Frågor om skalarer

#1 - 18 oktober 2007 14:08
Har just beställt ett akvarium och försöker planera fiskpopulationen så att det blir bra. Har alltid velat ha skalarer, men förstår att de behöver utrymme. Har dock läst olika gränser för detta och skulle vilja har lite åsikter.
Jag ska ha ett 125L akvarium som är ca 80 långt och 50 högt. Är det för litet för två skalarer?

Har också hört att skalarer äter neontetror. Stämmer det?
#2 - 18 oktober 2007 14:30
Jag tycker det ær før litet.
#3 - 18 oktober 2007 20:54
Jag undrar samma sak som Guppy Girl. Kom inte bara med "Det är för litet", utveckla svaret, tack!
Här på zoopet står det att skalarer ska ha 275L, om jag inte minns fel, men på andra håll har jag hört att 100L också är perfekt - bara akvariet är "tillräckligt" högt.

Vad säger ni som har skalarer?
Hur högt ska akvariet vara?
Räcker 125 liter?
#4 - 18 oktober 2007 21:41
jag tycker inte de för litet jag har scalarer i 40x40x40...jag tycker bara inte fenorna släppar i botten så...
#5 - 18 oktober 2007 22:33
Lekburkar brukar vara 50x50x50 eller större, själv använder jag 60x40x100. Tja till ett lekpar kan det fungera.
#6 - 19 oktober 2007 13:31
rsoderberg: Skulle det fungera att ha ett skalarpar i 50x50x50 permanent eller duger det endast som lekkar? Finns säkert många åsikter om detta men...
#7 - 20 oktober 2007 07:39
mongoloj skrev:
rsoderberg: Skulle det fungera att ha ett skalarpar i 50x50x50 permanent eller duger det endast som lekkar? Finns säkert många åsikter om detta men...

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har sett en som kör det permanent, han har yngelvårdande föräldrar och han kämpar inte för att alla 200-300 yngel ska överleva. Utan det brukar bli ungefär 50st som går med föräldrarna tills dom har en kropp som en 50 öring, efter det så flyttas ynglen till ett större akvarium för tillväxt inför försäljning. Eftersom det är en ganska stor bottenyta så ser jag inget stort problem med det, man jag kan tycka att det skulle vara perfekt med ett på 60x60x60 men det kan falla på priset. Där jag köper mina akvarier så kostar ett 50x50x50 745kr och ett på 60x60x60 2185kr.[/FONT][/SIZE]
#8 - 20 oktober 2007 11:55
Aha, tack för infon :) Har nämligen köpt ett 50x50x50 för 745kr, men de fiskar jag planerat kommer mest hålla till i nedre delen av akvariet och skulle gärna vilja ha något som går högt, då helst skalarer eftersom jag tycker de är så fina :)
#9 - 22 oktober 2007 09:56
Skulle fortfarande vilja ha lite mer klargörande svar. Jag tänker inte försöka ge mig på odling, utan vill ha två skalarer i ett sällskapsakvarium, med t ex platy, pansarmalar och neontetror eller annan stimfisk.

Undrar därför fortfarande om de äter neontetror.

Om de gör det, kan någon annan inte alltför stor stimfisk rekommenderas?
#10 - 22 oktober 2007 10:03
det finns en klar risk att de äter neontetror när de blir lite större.

det dock en hel del som har skalarer men ganska små tetror och annat där de inte har haft problem om skalarerna får växa upp tillsammans med småfisken.

fast det brukar alltid bli problem med fullvuxna skalarer och småfisk efter ett tag....skalarerna lever normalt längre än småfisken, så när man skall stoppa ner ny småfisk....då blir det ofta "fiskbuffé" för skalarerna.

men ibland så går det....men risky är det
#11 - 22 oktober 2007 10:31
Jag har scalare i mitt akvarirum o den är på 133 liter har frågat en akvarie affär om det gick att ha scalare o han sa det är inga problem för han sa att fiskar anpassar sig efter storleken på akvariet
#12 - 22 oktober 2007 11:27
Saruman skrev:
Jag har scalare i mitt akvarirum o den är på 133 liter har frågat en akvarie affär om det gick att ha scalare o han sa det är inga problem för han sa att fiskar anpassar sig efter storleken på akvariet

jo, men det innebär inte att de trivs......

