:56
nån sorts gurami kanske?
#3 - 1 augusti 2007 14:59
Tycker det där räcker för ditt lilla akvarie.
#4 - 1 augusti 2007 15:24
Du bör vara försiktig med att skaffa för mycket fisk i ett så litet akvarium, särskilt större fiskar. Jag tycker du har tillräckligt med fiskar i synnerhet då platy och svärdbärare förökar sig villigt.
#5 - 1 augusti 2007 18:13
Ajaj! Det är ju på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium. Risken för ammoniak-eller nitritförgiftning är överhängande.

Fast det beror på hur nystartat akvariet är. Hur länge har du haft fiskarna? har alla varit med från starten?

Men även om akvariet hade varit väl inkörd tycker jag att du redan har för stora och för många fikar i ett 68 liters. Så om du vill ha fler fiskar är mitt råd att du skaffar ett större akvarium.
#6 - 1 augusti 2007 19:05
Okaj. fast alla var inte med från starten, först Fantomtetrorna, sen platysarna, och sist Ancistrusen.. så det ska väl inte vara nån fara?.. har haft det igång i ca en månad..

Jo, jag har insett att jag nog inte ska ha några fler i det ivf!
#7 - 1 augusti 2007 21:00
Jag befarar ändå att du har utökat antalet invånare för fort. Det tar drygt en månad innan nyttobakterierna hunnit föröka sig ordentligt och etablera sig i filtret: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Så om jag vore du skulle jag verkligen se till att hålla koll på nitriten.

Egentligen borde du försöka omplacera några av fiskarna. Både fanttomtetrorna och ancistrusen borde ha större utrymme. Och så är det inte så bra att ha både platies och svärdbärare i samma akvarium eftersom dessa kan korsa sig med varandra.

Det finns en del mindre men väldigt fina och trevliga fiskar du skulle kunna ha istället. T ex amandatetror (Hyphessobrycon amandae), glödbandstetror, svarta neontetror. Någon av dessa arter skulle trivas bättre i ditt akvarium än de svarta fantomerna.
#8 - 1 augusti 2007 22:24
Jo, jag förstår, fast nu har det ju gått en månad, så nitriten ska det väl inte vara något större problem med, och mina fiskar har aldrig heller visat symptom på att det skulle vara något problem med det.

Jo, jag är med på att Ancistrusen behöver större utrymme, men han är i stort sett bara ett yngel änsålänge, och jag har även tänkt att skaffa ett större kar då jag gärna vill ha en o annan lite större fisk. Men, dock, jag är inte med på varför 6 st fantomtetror inte kan vara i ett 70L kar då dom inte är särskilt många för det första, och på deras artbeskrivning så står det att dom kan vara i ett 70 cm kar, och så långt är mitt.. ?
#9 - 1 augusti 2007 22:31
Hej jag har ett 60 liters som jag haft i 10 år med ungefär lika mycket fisk i hela tiden. 20 neontetra, 2 ancistrus, 2 siamesiska algätare. 4 platy, 2 räkor, 1 prakt botia. Alla har trivts och jag har aldrig haft problem.
#10 - 2 augusti 2007 00:59
Svärdbärare förökar sig otroligt mycket...Dom lägger cirka 30 ungar per lek..hänt att jag fått mer också =)
#11 - 2 augusti 2007 07:33
agemet skrev:
Hej jag har ett 60 liters som jag haft i 10 år med ungefär lika mycket fisk i hela tiden. 20 neontetra, 2 ancistrus, 2 siamesiska algätare. 4 platy, 2 räkor, 1 prakt botia. Alla har trivts och jag har aldrig haft problem.

Att de lever och simmar omkring (vad skulle de annars göra?) betyder inte nödvändigtvis att de trivs. Ta praktbotian t ex. De är ju stimfiskar och ska inte hållas ensamma. Dessutom kan de knappast utvecklas normalt i ett akvarium av den storleken. Så jag kan verkligen inte tänka mig att den trivs (läs gärna informationen om praktbotior och de andra arterna du har i ditt akvarium). Även räkorna bör vara fler.

Jag blir upproktigt ledsen och upprörd när jag läser sånt här. Skulle du trivas om du fick leva hela ditt liv instängd i en hiss? Jag kan fö informera dig om att fom 1/9 gör du dig skyldig till brott mot djurskyddslagen.

