Frasse goes undercover till fjärran östern B.Birgittae och B.Merah projekt.

#1 - 16 januari 2011 18:10
Ja ett nytt projekt skadar ju inte. Detta kommer handla om min fascination av små fiskar som gör sig bra i ett nano då det var just där det började.

Jag var som vanligt downtown hos min hovleverantör av fisk och tillbehör. För att kolla läget och tjöta lite skit fick då se att det simmade ett gäng Boraras Birgittae i ett av akvarierna knall röda med fin teckning och såg ut att vara i allmänt god kondition. Dessa fick åka med hem och simmar nu i min 30l Dennerle kub det är livliga stimmar hyffsat och håller mest till i överdelen av kuben precis som jag ville. Det är ungefär här efter att jag damsugit nätet på information om dessa fiskar som jag fastnar för diskutionen om Birgittae kontra Merah om den ena är hane eller inte till den andre så att säga.

Jag startar en mailväxling med min gode vän Mikael Håkansson på Imazo som varit och fångat arterna ifråga om vad han tror om det hela och detta resulterar alltså i detta lilla Asien projekt.

Jag har kört igång ett litet 25 l som var tänkt att ha till detta projekt men har ändrat mig i frågan så istället skall jag limma ett kar som passar lite slimline moduler jag har liggande som blir lite större och samtidigt kan man gömma all teknik. Så för tillfället går mina Birgittae kvar i kuben.

Mina mål är alltså en ren asien biotop med Boraras med siktet på odling av Birgittae och Merah som finns naturligt mixad i det vilda. De Borasas som imazo tar in är vildfångade och kommer sanolikt från Pontianak i västra delen av Kalimantan i Borneo. Det har även fångats i Banjarmasin i södra Kalimanta.

Lite bilder från Mikael ja jag har fått lov att använda dem.

I en sådan här pöl hittar man små Boraras .

[ATTACH=CONFIG]41301[/ATTACH]

Nyfångade fiskar som ni ser finns det båda sorter här och alltså fångade på samma plats.

[ATTACH=CONFIG]41302[/ATTACH]

Denna kille har som jobb att sortera isär olika arter här syns både Birgittae och Merah.

[ATTACH=CONFIG]41303[/ATTACH]

Fortsätting följer.
#2 - 16 januari 2011 18:51
Så härligt att det är fler än jag som gillar småfisk, detta projekt kommer att följas.:)

Klart att du skall bygga ett större kar till dessa små juveler:D
Jag har ju själv 10 st och de börjar färga ut mer och mer så nu kommer det röda fram mer och mer, de blir bara finare och finare :p
#3 - 16 januari 2011 20:10
Spännande projekt, ska följas!
#4 - 16 januari 2011 20:18
Asolut, asien ftw! :)
admin
Christian Alfredsson
#5 - 16 januari 2011 20:19
Har tyvärr bara en kvar, men det finns att hämta om någon har vägarna förbi. Kompisar hade den nog uppskattat.
#6 - 16 januari 2011 23:09
Spännande detta ska följas! :D
#7 - 17 januari 2011 06:19
Nice, Frasse!
Kul att du kom igång med det här projektet så snart:)!
#8 - 18 januari 2011 10:01
Plockade fram glas ur min lilla göma igår. Måtten blir antagligen 50*60*40 (b*d*h) Jag kommer bygga en dedikerad möbel till detta, jag har ett litet i-lands problem dock skall jag bygga den i Ek eller Björk? Det kommer bli en matchande ljusramp med 2 T5 rör och LED spottar.

De slim line moduler jag har blir lite luriga att montera för de har inte räta vinklar men det löser jag nog det minsta problemet nu skall jag få tid till det hela bara men bitarna är redan inknappade i cnc maskin på jobbet.
#9 - 18 januari 2011 10:08
Personligen gillar jag ek skarpt, sedan beror det givetvis på hur dina andra möbler ser ut:).
#10 - 18 januari 2011 10:13
ansjo skrev:
Personligen gillar jag ek skarpt, sedan beror det givetvis på hur dina andra möbler ser ut:).

Jag är ju en ek kille vardagsrummet går helt i ek och vit så valet faller nog på det. Skall se vad som finns hemma i skiv väg dock men gissar det är ek det säljs absolut mest.
#11 - 18 januari 2011 10:16
Skulle du sälja karet med möbel någon gång så tror jag det är lättare om det är ek, men så ska man ju inte tänka:p;)...
#12 - 18 januari 2011 10:16
Ja kör på ek de blir bra. Kul jobb killen som sorterar fisk verkar ha ;) såg lite småbesvärligt ut.
#13 - 18 januari 2011 10:19
Tycker också du ska köra med ek! Lite mer classy än björk ;)
#14 - 18 januari 2011 10:31
Miliimli skrev:
Tycker också du ska köra med ek! Lite mer classy än björk ;)

Nja jag har ju 90% handbyggda massiva ek möbler hemma lite mätt på det.
#15 - 18 januari 2011 10:33
ansjo skrev:
Skulle du sälja karet med möbel någon gång så tror jag det är lättare om det är ek, men så ska man ju inte tänka:p;)...

Det är väll snarare dumt att inte tänka så :p
#16 - 18 januari 2011 19:39
Har du inga bilder på 25 liters karet?
#17 - 18 januari 2011 20:35
PiaJo skrev:
Har du inga bilder på 25 liters karet?

Nej men det går ju ordna.
#18 - 18 januari 2011 20:38
Det skulle uppskattas, gillar bilder som man kan få inspiration av.:)
#19 - 18 januari 2011 20:54
PiaJo skrev:
Det skulle uppskattas, gillar bilder som man kan få inspiration av.:)

Det blev ett rätt bra scape för att vara ihop slängt av saker som fanns hemma.
#20 - 19 januari 2011 18:48
lillfrasse skrev:
Det blev ett rätt bra scape för att vara ihop slängt av saker som fanns hemma.

Men då kan vi väl få en bild ;):)
#21 - 19 januari 2011 18:52
PiaJo skrev:
Men då kan vi väl få en bild ;):)

kom och ta en bara så.
#22 - 19 januari 2011 18:56
Såg nog att du hade en kamera på en av zoopetträffarna ;) men jag får väl komma och hälsa på nån gång som man kan få se karet:)
#23 - 19 januari 2011 18:59
Gissar på att jag har hunnit få fram kameran innan det blir av.:d
#24 - 19 januari 2011 19:01
Sant:)
#25 - 19 januari 2011 21:21
Pias fel att jag fick släpa fram kamera och stativ. Lilla 25 literkaret som skulle husa dem från början skall dit svart film på baksida det skall jag hämta hos reklam gubben jag känner.

[ATTACH=CONFIG]41425[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41426[/ATTACH]
#26 - 19 januari 2011 21:25
Redigt skitsnyggt Frasse!
Ska bli intressant att se när du fått dit filmen på bakrutan:D!
#27 - 19 januari 2011 21:29
Lurar på en klick mossa mitt i urskålningen i botten på roten hmm hmm.
#28 - 19 januari 2011 21:41
Lite Fissidens fontanus kanske:)?
#29 - 19 januari 2011 21:49
ansjo skrev:
Lite Fissidens fontanus kanske:)?

Du gillar den va?:D
#30 - 19 januari 2011 21:54
Jepp, då den har ett säreget utseende och växtsätt samt är ganska ovanlig och funkar att ha på ställen där annan mossa inte passar är jag väldigt förtjust i den. Jag tänkte beställa en annan sort till projektet, en som blir lite högre än F.fontanus:).
#31 - 19 januari 2011 21:56
Tell me more du kan ta det i den andra diskttionen ;)
#32 - 20 januari 2011 17:55
lillfrasse skrev:
Pias fel att jag fick släpa fram kamera och stativ. Lilla 25 literkaret som skulle husa dem från början skall dit svart film på baksida det skall jag hämta hos reklam gubben jag känner.

[ATTACH=CONFIG]41425[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41426[/ATTACH]

Åh, men flåt det var inte meningen att sätta dig i arbete ;) :)
Tycker att du fått till det snyggt :p:)
Snygg rot och så var det fint med grus och sten i olika storlekar.

Vad är det för växt med det stora bladet på vänstersidan? Är det anubis?
#33 - 20 januari 2011 20:56
PiaJo skrev:
Åh, men flåt det var inte meningen att sätta dig i arbete ;) :)

Tycker att du fått till det snyggt :p:)

Snygg rot och så var det fint med grus och sten i olika storlekar.

Vad är det för växt med det stora bladet på vänstersidan? Är det anubis?

Inte så jobbigt kameran sitter på stativet och står framme oftast brukar bli lite frågor om det då den oftast står vid kuben i sovrummet:d

Den största växten är en svärdsplanta som kallas ozelot sitter en till höger med. Den andra till vänster är mycket riktigt anubias. Sanden kommer från en strand i vänern nedanför kinnekulle närmare bestämt. Tycker den är rätt nice speciellt då den är varierad i korn storlek
#34 - 28 januari 2011 20:53
Hur går det Lillfrasse, har du börjat limma det större karet?

Mina Brigittae har börjat få sin fina röda färg:)
#35 - 2 februari 2011 18:25
PiaJo skrev:
Hur går det Lillfrasse, har du börjat limma det större karet?

Mina Brigittae har börjat få sin fina röda färg:)

Har varit på jobb resa så de har inte hänt så mycket mer än att alla saker nu ligger i verkstaden redo för att limmas och möbeln skall klarlackas.
#36 - 2 februari 2011 20:46
Se till att det inte blir en jobbresa nästa år med, så du kan haka på till Hannover:D!

Annons