Framtidsplaner

#1 - 5 maj 2020 08:58
Hej

Jag håller på att planera för ett framtida akvarium.
Allt började med att jag och frugan köpte ett 54L´s till sonen på 3 år.
Var inte alls att jag själv ville ha ett akvarium :rolleyes:
I dagsläget har jag två små som jag använder som testprojekt (54L och 30L).

Men det som jag planerar för är tänkt som lite mer seriöst.
I och med det så får jag lite funderingar angående både det ena och det andra.

Jag försöker kombinera ihop ett fiskbestånd som jag hoppas skall fungera ihop.
Jag försöker även att visualisera hur karet kan se ut med vissa växter och övrig inredning.
Detta sparar jag ner på en lista som jag sedan kan ha när väl projektet drar igång, förhoppningsvis någon gång under 2000-talet.

En fundering jag har är, angående växters svårighetsgrad i registret här på Zoopet.
Med vilken svårighetsgrad innebär det per automatik att man behöver köra med CO2, PMDD och allt var det heter.
Förhoppningen är att jag inte skall behöva tillföra så mycket i akvariet, utan det skall sköta sig med så lite inblandning från mig som möjligt.
Innebär svårighetsgrad 2 att man behöver tillföra viss gödning och svårighetsgrad 3 att man behöver tillföra samma som i grad 2 fast även ditten och datten? Eller hur funkar det?
Skulle vara kanon om någon kunde hjälpa mig med denna frågeställning så jag kan rationalisera mina planer på växter.

Det kommer säkert en hel uppsjö av frågor från mitt håll om både det ena och det andra här i mitt försök till tråd.
Hoppas någon/några av er har lust att hjälpa en bortkommen amatör.

Mvh TT
#2 - 5 maj 2020 13:36
Det är alltid kul med nya projekt. Hoppas du kommer dokumentera det i Projekt.

Jag hade samma fråga om växterna själv och det slutade med att jag följde den gradering som Tropica har på sin site. Det var väldigt bekvämt. Och fungerade bra.

​​​​​​Hoppas det kommer fungera för dig med. :)
#3 - 5 maj 2020 14:17
Växter är enkla på olika sätt, jag skulle väl säga att de tre viktigaste aspekterna är:
[LIST]
[*]De växer snabbt
[*]De växer INTE snabbt
[*]De klarar sig i dåligt ljus
[/LIST] Notera motsatserna mellan de två första... Snabbväxande växter medför att du behöver klippa ner och rensa relativt ofta, samtdigt kommer de laka ur näringsämnen och visst organiskt avfall ur vattnet snabbare.

Att slippa investera i bra belysning är hjälpsamt. De flesta akvarier levereras med belysning som är för svag för ett växtakvarium.

CO2 är som du redan insett inte kompatibelt med dina kriterier.

Du har inte nämnt vilken temperatur du tänker dig, normal rumstemperatur begränsar ju antalet fiskarter en del och detsamma gäller växtarter.
#4 - 5 maj 2020 19:15
[QUOTE=Plejaderna;n2417093]Det är alltid kul med nya projekt. Hoppas du kommer dokumentera det i Projekt.

Jag hade samma fråga om växterna själv och det slutade med att jag följde den gradering som Tropica har på sin site. Det var väldigt bekvämt. Och fungerade bra.

​​​​​​Hoppas det kommer fungera för dig med. :)[/QUOTE]

Ja, jag hoppas det kommer bli mer kul än inte, med detta projekt [:-15].

Tack för tipset. Skall undersökas. Det gör det säkert.

Och tack för att du tog dig tid att svara. Vart lite förvånad att jag fick respons så snabbt.

Mvh TT
#5 - 5 maj 2020 19:35
[QUOTE=Fiskburken;n2417094]Växter är enkla på olika sätt, jag skulle väl säga att de tre viktigaste aspekterna är:
[LIST]
[*]De växer snabbt
[*]De växer INTE snabbt
[*]De klarar sig i dåligt ljus
[/LIST] Notera motsatserna mellan de två första... Snabbväxande växter medför att du behöver klippa ner och rensa relativt ofta, samtdigt kommer de laka ur näringsämnen och visst organiskt avfall ur vattnet snabbare.

Att slippa investera i bra belysning är hjälpsamt. De flesta akvarier levereras med belysning som är för svag för ett växtakvarium.

CO2 är som du redan insett inte kompatibelt med dina kriterier.

Du har inte nämnt vilken temperatur du tänker dig, normal rumstemperatur begränsar ju antalet fiskarter en del och detsamma gäller växtarter.[/QUOTE]

Hej

Ok. Bra input.

Vad jag har förstått så bör man väl ha åtminstone någon snabbväxande för att lättare få balans i karet?
Jag har en snabbväxande i mitt 54L nu. Den har på sistone stannat av lite i tillväxten. Jag har då tagit det som att akvariet har börjat komma i balans och att man då skall avlägsna den växten och tillföra någon långsammare växt istället. Men det är alltså så att det finns för lite näring i karet? Eller förstår jag fel? Bör jag tillföra näring till det karet?

Det med ljuset har jag inte tänkt så mycket på. Men det får jag helt klart göra nu.
Men om jag köper andra lysrör till rampen så borde det bli bättre? Eller kan det alltså innebära att jag behöver en helt annan ramp? Jag har tänkt mig ett JUWEL Rio 450 led. Har den undermåligt ljus, om du har erfarenhet av den?

Nej precis, CO2 kommer jag nog försöka undvika.

Tänkt temp är runt 28 grader. Är intresserad av att ha fjärilar. Och har jag förstått vad Mats skriver i sin magiska stuga så bör dom hållas runt den tempen. (Rätta mig gärna).

Även till dig måste jag säga, tack för att du tar dig tid.

Mvh TT
#6 - 6 maj 2020 06:34
Hej igen

Nu har jag kollat lite på det där med belysning.
Om jag har fattat detta rätt nu. Vilket inte är så troligt.
Så har JUWEL Rio 450 led en ramp som heter MultiLux LED 150cm.
Enligt specifikationer så ger den 2X31W vilket ger ca 0,14W/L.
Dock skall det vara missvisande då det är LED? Eller är det ett värde att ha med i beräkningen?
Den har enligt spec. Lumen 7130 vilket ger ca 16Lumen/L.
Kollar man på Tropica så bör man ha 10-20 för lätta växter, 20-40 för medium och mer än 40 för svåra.
Om jag då behåller standard belysning som kommer med karet så kommer jag enbart kunna välja lätta växter?

En till sak som dom skriver om på Tropica så kan man ju sätta dit reflektorer på lysrören och då kunna få upp till 4ggr effekten från dom. Går det att göra på just denna ramp?

Eller skall/kan man köra med något annat LED-Rör? Eller är det bättre med något annat rör och i så fall passar de?

Jaha ni, nu blev det många frågor igen och jag känner mig ganska vilsen i pannkakan.

Hoppas ni har ork för att banka in lite vett i huvudet på mig.

Mvh TT
#7 - 6 maj 2020 06:37
Välkommen till forumet, trevligt.
Tänkte inte tillägga något speciellt när det gäller din fråga. Tycker du verkar påläst, lite hum om var du står i och med dina 2 testobjekt. Du har även fått jättebra input från föregående inlägg. Låter som du är på väldigt god väg och har koll på läget.
Hoppas du stannar kvar på Zoopet så vi kan följa din tråd.
#8 - 6 maj 2020 07:07
[QUOTE=ICC;n2417110]Välkommen till forumet, trevligt.
Tänkte inte tillägga något speciellt när det gäller din fråga. Tycker du verkar påläst, lite hum om var du står i och med dina 2 testobjekt. Du har även fått jättebra input från föregående inlägg. Låter som du är på väldigt god väg och har koll på läget.
Hoppas du stannar kvar på Zoopet så vi kan följa din tråd.[/QUOTE]

Tack ICC

Ja koll på läget är vad jag försöker skaffa mig i alla fall[:-5]
Vi får väl se om man kan få till det i slutändan.
Jodå jag kommer stanna kvar.
Som sagt var hoppas jag att folk har ork att upplysa och rätta mig när jag tänker fel.

Det känns som att många här på Zoopet har haft akvarium i ett gäng antal år och skaffat sig erfarenhet på egen hand. Därefter har dom/ni hittat hit och visar vad ni åstadkommer samt utbyter tips och trix. Jag börjar i stort sett på noll. Skaffade akvarium till sonen för ca 6 månader sedan och bara körde på. Gjorde alla misstag man kan göra och lyssnade på försäljaren. Men men, denna gång skall jag börja rätt...hoppas jag [:o)]

Mvh TT
#9 - 6 maj 2020 07:40
[QUOTE=TurtleTurd;n2417109]Hej igen

Nu har jag kollat lite på det där med belysning.
Om jag har fattat detta rätt nu. Vilket inte är så troligt.
Så har JUWEL Rio 450 led en ramp som heter MultiLux LED 150cm.
Enligt specifikationer så ger den 2X31W vilket ger ca 0,14W/L.
Dock skall det vara missvisande då det är LED? Eller är det ett värde att ha med i beräkningen?
Den har enligt spec. Lumen 7130 vilket ger ca 16Lumen/L.
Kollar man på Tropica så bör man ha 10-20 för lätta växter, 20-40 för medium och mer än 40 för svåra.
Om jag då behåller standard belysning som kommer med karet så kommer jag enbart kunna välja lätta växter?

En till sak som dom skriver om på Tropica så kan man ju sätta dit reflektorer på lysrören och då kunna få upp till 4ggr effekten från dom. Går det att göra på just denna ramp?

Eller skall/kan man köra med något annat LED-Rör? Eller är det bättre med något annat rör och i så fall passar de?

Jaha ni, nu blev det många frågor igen och jag känner mig ganska vilsen i pannkakan.

Hoppas ni har ork för att banka in lite vett i huvudet på mig.

Mvh TT [/QUOTE]

Hej!

Jag har precis startat igång ett 70 liters och hade samma funderingar som du. Har de flesta fortfarande :) I akvariet jag köpte satt ett LED-rör på 8 W och drygt 600 lumen. Eftersom akvariet är litet ville jag få det snyggt också "utan" fiskar. Efter en del googlande kunde jag konstatera att riktlinjerna om watt per liter inte funkar på led. Jag köpte ett till led-rör från Juwel och var uppe i 1200 lumen men tyckte fortfarande att det var mörkt och kom ändå bara upp i 17 lumen per liter. Då hittade jag den här sidan https://akvarieimporten.se/akvariebelysning och beställde en extra list. Den var tunn och smidig och jag kunde lätt fästa den i rampen, dessutom hade den ett helt ok pris. Jag är nybörjare men det är mitt tips.

// Henrik
#10 - 6 maj 2020 07:56
[QUOTE=Henrikfalk;n2417117]

Hej!

Jag har precis startat igång ett 70 liters och hade samma funderingar som du. Har de flesta fortfarande :) I akvariet jag köpte satt ett LED-rör på 8 W och drygt 600 lumen. Eftersom akvariet är litet ville jag få det snyggt också "utan" fiskar. Efter en del googlande kunde jag konstatera att riktlinjerna om watt per liter inte funkar på led. Jag köpte ett till led-rör från Juwel och var uppe i 1200 lumen men tyckte fortfarande att det var mörkt och kom ändå bara upp i 17 lumen per liter. Då hittade jag den här sidan https://akvarieimporten.se/akvariebelysning och beställde en extra list. Den var tunn och smidig och jag kunde lätt fästa den i rampen, dessutom hade den ett helt ok pris. Jag är nybörjare men det är mitt tips.

// Henrik[/QUOTE]

Hej

Härligt. Tack för tipset.
Lägger till det i min lista som ett alternativ.
Den listen på 92cm skulle ju passa och då kommer jag upp till 22 Lumen.
Får se om det kommer fler förslag. Sedan får jag välja något som låter bäst i mina öron.

Det är ju inte så att jag har tänkt mig något super duper-växtakvarium, men vissa växter jag har på min lista hamnar på svårighetsgrad 3 här på Zoopet och Medium på Tropica. Så jag kommer väl behöva få upp mina värden till mellan 20-40 Lumen. Så listen du föreslår skulle ju göra det men frågan är om det räcker?