Ursäkta min hårda ton men ibland blir det bara för mycket :(
#12 - 2 augusti 2007 07:35
Jo, jag förstår, fast nu har det ju gått en månad, så nitriten ska det väl inte vara något större problem med, och mina fiskar har aldrig heller visat symptom på att det skulle vara något problem med

det.

Då har dina fiskar haft tur :) Men tänk på att skynda långsammare nästa gång du startar akvarium. Det är inte alltid man har sån tur.
#13 - 2 augusti 2007 08:00

Jo, jag är med på att Ancistrusen behöver större utrymme, men han är i stort sett bara ett yngel änsålänge, och jag har även tänkt att skaffa ett större kar då jag gärna vill ha en o annan lite större fisk. Men, dock, jag är inte med på varför 6 st fantomtetror inte kan vara i ett 70L kar då dom inte är särskilt många för det första, och på deras artbeskrivning så står det att dom kan vara i ett 70 cm kar, och så långt är mitt.. ?

Det kan hända att svart fantomerna kan leva i ditt akvarium, men det är ju gränsen till för litet för dem. Har man mindre fiskar har de det rymligare, vilket inte kan vara fel. Jag har själv 6 svart fantomtetror i mitt 250 liters (1m långt) och tycker de blir rätt stora. Så själv skulle jag inte vilja ha dem i mindre utrymme. Men det är jag det.
#14 - 2 augusti 2007 09:19
Okej:) det låter ju bra det då. Jag som tyckte jag tog det lugnt o försiktigt ibörjan, :O men man ska väl helt enkelt ta det ännu försiktigare nästa gång då ^^. men hur länge ska man vänta ungefär med allt då?. Jag hade först i vatten o växter och pump och allt sånt i ca 3-4 dagar, sen tetrorna, som fick gå en vecka. sen platysarna, dom hade jag 2, nästan 3 veckor innan jag satte i ancistrusen.
Bilagor:
#15 - 2 augusti 2007 16:27
Okej:) det låter ju bra det då. Jag som tyckte jag tog det lugnt o försiktigt ibörjan, :O men man ska väl helt enkelt ta det ännu försiktigare nästa gång då ^^. men hur länge ska man vänta ungefär med allt då?. Jag hade först i vatten o växter och pump och allt sånt i ca 3-4 dagar, sen tetrorna, som fick gå en vecka. sen platysarna, dom hade jag 2, nästan 3 veckor innan jag satte i ancistrusen.

Hur länge man väntar innan de första fiskarna flyttar in är faktiskt inte så noga (om man inte kör en fishless cycle förstås ;)).

Jag brukar vänta tills vattnet har uppnått önskad temperatur och det mesta av grumligheten har försvunnit. Sen ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in börjar jag tillsätta bakteriekultur. Samma dag som de ska flytta in tar jag även filterskit från ett välinkört filter och häller i det vid insuget till det nya filtret. Då är det dags. Beroende på akvariets volym och fiskarnas storlek får ett par-tre eller fyra fiskar flytta in. I mitt 310 liters började jag med 2 siamensis och 2 mosaikguramis. Skulle det röra sig om små stimfiskar skulle jag börja med 5-6 stycken. Sen väntar jag en månad innan nästa gäng flyttar in. Och sen ytterligare några veckor innan tredje gänget. Vi det läget brukar bakteriefloran vara tillräckligt stor för att nya fiskar ska kunna flytta in utan problem.

Ungefär så här ser en nitrifikationscykel ut i ett nystartat akvarium: http://www.bestfish.com/newtank3.html
#16 - 3 augusti 2007 00:00
Okej=). då vet jag att jag ska ta det ännu lugnare nästa gång då ^^. för att vara på den säkra sidan då iaf : )

Men om man nu ska satsa på ett nytt akvarium, vilken storlek är den bästa? över 200L eller?
#17 - 3 augusti 2007 06:14

Men om man nu ska satsa på ett nytt akvarium, vilken storlek är den bästa? över 200L eller?

Ju större desto bättre ju :D Det akvariet som jag är mest nöjd med är mitt 310 liters (125x50x50) som är mitt största akvarium. Inget bautaakvarium iofs, men det ser relativt stort ut i min etta ;)

Den dagen jag får möjlighet vill jag även skaffa ett större till mina SA-fiskar, då 250 liters (100x50x50) inte känns så roligt längre. Ja de där 25 cm spelar faktiskt stor roll.

Annons