Frakta karet i bilen

#1 - 15 oktober 2013 16:57
Jag har aldrig fraktat ett kar nånsin och undrar hur jag ska bära mej åt. Om jag köper så blir det 100x41x41 helglas. Ska jag ställa det på nåt mjukt underlag i skuffen eller stoppa in det i baksätet och spänna fast bältena? :D Kommer att åka ca 7- 8 mil med det...

Hur gör man?
#2 - 15 oktober 2013 17:00
Sv: Frakta karet i bilen

Metoden säte+bilbälte har jag provat och det fungerade väldigt bra.
Se till bara så att det inte står och skaver mot nåt. :)
#3 - 15 oktober 2013 17:05
Okej jag provar det. Det känns ju lite osäkert att försöka hålla på plats i skuffen.

Tack! :)
#4 - 15 oktober 2013 17:13

Har man bara en kombi så funkar det lika bra i bagaget.
:)
#5 - 15 oktober 2013 17:19
Va skulle kunna hända om det står utan bilbälten? :D
#6 - 15 oktober 2013 17:23
Ryskbompa skrev:

Vad som helst antagligen! :D Jag är en fegis och vill ha marginalerna på min sida ;)
#7 - 15 oktober 2013 17:31

Ryskbompa skrev:

Ja om du tvärnitar så lär det inte stå kvar i sätet :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#8 - 15 oktober 2013 17:33
Ryskbompa skrev:

Vid en krock slipper personen som kör att få ett akvarium i nacken...:D fast frågan är om akvariet håller för kraften som uppstår i en krock.....[:-60]
#9 - 15 oktober 2013 18:02
[:o]:D
#10 - 15 oktober 2013 19:01
Har man bara en kombi så funkar det lika bra i bagaget.:)
Vad för problem om man inte har en kombi utan en sedan?De flesta moderna bilar (av en gnutta kvalite i alla fall) har i bagageutrymmet krokar/fästen så man kan spänna fast sin last.
#11 - 15 oktober 2013 19:11
henrikl skrev:
Vid en krock slipper personen som kör att få ett akvarium i nacken...:D fast frågan är om akvariet håller för kraften som uppstår i en krock.....[:-60]

Frågan är väl snarare om nacken klarar sig av att få ett akvarium på sig? :)
Nä, lasta korrekt å säkert! Reagerar starkt på folk som slarvar som tex lösa hundar i bilen å gärna i framsätet... Använd bilbältet om det fraktas i bakstätet och se till att det inte skaver mot tex bältesfästet. En matta etc är alltid bra att ha under och runt också.

I bagagen (kombi) så finns det oftast lastögglor att fästa i! :)

Skulle jag vara med om en krock med ett akvarium i bilen vet jag inte om jag hade litat på fogarna utan hade försökt ta det med försäkringsbolaget och försökt få nytt.
#12 - 16 oktober 2013 15:23
När jag skrev frågan så tänkte jag bara på att få hem karet helt... :D Nu har jag börjat tänka på att det kanske blir halka, alla andra kör som dårar, och just ja den dära hemska vänsterkurvan som går nästan ett helt varv runt. Tur dom har sänkt hastigheten till 70 där [:-13] och så vidare...

Annons