Släng in mig i en skrubb på 2x1x1 meter...jag överlever..men inte trivs jag
#13 - 22 oktober 2007 14:40
När ni talar om höjden som bör vara för att hålla scalare undrar jag vilket mått ni menar. Är det måttet av akvariet eller simutrymmet (d.v.s. botten av akvariet till vattenytan)? För i mitt akvarium är det en stor skillnad då jag har ganska mycket grus... Mitt är 60 cm högt men har bara 45 cm simutrymme (150 x 50 x 60)...

M.v.h. Jerker
#14 - 22 oktober 2007 14:52
Saruman skrev:

Nær man har fiskar i før små akvarier kommer kroppen att sluta væxa ,men inte inælvorna och øgonen. Trevligt eller hur?
#15 - 22 oktober 2007 16:18
Kjaer skrev:
Nær man har fiskar i før små akvarier kommer kroppen att sluta væxa ,men inte inælvorna och øgonen. Trevligt eller hur?

Precis! Det brukar oftast leda till en för tidig död. Det är mycket som sägs i akvarieaffärer, men som inte alls stämmer. Tänk bara på alla guldfiskar i fiskskålar och andra små akvarier. Dessa fiskar trivs inte alls, utan för extremt stimulanslösa och kraftigt förkortade liv (guldfiskar kan annars bli äldre än 30 år).

Guppy Girl: Ja ditt akvarium ÄR för litet för scalarer (ditt också sunken!). Jag tycker också att de är mycket vackra fiskar och skulle gärna vilja ha såna hemma hos mig. MEN kan man inte ge ett djur ett bra liv ska man inte skaffa det. Det finns andra vackra fiskar som kan trivas i ditt akvarium.

Scalarer är faktiskt ganska stora fiskar om de får växa normalt. Tänk själva hur det skulle kännas att få spendera hela era liv i ett så begränsat utrymme att man bara kan gå några få steg fram och tillbaka. Precis som Kensa säger skulle man inte dö av det...

Jag blir faktisk riktigt upprörd över folk som verkar tro att det räcker med att förvara fisken i lite vatten och ge den mat. Fiskar har inte bara gälar och mage. De har en hjärna också. Och även om den inte är lika utvecklad som vår behöver den ändå stimulans.

SKÄRPNING!!!
#16 - 23 oktober 2007 10:05
Batski

Du har rätt det du skev
Men man ser ju direkt på fisken om den trivs akvariet eller inte för mina scalare är glada o ser att dom inte van trivs i akvariet när man kommer dom ggr kommer fram till akvariet så kommer dom fram o ser glada ut.. men så klart oftast tror dom att man ska ge mat
#17 - 23 oktober 2007 10:11
jag för min del undrar mest över vart i jösse namn rsoderberg får tag i kuber på 50x50x50 för 745 svenska pesos........?????????????????
#18 - 23 oktober 2007 11:25
batski skrev:

Guppy Girl: Ja ditt akvarium ÄR för litet för scalarer

Jag misstänkte det, men ville kolla lite extra, då jag alltid tyckt att skalarer är mycket vackra fiskar. Det får bli några guldbarber i stället.
#19 - 23 oktober 2007 11:26
jerker_s skrev:
När ni talar om höjden som bör vara för att hålla scalare undrar jag vilket mått ni menar. Är det måttet av akvariet eller simutrymmet (d.v.s. botten av akvariet till vattenytan)? För i mitt akvarium är det en stor skillnad då jag har ganska mycket grus... Mitt är 60 cm högt men har bara 45 cm simutrymme (150 x 50 x 60)...

M.v.h. Jerker

Ingen skulle kunna vara vänlig att svara på min fråga...? Ni snackar om akvariets höjd, men vad har det för betydelse om man har grus, sten och rötter som gör att simutrymmet krymper.. Hur kinkigt är det egentligen..? I ett akvarium som är 45 cm högt finns det kanske mer simytrymme än ett annat som är 60 cm högt beroende på inredning...

