Frågor om Fluval edge (23-liters)

#1 - 5 december 2009 18:32
Hur är dessa kar?
http://www.pwss.se/product.php?productid=9085&cat=1329&page=1
Får man plats med en doppvärmare tro?
Hur varmt blir det däri utan värmare?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2009 18:35
Har gett lite synpunkter på akvariet ifråga i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135095&highlight=fluval+edge
#3 - 5 december 2009 18:38
Har gett lite synpunkter på akvariet ifråga i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135095&highlight=fluval+edge

Har läst tråden nu.
Men några frågor kvarstår: Hur varmt blir det i karet + får man plats med en doppis :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 december 2009 18:46
rödtoppen skrev:
Har läst tråden nu.

Men några frågor kvarstår: Hur varmt blir det i karet + får man plats med en doppis :)

Hur varmt det blir vet jag inte för även om jag har ett sådant akvarium igång på mitt skrivbord så har jag inte kollat - dock har jag enbart arter i det akvariet som trivs i lite svalare vatten.
Visst får man plats med en liten doppis men den skulle vara mycket svår att gömma och eftersom jag ogillar all synlig teknik i akvarier så har i alla fall jag avstått.
#5 - 5 december 2009 18:54
Hur varmt det blir vet jag inte för även om jag har ett sådant akvarium igång på mitt skrivbord så har jag inte kollat - dock har jag enbart arter i det akvariet som trivs i lite svalare vatten.

men tror du att det blir iaf 21+ ?
letar nämligen efter ett kar där mina Galaxy kan yngla av sig i :D
#6 - 5 december 2009 19:05
Jaa, beror väl på hur varmt du har inne? :) Har du 45 grader inomhus lär karet bli runt 45 grader också :P
#7 - 5 december 2009 19:07
Kom på ytterliggare en fråga nu: hur bökigt är det inte att fånga in de små liven [:-9]
#8 - 5 december 2009 19:07
DAHLBERG skrev:
Jaa, beror väl på hur varmt du har inne? :) Har du 45 grader inomhus lär karet bli runt 45 grader också :P

Ja jag har ju runt 50 grader så det borde vara lungt då :p
#9 - 5 december 2009 19:40
rödtoppen skrev:
Kom på ytterliggare en fråga nu: hur bökigt är det inte att fånga in de små liven [:-9]

Det är ett senare problem ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 december 2009 20:24
rödtoppen skrev:

Nja, du har liksom missat poängen - det är ju ett designakvarium och inte att akvarium man har om man vill håva upp fiskar;)
#11 - 5 december 2009 21:17
Nja, du har liksom missat poängen - det är ju ett designakvarium och inte att akvarium man har om man vill håva upp fiskar;)

hehe - ok.
Fiskarna ska i karet men aldrig upp ur det - alltså inget att förvara yngel i :D
Tack för snabba svar :)
#12 - 9 december 2009 19:46
Hur är belysningen, om man räknar i zoopetskala 1-5?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 december 2009 20:07
Saturnus80 skrev:
Hur är belysningen, om man räknar i zoopetskala 1-5?

Under belysningen 3.
Vid sidorna och framkant 1
#14 - 9 december 2009 20:13
Tack så mycket. :)
#15 - 9 december 2009 21:16
nja, du har liksom missat poängen - det är ju ett designakvarium och inte att akvarium man har om man vill håva upp fiskar;)

+1:d
#16 - 9 december 2009 21:27
Har en sådan på jobbet, helt klart snygg men ALDRIG att jag skulle ta och göra rent den :p skulle bara bli frestad att slå ett stort hål så att man kommer åt överallt ordentligt :)
#17 - 9 december 2009 23:20
Mella skrev:
+1:d

vad menar du med det svaret ?
#18 - 10 december 2009 20:58

Har en sådan på jobbet, helt klart snygg men ALDRIG att jag skulle ta och göra rent den :p skulle bara bli frestad att slå ett stort hål så att man kommer åt överallt ordentligt :)

Borde gå med magnet.
#19 - 4 mars 2010 12:22
på fluvals hemsida står det att det finns små doppvärmare som är liksom anpassade för just det karet... någon som vet var man får tag på dom?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 mars 2010 13:01
Andrém skrev:

ett gammalt inlägg, men ändå...
Mitt Edge-akvarium har varit igång mer än ett halvår och har aldrig behövt att renöra det.
#21 - 4 mars 2010 14:38

Mitt Edge-akvarium har varit igång mer än ett halvår och har aldrig behövt att renöra det.