Mvh TT
#11 - 6 maj 2020 12:48
Hur man visualiserar karet kan ju få konsekvenser. Ser man framför sig ett akvarium med prunkande växter av olika slag och som är välutvecklade (oavsett svårighetsgrad i princip) så får det konsekvensen att det krävs bra belysning (styrka & kvalitet), CO2 samt övrig näring, ev. även näringsubstrat under sand/grus. Men man kan få problem med vissa växter och alger även om man gjort allt enligt konstens alla regler skall ju också sägas. Mycket ljus utan CO2 och näring gynnar alger i större utsträckning. Reflektorer på Multilux hjälper ingenting eftersom ljuset redan bara är riktat nedåt. Sen kanske fjärilsciklider inte är det bästa att börja med, dom är rätt känsliga och ofta av dålig kvalitet och blir ibland gaska kortlivade. Ville bara flagga för lite risker mm.:).
#12 - 6 maj 2020 13:24
Lätta växter blir vackra dom också :)

//Inger
#13 - 6 maj 2020 13:56
[QUOTE=Sleaper;n2417122]Hur man visualiserar karet kan ju få konsekvenser. Ser man framför sig ett akvarium med prunkande växter av olika slag och som är välutvecklade (oavsett svårighetsgrad i princip) så får det konsekvensen att det krävs bra belysning (styrka & kvalitet), CO2 samt övrig näring, ev. även näringsubstrat under sand/grus. Men man kan få problem med vissa växter och alger även om man gjort allt enligt konstens alla regler skall ju också sägas. Mycket ljus utan CO2 och näring gynnar alger i större utsträckning. Reflektorer på Multilux hjälper ingenting eftersom ljuset redan bara är riktat nedåt. Sen kanske fjärilsciklider inte är det bästa att börja med, dom är rätt känsliga och ofta av dålig kvalitet och blir ibland gaska kortlivade. Ville bara flagga för lite risker mm.:).[/QUOTE]

Hej

Hmm. Jaha du.
Mmm, får nog tänka bort ett par av växterna som jag har tänkt.
Eller vara beredd att de tynar bort i alla fall.
Ja, så får det bli.
Lätta växter och ha tålamod för att se vad som trivs i karet.

Jupp, jag är medveten att fjärilar anses känsliga och kortlivade. Men det är inte de första fiskarna som får hoppa ner i plurret. Men jag kommer nog försöka mig på de små liven i alla fall. Kan ju inte mer än misslyckas. Jag har ju läst Mats artiklar angående dessa fiskar och kommer försöka få till karet efter deras premisser.

Tack för dina input och att du styrde mig ifrån att mixtra för mycket med ljuset :)
#14 - 6 maj 2020 14:00
[QUOTE=Inger H;n2417125]Lätta växter blir vackra dom också :)

//Inger[/QUOTE]

Hej Inger

Ja jag får väl hoppas att jag kan få till lite växter som gör inredningen lite mjukare i alla fall.
Jag har ju läst igenom din tråd också och har dina kar som inspiration blandat med Mats och Ekenbergs olika kar.
Får se om jag kommer i närheten av era mästarkunskaper.

Kul att du hittade hit.
Väl mött.

Mvh TT
#15 - 6 maj 2020 15:00
[QUOTE=Inger H;n2417125]Lätta växter blir vackra dom också :)

//Inger[/QUOTE]

Jo, men inte som med CO2 och god belysning. Det blir en helt annan utveckling helt enkelt. Men allt behöver inte vara top notch:).
#16 - 6 maj 2020 15:13
[QUOTE=TurtleTurd;n2417129]

Hej

Hmm. Jaha du.
Mmm, får nog tänka bort ett par av växterna som jag har tänkt.
Eller vara beredd att de tynar bort i alla fall.
Ja, så får det bli.
Lätta växter och ha tålamod för att se vad som trivs i karet.

Jupp, jag är medveten att fjärilar anses känsliga och kortlivade. Men det är inte de första fiskarna som får hoppa ner i plurret. Men jag kommer nog försöka mig på de små liven i alla fall. Kan ju inte mer än misslyckas. Jag har ju läst Mats artiklar angående dessa fiskar och kommer försöka få till karet efter deras premisser.

Tack för dina input och att du styrde mig ifrån att mixtra för mycket med ljuset :)[/QUOTE]

Jag hade nog startat med originalbelysningen, den kan ju räcka beroende på växtval. Det som kan vara lite irriterande är att en ramp multilux inte täcker hela karet på djupet. Det blir alltså dåligt med ljus i den övre delen utmed fram- och bakruta. Märks framför allt när fiskarna simmar i den övre delen utmed rutan, även höga växter i bakant blir dåligt belysta. Märkte detta i mitt Lido 200 som har samma djup. Men det går att komplettera med en ytterligare ramp och annat luckset i framtiden, ifall man vill ha mer och bättre spridning på ljuset.
#17 - 6 maj 2020 17:29
[QUOTE=TurtleTurd;n2417130]

Hej Inger

Ja jag får väl hoppas att jag kan få till lite växter som gör inredningen lite mjukare i alla fall.
Jag har ju läst igenom din tråd också och har dina kar som inspiration blandat med Mats och Ekenbergs olika kar.
Får se om jag kommer i närheten av era mästarkunskaper.

Kul att du hittade hit.
Väl mött.

Mvh TT [/QUOTE]

Kul att du också hittade hit till Zoopet TT. Alltid lika kul med nya medlemmar som är frågvisa och vill veta mer. Frågvisa nya medlemmar brukar oftast stanna kvar - jag är en av dessa frågvisa ;):)

//Inger
#18 - 6 maj 2020 17:49
[QUOTE=Sleaper;n2417132]

Jag hade nog startat med originalbelysningen, den kan ju räcka beroende på växtval. Det som kan vara lite irriterande är att en ramp multilux inte täcker hela karet på djupet. Det blir alltså dåligt med ljus i den övre delen utmed fram- och bakruta. Märks framför allt när fiskarna simmar i den övre delen utmed rutan, även höga växter i bakant blir dåligt belysta. Märkte detta i mitt Lido 200 som har samma djup. Men det går att komplettera med en ytterligare ramp och annat luckset i framtiden, ifall man vill ha mer och bättre spridning på ljuset.[/QUOTE]

Jupp. Får ,som sagt var, bli lätta växter.
Ok. Det var ju inte så kul kanske. Men som du säger så kanske jag får känna in om det är ett problem för mig.

Tack igen för att du tar dig tid.

Mvh TT
#19 - 6 maj 2020 18:50
[QUOTE=Inger H;n2417135]

Kul att du också hittade hit till Zoopet TT. Alltid lika kul med nya medlemmar som är frågvisa och vill veta mer. Frågvisa nya medlemmar brukar oftast stanna kvar - jag är en av dessa frågvisa ;):)

//Inger[/QUOTE]

Jo, när man började få problem så hittade man ju hit ganska fort [:-56].
Jag har ju fastnat ganska fort för att läsa alla projekttrådar som har gett svar (eller i alla fall alternativ/infallsvinklar) på mina problem och dessutom inspirerat och visat hur bra det kan bli. Även att man får se och läsa om andras problem med karen och hur folk tar sig vidare är väldigt inspirerande och lärorikt. Så ja, jag är nog fast:rolleyes:

Det är nog på grund av att du är frågvis som jag läste igenom din tråd, då du visar på ett genuint intresse med alla dina frågor och tankar :)

Mvh TT
#20 - 7 maj 2020 08:34
[FONT=Calibri]Hej på er[/FONT]

[FONT=Calibri]Tanken är ju att jag skall ha [FONT=Arial][COLOR=#252c2f]fjärilsciklider[/COLOR][/FONT] i det framtida karet. Jag har som sagt var läst en hel del om denna fisk. Mats beskrivningar och artikel angående denna fisk har jag fastnat för och har stor tilltro till, så det är så jag tänker försöka få till karet och hålla fisken. Alltså lite högre temperatur, lite lägre PH och mycket grenar/stenar/rötter samt fin sand/grus.[/FONT]

[FONT=Calibri]Jag har tänkt mig 6-8 st som då förhoppningsvis får till en gruppdynamik och bildar par då och då.[/FONT]

[FONT=Calibri]Nu har jag som sagt var en fundering. Jag tänker på det här att det finns framavlade varianter på fjärilar.[/FONT]

[FONT=Calibri]I Ekenbergs tråd så forskar han en del om hur alla varianter på diskus har uppstått. Jag kommer inte ihåg det i detalj just nu. Men att det var en herre i Tyskland som lyckades avla fram en viss färgkombination som skiljde sig från VF. Sedan lyckades någon annan med en annan färg och så vidare.[/FONT]

[FONT=Calibri]Tänker också på hur det, som jag förstått, är med guppy. De guppy vi ser som oftast i affärer är ju framavlat ur någon sort som liknar Endlers guppy (eller så har jag fått det helt om bakfoten). Endlers har ju likt fjärilar också en spräcklig färgkombination som sen då har blivigt uppdelad i en oändlig olika kombinationer på ”vanlig” guppy. Alltså blå, gula, röda m.fl. Som man sedan kan kombinera också i oändligheten.[/FONT]

[FONT=Calibri]Om jag nu skulle välja att blanda fjärilar av olika färger, alltså gul, blå och ursprungsfärgen (svart är jag inte så sugen på). Skulle det kunna resultera i att man får en helt ny variant? Eller skulle det tillslut bara resultera i att avkommorna återgår till ursprungsfärgen, om dom nu korsar sig? Och slutligen, skulle det ens funka att ha dom tillsammans eller kommer det bli stridigheter på grund av att de skiljer sig i utseende? Vill ju få till den där gruppdynamiken och ett skönt lunk.

Mvh TT[/FONT]

#21 - 7 maj 2020 19:14
[QUOTE=TurtleTurd;n2417141][FONT=Calibri]Hej på er[/FONT]

[FONT=Calibri]Tanken är ju att jag skall ha [FONT=Arial][COLOR=#252c2f]fjärilsciklider[/COLOR][/FONT] i det framtida karet. Jag har som sagt var läst en hel del om denna fisk. Mats beskrivningar och artikel angående denna fisk har jag fastnat för och har stor tilltro till, så det är så jag tänker försöka få till karet och hålla fisken. Alltså lite högre temperatur, lite lägre PH och mycket grenar/stenar/rötter samt fin sand/grus.[/FONT]

[FONT=Calibri]Jag har tänkt mig 6-8 st som då förhoppningsvis får till en gruppdynamik och bildar par då och då.[/FONT]

[FONT=Calibri]Nu har jag som sagt var en fundering. Jag tänker på det här att det finns framavlade varianter på fjärilar.[/FONT]

[FONT=Calibri]I Ekenbergs tråd så forskar han en del om hur alla varianter på diskus har uppstått. Jag kommer inte ihåg det i detalj just nu. Men att det var en herre i Tyskland som lyckades avla fram en viss färgkombination som skiljde sig från VF. Sedan lyckades någon annan med en annan färg och så vidare.[/FONT]

[FONT=Calibri]Tänker också på hur det, som jag förstått, är med guppy. De guppy vi ser som oftast i affärer är ju framavlat ur någon sort som liknar Endlers guppy (eller så har jag fått det helt om bakfoten). Endlers har ju likt fjärilar också en spräcklig färgkombination som sen då har blivigt uppdelad i en oändlig olika kombinationer på ”vanlig” guppy. Alltså blå, gula, röda m.fl. Som man sedan kan kombinera också i oändligheten.[/FONT]

[FONT=Calibri]Om jag nu skulle välja att blanda fjärilar av olika färger, alltså gul, blå och ursprungsfärgen (svart är jag inte så sugen på). Skulle det kunna resultera i att man får en helt ny variant? Eller skulle det tillslut bara resultera i att avkommorna återgår till ursprungsfärgen, om dom nu korsar sig? Och slutligen, skulle det ens funka att ha dom tillsammans eller kommer det bli stridigheter på grund av att de skiljer sig i utseende? Vill ju få till den där gruppdynamiken och ett skönt lunk.

Mvh TT[/FONT]

[/QUOTE]

Spontant skulle jag säga att om du blandar de enfärgade fjärilar med den ursprungliga formen tillräckligt mycket kan du få helt färglösa samt ursprungsfärgen men självklart även någon ny variant. När det gäller hur gruppdynamiken skulle fungera om man blandar olika varianter så kan jag säga att jag än så länge inte har haft problem med min blandade grupp, men de är fortfarande mycket unga, bara ca 4 månader. Jag har blå, ursprungsvarianten med långa fenor samt blandning av svart och ursprungsvarianten. Har bara haft de i en vecka nu men de blandar sig (umgås) med varandra över färgkombinationerna.

