Bästa dagen i mitt liv på länge, men jag var inte lika possitiv för några veckor sen, om du nu orkar läsa min lilla berättelse har jag och också någon fråga längst ner som jag hoppas nån kan svara på.
För cirka 3 veckor sen köpte jag ett fint akvarium på 128 liter, men såklart så läckte det och jag lämnade tillbaka den till butiken och de skulle beställa ett nytt. En vecka gick och de hade inte kunnat få tag på tillverkarna av akvariet, och efter yttligare en vecka undrade de om jag kunde istället för att få ett nytt laga det själv och få lite pengar tillbaka. Vilket jag gick med på.
I lördags så gjorde jag iordning akvariet och började tillsätta nitrivec. Och idag släppte jag i mina två ancistrus (en vanlig hane och en långfenad hona). Nu, ca 3 timmar senare upptäcker jag hur honan kommer ut ur en hålighet i roten som hanen inte har låtit henne varit i närheten av förut. Kvar ligger han och fläktar som en tok, den kan ju bara betyda en sak, YNGEL!!!
Nu kommer frågorna
Jag ska jag göra, jag ska ju tillsätta 12,8 ml nitrivec per dag i 8 dagar till. Men hur ska jag göra med det om jag nu behöver byta lite vatten varje dag?
Ungefär hur kommer fördelningen mellen vanliga och långfenade ancistrus vara?
Är ynglena känsliga för nitrit? Kommer de klara sig fastän jag inte är klar med nitrivecbehandlingen?
Mvh Joachim