Frågor om påfåglar

#1 - 17 april 2007 15:33
Tjena, Jag är sk""t lycklig för jag ska hämta ett stort kar och två påfåglar i helgen. Jag har läst en del om de och påfåglar har jag alltid velat ha sen jag startade mitt första kar på 28L:D . Det jag undrar är om det går att ha någon växt i karet, finns det något smart sätt att fäst dom på eller något sånt? Utan att de ska rivas upp.
Sen läste jag att man helst ska ge dom så "naturlig" mat som möjligt, tex insekter som har ramlat ner i vattnet och levande fisk mm. Kan man ge svenska insekter? Typ humlor skalbaggar och syrshor(inte för att de är så specielt svenska men ändå?;) )

//Hampus!
#2 - 17 april 2007 15:48
påfåglar och växter är ju inte så lämpligt tror att påfåglana smaskar i sig dom
#3 - 17 april 2007 16:09
Joo, det tror jag också. Men är det någon som kan ge något bra tipz på hur jag inreder karet?
#4 - 17 april 2007 16:40
Växter som är planterade i sanden riskerar att bli upprivna under lekförberedelser. Däremot finns det växter som växer fast på t.ex rötter, som Anubias, och Javaormbunke (Microsorium). De har nog större chans att klara sig.
#5 - 17 april 2007 16:44
men kan man ge påfåglar tex humlor?
#6 - 17 april 2007 18:35
Humlor? Inget jag skulle göra[B)] .. Men skalade räkor är kanon:D
#7 - 17 april 2007 18:37
Musslor!
#8 - 17 april 2007 19:11
Joo, men det är vissa som säger att de ger insekter som syschor, humlor mm.
#9 - 17 april 2007 19:46
Hade 3 P-fåglar för ett tag sen och akvariumet var fyllt med växter, och allt gick bra. Men som Micke_A sa kan det kanske hända saker under leken.
#10 - 17 april 2007 20:08
fougner skrev:
Joo, men det är vissa som säger att de ger insekter som syschor, humlor mm.

Det verkar verkligen som om du har lust att ge dem detta:)
Jag lallade runt på nätet lite, slog på; påfågelciklid-foder-mat o.s.v. och fick en svensk referens om att man, sommartid kan ge dem flugor - det var på "Djurportalen" tror jag. I naturen står dom vid vattenytan och snappar åt sig allt möjligt i insektsväg; flugor, syrsor och annat smått och gott - men jag vete fan... Du skulle ju kunna förska att lappa till ett gäng flugor och testa, det är kanske bäst om dom lever men är bedövade så att de känner att de har jagat lite.
Det finns ju levande insekter i zooaffärerna som man ger ödlor och sånt (tror jag), det kanske skulle kunna vara en grej? Du måste nog handmata dom, eller åtminstone hålla krypet med en pincett eller något i den stilen så att de får tag på stuffet!

Prova!:)
#11 - 18 april 2007 06:29
Jaa, min brorsa har ödler och han matar ödlorna med syrsor. Så det jag tänkte var att jag kan ta några st syrsor av honom.
#12 - 18 april 2007 11:02
jag har matat mina påfåglar med insekter utan problem. Mjölmask, zoophobas, syrsor, mask, spindlar mm. Det är bara att uppmärksamma dom på att det är mat på G så klarar dom resten själv. Humlor och getingar har jag läst att folk har matat ciklider med utan problem, men det gäller nog att "smacka" till dom lite så dom inte är så sugen på att använda gadden.
#13 - 18 april 2007 12:44
OK, tack för hjälpen
#14 - 19 april 2007 14:41
Hemma var iaf mask väldigt populärt:) Slurp!

Annons