#22 - 7 maj 2020 19:50
[QUOTE=Plejaderna;n2417162]

Spontant skulle jag säga att om du blandar de enfärgade fjärilar med den ursprungliga formen tillräckligt mycket kan du få helt färglösa samt ursprungsfärgen men självklart även någon ny variant. När det gäller hur gruppdynamiken skulle fungera om man blandar olika varianter så kan jag säga att jag än så länge inte har haft problem med min blandade grupp, men de är fortfarande mycket unga, bara ca 4 månader. Jag har blå, ursprungsvarianten med långa fenor samt blandning av svart och ursprungsvarianten. Har bara haft de i en vecka nu men de blandar sig (umgås) med varandra över färgkombinationerna.

[/QUOTE]

Kul med någon som har egna erfarenheter om just min fundering som jag fått de senaste dagarna. Ska bli spännande att följa dina iakttagelser. Håller tummarna att det ska få bra för dig med dina fjärilar.
#23 - 8 maj 2020 14:51
Halloj TT!
Kul att du dragit igång en projekttråd.
Det skall bli kul, spännande och intressant att följa hur det utvecklar sig! :)[:-106]
#24 - 8 maj 2020 19:12
[QUOTE=Mats Bryzell;n2417211]Halloj TT!
Kul att du dragit igång en projekttråd.
Det skall bli kul, spännande och intressant att följa hur det utvecklar sig! :)[:-106][/QUOTE]

Tjena Mats
Jo, jag tänkte att jag skulle försöka hålla mig ifrån att komma med mina konstiga/dumma tankar i andras trådar. Så då får detta bli tråden som folk kan läsa och skratta lite förnöjt över hur korkad en person kan vara. Ja vi får se när jag kan börja planera på riktigt. Nu är det mest förstudie, typ [;)]. Hoppas det kommer ge någon behållning iaf. Kul att du tittade in.

Mvh TT
#25 - 8 maj 2020 19:39
Hej
Har läst din tråd från första inlägget och du verkar vara seriös och lyssnar på goda råd.

Så nummer ett, glöm alla planer på växter i steg ett. Om du hade en trädgård och fick rådet att köpa en massa växter och plantera dem i en sandhög, skulle du tycka det var vettigt? Nej, och det är precis så det är att plantera växter i ett nyinrett akvarium.

Processen för att få igång växter i ett standardakvarium:
[LIST]
[*]Börja med ett gäng snabbväxande, typ vattenomburke Ceratopteris cornuta
[*]Dessa kommer att står still i tillväxt medans du skolar in de första fiskarna
[*]När du når den kritiska perioden då nitrat börjar bildas börjar de växa
[*]När du har fyllt på med fisk och akvariet börjar "lira" efter fyra till sex veckor börjar de växa till. De ser då dessutom till att du inte får en alg explosion.
[*]Nu kan du successivt börja plocka bort snabbväxande och ersätta med typ svärdsplantor, vallisneria
[*]Efter ytterligare fyra till sex veckor kan du sätta in de växter du sitter och tittar på just nu, då finns näringen där.
[/LIST] Dessutom bör du gödsla med lite PMDD när karet kommit igång om du inte har en stor fiskbelastning.
Bild på mitt kar för ett tag sedan, men i detta kar hade CO2

Attachment
#26 - 9 maj 2020 06:25
Hej! Vad roligt med en ny projekttråd! Du har fått flera goda råd redan så jag tänkte mest säga att jag följer ditt projekt och hoppas på många uppdateringar och bilder framöver.

När det gäller växter kan även ”lätta” sådana bli fina. Jag kan inte ett dugg om ljus och näring men mina enkla växter verkar må rätt bra ändå och de ger karen ett grönt och lummigt intryck.

Fjärilar är fantastiska fiskar! Vackra, pigga och intressanta att titta på. Kvaliteten verkar dock variera en del och det är inte helt lätt att få tag på starka, friska individer. Bra att du verkar beredd att läsa på mycket och ställa frågor - jag tror det ger klart bättre förutsättningar att få till det bra för fiskarna. Förutsatt att karet inte är för litet tror jag det är klokt att börja med en något större grupp än man tänkt sig ha på sikt. Någon/några lär nämligen sannolikt falla ifrån ganska snabbt och det är bra om fiskarna kan para ut naturligt och sprida aggressionerna på fler individer. Nu är ju fjärilar inte särskilt aggressiva men de kan, som Mats har skrivit en del om, jaga varandra och orsaka stress. Just stress verkar fjärilar vara extra känsliga för.

(Oj, nu blev det visst några råd ändå, trots min inledning som indikerade motsatsen ;)).

Välkommen hit och lycka till!
#27 - 9 maj 2020 09:17
[QUOTE=c90368;n2417250]Hej
Har läst din tråd från första inlägget och du verkar vara seriös och lyssnar på goda råd.

Så nummer ett, glöm alla planer på växter i steg ett. Om du hade en trädgård och fick rådet att köpa en massa växter och plantera dem i en sandhög, skulle du tycka det var vettigt? Nej, och det är precis så det är att plantera växter i ett nyinrett akvarium.

Processen för att få igång växter i ett standardakvarium:
[LIST]
[*]Börja med ett gäng snabbväxande, typ vattenomburke Ceratopteris cornuta
[*]Dessa kommer att står still i tillväxt medans du skolar in de första fiskarna
[*]När du når den kritiska perioden då nitrat börjar bildas börjar de växa
[*]När du har fyllt på med fisk och akvariet börjar "lira" efter fyra till sex veckor börjar de växa till. De ser då dessutom till att du inte får en alg explosion.
[*]Nu kan du successivt börja plocka bort snabbväxande och ersätta med typ svärdsplantor, vallisneria
[*]Efter ytterligare fyra till sex veckor kan du sätta in de växter du sitter och tittar på just nu, då finns näringen där.
[/LIST] Dessutom bör du gödsla med lite PMDD när karet kommit igång om du inte har en stor fiskbelastning.
Bild på mitt kar för ett tag sedan, men i detta kar hade CO2

Attachment[/QUOTE]

Hej
Härligt.
Ja jag ska försöka följa dom goda råden. Kruxet är väl bara att man säkert kommer få råd som motsäger sig varandra. Då hoppas jag att mitt sunda förnuft väljer rätt råd att följa.
Tack för en "steg för steg" förklaring. Den blir det att spara :D Kul att även du har tagit dig hit till min tråd och tagit dig tid att upplysa mig.

Väl mött
Mvh TT
#28 - 9 maj 2020 09:32
[QUOTE=Nando;n2417260]Hej! Vad roligt med en ny projekttråd! Du har fått flera goda råd redan så jag tänkte mest säga att jag följer ditt projekt och hoppas på många uppdateringar och bilder framöver.

När det gäller växter kan även ”lätta” sådana bli fina. Jag kan inte ett dugg om ljus och näring men mina enkla växter verkar må rätt bra ändå och de ger karen ett grönt och lummigt intryck.

Fjärilar är fantastiska fiskar! Vackra, pigga och intressanta att titta på. Kvaliteten verkar dock variera en del och det är inte helt lätt att få tag på starka, friska individer. Bra att du verkar beredd att läsa på mycket och ställa frågor - jag tror det ger klart bättre förutsättningar att få till det bra för fiskarna. Förutsatt att karet inte är för litet tror jag det är klokt att börja med en något större grupp än man tänkt sig ha på sikt. Någon/några lär nämligen sannolikt falla ifrån ganska snabbt och det är bra om fiskarna kan para ut naturligt och sprida aggressionerna på fler individer. Nu är ju fjärilar inte särskilt aggressiva men de kan, som Mats har skrivit en del om, jaga varandra och orsaka stress. Just stress verkar fjärilar vara extra känsliga för.

(Oj, nu blev det visst några råd ändå, trots min inledning som indikerade motsatsen ;)).

Välkommen hit och lycka till! [/QUOTE]

Hej
Jag lovar att det kommer bilder och uppdateringar när jag väl kommer igång med karet. Som jag skriver i början på tråden så är detta ett projekt som ligger i framtiden. Förhoppningsvis inte allt för långt fram men det är inte läge just nu. Ny son, Corona, företaget jag jobbar på går dåligt m.m. Men jag har inte bråttom. Nu i närtid kommer det antagligen försätta med mina, kanske inte alltid, kloka funderingar [:o]
Det kan kanske smyga in någon fråga och så angående hur jag ska göra med mina befintliga kar då och då. Om det uppstår problem.

Exakt. Blir lätta växter och sen prova någon/några lite svårare. Så får vi se om de överlever eller behövs plockas bort.

Precis. Jag har förstått att det är så man kanske bör tänka om fjärilar. Hoppas det går bra för dig med dina. Jag kommer följa med i din tråd med.

Mvh TT
#29 - 9 maj 2020 11:11
[QUOTE=TurtleTurd;n2417243]

Tjena Mats
Jo, jag tänkte att jag skulle försöka hålla mig ifrån att komma med mina konstiga/dumma tankar i andras trådar. Så då får detta bli tråden som folk kan läsa och skratta lite förnöjt över hur korkad en person kan vara. Ja vi får se när jag kan börja planera på riktigt. Nu är det mest förstudie, typ [;)]. Hoppas det kommer ge någon behållning iaf. Kul att du tittade in.

Mvh TT[/QUOTE]

Nu svarar jag på det här inlägget som du skrev till Mats. Bara så du vet TT, att du kan komma med vilka frågor du vill i andras trådar, finns inga konstiga, dumma eller korkade frågor alls. Vi har alla varit nybörjare och då SKA man ställa frågor i massor. Jag tror dom flesta som kan svarar på dina funderingar. Nu vet du det! ;):)

//Inger
#30 - 9 maj 2020 11:26
Japp! :)[:-106]
#31 - 9 maj 2020 17:33
Tack, låter bra det. Ska försöka skala av mina filter och våga fråga när det är något jag inte förstår. Dock kommer jag nog hålla mig i min tråd när jag kommer med mina flummiga utlägg. Läs mina funderingar Ang. diskus-guppy-fjärilar. Tänkte bara att det om x-antal år så kanske det finns snakeskin gul-brun fjäril i handeln. Men äh, som sagt var, flum...:rolleyes:
#32 - 11 maj 2020 10:51
[FONT=Calibri]Hej[/FONT]

[FONT=Calibri]I helgen har jag märkt av att min start av tråd har gett önskat resultat, i mig själv. Tidigare har jag läst trådar här på Zoopet och dagdrömt om akvarie och fiskar. När någon specifik fisk eller växt har fångat mitt intresse har jag skrivit upp det på min lista. Alltså mest ett teoretiskt förfarande. Nu när jag har uttryckt min längtan och några tankar i min tråd så börjar jag mer planera för mitt projekt. Varje gång som jag har varit ute och lekt med min son i trakterna där vi bor, så upptäcker jag att jag spanar in i skogarna om jag ser några bra grenar/stubbar/stockar/stammar som jag kan använda mig av i min inredning. Jag har lokaliserat en och annan kandidat att släpa med mig hem. Behöver ju läggas på tork i något förråd eller liknande, och jag kan ju behöva lite att välja på när jag väl drar igång.[/FONT]

[FONT=Calibri]Men nu kommer då en fråga som jag hoppas jag kan få lite klarhet i. Detta gäller då lite grövre grenar från lövträd som har fallit till marken. Hur vet jag om dom är ok att använda? Jag menar, det är väl inte bra att dra in en gren i karet som har gått för långt i förmultningsstadiet?[/FONT]

[FONT=Calibri]Är det någon som har något bra riktmärke? Är en gren ok så länge barken sitter kvar, eller så länge själva träet är solid? Eller är det kanske så att man inte skall ta grenar som har ramlat av, utan enbart använda avsågade grenar direkt från trädet? Hoppas någon kan hjälpa mig undkomma ett möjligt generalfel.

