Hejsan alla, hoppas att jag ställer rätt frågor i rätt avdelning nu.
Saken är den att jag arbetar på ett ålderdomshem och vi fick för oss att skaffa ett akvarium till våra gamla. Detta har blivit extremstor succé hos dom. Det är asmysigt att se 8 stycken 90 åringar sitta och skratta åt en liten guppy :)
Nu är det så att akvariet fick nya invånarna för någon dag sedan. Det blev en kampfiskhane plus 2 honor och så 2 kyssguramis och nu kommer jag ställa en massa frågor som jag hoppas någon kan svara på :)
Om vi börjar med kampfisken..
Honorna är det inget fel på, de simmar överallt och beter väl sig så som fiskar ska göra, men hanen däremot...
Han borde kallas för fegfisk istället för han verkar väldigt "rädd" och håller sig hela tiden undan. Att det är ovant i början kan jag förstå men fisken beter sig väldigt konstigt. Han tar ingen mat knappt heller vad jag sett, och gömmer sig mest hela tiden. Är detta ett normalt beteende för kampfiskhanar? Är dom lite långsamma och "fega"? Eller kan det bara vara nåt så här i början?
När det då gäller Kyssguramis har jag lärt mig efter att ha läst lite här att man ska läsa mer innan man slänger i fisk i ett akvarium *skäms*.
Jag hade inte den blekaste aning om att dessa fiskar kommer bli så stora, och vad jag förstått kan dom bli 35cm? Så då kommer mina frågor...
De lever idag ihop med lite tetror, guppys och några platys. Kommer det sluta med att jag snart bara har kyssguramis i karet eller låter dom mindre fiskar vara ifred. En jag pratade med berättade han att en gång när han var ny på detta med fiskar skaffade stora fina Scalarer till sitt sällskapsakvarium, inte så långt senare hade han bara scalarerna kvar. Detta vill jag inte ska hända för oss så är kyssguramis en "snäll" fisk? Akvariet är ett 225 liters kar och vad jag förstått ska väl det räcka men är ändå inte vårt akvarie i minsta laget för dessa fiskar om de kommer upp i full storlek?
Mycket frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand