Från olycka till lycka! Men nu?

#1 - 11 september 2006 17:25
Bästa dagen i mitt liv på länge, men jag var inte lika possitiv för några veckor sen, om du nu orkar läsa min lilla berättelse har jag och också någon fråga längst ner som jag hoppas nån kan svara på.

För cirka 3 veckor sen köpte jag ett fint akvarium på 128 liter, men såklart så läckte det och jag lämnade tillbaka den till butiken och de skulle beställa ett nytt. En vecka gick och de hade inte kunnat få tag på tillverkarna av akvariet, och efter yttligare en vecka undrade de om jag kunde istället för att få ett nytt laga det själv och få lite pengar tillbaka. Vilket jag gick med på.

I lördags så gjorde jag iordning akvariet och började tillsätta nitrivec. Och idag släppte jag i mina två ancistrus (en vanlig hane och en långfenad hona). Nu, ca 3 timmar senare upptäcker jag hur honan kommer ut ur en hålighet i roten som hanen inte har låtit henne varit i närheten av förut. Kvar ligger han och fläktar som en tok, den kan ju bara betyda en sak, YNGEL!!!

Nu kommer frågorna
Jag ska jag göra, jag ska ju tillsätta 12,8 ml nitrivec per dag i 8 dagar till. Men hur ska jag göra med det om jag nu behöver byta lite vatten varje dag?

Ungefär hur kommer fördelningen mellen vanliga och långfenade ancistrus vara?

Är ynglena känsliga för nitrit? Kommer de klara sig fastän jag inte är klar med nitrivecbehandlingen?

Mvh Joachim
#2 - 14 september 2006 17:01
Synd att ingen verkar kunna svara på frågorna. Mne här kommer någon till som någon kanske kan svara på.
Simmar ynglena ut från grotta som de kläckts i direkt när de födds eller stannar de kvar några dygn?
Jag försökte titta in i grottan i stocken men jag såg inga ägg, hur ser de ut? Blir det någon skillnad på färgen/storleken från dag 1 till dag 5?
#3 - 14 september 2006 18:36
1) Du kan sluta med nitrivec nu, enligt mig. Vattenbytena kan du gott fortsätta med (tillsätt nitrivec också om du vill, det är bara inte nödvändigt).

2) Vet ej. Det beror på om fenlängd är ett recessivt anlag, eller ett kumulativt. Jag skulle gissa att det är ett recessivt anlag, och i så fall blir 100% av ynglen vanliga (eftersom din vanliga troligen inte har anlag för slöjfenor), men skulle din vanliga visa sig ha anlag för slöjfenor, får 3/4 slöjfenor.
3) De stannar hos hanen i några dygn, medan de gör slut på gulesäcken, sen är de helt självgående.
4)Äggen är cirka 4mm stora och rosa-gula, och sitter i en klump. Ser ut lite som en vindruvsklase.
#4 - 14 september 2006 19:49
Tack så mkt för svaren. Det är bara att vänta och se...
#5 - 18 september 2006 14:38
Nu kommer en till fråga, tittade förresten in i grottan idag och när jag lyfte den såg jag fullt med ägg :) så det är nog inte långt kvar nu.
Men ett problem är pumpen... Jag har virat myggnät några varv runt den så de troligtvis inte kan simma in, men finns det någon risk att ynglen skadar sig på nätet på något sätt?
#6 - 21 september 2006 15:56
Nu är ynglena kläckta sedan 2 dygn, men ungefär när kommer de komma ut ur grottan
#7 - 21 september 2006 16:37
några dar tar det. Det beror på när hanen släpper ut dom.
#8 - 21 september 2006 19:39
Hej!
Hanen vaktar och fläktar ynglen ca 1-2 veckor:-)
När sedan ynglen föds så fortsätter hanen att vakta(1-2 veckor:-))
Alla yngel överlever inte sina första veckor i livet(frisimmande).Och när dom fortsätter att utvecklas/växa överlever ett antal.
Oftast är malhanen en mycket bra förälder:-)
MVH Marita
#9 - 30 oktober 2006 18:16
För er som är intresserade så är andra kullen på väg nu (betydligt fler än 1:a) Nu har jag gjort så att ynglena får födas och leva sina första veckor i ett plastakvarium på ca 20 liter, sen får de komma i det stora akvariet. Från 1:a kullen är det 7 som lever (11 st från början). Just nu har jag alla ynglerna i plastkaret då jag håller på att försöka ta bort giftalger i det stora.
En intressant sak jag märkt är att ett av ynglerna håller på att få jättestora och fina fenor, kan det vara en långfenad ancistrus kanske :)
#10 - 30 oktober 2006 19:06
Cooolt det e bara att gratulera till alla ynglen ;)

Ancistrusar är söta som attans när dom e små [:o]

Annons