Mvh TT[/FONT]
#33 - 14 maj 2020 10:08
[FONT=Calibri]Aja jag får helt enkelt köra på att dom verkar hyfsat nya och solida. Så får jag hoppas att dom inte medför några problem i karet.[/FONT]

[FONT=Calibri]Som ni kanske redan vet så funderar jag på att ha fjärilar i mitt framtida kar. Men det kanske är lika bra att berätta vilka övriga invånare jag har tänkt mig.[/FONT]

[FONT=Calibri]Som sagt var fjärilsciklid [FONT=Wingdings]:)[/FONT][/FONT]
[FONT=Calibri]Koppartetra[/FONT]
[FONT=Calibri]Röd-orange pansarmal[/FONT]

[FONT=Calibri]Någon sorts räka, antagligen Amano för jag antar att körsbärsräkor m.fl. bara kommer bli mat. Eller också så kör på uppfödning på mina svarta körsbärsräkor som jag har i mitt 30-literskar. Och sedan pytsar ner ett gäng när det börjar bli tomt i det stora karet.[/FONT]

[FONT=Calibri]Jag har även ett gäng zebrasnäckor som mer ser ut som Red-racer. Dom kommer jag nog också föra över till det nya.[/FONT]

[FONT=Calibri]Funderar även på sandsnäckor för att luckra upp botten med. Men jag har aldrig sett dom i någon butik. Vart får man tag i dessa?[/FONT]

[FONT=Calibri]Efter det är jag lite osäker på vad jag skall ha. Har funderat på Flaggciklid men är osäker om Koppartetrorna lever farligt då. Och jag vet inte heller om dom går att ha fler än ett par av. Det andra alternativet som jag har är Spetsnosskalar. Dom skulle jag kunna ha några fler av och dom skulle nog trivas med tanke på höjd på karet. Sedan finns ju diskus. Men det är jag nog inte redo för än. Men man blir ju så in i helsike sugen när man ser bilder och filmer på alla fina diskus som folk har här på Zoopet. Jag får nog vänta med det tills jag har ett ännu större kar och mer tid till att sköta om dom om jag skall försöka mig på det.[/FONT]

[FONT=Calibri]Men vad tycker ni. Vilken större ciklid bör jag köra på? Flaggciklid eller Spetsnosskalar? Någon som har erfarenhet av båda sorterna? Eller har ni något annat förslag på lite större ciklid som inte håller till vid botten. Där skall ju fjärilarna husera [FONT=Wingdings]:)[/FONT][/FONT]

Mvh TT
#34 - 14 maj 2020 16:39
Hej! När det gäller räkor ihop med fjärilar har jag både amanos och mindre gula (typ körsbärs i storlek) ihop med mina. De gula räkorna blir bara fler och fler så även om fjärilarna skulle ta någon räkling då och då verkar det ändå funka. Jag har faktiskt aldrig sett dem ge sig på någon räka. I karet med scalarer har jag stoppat i ett gäng XL amanos. De håller sig dock gömda hela tiden och riskerar nog annars att bli tuggade på. Mindre räkor skulle solklart bli uppätna.

Sandsnäckor brukar man få in i karet på något mystiskt sätt utan att det sker medvetet ;). Annars kanske du kan be att få några från någon med akvarium som bor nära dig. Om du bor i Stockholm kan jag gladeligen skänka dig ett gäng.

Vad avser förslag på någon större ciklid så tänk på att fjärilarna vill gå varmt, ca 28 grader i alla fall. Den sort du tänker dig måste funka i samma temperatur. Sedan är väl frågan vilken fisk som ska vara ”huvudnumret” i karet? Vill du njuta av fjärilarnas fulla prakt och låta dem blomma ut, bilda par och leka är det kanske bra att undvika för stora och/eller bråkiga ciklider som kan stressa fjärilarna. Samtidigt blir det ju visuellt tomt i de övre delarna av karet om det är högt så jag förstår dina funderingar. Jag har inget bra tips där men känner spontant inte att fjärilar och scalarer är den bästa matchningen. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr ;).
#35 - 14 maj 2020 19:26
Hej Nando

Ok. Lite att fundera på alltså.
Ja då går ju båda mina förslag bort. Ska ju gå att ha flaggorna i 28 grader men det kanske är onödigt att ligga på gränsen.
Jag får spåna vidare. Får se vad jag kan hitta på eller om någon kommer med något förslag.
Eller så får jag köra med tetrorna och fjärilar, kanske kan bli just :)
#36 - 15 maj 2020 11:11
Ett alternativ till en större ciklid är kanske att ha ytterligare en sorts tetra och då välja en som går högt upp i karet. Flaggor har jag ingen egen erfarenhet av.
#37 - 15 maj 2020 14:24
[QUOTE=Nando;n2417552]Ett alternativ till en större ciklid är kanske att ha ytterligare en sorts tetra och då välja en som går högt upp i karet. Flaggor har jag ingen egen erfarenhet av. [/QUOTE]

Ja det skulle man ju kunna ha. Typ någon bilbuk kanske. Såg ju skönt ut i Mats kar. Tåls att tänkas på. Nä jag vet inte om det är någon bra idé med flaggor tillsammans med fjärilar.

Ett alternativ kan ju som sagt var att bara köra fjärilar och koppartrtra. Och sen om det inte blir något bra med fjärilarna så kan jag testa något annat. Alla säger ju att de skall vara lite trixiga att ha. Kanske blir ett kortlivat försök. Så kan jag testa något annat fiskbestånd som funkat bättre ihop med tanke på temp m.m.

Mvh TT
#38 - 16 maj 2020 15:15
Halloj TT! :)
Har inte besökt forumet på tag, men tänkte bara lite kortfattat svara på de frågor du hade om trämaterial i karet.
Välj material från lövträd exempelvis: Hassel, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär, Syrén, Alm och liknande. Det här är träslag bland andra jag använder mig av mestadels. Sedan kan du givetvis köpa massor av olika fina grejer i Zoohandeln.
Torka trämaterialet - för att sedan vattenmätta detta i karet eller annan behållare så att det inte flyter. Då håller trämaterialet i allmänhet länge, beroende på hårdhet och fibertäthet.
Barken kan du behålla.
Många kokar, tvättar och barkar av grenar, stammar och rötter innan användning. Jag skippar dock denna procedur helt och hållet.

Jag har en hel del bilder och filmer på Flaggciklider i min tråd. Om du vill kan jag putta upp ett par filmer här i din tråd.
Vill du läsa en artikel om Fjärilsciklider jag skrev i ett akvarie-nät-magasin för några år sedan, så lägger jag en länk nedan. Du får stega fram några sidor i publikationen, så hittar du artikeln.
Allt gott! :)

https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8-939e-4cb3-8f44-4360c2229236
#39 - 16 maj 2020 18:04
[QUOTE=Mats Bryzell;n2417644]Halloj TT! :)
Har inte besökt forumet på tag, men tänkte bara lite kortfattat svara på de frågor du hade om trämaterial i karet.
Välj material från lövträd exempelvis: Hassel, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär, Syrén, Alm och liknande. Det här är träslag bland andra jag använder mig av mestadels. Sedan kan du givetvis köpa massor av olika fina grejer i Zoohandeln.
Torka trämaterialet - för att sedan vattenmätta detta i karet eller annan behållare så att det inte flyter. Då håller trämaterialet i allmänhet länge, beroende på hårdhet och fibertäthet.
Barken kan du behålla.
Många kokar, tvättar och barkar av grenar, stammar och rötter innan användning. Jag skippar dock denna procedur helt och hållet.

Jag har en hel del bilder och filmer på Flaggciklider i min tråd. Om du vill kan jag putta upp ett par filmer här i din tråd.
Vill du läsa en artikel om Fjärilsciklider jag skrev i ett akvarie-nät-magasin för några år sedan, så lägger jag en länk nedan. Du får stega fram några sidor i publikationen, så hittar du artikeln.
Allt gott! :)

https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8-939e-4cb3-8f44-4360c2229236
[/QUOTE]

Hej Mats
Hoppas allt är bra med dig och de dina.
Jag får ursäkta mig att jag inte har svarat tidigare. Fullt upp med en treåring och en två månaders.

Jupp, jag har koll på att det bör vara lövträd som man använder sig av och hur du brukar göra innan användning i karen. Lite har jag lärt mig från din tråd;) Men det jag tänker på är om det behöver vara nya grenar eller om de kan ha legat i skogen ett tag innan. Alltså förmultnat i olika grad. Kan ju ta någon bild på de jag funderar på att plocka hem. Kanske blir lite lättare att svara då.

Ja, lägg gärna upp någon film på flaggorna du har haft. En fråga jag hade angående dessa var om det går bra med fler än ett par? Kanske inte är aktuellt just ihop med fjärilarna men kanske längre fram. Kanske inte ens blir aktuellt med ett par med tanke på temperaturen som fjärilarna kräver.

Din artikel har jag läst ett gäng gånger och sparat :) Hoppas det är ok.

Mvh TT
#40 - 17 maj 2020 08:14
[QUOTE=TurtleTurd;n2417654]
Hej Mats
Hoppas allt är bra med dig och de dina.
Jag får ursäkta mig att jag inte har svarat tidigare. Fullt upp med en treåring och en två månaders.
Jupp, jag har koll på att det bör vara lövträd som man använder sig av och hur du brukar göra innan användning i karen. Lite har jag lärt mig från din tråd;) Men det jag tänker på är om det behöver vara nya grenar eller om de kan ha legat i skogen ett tag innan. Alltså förmultnat i olika grad. Kan ju ta någon bild på de jag funderar på att plocka hem. Kanske blir lite lättare att svara då.
Ja, lägg gärna upp någon film på flaggorna du har haft. En fråga jag hade angående dessa var om det går bra med fler än ett par? Kanske inte är aktuellt just ihop med fjärilarna men kanske längre fram. Kanske inte ens blir aktuellt med ett par med tanke på temperaturen som fjärilarna kräver.
Din artikel har jag läst ett gäng gånger och sparat :) Hoppas det är ok.
Mvh TT [/QUOTE]
I skogen plockar jag alltid trämaterial som ligger på marken. Är materialet hårt och inte känns mjukt och ruttet så är det bara att köra.
I min trädgård brukar jag beskära mina träd och då samlar jag på mig dött material som går att använda direkt. Levande grenar, kvistar och större bitar lägger jag på tork, för att använda vid något senare tillfälle.
Återigen; jag varken kokar eller barkar av detta material, men man kan ju skölja bort fågelskit och annat.

Om karet är hyfsat stort - runt 500-liter och uppåt - kan du ha fler par av Flaggciklid, men tänk på att dessa ciklider blir ganska stora och man får kanske planera att dela upp gruppen, lite beroende på hur de beter sig mot varandra. Jag hade två par i ett 540, när de var ungdjur (runt 10 cm).
Filmen nedan är på ett ungt pars första lek i 540-baljan. Föräldrarna är cirka 6-7 cm.

" target="_blank">

Här är en film som visar de två paren, något äldre och runt 10 cm.

" target="_blank">

Aha, du hade kollat in artikeln redan. Det är ju en beskrivning på de erfarenheter jag har. När det gäller odling och uppfödning finns många andra metoder som fungerar bra.
Artikeln sparar du på så mycket du vill! :)[:-106]

#41 - 17 maj 2020 18:31
Härligt med lite proffstips.
Då vet jag hur jag skall tänka angående grenar m.m.
Två följdfrågor dock. Förra året kapade vi av en stor gren från ett plomonträd på tomten. Den skickade vi upp i skogen bakom huset. Den är nog ok fortfarande med tanke på förruttnelse iaf. Men det växer lava på den. Är lava ok eller skall jag skrapa av det?
Sen finns det en jäkla massa Al i trakten. Är det ok att använda? Tänker på att deras kottar används väl till att sänka ph i vattnet?! Sänker en gren ph:t till typ 0? [:-84]

Härliga filmer på fina fiskar. Ser ut som att du har fjärilar i det karet, eller ser jag bara med ett önsketänkande? Vad tror du. Funkar det att ha fjärilar och flaggor tillsammans. I, säg, 28-29 grader. Max enligt artbeskrivningen är ju 28 på flaggor. Är det ju i och för sig på fjärilar också men om jag har förstått dig rätt så bör det vara bra för dom.

Skönt. Jag har sparat ner lite allt möjligt om fjärilar i ett litet dokument, att läsa om när det väl närmar sig. Odling har jag inte tänkt mig. Men om någon/några skulle klara sig så skulle det vara sjukt coolt. Men huvuduppgiften kommer ju vara att få dom att trivas och framförallt överleva [:-27]:d

Kul att du vill lägga energi på mig och min tråd. Vet ju att du är lite trött på samma frågor och alla nybörjare som inte har något att tillföra.