Det verkar vara riktigt bra filter och pump o grejer eftersom du inte har behövt göra rent det :) ska inhandla ett vilken dag som helst :) Kanske blir en liten projekttråd av det hela :)
#22 - 4 mars 2010 14:43
Jag tror det mest handlar om att belysningen är konstruerad på ett sätt som gör att ljuset inte träffar glaset och därför hålls algfria!
#23 - 4 mars 2010 18:47
åheim skrev:
Jag tror det mest handlar om att belysningen är konstruerad på ett sätt som gör att ljuset inte träffar glaset och därför hålls algfria!

Den förklaringen köper jag oxå [:o]
#24 - 4 mars 2010 20:36
Ja skulle också vilja ha ett EDGE med ett litet stim pärlrasbora....[:-38]
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 mars 2010 20:44

Orsaken till att akvariet inte kräver så mycket rengöring angav jag i den "Edge-tråd" den 30/10

Ljuset är ju rätt svagt och rätt långt från glaset och dessutom är det ett rätt bra filter som ingår så det blir inte mycket skit på glaset.
#26 - 4 mars 2010 21:30
Hur stor är öppningen? För toppskivan är väl helt fast om jag inte fattat fel?!

Har en kalk-moss-sten som skulle passa kanon i detta akvarium tillsammans med ett gäng räkor...

Sugen på att sälja ett par akvarium och köpa ett Edge istället.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 4 mars 2010 21:44
Martin85 skrev:
Hur stor är öppningen?

Ca. 12x17cm
#28 - 6 mars 2010 13:04
sådär då, beställde ett igår :) Hoppas jag får till inredningen som jag vill ha det :)
#29 - 6 mars 2010 13:27
maccan skrev:
sådär då, beställde ett igår :) Hoppas jag får till inredningen som jag vill ha det :)

Du får gärna lägga upp bilder på det :)
Bilagor:
#30 - 7 mars 2010 09:37
Har googlat vidare på modellen och funderar ifall konstruktionen eller främst designen även skulle fungera på en hemmagjord kopia och ett akvarium på 60x30x30?

Är bottenskivan på Edgekaren extra tjocka för att klara konstruktionen och således inte håller med vanligt akvarium på samma sätt?

Står akvariet direkt på plattan eller är det något dämpande material mellan på dessa?
#31 - 7 mars 2010 10:24
rödtoppen skrev:
Du får gärna lägga upp bilder på det :)

Lurar på om det får bli en "liten" projekttråd :d
#32 - 16 mars 2010 10:14
Jag har beställt ett fluval edge

Mitt först inlägg! Kunde inte låta bli jag har beställt ett fluval edge. Tycker det är såå snyggt. Väntar otåligt på att bussgods skall komma. :D
Kolla in bilder på miniakvarium
Jag skall lägga upp bilder där
#33 - 16 mars 2010 18:16
marvin skrev:
Mitt först inlägg! Kunde inte låta bli jag har beställt ett fluval edge. Tycker det är såå snyggt. Väntar otåligt på att bussgods skall komma. :D

Kolla in bilder på miniakvarium

Jag skall lägga upp bilder där

Har haft mitt igång i två veckor nu och är Grymt nöjd :)

Lycka till med ditt!
#34 - 17 mars 2010 11:41
Du har inga bilder ?

maccan skrev:
Har haft mitt igång i två veckor nu och är Grymt nöjd :)

:)

Lycka till med ditt!

