Frågor om Platy

#1 - 8 april 2005 12:17
Hejsan!

Jag har ett 50 liters akvarium med två platyhonor bl. a. Från början hade jag en platyhanne till honorna också men jag var tvungen att ta bort honom eftersom hannen ständigt jagade de stackars honorna. Honorna blev jätteskygga och gömde sig hela tiden. Men nu är de inte alls rädda. Och det är väl för att jag tog bort hannen. Kan någon förklara hannens betéende? Det vore konstigt om det var lekbetéende för honorna höll på och dö pga. hannens jagande. Och nu undrar jag hur stor chans jag har att få platyyngel om jag sätter i en ny hanne nu. Honorna är ungefär 1 1/2 år gamla och de har varit utan hanne i lite mer än ett år. Vad skulle hända om jag satte i en hanne?

Jag hoppas någon kan komma med svar på mina frågor!

( Om det har någon betydelse så är det mussepigg-platy varianten )

Mvh Ludde
#2 - 8 april 2005 12:26
En "tumregel" för platys och andra levandefödare är mer honor en hanar. Vilket du hade. Det där måste nästan vara ett lekbeteende...även om VI kan tycka det ser hemskt ut. Har ju en guramihane som ständigt jagar honan :P
Din förra platyhane kanske var en x-tra vild en *ler lite* men om du vill vara säker köper du en hona och en hane till. Så har du 3 honor och 1 hane. Min teori om de flesta levandefödare är att de faktist behöver vara ett litet stim för att vara modigare och så. Har 5st, varav 2 hanar och 3 honor. Alla mår bra och inget bråk osv.
#3 - 8 april 2005 16:17
Tack för svaret GladHertha! Det blir nog en platyhanne till i alla fall...
#4 - 10 april 2005 12:48
Jag hade 2 honor och 2 hanar så jagade nästa den ena hanen ihjäl den andra, så säkrast är att bara ha en hane. Jag har nu 7 ungplaty och 3 är hanar de jagar varandra ibland men det är inte samma som blir jagad hela tiden.
#5 - 10 april 2005 14:44
Platy

Hej!
Har två honor två hanar lugnt och skönt...Men undrar hur ofta de föder?

Annons