Tack Mats

#42 - 17 maj 2020 18:50
[QUOTE=TurtleTurd;n2417715]Härligt med lite proffstips.
Då vet jag hur jag skall tänka angående grenar m.m.
Två följdfrågor dock. Förra året kapade vi av en stor gren från ett plomonträd på tomten. Den skickade vi upp i skogen bakom huset. Den är nog ok fortfarande med tanke på förruttnelse iaf. Men det växer lava på den. Är lava ok eller skall jag skrapa av det?
Sen finns det en jäkla massa Al i trakten. Är det ok att använda? Tänker på att deras kottar används väl till att sänka ph i vattnet?! Sänker en gren ph:t till typ 0? [:-84]
Härliga filmer på fina fiskar. Ser ut som att du har fjärilar i det karet, eller ser jag bara med ett önsketänkande? Vad tror du. Funkar det att ha fjärilar och flaggor tillsammans. I, säg, 28-29 grader. Max enligt artbeskrivningen är ju 28 på flaggor. Är det ju i och för sig på fjärilar också men om jag har förstått dig rätt så bör det vara bra för dom.
Skönt. Jag har sparat ner lite allt möjligt om fjärilar i ett litet dokument, att läsa om när det väl närmar sig. Odling har jag inte tänkt mig. Men om någon/några skulle klara sig så skulle det vara sjukt coolt. Men huvuduppgiften kommer ju vara att få dom att trivas och framförallt överleva [:-27]:d
Kul att du vill lägga energi på mig och min tråd. Vet ju att du är lite trött på samma frågor och alla nybörjare som inte har något att tillföra.
Tack Mats
[/QUOTE]
Al och lav är helt ok att använda!
Karet du ser i filmerna är ett ”slask-kar”. Det blev så när vi skulle dränera kåken att jag fick avsluta karen under en tid och fick samla ihop en massa fisk i ett kar, därför ser man fjärilar och flaggor tillsammans i burken. Detta fungerade dock alldeles utmärkt med en temp på cirka 28-29 grader.
Det är bara kul att medverka i din tråd. No problems! :)[:-106]
#43 - 17 maj 2020 18:55
Tack för svar på mina frågor. Härligt. Då kör jag på. Får se när jag får tid att gå en runda och plocka upp lite material. Så lägger jag upp lite bilder :d

Mvh TT
#44 - 23 maj 2020 10:23
Har du plockat på dig något roligt material än?
#45 - 23 maj 2020 18:28
Hej
Nej inte mycket. Har varit galet mycket senaste tiden. Men jag fick med mig några syrengrenar iaf. Se om jag kan använda mig av dom till något. Men nu lyckas jag inte lägga upp någon bild på det. Får se om jag lyckas i veckan från datorn på jobbet. Jag får bara upp att filen är för stor.

Mvh TT
#46 - 25 maj 2020 05:51
Attachment
#47 - 25 maj 2020 05:58
Aja, kanske inte världens bästa bild. Men jag har tänkt att jag kan använda delar av dessa grenar iaf. Den till vänster kan jag dela upp i två inredningsdetaljer med "en stam" och sedan det spretiga längst upp som en egen. Den till höger vet jag inte om jag kommer få användning av. Men nu har jag ju i alla fall lite arbetsmaterial att utgå ifrån. Får se när jag kan få med mig lite grövre grenar. Är inte helt lätt att få med sonen dit man själv vill. Och på kvällarna däckar man i soffan så då blir det ju inget gjort :rolleyes:

Mvh TT
#48 - 27 maj 2020 16:53
#49 - 27 maj 2020 16:57
Var på favoritaffären i dag. Dom hade en så otroligt snygg diakus inne. (Den brun/röda med svarta ränder). Men jag har varken kar för att ha diskus eller kunskapen, eller tiden som de kräver. Men det skulle vara kul om någon vet namnet på denna färgvariant. Så man vet vad man skall fråga efter när väl tiden är mogen för ett försök :p
#50 - 28 maj 2020 06:19
Attachment
Jaha, bilden jag la upp i går verkar inte fungera. Inte så lätt att hjälpa mig med namnet då [:o)]
Lägger upp från datorn istället. Hoppas det funkar nu istället

Mvh TT
#51 - 28 maj 2020 13:47
[FONT=Calibri]I går var jag ju som sagt på min favoritbutik och införskaffade mig lite nytt till mina befintliga kar. Jag tänkte att det kanske finns någon som vill se hur det ser ut i dessa och vad jag fick med mig i går?[/FONT]

[FONT=Calibri]Först har vi två bilder på nytillkomna fiskar i 30-liters, Pärlrasbora. De hade endast 4 inne så det fick bli dom. Får komplettera med fler senare när det finns att få tag på.[/FONT]

[FONT=Calibri]Sedan har vi två bilder på mina räkor som går i detta karet. Har börjat bli ganska många av dom. Dock så verkar det inte vara någon ”ren” koloni jag har fått med mig. Vissa räklingar är inte svart/blå som dom andra utan mer röd/orangea men jag gillar dom ändå. Kanske blir mer mörka när de blir äldre.[/FONT]

[FONT=Calibri]Sista bilden så visar jag hela karet, så som det ser ut idag. Kommer få ta bort lite växter och komplettera med nya samt tillföra lite rötter m.m. Skaffade detta kar för att ha guppy-yngel i. Men det projektet har jag lagt ner. Blev för mycket yngel. Skulle även behövt fler småkar att könsfördela dom i, om det skulle bli någon egen färgkombination som jag hade tänkt. Så nu har jag alltså detta karet för mig själv. Därav mina nya Pärlrasboror.[/FONT]

[FONT=Calibri]Den som är uppmärksam ser också en lite fisk vid ytan. Fick med den när jag köpte dom andra fiskarna. Vet inte vad det är för någon sort. Men han fick vara kvar så klart. Men jag vet inte om man kanske bör komplettera med några fler av dom med. De kanske trivs bäst i stim dom också?[/FONT]
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
Mvh TT
#52 - 28 maj 2020 13:48
[FONT=Calibri]Mitt 54-liters är ju till för min son som gillar färg samt liv och rörelse, så där har han Guppy, Kardinaltetra, Amanoräkor, Corydoras albino och Zebrasnäckor (ser nästan ut som Red racer enligt mig).[/FONT]

[FONT=Calibri]Får be om ursäkt för inte allt för rena samt blänk i rutorna. [/FONT]
AttachmentAttachmentAttachmentAttachment

Ville också förtydliga att det är en hel del luftbubblor i karet som kanske ses som skitiga rutor. Jag har bytt ut filtermattan för inte så länge sedan.

Mvh TT
#53 - 28 maj 2020 18:05
Ser trevligt ut tycker jag. Kul att få titta in[:)]
#54 - 28 maj 2020 18:29
Tack :)
Självklart är du välkommen att titta in när du vill;)
Tänkte att jag kanske skulle visa det jag har att visa. Under tiden som jag får vänta på mitt kommande projekt så att säga.

Mvh TT
#55 - 30 maj 2020 05:55
Vad roligt med bilder! Det uppskattas!
#56 - 30 maj 2020 07:40
Nja. Jag försökt få till några iaf. Men det var inte det lättaste med telefonen. Men man ser väl åt minstånde vad det skall föreställa.
#57 - 30 maj 2020 07:46
Härliga bilder! Ös på bara! :)[:-106]
#58 - 30 maj 2020 08:56
[QUOTE=Mats Bryzell;n2418058]Härliga bilder! Ös på bara! :)[:-106][/QUOTE]

Tack. Får se om jag kan få till lite bättre bilder. Och så kanske jag får ta och putsa lite på rutorna [:I]
#59 - 4 juni 2020 09:45
Hej på er igen.
Det var ett tag sedan.

I mina befintliga kar har det inte hänt något särskilt den senaste tiden.
Men jag har tänkt på mitt framtidsprojekt :)

I min målbild som jag har för mitt kar så skall jag ha tämligen mörk sand.
Men jag hittar inget klockrent på nätet.
Det jag tänker nu är att kanske köra på Hornbach 1-2mm Svart, och blanda den med någon ljusare sand för att inte göra botten helt becksvart.
Eller har någon något annat förslag, eller invändningar på just Hornbach´s svarta sand?
Är sanden färgad på något sätt, och i så fall, kan det ha negativ effekt för fiskarna?

Mvh TT
#60 - 4 juni 2020 11:14
[QUOTE=TurtleTurd;n2417996]
[FONT=Calibri]Den som är uppmärksam ser också en lite fisk vid ytan. Fick med den när jag köpte dom andra fiskarna. Vet inte vad det är för någon sort. Men han fick vara kvar så klart. Men jag vet inte om man kanske bör komplettera med några fler av dom med. De kanske trivs bäst i stim dom också?[/FONT]
[/QUOTE]

Har du någon bättre bild på den, eller har du kommit på vad det är för någon fisk?

#61 - 4 juni 2020 12:22
[QUOTE=stefant;n2418223]

Har du någon bättre bild på den, eller har du kommit på vad det är för någon fisk?

[/QUOTE]

Hej

Nej jag har kollat igenom art-registret men inte hittat denna.
Några har jag väl tyckt likna den men inte riktigt.
Jag har heller inte varit inne i butiken på ett tag så jag har inte kunnat fråga.
Men jag har dessa foton på den.
Vet inte om det hjälper någon eller dig att artbestämma den?

Attachment Attachment

Mvh TT
#62 - 4 juni 2020 12:42
Jag tycker det ser ut som en clownkilli (Epiplatys annulatus) på bilderna, men kan ha fel.
#63 - 4 juni 2020 12:44
Vet inte varför ena bilden kommer två gånger men men.
Det ser inte ut så heller när jag går in och försöker ändra mitt inlägg.
Aja, så blev det i alla fall :confused:
#64 - 4 juni 2020 16:59
[QUOTE=Tyko;n2418231]Jag tycker det ser ut som en clownkilli (Epiplatys annulatus) på bilderna, men kan ha fel.[/QUOTE]

Det måste väl vara den...
#65 - 4 juni 2020 17:18
Ja det var den jag tyckte var mest lik. Men jag tyckte det var ganska stor skillnad på färgen. Men jag antar att du har rätt.

Tack för svar Tyko :d
#66 - 9 juni 2020 17:27
Hur går det med planerna?
#67 - 10 juni 2020 05:19
Hej Nando

Det går segt. Försöker mest hitta ett normaltillstånd med den nya familjemedlemmen. Sen läggs mycket energi på jobbet. Varje dag är ett steg närmre arbetslöshet för tillfället. Går inget bra alls. Så projektet får finnas i fantasins värld ett tag till. Får se hur länge. En bra sak är ju i alla fall att jag försöker spara så mycket pengar det bara går just nu för att ha när/om det blir A-kassa inom kort. Så skulle vi landa ett lite större projekt på jobbet så har jag ju lite på kontot. Och då finns det ju medel för mitt projekt :)

Aja, negativt och mörker, det vänder nog en vacker dag.

Kul att någon visar intresse i alla fall.
Jag följer fortfarande allt som händer här på Zoopet och jag längtar tills jag har gjort verklighet av mitt projekt, så jag kan bidra med lite roligt här på forumet.

Mvh TT
#68 - 10 juni 2020 06:26
Det låter tungt. Hoppas det ordnar sig på jobbet så att du slipper bli arbetslös och istället kan använda en del av pengarna till projektet.
#69 - 10 juni 2020 18:24
Så trist med ditt jobb TT. Du är så påläst och jag riktigt känner hur mycket du önskar dig ett kar, men hobby är inte speciellt billig så läget för dig just nu är inte med dig.
Så varför inte redan nu skriva en önskelista till T0MTEN ;):)

//Inger
#70 - 11 juni 2020 06:07
Ja, vi skall väl inte måla fan på väggen men det ser inte så bra ut som sagt. Men denna lågkonjunkturen kommer också vända. Som alla andra innan. Och det finns ju andra företag som säkert klarar krisen bättre. Så det kommer ordna sig. Kommer bara ta lite tid just nu.

Tomtemor har redan listan ;)
Det tråkiga är ju bara att hon har samma plånbok som mig :rolleyes:

Nä som sagt, nu ska vi inte vara så nedslagna och bittra (syftar alltså på mig).
Jag kommer få detta gjort och under tiden så kan jag titta på allt som alla ni andra delar med er av.
Dessutom har jag ju två små kar som jag kan pula lite med.
Jag har faktiskt några saker som jag har tänkt kolla om någon har svar på, angående dessa.
Men jag har inte tagit någon bild på det än, så jag får återkomma med dessa frågor och bilder.