Tack för det!*Skall bli spännande att starta upp.
Du har möjligtvis inga bilder att lägga upp på ditt fluval..
#35 - 18 mars 2010 19:05
marvin skrev:

då måste jag ladda upp på nätet... får se om jag pallar ikväll :)
#36 - 18 mars 2010 19:13
marvin skrev:

http://i791.photobucket.com/albums/yy194/maccanswe/Bild024.jpg

Så här ser det ut för tillfället [:o]

Blir lite mer växter och några räkor till löning :p
#37 - 18 mars 2010 20:18
ser fint ut :D
#38 - 18 mars 2010 20:36
hult87 skrev:
ser fint ut :D

Tackar :d Men förhoppningsvis ska det bli bättre ;)

Ingen annan som har ett Edge? Vill se mer bilder :p
#39 - 29 mars 2010 19:15
#40 - 29 mars 2010 19:16
:d:d
#41 - 29 mars 2010 19:32
PiaJo skrev:
:d:d

Hur ska jag tolka det där då? :p
#42 - 29 mars 2010 19:33
maccan skrev:
Hur ska jag tolka det där då? :p

Att det var väldigt fint, jag bara log och njöt när jag såg det :)
#43 - 29 mars 2010 19:36
PiaJo skrev:
Att det var väldigt fint, jag bara log och njöt när jag såg det :)

Tackarrrrr!!!!!!
#44 - 29 mars 2010 19:39
Är det bara jag, marvin och Herr Fohrman som har ett Fluval Edge? Förresten, Kjell, jag köpte BTN boken om Nanoakvarium idag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 29 mars 2010 20:16
maccan skrev:
Förresten, Kjell, jag köpte BTN boken om Nanoakvarium idag :)

Gjorde du rätt i;)
Då har du ju också sett mitt Edge-akvarium. Det är inte helt fotovänligt om man säger så:p
#46 - 5 april 2010 12:41
Gjorde du rätt i;)

Då har du ju också sett mitt Edge-akvarium. Det är inte helt fotovänligt om man säger så:p

Riktigt snyggt, Kjell!

Gillar hela boken skarpt!

Kastar upp en liten länk ifall någon är nyfiken på mitt :)
" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 5 april 2010 16:26
maccan skrev:
Kastar upp en liten länk ifall någon är nyfiken på mitt :)
" target="_blank">

Snyggt:D men musiken var rätt kass;)
#48 - 5 april 2010 19:08
Snyggt:D men musiken var rätt kass;)

haha!!! :) nu tycker jag du är lite känslig ;)
#49 - 5 januari 2011 18:26
Hej! Köpte ett Fluval Edge för några dagar sen. Jag har inrett det och fyllt det med vatten. Men jag får inte filtret att funka! :-(

Den där propellern som ska suga upp vattnet snurrar för fullt men det sugs inte upp något vatten till filtret.
Ska tillägga att jag är väldigt grön på det här med filter och akvarium...

Kanske någon vet vad som kan vara fel??

Tack!
#50 - 5 januari 2011 18:51
Jag vet inte hur Edge ser ut invändigt men för att en impeller ska "pumpa vatten" måste den redan ha vatten runt sig. Den kan helt enkelt inte pumpa luft så du måste fylla pumpen med vatten innan du kör igång, annars sliter du bara på den.
#51 - 5 januari 2011 19:18
Såg i maccans video att insugeröret till filtret var VITT[:-124] fluval måste skämta! Antingen ska det vara svart eller transparent!
#52 - 5 januari 2011 19:39
Inte ens Eheim har förstått det med tanke på allt deras grönt, lyse bra då de flesta bakgrunder har en röd-ton.
#53 - 5 januari 2011 20:57
Jag vet inte hur Edge ser ut invändigt men för att en impeller ska "pumpa vatten" måste den redan ha vatten runt sig. Den kan helt enkelt inte pumpa luft så du måste fylla pumpen med vatten innan du kör igång, annars sliter du bara på den.

