Freddies sötvattenskar

#1 - 20 mars 2013 14:30
Har äntligen fått tummen ur och gör nu en samlingstråd för mina tre sötvattensburkar. De är inte jättestora eller jätteimponerande men någon vill kanske läsa :)
Har alltså tre styck. Ett på 35-40L, ett på 60L och ett på 240L.

Börjar med det minsta, räk och guppyburken. Här går det ett antal tiger-endlers guppy med yngel i varierande storlekar. Samt ca 10st röda riliräkor. Det ska i mer växter på botten sen också..
[ATTACH=CONFIG]60706[/ATTACH]

Näst minsta, 60L asien svartvatten biotop. Detta är ett riktigt biotopakvarie som ska efterlikna en svartvattenbäck i södra asien. Just nu går här bara 8st Boraras mehra och 3-4st kuhlii ålar. Tanken är att ha 15-20st av B mehra och 4-6st chokladgurami om jag får tag på såna nån gång. jag har användt seriouslyfishkeeping som källa på fiskarnas härkomst och den säger att alla nämnda fiskar finns i samma områden tillsammans i naturen. Växterna är också asiatiska.
För att sänka pH och få vattnet tefärgat (det är verkligen te fiskarna simmar i) använder jag torv, pinnar och indiskt mandelträdsblad. Ett blad per 100L står det på paketet, jag la säkert i 2-3st i början och nu 1/2 vid vart vattenbyte som blir var 3;e eller 4;e vecka. Jag byter vaten med osmosvatten, rent H2O, för att hålla vattnet mjukt och så inte pH förändras mycket vid vattenbyte.
(mycket mörkare i verkligheten)
[ATTACH=CONFIG]60705[/ATTACH]

Sista burken är ett sällskapsakvarie med lite inriktining mot SA. Här går 4st P scalare "Peru", några nyckelhåls ciklider, ett gäng Pristella maxilaris samt några botior, ancistrus och en ensam paletthane.

[ATTACH=CONFIG]60707[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60708[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60709[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60710[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60711[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60712[/ATTACH]
Har tyvärr ingen helbild på sista burken för det blev aldeles för mycket reflexer i glaset. Får fixa det senare :)
#2 - 20 mars 2013 16:26
Mycket trevliga och snygga kar :)
tråden skall såklart följas!
#3 - 20 mars 2013 17:43
Tack!
Jag låter burkarna bara gå och gör vattenbyte var 2-3 vecka. Växer som ogräs det mesta
#4 - 26 mars 2013 15:24
Äntligen är dom här! Mina chokladgurami jag väntat så länge på :)
Hämtade 4st idag och håller på att koppa in dom nu.

[ATTACH=CONFIG]60779[/ATTACH]
#5 - 26 mars 2013 15:25
Så glömde jag att vända på bilden, jaja, kommer bättre bild när dom är i karet! :)
#6 - 26 mars 2013 18:06
Så kul! Äntligen :p :)
stod och kikade på dessa i "min" affär häromdagen och då tänkte så fina de är :)
freddi36 skrev:
Äntligen är dom här! Mina chokladgurami jag väntat så länge på :)

Hämtade 4st idag och håller på att koppa in dom nu.

[ATTACH=CONFIG]60779[/ATTACH]
#7 - 26 mars 2013 18:25
Tack! Ja dom är verkligen fina :)
Dom simmar i karet nu och utforskar sin omgivning, men är väldigt skygga för rörelser i rummet. Dom har ett ganska roligt sätt att kamuflera sig, helt stilla "flyter" dom och ser precis ut som ett dött löv :p Dom passar verkligen in i biotopens miljö!
#8 - 26 mars 2013 18:35
Skall bli härligt att få se lite bilder om några dagar när de har kommit sig tillrätta :)
#9 - 26 mars 2013 18:50
Jadå, även om dom inte blir lika fina som dina ;) :)
#10 - 26 mars 2013 18:58
freddi36 skrev:
Jadå, även om dom inte blir lika fina som dina ;) :)

Haa! Jodå :)
#11 - 27 mars 2013 10:29
Dom verkar trivas i sitt nya hem! :)

[ATTACH=CONFIG]60792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60793[/ATTACH]
#12 - 27 mars 2013 10:57
Jädrar vad fina guramisarna är! Toppenfina kar för övrigt!:)
#13 - 27 mars 2013 11:59
Tackar Mats!
Det verkar vara 1+3, möjligen 2+2 jag fått. Om man ska gå efter vad som sades tidigare så skulle hanarna ha en ljus söm på analfenan, men detta verkar inte stämma till 100%. En av mina har den ljusa sömmen iallfall. Har även läst att honorna kan va lite mer runda om strupen (munruvare) så dom får plats med ynglena. Två av dom är lite rundare om strupen. Den med ljus söm har spikrak strupe så jag är ganska säker på att det är en hane iallfall :)

Såg imorse vid matning att några av dom till och med högg på pellets! Mycket roligt, för då ska det nog inte va några problems med att få dom att äta cyklops, artemia eller mysis :)