Mvh TT

P.S. Tack för lite pepp Nando och Inger, det behövs väl lite då och då för oss alla :d
#71 - 11 juni 2020 14:32
Absolut - pepp behöver vi alla ibland! Sköt om dig!
#72 - 22 juni 2020 17:10
Hade du några frågor och bilder du skulle återkomma med? Är nyfiken :)
#73 - 24 juni 2020 09:23
Hej Nando

Jo jag har lite problem med mitt 54-liters.
Det har bildats någon brunaktig massa i sanden på detta kar.
Jag vet inte om det är, det berömda, cyano eller om det är dåligt skött kar?
Det jag har läst innan är att man absolut inte skall ner och köra med häverten i sanden.
Så det har jag ju alltså låtit bli.

Hoppas någon kan säga mig vad detta är och vad det beror på.
Än så länge har jag kört på att sitta lugnt i båten och inte gett mig ner och bökat.
Men det kanske är det jag skall göra?

Attachment
#74 - 24 juni 2020 09:34
Så ser ett akvariumgrus ut när det matas och smuts från fisk bryts ner... nerbrutet organiskt avfall blir typ jord och så fungerar det, så uppkommer våran matjord.
Störs du av att se "smuts" vid kanten kan du bara dra med fingret eller en tandborste.
#75 - 24 juni 2020 09:38
Hej Åheim

Tack för ett extremt snabbt svar [:O]

Nej, jag stör mig inte på det.
Jag bara tänkte att det kanske är något som kan vara farligt för fiskarna.
Cyano skall väl vara ganska hälsofarligt för dom små liven.
#76 - 24 juni 2020 09:40
Själv håller jag på att försöka få till en hel botten täckt med nerbrutet organiskt avfall. Tycker det ser naturligt och vackert ut med en brun mulm botten och se allt smått liv som uppstår i detta mulmlager;) Mina fiskar söker ofta efter snacks i mulmen
#77 - 24 juni 2020 09:48
Cyano är ju liksom neonlysande och väldigt lätt att suga upp eftersom det lägger sig löst på ytan.
#78 - 24 juni 2020 09:50
Cyano är nog mest farlig för människan om vi får i oss den vid en algblommning.
#79 - 24 juni 2020 10:53
Ja det där med god mulm har jag bara sett på andras bilder här på forumet.
Men då endast när folk har haft sand som bottenmaterial.
Som du säger så skall det ju vara populärt av fiskarna att hitta diverse godsaker i.

Ok, förstår.
Då får det vara kvar och jag fortsätter att sköta mina kar som jag gjort innan.

Tack igen Åheim [:)]
#80 - 24 juni 2020 12:04
Tack, bara glad om jag kunnat minska oron! För att citera LRB Aquatic "have fatih in mother nature" [:)]
#81 - 24 juni 2020 17:41
[QUOTE=åheim;n2418893]Själv håller jag på att försöka få till en hel botten täckt med nerbrutet organiskt avfall. Tycker det ser naturligt och vackert ut med en brun mulm botten och se allt smått liv som uppstår i detta mulmlager;) Mina fiskar söker ofta efter snacks i mulmen[/QUOTE]

Jag håller med dig :) Det ser trevligt och naturligt ut - och djuren älskar det. Mina kuhlii har alltid bott i "slamkar" där jag inte direkt gör någon större rens, just för att få till en mer intressant botten för dem. När man får till det efter ett tag, ser det bokstavligt talat ut som botten på någon sydostasiatisk bäck - med stora mängder slam. Men det "förenar sig" med sanden och blir snyggt, tycker jag - inte bara en trevlig miljö för djuren. Är man mer van vid superprydliga kar av annan typ, kanske man blir förvånad över hur "skitigt" det är. Men balansen i karet blir helt perfekt när det "satt sig" och både fiskar och växter trivs och frodas. (Sen kanske det inte alltid är så vackert när det blir livat och skiten yr - men det lägger ju sig direkt).

Mina Axolotl krälade runt i veritabel gegga i sitt kar, efter att jag slopade tidigare "prydlig" miljö - och folk som inte hade en aning om deras naturliga habitat, svimmade nästan vid åsynen av "det vanskötta karet", men även där var värdena perfekta när man hade fått till balansen, och mina djur var tjocka, friska och stormtrivdes i sin gyttja :P Just för bottenrotare - vare sig det är fisk eller annat - har jag snarare sett att de ofta inte är speciellt lyckliga i de "sterila" kar som många har dem i.

Det är ju skillnad på "skit" och "skit". Om ingen balans finns, är det inte bra. Men när man får till en ekobalans, är det ju något helt annat :)

Men till Turtle Turd;

Cyano är rätt svårt att missa :S Urk för det. Har inte råkat ut för det mer än några enstaka gånger men hade lite elände med att få bort det. Namnet "blågröna" alger beskriver skiten rätt bra. (När det poppar upp i sötvattensakvarier är det dock inga alger över huvud taget, utan bakterier). Det blir en vidrig grönblå hinna som ofta skiftar i just blått och svart - den lossnar ofta i slemmiga sjok när man tar bort det. Det sprider sig fort, och kan vara jobbigt att bli av med.
Värst var det när jag fick det just i Axolotl-karet, då de är känsliga och inte gillar att få vatten och miljö plötsligt förändrade - men jag blev illa tvungen att rengöra hela karets inredning för att få bort det då det kom tillbaka direkt efter första, försiktiga åtgärderna. (Mörkläggning + rengöring är hur jag tacklat det. Axolotl fixar inga kemiska åtgärder).
Men efter att jag gick all-out med så nära djurens naturliga miljö som jag kunde komma - hade jag dock aldrig ett enda problem till med det karet, så länge jag hade dem kvar.
#82 - 25 juni 2020 06:13
Hej Bambikill

Jo jag försöker ju hålla balansen i karen men när man inte sett så många ingångna kar innan så vet jag inte riktigt hur det skall se ut. Har ju i stort sätt bara sett karen i affärerna och de här på Zoopet. Därför blev min första tanke att: jaha, nu kom den där cyanon som alla fruktar och verkar få någon gång då och då. Men jag tackar för denna beskrivning så jag vet vad jag skall hålla utkik efter :)
Sen får jag hoppas att jag aldrig får bekanta mig med dessa bakterier.

P.S. jag hade ett akvarium när jag var liten, men det karet hade någon bekant till min kära mor satt ihop. Vet inte om han hade använt Rocha-Gil när han gjorde karet eller vad det var. Alla fiskar dog, knall fall, efter någon månad. Eller så vad det att man inte lät karet gå in sig vid uppstart, som man nu har lärt sig att man skall göra. Så det kan ju varit nitrit eller något annat. Jag kanske inte skulle skylla allt på kar-tillverkaren [:o]
Men det var som sagt var inte igång tillräckligt länge för att jag skulle lära mig något om hur ett ingått kar skall/kan se ut. Morsan tröttnade efter två försök. Det var ju inte gratis att köpa nya fiskar m.m. så karet åkte ut oavsett vad jag sa och tyckte.
Bara som en lite anekdot.
#83 - 25 juni 2020 14:09
[QUOTE=TurtleTurd;n2418932]Hej Bambikill

...Jo jag försöker ju hålla balansen i karen men när man inte sett så många ingångna kar innan så vet jag inte riktigt hur det skall se ut...

...Vet inte om han hade använt Rocha-Gil när han gjorde karet eller vad det var....[/QUOTE]

Nej, jag vet vad du menar. Jag var nervös i början när jag bestämde mig för att "låta skiten gro". Sprang och testade nonstop. Numera är jag snarare vad många nitiska rengörare skulle kalla "väldigt slarvig" med sådant - men nu vågar jag lita på att allt står rätt till, när jag sett att balansen är stadig varje gång jag kollar. Och när växter och fiskar trivs :)

Cyano är underliga grejer. Eftersom jag bor i en kuststad har jag sett rejäla blomningar då och då i havet (det är säkert inte exakt samma grej, jag vet inte, men de är iallafall snarlika) och det kan se helt bisarrt ut när det breder ut sig blågrön soppa över hela kusten. I kar blir det mer hinnor som täcker allt som ett klibbigt spindelnät, typ.
Förr eller senare råkar du säkert ut för det, det gör nog nästan alla - men tar man itu med alg/cyanoproblem direkt - och börjar i rätt ände, med att luska ut anledningen istället för att stirra sig blind på resultatet - så får man bukt med det mycket snabbare.
Alger är ju inte nödvändigtvis något dåligt, och finns i alla stabila kar i måttlig mängd, men börjar de ta över är det ju tecken på att saker inte står rätt till.

Jag är inget fan av mediciner, gifter eller annat - som lösning på problem, oavsett vad det gäller - akvarier, människokrämpor, ohyra på blommor eller vad som helst.
De är till för att underlätta "symtom" och inte bota anledningar. (Givetvis måste man bota sjukdom och skada med medicin - men sjukdomarna och skadorna kan ju bero på felaktigheter i t.ex. kost eller levnadsmiljö).

Jag är långt ifrån "hippie" med allt, och går definitivt inte på allt trams och konstigheter man hör - men jag använder sunt förnuft, läser på och undviker gifter. Har t.ex. inte ett enda medel i huset som inte är fullständigt naturliga ekogrejer, skulle aldrig bada djuren i annat än det eller städa med annat. Som ett sjukt exempel kan man ju nämna att när jag köpte min första Sphynxkatt 2004, var det allmänna rådet att bada dem i diskmedel... [:-9] Och jag gjorde det. Och katten fick utslag. Sedan funderade jag lite på det, insåg hur sinnessjukt det faktiskt var, köpte olivtvål - utslagen försvann direkt - och annat har det inte blivit sedan dess. Vi förstör grejer med kemikalier och tillför mer kemikalier för att lösa problemet de första skapade...
När man väl börjat tänka efter - inser man hur vrickat det är hur vi är så rädda för att göra saker på naturlig väg nuförtiden. Jag försöker hålla alla mina djur - vare sig det varit reptiler, hästar, gnagare, hundar, katter eller fiskar - på så naturliga sätt som det bara är möjligt. För det är helt enkelt det bästa för dem :)

Rhoca-gil... det ringde en klocka i bakhuvudet och jag googlade. Hallandsås-skandalen! :D Akrylamid är inte skojiga saker. Och det läskiga är att det finns precis lika farliga ämnen i tonvis av saker folk har i hemmet. Skönhetsprodukter, städgrejer, till och med mat/köksrelaterade saker... :S
Jag gick igenom mina plastprylar en gång, och hittade en sort (minns inte namnet på rak arm) som förbjöds för att den var så giftig - i massor av de äldre plastprylarna.
De förbjuder vissa ämnen - men samtidigt finns tonvis av andra som med stor sannolikhet är lika farliga, bara att man inte har riskerna klara för sig riktigt än...

Jag hade velat stoppa i lite biomax i mitt befintliga tempkar för att påbörja bakterietillväxt i materialet, för att sedan stoppa i ytterfiltret till det större jag ska starta upp. Jag ska ta lite av filtermediat från innerfiltret, men hade velat ha med så mycket som möjligt. Men jag vill ha det i nät om möjligt för min ancistrus har haft tokryck på sistone och möblerar om rötter och allt annat där inne - så jag hade fått plocka bitar i hela karet sen... Men när jag öppnade en påse med oanvända nät jag köpt från Kina, stank de så mycket kemikalier att jag definitivt inte vågar stoppa dem i karet. Vete tusan om jag vågar ens om jag sköljer dem trehundra gånger, med tanke på stanken. Plast kan verka ofarligt men det är det definitivt inte alltid :S

Hemmabyggen litar jag bara på om jag är helt säker på att personen som satt ihop dem vet vad de sysslar med. Jag har köpt ett par fenomenalt fantastiska små terrarier begagnade, som var byggda av någon snubbe uppåt Varbergstrakten någonstans. Likaså har jag haft två andra terrarier som var hemmabyggen men även där visste jag att personen som satt ihop dem var rutinerad terrarist och akvarist.
Men vem tusan visste sådant när man var liten... eller folk i allmänhet ens idag...
När jag var liten hade vi vattensköldpadda, orm och annat, i lite vad man nu råkade få tag i :P

(Jag har lite roligt åt ditt användarnamn eftersom min mamma ofta drar upp "Skalman" (vilken fantasi vi hade, eller hur...) och hans skit - när hon ska klaga över allt jobb med akvarier... lol)
#84 - 29 juni 2020 07:53
Hej Bambikill

Har varit offline hela helgen. Jag har koncentrerat mig på att överleva helgen med den sjuka värmen det har varit. Jag (och ingen annan i familjen heller för den delen) är några sol-/värmedyrkare precis.