Tack för svaret! Ska fylla pumpen med vatten nu och se om det ordnar sig. :-)
Bilagor:
#54 - 5 januari 2011 21:04
Holm skrev:
Tack för svaret! Ska fylla pumpen med vatten nu och se om det ordnar sig. :-)

På mitt filter till Edgeakvariet saknades Impeller Covern som skall sitta i botten runt impellern vilket gjorde att den inte sög vatten som den skulle, ett besök där jag köpte akvariet löste problemet.
Tänkte att du kanske råkat ut för samma sak.
#55 - 5 januari 2011 21:31
Nu funkar filtret! Jag fyllde det med vatten som VisualDarkness sa. :-)

Men jag har en till fråga:

Hur tror ni att en kampfisk skulle trivas i ett fluval edge?
Min bygger ofta ett skumbo i ett hörn av hans nuvarande akvarium men det kommer ju inte gå i detta akvariet då man fyller det ända upp.
Alla som har sett ett fluval edge vet vad jag menar.

Det finns alltså inga hörn att bygga skumbo i och om han skulle försöka bygga ett i den lilla öppningen i akvariet så är ju vattnet så strömt där att det ändå inte går...

Tror ni att han skulle trivas i alla fall eller vill de hellre ha grundare vatten och växter som går ända upp till ytan så de kan bygga skumbon?
#56 - 5 januari 2011 21:39
Holm skrev:
Nu funkar filtret! Jag fyllde det med vatten som VisualDarkness sa. :-)

Men jag har en till fråga:

Hur tror ni att en kampfisk skulle trivas i ett fluval edge?

Min bygger ofta ett skumbo i ett hörn av hans nuvarande akvarium men det kommer ju inte gå i detta akvariet då man fyller det ända upp.

Alla som har sett ett fluval edge vet vad jag menar.

Det finns alltså inga hörn att bygga skumbo i och om han skulle försöka bygga ett i den lilla öppningen i akvariet så är ju vattnet så strömt där att det ändå inte går...

Tror ni att han skulle trivas i alla fall eller vill de hellre ha grundare vatten och växter som går ända upp till ytan så de kan bygga skumbon?
Rent instinktivt säger jag NEJ, den är helt beroende av att få syre vid ytan (alltså både syre ur vattnet och från atmosfären pga deras labyrintorgan)! Den lilla öppning som är och som dessutom är ström är inte tillräcklig tycker jag!
#57 - 5 januari 2011 22:04
åheim skrev:
Rent instinktivt säger jag NEJ, den är helt beroende av att få syre vid ytan (alltså både syre ur vattnet och från atmosfären pga deras labyrintorgan)! Den lilla öppning som är och som dessutom är ström är inte tillräcklig tycker jag!

Det är så jag också tänker, ville bara se vad ni tror.

Jag har inte flyttat över han än och ska nog inte göra det heller.

Blir nog några endlers och ett par räkor. :-)
#58 - 16 februari 2011 06:02
skulle rekomendera alla som har edge kar att byta till ledlampor vilken skillnad på ljus!!
#59 - 26 augusti 2016 09:41
Måtten som står på detta kar, Är det inkl "stället? tänkte på djupet. 26 cm och höjden 22,4 cm.
[LIST]
[*]L 43 cm, B 26 cm, H 22,4 cm
[/LIST]
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 26 augusti 2016 12:01
Utan att ha något framför mig så jag är 100% säker, så menar jag att måtten gäller för själva akvariet.
#61 - 26 augusti 2016 18:14
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2359130]Utan att ha något framför mig så jag är 100% säker, så menar jag att måtten gäller för själva akvariet. [/QUOTE]

Någon som har karet och kan mäta? Vill veta om den kommer att få plats :)
#62 - 24 juli 2017 17:11
På mitt kar började gallret i topplocket långsamt rosta sönder [:-116]

Annons