En Scalare blir väl inte mer än ca 25 cm hög..? (eller har jag fel?) Är det inte viktigast att de har simmytrymme ordentligt och en trivasam/stimulerande miljö.. Jag har ett 450 liters akvarium med en (vad jag tror) stimulerande miljö, men dock bara 45 cm djupt (från yta till grusbotten).. Då skulle dessa fiskar inte trivas i mitt akvarium enligt er..??
#20 - 23 oktober 2007 12:03
Hej Jerker!
Scalarer blir rätt maffiga om dom får utrymme att växa ordentligt i ett väl tilltaget akvarium.
När det gäller de här måtten på akvariumen så menas nog allmänt den fria simytan, alltså att djuret skall kunna röra sig obehindrat på minst 45-50 cm i höjdledd.
Jag tror att om man är intresserad av att hålla Scalarer på ett vettigt sätt så finns det liksom inga genvägar, utan man får anpassa akvariet och betingelserna till de fiskar man planerar att hålla.
När jag fixade mitt kar till Discus/Scalare så var 70 cm höjd det minimala måttet, under det fanns det ingen option på.
Jag tror att vi akvarister ibland ser på saken lite omvänt - vi har ett kar med vissa mått och sedan "önskar" vi in fiskarna till dessa mått, istället för att faktiskt anpassa karen till de fiskar vi vill ha.

Sedan kan vi ju titta på hur Scalarer lever i naturen - alltså med enorma mängder vatten både under och över sig, lägg därtill en närmiljö med mycket grenar och bröte som de vill simma mellan och i - deras kroppsteckning skvallrar även om det kamouflage de har utvecklat bland grenarna.

Men för att enkelt svara på din fråga; räkna på den fria simytan, eller höjden, när du kalkylerar för Scalare.
#21 - 23 oktober 2007 12:45
För att svara på Kensas fråga så kan jag nämna att bla akvarielagret i sthlm säljer 50x50x50 för 745kr. Goldfish i sthlm tror jag säljer 55x55x55 för 745kr, men inte säker då de tagit bort prisuppgifterna på hemsidan nu.
#22 - 23 oktober 2007 16:36
Saruman skrev:
Batski

Du har rätt det du skev

Men man ser ju direkt på fisken om den trivs akvariet eller inte för mina scalare är glada o ser att dom inte van trivs i akvariet när man kommer dom ggr kommer fram till akvariet så kommer dom fram o ser glada ut.. men så klart oftast tror dom att man ska ge mat

Det kan vara väldigt svårt för oss att med våra däggdjursögon se om fiskar verkligen trivs eller inte. Att fiskar är nyfikna, hungriga och kontaktsökande innebär inte nödvändigtvis att de är glada.

Läs gärna MaxB:s svar.
#23 - 23 oktober 2007 17:00
Guppy Girl skrev:
Jag misstänkte det, men ville kolla lite extra, då jag alltid tyckt att skalarer är mycket vackra fiskar. Det får bli några guldbarber i stället.

Jag tycker också att scalarer är riktigt vackra fiskar - särskilt altum eller "red back". När jag nån gång får möjligheten att skaffa mig ett riktigt stort akvarium på 1000 liter eller större :p kommer jag nog att skaffa scalarer.

För närvarande nöjer jag mig med mina "fusk-scalarer" ;) Tre par svart fantomtetra. Riktigt trevliga och charmiga fiskar som jag varmt kan rekommendera!
#24 - 23 oktober 2007 17:23
Tack MaxB för ditt svar! Jag har nyligen själv skaffat mig 6 st scalare och är förståss väldigt mån om dessa.

M.v.h. Jerker
#25 - 23 oktober 2007 19:02
jerker_s skrev:
Tack MaxB för ditt svar! Jag har nyligen själv skaffat mig 6 st scalare och är förståss väldigt mån om dessa.

M.v.h. Jerker

Jag önskar dig all lycka med dina sex Scalarer. Själv har jag inga just nu, i karet går lite Discus som jag i nuläget inte vill störa - men senare, lite längre fram skall det bli Scalare i något kar igen!:)
Här är en liten bild på karet som jag specialbeställde. Mått; 70 cm högt, 70 cm djupt och 120 cm långt.
#26 - 23 oktober 2007 19:36
batski skrev:
Precis! Det brukar oftast leda till en för tidig död. Det är mycket som sägs i akvarieaffärer, men som inte alls stämmer. Tänk bara på alla guldfiskar i fiskskålar och andra små akvarier. Dessa fiskar trivs inte alls, utan för extremt stimulanslösa och kraftigt förkortade liv (guldfiskar kan annars bli äldre än 30 år).

