från innerfilter till ytterfilter

#1 - 12 juli 2014 22:20
Jag har fått överta ett ytterfilter från en vän, det är ett Fluval 205 som har stått tomt ett antal år.
Det jag har just nu är en inbyggd filterhörna till mitt Juwel 240, där jag enbart använder grovporig filtermatta.

Det jag funderar på är hur jag ska göra med ytterfiltret, vilket/vilka typer av filtermaterial jag ska använda?
Kan jag enbart gå över till ytterfiltret eller vore det klokt att även behålla innerfiltret?
Funderar också på om det skulle funka att flytta över existerande filtermaterial till ytterfiltret eller om det vore bättre att köpa helt nytt?

Akvariet är ganska lätt belastat med i huvudsak dvärgciklider och små tetror samt rikligt med växter.
#2 - 12 juli 2014 23:16
Man kan aldrig överfiltrera.
Men om du vill få bort innerfiltret så bör du köra dom parallellt någon månad först.
#3 - 13 juli 2014 04:48
Flyttar du över det inkörda filtermaterialet så kan du köra det ensamt.
#4 - 13 juli 2014 04:59
Innerfiltert är bekvämt att ha finfilter/mekanisk filtrering.
Lägg filtervadd överst som bytes varje vecka vid vattenbytet.
#5 - 13 juli 2014 11:18
Varför byta om det du har fungerar? Det är inte alltid ett uppköp är ett uppköp.
#6 - 13 juli 2014 11:36
Varför inte köra både inner- och ytter? I ytterfiltret kan du ju tex köra mycket biologiska filter, som makaroner, biobollar etc. Den kommer ju tuffa på i sin egen takt och innehålla massa nyttigheter. Så låter du den vara och bara gör rent innerfiltret när det behövs. :)
#7 - 13 juli 2014 17:09
Vet inte om det framgick i mitt tidigare inlägg, men jag har alltså byggt en filterhörna av slimlines där jag har filtermaterial och pump. Problemet med det är att det är väldigt bökigt att göra rent, allt skit kommer då ut i akvariet.
Så att fylla det med filtervadd känns inte som något bra alternativ??

Det har inte heller funkat så bra som önskat, tycker jag har fått kämpa lite väl mycket mot alger och ibland känns vattnet lite väl "kornigt". Skulle även gärna plocka bort pumpen eftersom den ibland plötsligt hamnar på vibration och då låter oönskat mycket.

Men det jag funderar på är om jag kanske ska använda filterhörnan som ett slags förfilter och då placera insuget till ytterfiltret längs in i samma fack?

Vilket/vilka material rekommenderar ni till ett ytterfilter?
#8 - 13 juli 2014 17:16
Du har bara finfiltert överst i filterhörnan, tar det precis innan du fyller på igen, när vattnet runnit av filtermassan följer allt skit i det med upp.
Jag har kört så med flera kar och det funkar klockrent.

Sedan att man får bös ut karet efter rengöring tycker jag inte har så stor betydelse, vattnet blir klarare efteråt , min tro om detta är att böset, liksom lera gör, binder de riktigt små partiklarna så de kan fastna i finfiltert
#9 - 13 juli 2014 17:24
Då förstår jag hur du menar, det lät ju klokt.. frågan är bara om jag ska behålla filterhörnan helt eller bara göra det till ett förfilter, alltså placera insuget till ytterfiltret där istället för nuvarande pump?
#10 - 13 juli 2014 20:25
Jag hade behållit innerfiltret
Behåll grov filtermatta under och lägg bara ett lagerfiltervadd på toppen, jag kör med denna.
http://fish.aquaristic.net/en/Filtering/Filtermaterial-loose/Filter-wool-Filter-fleece/Filterwool-fine-1000-g-1000-g.html
#11 - 13 juli 2014 22:10
Jag hade kört biobollar i filterhörnan, bara så många att det går att slamsuga dem istället för att rengöra dem, inget bös och ett grymt bio-filter om du kombinerar det med någon cirkulation. Om du väljer en separat pump eller om du placerar ett insug/utblås på något fyndigt vis eller inte väljer du själv men Serviceintervallerna på ytterfiltret borde fungera ganska bra för mekanisk filtrering också..
#12 - 14 juli 2014 22:35
Det känns som att alla som svarat är ganska överens om att jag bör behålla innerfiltret. :)

Biobollar låter som en god idé till filterhörnan! Men fungerar dessa att ha som första nivån, trodde man helst ville ha den grova filtermattan först? Och hur placerar jag dem bäst i facket, lösa, i något form av nät eller inramade med filtermattor på vardera sida?
Vilken modell av biobollar funkar bäst? Läste någonstans att man helst ska ha de mindre, under 3cm i storlek, för innerfilter.
#13 - 14 juli 2014 23:15
Bara slänga i :) bara inte för många så du kan slamsuga dem rena..

Annons