Får även ta och lägga upp en helbild på 240L karet
#14 - 27 mars 2013 13:49
Det var kul att få se dina kar, fina var dom, gillar också dina guramisar har också tittat i affären på såna men det har inte blivit mer, (ännu)
#15 - 28 mars 2013 11:20
Tackar solis!
Guramisarna är väldigt tillbakadragna och lugna, så man bör nog tänka på vad man har för kompisar med dom :)
#16 - 28 mars 2013 11:23
Vaknade imorse och såg att en peru scalar såg ut som fasiken! Ser ut som att den gått en match mot en påfågelciklid eller nåt :( Fenorna var helt trasade, och den har bitmärken på kroppen. Just nu hänger den mest under ytan och simmar runt lite, och ingen verkar va på den. Får hoppas att den klarar sig, ska göra vattenbyte nu och ha i mer salt.

Fattar inte vad som kan ha hänt. Var inte hemma igårkväll men när jag åkte, runt 15, såg den jättebra ut! Och nu imorse såg den ut såhär. Om den skulle varit i bråk med någon så borde dom ju fortfarande bråka, så kanske mer troligt att den fastnat nån stans?
#17 - 28 mars 2013 15:01
Jag TROR den klarar sig, med betoning på tror för man vet ju aldrig riktigt. Den verkar ha piggnat till lite sen imorse när jag tänkte ta bort den men bestämde att den sulle få en chans.

Över till nåt roligare :)
Guramisarna har börjat visa sitt hierarkibeteende nu. Håller man dom i grupp så är det en som är bossen, och dom andra nedåtgående i rang. Ungefär som med clownfiskar :)
Det är den som jag tror mest är en hane som börjat bossa med dom andra, jagar runt dom lite.
Tycker det är riktigt härligt hur dom bara kan "relaxa" lite när som. Struntar fultändigt i varandra och bara hänger lite varsom i karet för sig själva. Sen nån timme senare är det full rulle igen! :p
#18 - 28 mars 2013 16:14
Och så lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]60815[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60814[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60813[/ATTACH]
#19 - 29 mars 2013 17:36
Nej, peruanen gick inte att rädda. Den var för trött :(
Jädrigt tråkigt för den var så fin! Det värsta är att man inte vet varför, så man kan inte göra något åt det..
#20 - 30 mars 2013 07:58
Så synd :( skall kika på bilderna se när jag inte sitter med telefonen :)
#21 - 30 mars 2013 11:55
Mm, det var synd, förstår verkligen inte vad som an ha hänt under natten :(

Guramisarna blir mer och mer självsäkra, och bossar runt med varandra mer för var dag :p
#22 - 7 april 2013 19:55
Ligger på sängen och njuter av att guramisarna framför mig trivs så bra, äter till och med pellets. Dom småtjafsar lite mer eller mindre hela tiden, tror det beror på deras rangordning i gruppen. Dvs den "översta" måste hela tiden hävda sig mot rivaler. Det blir nästan aldrig något mer än utspänning av fenor och små "ryck" så ingen fara, men väldigt intressant att se :)
#23 - 13 april 2013 14:08
Hittade idag i mitt guppy och räkkar en tiger endlers med orangea fenor istället för gula! Tror det är en tiger endlers hona som parat sig med min ensamme vanliga endler. Denna unga hanen ser precis ut som en vanlig tiger endler fast med den vanliga endlerns orangea färg i fenorna :D
#24 - 13 april 2013 14:19
freddi36 skrev:
Hittade idag i mitt guppy och räkkar en tiger endlers med orangea fenor istället för gula! Tror det är en tiger endlers hona som parat sig med min ensamme vanliga endler. Denna unga hanen ser precis ut som en vanlig tiger endler fast med den vanliga endlerns orangea färg i fenorna :D

Låter trevligt, bild? ;) :)
#25 - 13 april 2013 14:23
Nja, ingen bild eftersom det mest blir en suddig fläck så stirriga som dom är :p
#26 - 13 april 2013 14:25
Ok, det är som när jag försöka foto mina aspidoras :) ett kort på hundra blir inte en suddig fläck :)
#27 - 13 april 2013 14:40
Tack för att du frågade om bild Pia, för jag tog två kort till, och nr2 blev ok för att se färgen faktiskt :p
Såhär ser den ut. (men som sagt, ändå en suddig fläck ;) )
[ATTACH=CONFIG]61118[/ATTACH]
#28 - 14 april 2013 08:27
Denna guppyn kommer bli riktigt fin tror jag! Såg idag att den hade börjat få den svarta fläcken på kroppen som endlers har, samt att den börjat skimra i grönt och orange precis som en vanlig endler! :D
#29 - 14 april 2013 18:04
Jag tror att det finns stor potensial att denna blir riktigt fin, även om man inte ser så mycket på bilden så ser färgerna mycket fina ut :)
#30 - 14 april 2013 19:55
Att få fram något sånt här hade varit coolt :D Men kanske inte så jättetroligt..