Har sett en bild på en sløjstjært som var kring 40 cm lång...
#27 - 23 oktober 2007 21:33
MaxB skrev:
Jag önskar dig all lycka med dina sex Scalarer. Själv har jag inga just nu, i karet går lite Discus som jag i nuläget inte vill störa - men senare, lite längre fram skall det bli Scalare i något kar igen!:)

Här är en liten bild på karet som jag specialbeställde. Mått; 70 cm högt, 70 cm djupt och 120 cm långt.

Tack så mycket! Fint akvarium, tycker om när rötter letar sig ner i vattnet.. En dag ska jag skaffa mig ett stort kar (200 x 70 x 70) med amazonasbiotop), men man kan inte ha allt. Just nu har jag ett kombinerat växt- och sällskapsakvarium ( Juwel Rio 400). Nästa projekt blir ett litet Asienbiotopkar med Red Crystal.
Jag var lite sugen på att skaffa vildfångade scalarer, men tycker inte det är riktigt rätt. Lite väl onödigt djurplågeri tycker jag. Jag hittade en jättehäftig "gatukorsning" som är mest svarta, men med mer eller mindre silvermelerat i och vissa har lite ränder i sig och vissa är mer fläckiga.. En del har även lite slöjfenor..

Synd att jag inte är Goldmedlem än, annars hade jag också lagt in en bild på mitt kar..:)

M.v.h. Jerker
#28 - 23 oktober 2007 22:05
jerker_s skrev:
Tack så mycket! Fint akvarium, tycker om när rötter letar sig ner i vattnet.. En dag ska jag skaffa mig ett stort kar (200 x 70 x 70) med amazonasbiotop), men man kan inte ha allt. Just nu har jag ett kombinerat växt- och sällskapsakvarium ( Juwel Rio 400). Nästa projekt blir ett litet Asienbiotopkar med Red Crystal.

Jag var lite sugen på att skaffa vildfångade scalarer, men tycker inte det är riktigt rätt. Lite väl onödigt djurplågeri tycker jag. Jag hittade en jättehäftig "gatukorsning" som är mest svarta, men med mer eller mindre silvermelerat i och vissa har lite ränder i sig och vissa är mer fläckiga.. En del har även lite slöjfenor..

Synd att jag inte är Goldmedlem än, annars hade jag också lagt in en bild på mitt kar..:)

M.v.h. Jerker

Ja, ditt kar som du vill ha blir 980 liter - det blir mumma med SA-biotop det!:)
Jag är säker på att ditt kar är jättefint! Så fort du blir Goldmember så slänger du bara in lite bilder så får vi kolla - vi älskar ju bilder här på forumet!
#29 - 24 oktober 2007 08:21
MaxB skrev:
Ja, ditt kar som du vill ha blir 980 liter - det blir mumma med SA-biotop det!:)

Jag är säker på att ditt kar är jättefint! Så fort du blir Goldmember så slänger du bara in lite bilder så får vi kolla - vi älskar ju bilder här på forumet!

Mmm det ska jag absolut göra. Kanske rentav skulle fixa ett medlemsskap idag:). Har vart här på sidan ett par veckor nu och tycker Zoopet är en rätt bra och vettig grej. Så 225 kr är det absolut värt, ska fixa det idag. Men bilderna dröjer väl tyvärr några dagar då medlemsskapet inte är fixat på två röda..
#30 - 26 oktober 2007 18:52
Scalareodling

Guppy Girl skrev:
Har just beställt ett akvarium och försöker planera fiskpopulationen så att det blir bra. Har alltid velat ha skalarer, men förstår att de behöver utrymme. Har dock läst olika gränser för detta och skulle vilja har lite åsikter.

Jag ska ha ett 125L akvarium som är ca 80 långt och 50 högt. Är det för litet för två skalarer?

Har också hört att skalarer äter neontetror. Stämmer det?

Köpte två större scalare för två veckor sedan.
Ikväll fick jag bevittna hur de lade ägg på ett blad! Så intressant att se på nära håll.Kanon.
De blev med ens mycket aggressiva och anfaller till och med mej .
Hanen smäller i rutan så kraftigt när han ser mej att jag nu står och kollar på avstånd istället...
Akvariet är 100x36x36. Inget speciellt hänsyn mtp vatten eller mått, men har väl prickat rätt ändå.
Mycket stengrottor och rötter med växter på.
Mina palettciklider, kejsartetror och den stora malen får smörj av föräldrarna från och med nu.
Kul![:-39]

Annons