Jo, Cyano kommer jag säkerligen åka på någon gång. Jag befarade dock att det redan nu var dags. Men det får man ta när det kommer.

Eller hur. Jag har gått lite kurser i det där med ämnen i vanliga hushållsprodukter. Mest då inriktat på byggprodukter då jag jobbar i byggbranschen. Emissioner från leksaker som ett exempel är inte att leka med. (Oops där vart det visst ett litet ofrivilligt skämt med). Men även "naturliga" produkter avger en massa ämnen som man inte är beredd på. Det är som du säger att det finns ämnen i allt som kan vara farligt för hälsan. Det är bara så att ingen har hunnit forska på just det kemikaliska ämnet än. Är som sagt var en djungel att hålla reda på.

Ja mitt användarnamn kanske är lite pubertalt. Men det tillkom just i den vevan också. Jag och en klasskamrat satt på en lektion/föreläsning och halvsov lite så där som man kan göra när man inte är särskilt intresserad av vad läraren försöker förmedla. Jag satt och ritade lite i mitt block och han sneglade på det och undrade vad jag försökte åstadkomma. Så jag skrev Turtle under. Han skrattade lite och ritade dit, vad som skulle efterlikna fekalier. Jag skrev då till Turd, och vi båda skrockade lite förnöjt. Sedan blev det namnet kvar när vi spelade spel och vad det kunde vara. Aja lite OT som vanligt från mig. Har inte så mycket annat att tillföra nu.
#85 - 29 juni 2020 12:57
[QUOTE=TurtleTurd;n2419152]Hej Bambikill

Har varit offline hela helgen. Jag har koncentrerat mig på att överleva helgen med den sjuka värmen det har varit. Jag (och ingen annan i familjen heller för den delen) är några sol-/värmedyrkare precis.

Ja mitt användarnamn kanske är lite pubertalt. Men det tillkom just i den vevan också. Jag och en klasskamrat satt på en lektion/föreläsning och halvsov lite så där som man kan göra när man inte är särskilt intresserad av vad läraren försöker förmedla. Jag satt och ritade lite i mitt block och han sneglade på det och undrade vad jag försökte åstadkomma. Så jag skrev Turtle under. Han skrattade lite och ritade dit, vad som skulle efterlikna fekalier. Jag skrev då till Turd, och vi båda skrockade lite förnöjt. Sedan blev det namnet kvar när vi spelade spel och vad det kunde vara. Aja lite OT som vanligt från mig. Har inte så mycket annat att tillföra nu. [/QUOTE]

Åh jag vet vad du menar, jag dör här. Det har varit "svalt" i några dagar nu och jag och hunden orkar äntligen röra på oss från vårt komatösa slappande framför en stor fläkt... Vilket ger mig gott om tid att springa mellan dator och akvarium för att skriva en massa OT trams (och en del relevant också, iofs) :D
Fiskarna slipper bli kokta också :S De enda som trivs i värmen är katterna, som ligger och steker i den sol jag tillåter in i lägenheten öht... :S (Jag ifrågasätter dock allvarligt deras mentala hälsa när lägenheten kryper upp i 29-30+ och de ändå försöker lägga sig på min router för att värma arslet...
Tack och lov är Helsingborg en vindhåla - något som är vidrigt på vintern men en lifesaver på sommaren... Ett minus är dock varm, fuktig luft från havet = ångbastu.
Utomlands står jag ut även när tempen börjar krypa över 42-43+ men då är man förberedd. En helt annan sak hemma i Sverige :S

Jag är nog försiktig till överdrift när det kommer till akvarier men det beror säkert till stor del på det faktum att jag började med extremt känsliga djur och är så van vid att tänka "passa dig för minsta lilla gifter och föroreningar". Men det är ändå bättre att vara för försiktig.

Lol, ditt användarnamn är minnesvärt ju. De flesta försvinner ur minnet men vem glömmer ditt...? [:-92] Det väcker lite kära minnen av min rödörade vattensköldpadda också. Jag älskar sköldpaddor men jag har inte rum för några kar/burkar som kan rymma en. Och mina andra djur hade troligen gjort processen kort med dem också...
(Dock har jag haft den otroliga förmånen att få umgås med en 100+ år gammal Galapagossköldpadda när jag volontärsarbetade med vilda djur som räddats från trafficking, i Ecuador. Det var en av de mest fantastiska upplevelserna i mitt liv... 200-250 kg levande dinosaurie - stor nog att glufsa i sig cantaloupemeloner som jordnötter...)
Jag använder samma gamla handle av gammal vana eftersom det är så välkänt inom diverse hobbyområden jag råkar ha - och inom vissa av dem är det inte helt smart att använda sitt riktiga namn, även om jag inte är speciellt hemlig av mig. (Och det där lät extremt olagligt men så illa är det INTE... lol...)

Jag har sett långt mer ögonbrynshöjande varianter - sådant man inte upprepar i civiliserade kretsar - än ditt sköldpaddsbajs... [:-92]
Och din lärare lät ju guld... jag har inte haft turen att ha så många lärare med sådan humor.

Och jag är för övrigt mästaren av OT... [:P]

#86 - 11 juli 2020 19:03
Halloj alla glada.

Nu har jag semester och då har man i vanlig ordning inte en minut över. Men nu sover hela familjen, inklusive frugan :confused:

I dag har vi i alla fall varit och kollat på lite fisk hela familjen. Fisksoppa...
#87 - 11 juli 2020 19:06
Ett gäng diskus hade dom också så klart...
Attachment
#88 - 11 juli 2020 19:09
Ett akvarium med lite större fiskar än vad jag har [:-100]
AttachmentAttachment
#89 - 11 juli 2020 19:12
Vad är det för en liten mört som är där borta Attachment bom bom, bom bom, bom bom
Attachment
#90 - 11 juli 2020 19:14
Några som är lite nyfikna AttachmentAttachment
#91 - 11 juli 2020 19:15
Och sen hittade vi honom till slut ;) Attachment
#92 - 11 juli 2020 19:18
Aja. Kanske inte världens bästa kvalitet på fotona men en liten uppdatering på vad jag sysslat med iaf. Annars rullar allt på i sin gilla gång med vattenbyten m.m.

Hoppas ni som läser detta har en fantastisk semester och fin sommar :d
#93 - 11 juli 2020 19:45
Åh! Var har ni varit? Jag trodde först Den Blå Planet men sen tyckte jag att hajtanken såg annorlunda ut. Det var lite kul vilka bilder du valde för just rörålar och hajtank är där jag fastnar i en evighet när jag är på akvarium :D Du fick med en av mina favorithajar också (såvida jag inte är ute och cyklar - så vill jag ha det till en sandhaj).
De första klumparna vet jag inte vad det är men de ser sydamerikanska ut :P

Första bilden funkar inte förresten.
#94 - 11 juli 2020 20:00
Hej

Vi var på tropikarium. Så det blev ju lite ormar, ödlor, krokodiler m.m. så fick alla lite vad dom önskade. Ok, vet inte vilken som inte funkade så jag testar bildena från första inlägget igen. AttachmentAttachment Kul att du tittade i Bambikill
#95 - 11 juli 2020 21:19
Ah, jo det måste ha varit de där två som inte funkade då, för de där finns inte i de tidigare inläggen :)

Nice! Jag har aldrig varit där. Ska nog ha varit på Kolmården när jag var liten, men jag betvivlar att de hade särskilt flådiga akvarier på den tiden och oavsett vilket, minns jag inte ett dyft :P Kul att se bilder på hur det ser ut där :)

Ahhhh nu blev jag sugen på att gå på akvarium... Tropikhuset här i stan är grymt trevligt (där jag jobbat för många år sedan) men är väldigt litet. "Den Blå Planet" utanför Kastrup är underbart men det blir rätt dyrt att ta sig dit plus inträde. Motsvarar typ mer än hälften av vad hela min fiskbesättning kommer att kosta... Och jag är inte överdrivet sugen på att åka tåg eller yra runt på en flygplats just nu :S (Man får hoppa av på flygplatsen och gå till akvariet). Eller prata svenska i Danmark, för den delen... hahaha... vi är inte så önskvärda där just nu :P
#96 - 12 juli 2020 13:38
Kul med en uppdatering och fina bilder på andra fiskar än våra vanliga :)
#97 - 12 juli 2020 18:03
Kul att du tyckte det. Ja det fanns ju både "vanliga" akvariefiskar och lite oversized, samt lite vattenlevande djur som man (läs jag) aldrig sett förut. Jag skriver vattenlevande djur för jag vet inte om alla kvalificerar sig som fiskar. Däggdjur var väl vissa, andra vetitusan vad det var.
#98 - 12 juli 2020 18:09
En till liten uppdatering kan vi väl kosta på oss. Vi har skrotat en buske som vi haft på tomten för att göra en rabbat på den platsen. Så vi klippte ner skiten och rev upp rötterna. Då fick jag syn på dessa delar som jag funderar på att använda till mitt framtidsprojekt. Får se om det funkar. Nu ligger dom på tork i uteförrådet i alla fall. Attachment
#99 - 12 juli 2020 18:11
Det gick inte att få med denna bild i förra inlägget så här kommer en till bild helt enkelt. Attachment
#100 - 12 juli 2020 18:23
Fina bitar! Akvariegodis! :)[:-106]
#101 - 12 juli 2020 19:46
Jo men de där hade jag absolut sparat. Den grenade ser ju att ha lite storlek också, så det är ju nyttigt att ha i stashen när man vill sätta igång nytt :) Den klykade grenen i den större roten har en bra form, den kunde man göra en del med - det är ju tacksamt med böjda grenar om man vill ha till lite lyft i inredningen. Vill man ha till något i stil med träd och rötter ned i vattnet - så kan man ju försöka kombinera delarna också.
#102 - 12 juli 2020 20:39
Godis var ordet :)
Jo roten på bild i inlägg 98 tror jag faktiskt kan bli något bra av. Den är nog cirka halvmetern "fågelvägen" mellan ändarna, och kanske lika mycket på djupet till själva stammen. Men den "knölen" på bilden i inlägg 97 vet jag inte riktigt. Om jag vänder på den och kollar på den sidan som på bilden blir baksidan. Då erbjuder den lite mer intressanta särdrag, men då ser man väldigt mycket av avsågade grenar. Men, men, man kanske kan ha den som utfyllnad i något hörn för att förtäta en viss del. Vi får se. Annars går den i komposten [:-3]
#103 - 14 juli 2020 18:27
Spännande rötter! Vad är det för träslag/buske?
#104 - 15 juli 2020 00:21
Inte en aning faktiskt. Den fanns här när vi köpte kåken, men var ingen favorit. Växte som ogräs. Så vi var tvungna att klippa ner den stup i kvarten. Annars blev den 3 meter hög och yvig som attan. Men det var rätt fina blommor dock. Får se om jag kan hitta vad det var för något på nätet. Känns väl lite mission inpossible. Kommer väl upp ett par bilder om man bara skulle söka på trädgårdsbuske skulle jag gissa. Men jag återkommer.
#105 - 15 juli 2020 14:24
[QUOTE=TurtleTurd;n2419815]Inte en aning faktiskt. Den fanns här när vi köpte kåken, men var ingen favorit. Växte som ogräs. Så vi var tvungna att klippa ner den stup i kvarten. Annars blev den 3 meter hög och yvig som attan. Men det var rätt fina blommor dock. Får se om jag kan hitta vad det var för något på nätet. Känns väl lite mission inpossible. Kommer väl upp ett par bilder om man bara skulle söka på trädgårdsbuske skulle jag gissa. Men jag återkommer. [/QUOTE]

Försök reda ut det. Vissa träslag (oavsett om det är träd eller buske) kan ju vara rätt skadliga - på diverse sätt. Jag är inte riktigt säker på hur pass känsliga fiskar skulle vara för grejer som människor inte nödvändigtvis tål - men det finns otaliga exempel på buskar och träd som kan vara direkt giftiga. Inte bara saven kanske.
Korallkornell är t.ex. inte ansett som en "giftig" eller allergen växt - men jag får sinnessjuka reaktioner av det. Extrema nässelutslag och klåda. Både av bladen, saven och om jag bara får rivsår av grenarna. (Upptäckte det på ett ytterst otrevligt sätt när jag trimmade mammas i hennes trädgård en gång...) Vid googling hittade jag ett fåtal omnämnanden av busken i trådar där vissa sade att de också fått allergiska reaktioner. Just den kanske inte alls är farlig - men jag menar som exempel. Att det är värt att ta reda på allt man kan om man är tveksam. Sen kan det tänkas att vissa arter kanske är mer infesterade av ohyra eller sjukdomar, eller kan vara speciellt bra på att lagra kemikalier från besprutningsmedel - etc, etc etc.

