Nær man har fiskar i før små akvarier kommer kroppen att sluta væxa ,men inte inælvorna och øgonen. Trevligt eller hur?
Precis! Det brukar oftast leda till en för tidig död. Det är mycket som sägs i akvarieaffärer, men som inte alls stämmer. Tänk bara på alla guldfiskar i fiskskålar och andra små akvarier. Dessa fiskar trivs inte alls, utan för extremt stimulanslösa och kraftigt förkortade liv (guldfiskar kan annars bli äldre än 30 år).
Guppy Girl: Ja ditt akvarium ÄR för litet för scalarer (ditt också sunken!). Jag tycker också att de är mycket vackra fiskar och skulle gärna vilja ha såna hemma hos mig. MEN kan man inte ge ett djur ett bra liv ska man inte skaffa det. Det finns andra vackra fiskar som kan trivas i ditt akvarium.
Scalarer är faktiskt ganska stora fiskar om de får växa normalt. Tänk själva hur det skulle kännas att få spendera
hela era liv i ett så begränsat utrymme att man bara kan gå några få steg fram och tillbaka. Precis som Kensa säger skulle man inte dö av det...
Jag blir faktisk riktigt upprörd över folk som verkar tro att det räcker med att
förvara fisken i lite vatten och ge den mat. Fiskar har inte bara gälar och mage. De har en hjärna också. Och även om den inte är lika utvecklad som vår behöver den ändå stimulans.
SKÄRPNING!!!