från Levande födare till romläggare

#1 - 23 november 2003 12:16
Hej har ett akvarie med en hel massa levandefödare i och tänkte byta ut dem och stoppa i ett par skalarer ett par sorgmanteltetror och några pansarmalar .. är det någon som har något mer bra tips ett par ciklider kanske? och hur vill dessa fiskar att akvarie ska vara? gillar de varmar vatten eller går det bra med en 25-26grader? ska man ha mkt grottor och gömställen eller mkt fria ytor? växter? osv.. och hur svårt är det att få dem att lägga rom? tack på förhand
#2 - 23 november 2003 12:59
hur stort är akvariet?
vad hade du tänkt dej ungefär?en sydamerikabiotop?
ska dom vara större eller mindre?

TIPS! en liten bottenlevande ciklid tex apistogramma kurvciklid grön bågfens ciklid....
Sök på sydamerikanska dvärgciklider här på zoopet!

#3 - 23 november 2003 13:04
hej! jag har ett rätt litet akvarie .. så några små ciklider några tetror i olika former ett par malare och ett par skalare.. vad tror du om det?
#4 - 23 november 2003 13:10
skalarer tror jag inte på i ett litet akvarium.
#5 - 23 november 2003 13:13
inte ens ett lite par om de är ensamma som stora fiskar?
#6 - 23 november 2003 13:21
berätta istället hur stort/litet ditt akvarium är så går det lättare att svara på men scalarer kräver rätt stora burkar och framför allt rätt höga akvarium.
#7 - 23 november 2003 13:27
har ett 60l bara.. men jag tänkte flytta över 2 skalarer från ett annat akvarie vi har på 300l för det har vi 9st skalarer i .. så om jag tar två små kanske? eller är det inget att tänka på överhuvudtaget? kanske ska nöja mig med ciklider och tetrer?
#8 - 23 november 2003 13:31
först och främst så är scalarer ciklider sen så tycker jag att 60 liter är på tok för litet speciellt efter som att scalarer inte bildar par förens dom är större. så mitt svar är Nej satsa istället på dvärgciklider och/eller tetror.
#9 - 23 november 2003 13:43
mm okej .. vad behöver dvärgcikliderna för något spec då? kan man ha dem med levande födare? och kan man ha dem med tex sorgmanteltetrer? de behöver rätt mkt gömställen va? tack för alla svar
#10 - 23 november 2003 14:13
De flesta dvärgciklider trivs i surt vatten. Har du bara ett par så är gömställena inte så viktiga. Ungfödare trivs i lätt basiskt vatten. Alltså kan du inte ha ungfödare och dvärciklider i samma kar om du vill att båda skall trivas optimalt.
MVH
magnus
#11 - 23 november 2003 14:41
okej .. men de klara sig i basiskt vatten eller? jag vill att de ska lägga rom är det bäst att då sura ner vattnet lite med ättika eller? hur trivs malar och skalarer i surt vatten? tetror? tack för svaren
#12 - 23 november 2003 15:07
Scalarer skall du inte ha i ditt akvarium. De andra klarar surt vatten bra. Har aldrig hört att någon använder ättiksyra, så det kan jag inte utala mig om.
MVH
magnus
#13 - 23 november 2003 16:13
Det går att försura vattnet på åtskiliga sätt, tillex ha löv i (bok och ek), man kan köra med torv med eftersom det grumlar lätt och är allmänt krångligt så skulle jag inte köra det och till sist finns det försurnings extrakt att köpa i zooaffärer detta är det enklaste och man slipper det färgade vattnet samtidigt som det motverkar viss algtillväxt. Om det är första gången du ska hålla dvärgciklider så skulle ja råda dig att köpa apistogramma cakaduides eftersom de är mer bastanta och klarar av att få yngel i även basiskt vatten. Dvärgciklider tar nästan uteslutande fryst/levande beroende hur de har hållits hos odlaren. Men det är inte svårare att köpa en förpackning med vita mygg.
Lycka till med denna underbara genre av fiskar..
#14 - 23 november 2003 16:16
tycker det är snyggt med brunt vatten.
#15 - 23 november 2003 16:23
Citat:
..."och till sist finns det försurnings extrakt att köpa i zooaffärer detta är det enklaste och man slipper det färgade vattnet samtidigt som det motverkar viss algtillväxt".

pH-sänkarna har diskuterats tidigare på forumet, de tycks alla innehålla fosforsyra och blågrönalger ÄLSKAR fosfat. Talar av egen erfarenhet här! /Cecilia

Annons