Och vad du än gör - torka väl, lakar ur väl och sanera gärna :P
Olika personer genom åren, har ibland tyckt att jag överdriver med sanering - kokning och bakning - men med tanke på hur mina åratal gamla ormhasselgrenar började tokruttna direkt i karet när de åkte i när jag startade detta - är det inte värt det. Jag var skeptisk till att inte skala dem, redan från början - och skalade de som åkte i kar då. De ställde inte till med några problem öht. Men nu när jag kastade i ett gäng, åkte oskalade med också. Och den tunna barken började ruttna direkt. Och det finns ingen annan möjlig komponent som kan ha släppt massiva mängder ammoniak i karet och fick allt att skena utom kontroll. Så IMO - skala ALLTID tunnbarkiga grenar/rötter...Vill man ha mörkare trä - så mörknar även kärnveden efter ett tag i vatten. Och tokskrubba bort allt som kan tänkas ruttna fort.
Jag borde definitivt ha lakat ur dem innan jag stoppade i dem. Men det är lätt att vara efterklok. Och jag lärde mig en läxa vad gäller att testa urlakningsvattnet också. Det har jag aldrig gjort förut, men det slog mig nu för att jag ville veta om ormhasseln var boven när jag tog bort dem ur karet. Och vattnet i hinken hade väldigt höga värden av ammoniak redan efter 18 h i hinken. (Inga märkbara värden en stund efter att jag satte i dem). Så det gör jag definitivt nästa gång jag tillsätter trä av något slag. Lakar ur ordentligt och testar vattnet för att få en uppfattning.

För övrigt är jag väldigt bra på just trädgårdsväxter/buskar (och fenomenal på att reda ut det när jag inte vet) så om du råkar ha något foto på busken - visa :) Och skulle jag inte känna igen den, kanske någon annan gör det.

Googlar du själv - kan du antagligen reda ut det via storlek som färdigvuxen, blomningssäsong, bladform/storlek, blommornas utseende och ibland på väldigt specifika saker som t.ex. att just korallkornell har röd bark.
#106 - 15 juli 2020 23:21
Yes, jag ska se om jag har någon bild. Nu ska jag äntligen sova. God natt på er alla zoopare
#107 - 20 juli 2020 20:47
Hej. Var ett tag sedan. Jag har nu hittat en lika dan buske på en tomt i grannskapet. Så jag tog några bilder. Hoppas någon kan identifiera den åt mig. Så håller jag tummarna för att det skall gå att använda mina rotdelar. Attachment
#108 - 21 juli 2020 08:15
Halloj TT. Jag är hyfsat säker på att den buske du har är en Schersmin.
Det finns otaliga varianter så jag är, som sagt, osäker på vilken du har.
Den Schersmin som står i min trädgård doftar intensivt vid blomning. Gubben som sålde kåken till oss gav mig en förteckning över alla träd och buskar - men det står enbart Schersmin (om denna buske) på förteckningen.
Om (torkade) Schersminrötter är lämplig i akvarium har jag ingen kännedom om, tyvärr. Man får nog söka ganska noga på nätet för att kolla om den är giftig eller är olämplig på annat sätt.
:)

Attachment

Attachment
#109 - 21 juli 2020 14:43
Hmm

Jaha. Jo det ser ju onekligen likt ut på bladen. Och jag har kollat runt på olika sidor nu och det finns ju en hel drös olika varianter. Den busken vi hade, hade mer rödaktiga små blommor.

Men om man inte är helt säker kanske det är säkrast att låta bli.

Dom får ligga kvar så får jag försöka luska ut mer info. Hittar jag inget så får jag avstå att använda dom.

Aja, det finns ju annat man kan hitta i skogarna runt omkring.

Tack för ingången i alla fall, Mats.
#110 - 21 juli 2020 14:46
[QUOTE=TurtleTurd;n2420286]Hmm
Jaha. Jo det ser ju onekligen likt ut på bladen. Och jag har kollat runt på olika sidor nu och det finns ju en hel drös olika varianter. Den busken vi hade, hade mer rödaktiga små blommor.
Men om man inte är helt säker kanske det är säkrast att låta bli.
Dom får ligga kvar så får jag försöka luska ut mer info. Hittar jag inget så får jag avstå att använda dom.
Aja, det finns ju annat man kan hitta i skogarna runt omkring.
Tack för ingången i alla fall, Mats. [/QUOTE]
Jag kan luska runt lite också!
:)

#111 - 21 juli 2020 14:46
He he, bra där Mats :D
#112 - 19 augusti 2020 12:30
Hej på er alla glada!

Tänkte egentligen bara kolla in på forumet för att se om det hänt något hos någon av er, men jag gör en liten uppdatering i min egen tråd istället.

För ett par veckor sedan fick jag en grön "hinna" på mitt 54-literskar som inte såg så trevlig ut. Den har jag fått bukt med genom att göra vattenbyten varannan dag ett tag och "skopat" upp det gröna på ytan. Så den är ok nu och ser bra ut.
Sedan fick jag samma sak i mitt 30-liters, men där kommer det tillbaka hela tiden. Det håller sig borta i kanske 3 dagar sen kommer det igen. Vet inte om det beror på det galna vädret som höjer temperaturen i karet eller om jag har något som inte borde finnas i det karet. Men då tycker man ju att problemet skulle kvarstå även i mitt 54-liters?! För där har jag ju inte heller ändrat något. Men det är väl säkert bara att knoga på så kanske det ger med sig när värmen avtar. Aja, en liten uppdatering från mig iaf. Ha det gott och simma lugnt.

Attachment
#113 - 19 augusti 2020 20:32
Kul att du uppdaterar! Jag har också fått en grön hinna på ytan i ett av mina kar (det största) som jag har försökt suga bort i samband med vattenbyte. Den kommer dock snabbt tillbaka. Jag byter vatten i det karet var 14:e dag vilket inte verkar räcka för att få bort ytan. Det har varit så här ett tag nu, sedan före sommaren tror jag, och jag har hoppats att det skulle lösa sig med tiden vilket det alltså inte gjort. Fiskarna verkar inte må dåligt av det gröna men det ser inte fint ut. Kanske ska jag testa med små, täta byten en period för att se om jag får bort den.
#114 - 20 augusti 2020 05:28
Hej Nando

Ja testa det. Förhoppningsvis funkar det.

Jag får nog fortsätta byta i mitt ett tag till. Kan dessutom meddela att det ser ut som det är på väg tillbaka i mitt 54-liters med. Inte lika illa som innan än, men det är tydligen inte borta. Jag tillför ju ingen näring till växterna i mina kar, förutom maten till fiskarna. Så jag vet ju inte om det är någon näringsbrist som det beror på. Men testar nog med vattenbyten ett tag till i alla fall. Så får jag testa nästa möjliga lösning på problemet sen.
#115 - 20 augusti 2020 09:32
Hej TT, den här sidan har jag sparat i alla år. http://aquariumalgae.blogspot.com/

#116 - 20 augusti 2020 11:43
Hej Inger

Så j***a bra.
Hittade vilken sorts alg det handlar om och hur jag skall göra för att förhoppningsvis få bort det.
Kalasbra sida.
Tack så mycket Inger, du är en klippa.

mvh TT
#117 - 20 augusti 2020 19:19
Toppen Inger - jag borde också göra ett seriöst försök att få bort ytan/hinnan av grönt.
#118 - 30 augusti 2020 06:47
Tänkte uppdatera lite här om den grönaktiga hinnan jag hade på ytan i storkaret. Jag gjorde ett större vb (ca 50%), sög då bort så mycket av hinnan som möjligt med en hävert, rengjorde filtret, trimmade växterna som växte upp på ytan, drog upp flödet i ett litet innerfilter jag har i motsatta kortsidan från ytterfiltrets utblås samt satte in en ytskimmer (utan det lilla filtret i). Det var för en vecka sedan. Hinnan är helt borta. Nu är det ordentlig ytrörelse på hela ytan. Gissar dock att det hade räckt med att bara sätta i en skimmer. Den suger ju ner ytvatten och sprutar ut en bit under ytan. På så sätt slås hinnan sönder.

Hur har det gått för dig med motsvarande problem TT?
#119 - 8 september 2020 13:41
Hej Nando

Jag får be om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare.
Hela familjen inklusive mig själv har varit sjuka hela förra veckan, så då har man inte haft så mycket ork kvar på kvällarna.
Därav utebliven Zoopet-häng.

Skönt att det verkar ha löst sig för dig.
Själv har jag ju så små kar så jag vet inte om jag kommer få plats med mer manicker i mina.
Men mitt 54-liters är det inget problem med längre.

Dock är det en liten tunn hinna kvar på 30-liter.
Men då har jag inte gjort alla åtgärder som jag har tänkt än heller.
En sak i taget.
Vid nästa vattenbyte blir det även rengöring av filter och justering av inredning.
Inredningen är alltså en trädetalj som jag misstänker är lite i vägen för utblåset.
Alltså blir det inte så bra yt-rörelse som det skulle kunna vara.

Jag har fortsatt att göra lite mer täta vattenbyten, trimmat ner växter från ytan samt ändrat utblåset från filtret så det skulle bli mer yt-rörelse. Det har som sagt var givit resultat men inte fullgott sådant. Men jag har som sagt var ett par tänkta åtgärder kvar att testa. Skam den som ger sig ;)
#120 - 12 september 2020 08:02
Jobbigt att ni varit sjuka. Hoppas alla mår bra nu och att du får mer ork till karen!
#121 - 15 september 2020 13:08
Jodå det går åt rätt håll.
Men det blir inte mycket gjort med karen eller mitt framtida kar heller för den delen.
Så jag får nog fortsätta ha is i magen när det gäller den.
Känns inte vettigt att skaffa ett till kar när man har så mycket annat att styra med, så man knappt orkar/hinner med de två små jag har.
Men det gör ju i alla fall att jag har något att se fram emot när det börjar lätta lite med annat :)
#122 - 26 september 2020 08:44
Hur är det med dig nu TT?
#123 - 29 september 2020 11:19
Hej

Jodå det är bra.
Dock är all tid uppbokad på en massa måsten.
Så det händer inte mycket med mina planer angående akvarier, tyvärr.
Men det kommer nog en tid för det också.
Jag får njuta av alla bilder som ni andra lägger upp och vara med i era diskussioner.
Så har jag kanske större chans att mitt akvarie blir bra när det blir läge.
#124 - 29 september 2020 17:03
Trist med alla måsten, men så är det ju i perioder. Kul ändå att du läser och är med!
#125 - 9 mars 2023 07:18
#126 - 26 mars 2023 15:59
[QUOTE=Sleaper;n2417132]

Jag hade nog startat med originalbelysningen, den kan ju räcka beroende på växtval. Det som kan vara lite irriterande är att en ramp multilux inte täcker hela karet på djupet. Det blir alltså dåligt med ljus i den övre delen utmed fram- och bakruta. Märks framför allt när fiskarna simmar i den övre delen utmed rutan, även höga växter i bakant blir dåligt belysta. Märkte detta i mitt Lido 200 som har samma djup. Men det går att komplettera med en ytterligare ramp och annat luckset i framtiden, ifall man vill ha mer och bättre spridning på ljuset.[/QUOTE]

har du några tips på bättre ljus än multilux? mitt gick precis sönder innan vi skulle mörklägga hela akvariet för algblommning.... som tur va! Inga fiskar i ändå men har du några bra ljus för rio 180 ? letat flera timmar nu hittar bara multilux....
#127 - 26 mars 2023 16:01
tycker också multilux inte är den bästa men hittar verkligen ingen för 180 rio

Annons