http://www.zoopet.com/bilder/data/705/B_WBA_Endler_DSC_0040.jpg
#31 - 15 april 2013 04:56
freddi36 skrev:
Att få fram något sånt här hade varit coolt :D Men kanske inte så jättetroligt..

http://www.zoopet.com/bilder/data/705/B_WBA_Endler_DSC_0040.jpg
Försök! :)
#32 - 15 april 2013 08:34
Ja vem vet, det blir kanske ett avdelat 54L som står nu och skräpar med en liten odling :P Behövs ju inte mycket utrymme för yngel. När dom inte odlas kan dom ju gå i vanliga karet.
#33 - 15 april 2013 10:10
freddi36 skrev:
Ja vem vet, det blir kanske ett avdelat 54L som står nu och skräpar med en liten odling :P Behövs ju inte mycket utrymme för yngel. När dom inte odlas kan dom ju gå i vanliga karet.
Låter väl som en utmärkt idé ;)
#34 - 15 april 2013 17:32
En bild på den unga guppyn, och en på en rili :)

[ATTACH=CONFIG]61178[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61177[/ATTACH]
#35 - 15 april 2013 18:41
Så det är här du håller till :) Fina bilder på Guppy och några vackert tecknade räkor. Inte utan att man blir sugen.
#36 - 15 april 2013 18:57
Rilina är väl inte de bäst mönstrade, hade gärna haft skarpare kanter. Guppyn ska bli riktigt intressanta t se vad det blir av den :)

För övrigt så har det varit full rulle i 240L karet både igår kväll och idag. Scalarerna är på varandra hela tiden, alla mot alla, vet inte vad do håller på med.

Chokladguramina mår bra allihop, ser en tydlig rangordning från hackkyckling till boss bland de fyra jag har. Får se till så alla får mat bara annars går det bra där också :)
#37 - 13 juni 2013 19:13
Tjena!
Hur går det med din svartvattenburk? Mår chokladpralinerna bra? :)
#38 - 15 oktober 2013 18:24
Längesen jag skrev här, och ser din fråga först nu Falconer.. Har varit borta från forumet ett tag..

Men ja, de små chokladbitarna mår super! Har inte fått lek på dom än men det gör inget, dom trivs iallafall. Rasbororna har även fått flytta..

Karet jag hade guppys i bla är nerlagt, orkade inte med allt just då. 240L SA karet finns fortfarande med samma besättning mer eller mindre.
Funderar på att skaffa ett apistogramma par/trio, har sett trifaciata, panduro och bitaeniata i butik som jag blev sugen på.. ska kolla in dom nästa gång jag är i butiken igen.. :)
#39 - 15 oktober 2013 18:27
Kul att "cholkadbitarn" mår bra och klart du skall ha apor :)
#40 - 15 oktober 2013 18:32
Ja, har man väl haft apor så har man svårt att inte få återfall :p Så härliga i sitt beteende!

Men Pia, du som haft så många olika arter med stor framgång, vilka gillade du mest? För visst har du/har haft både trifaciata och bitaeniata? :)

Jag är lite fundersam om mitt nyckehålsciklidpar kommer flippa ur om dom får konkurrens om bottenytan. Just nu är dom riktigt tillbakadragna och "chilla", men de är ju tre gånger så stora så de kan nog "pack a punch" så att säga..
#41 - 15 oktober 2013 18:37
Jag har inte haft trifasen... Står på önskelistan :)

den snyggast som jag har haft är nog Bitaneiatan, ser jag dessa igen så kan jag tänka mig att tänka om från att inte ha apor på ett tag :)

tror väl väl att de hade blivit kanon med nyckelhålen :)
#42 - 15 oktober 2013 18:44
Tack!
Ja det blir ett svårt val när jag står i butiken :p
#43 - 18 oktober 2013 20:25
Såg idag att pumpen till filtret i 240L karet inte fungerade, den var stendöd av nån anledning.. Kör med juwels bioflow6. Yeye, halv tio en fredagskväll får man börja rota i ett 1år gammalt filter, ni kan ju tro att det blev, "dimmigt" är ett för svagt ord :p
ut med mellanväggen i filtert och i med en annan typ av pump i botten. Såklart passade inte vanlig 12/16 slang på den så fick börja koka vatten för att mjuka upp slangen också.. Med mellanväggen borta blev det mer plats för filtermatrial och det jag hade däri innan räckte inte till. Så i med dryga 3-4L vadd på det och nu fungerar det som det ska igen. Satte även i ett fluval 4+ för att ta bort smuts.. En väldig tur att man samlat på sig en massa prylar under åren.

Imorgon blir det en runda till affären för att fylla på lagren med reservprylar. Ska även ta mig en titt på de där ap trifaciata ;)
#44 - 18 oktober 2013 20:33
Fan vad tramsigt... Jaja, det verkar ju lösa sig! :)

Och visst är det gött att ha en massa grejer liggande!
Jag skulle nog också lösa en liknande situation utan att behöva gå utanför dörren! :D
#45 - 18 oktober 2013 20:40
Ja riktigt drygt, men nu är det ju fixat och det verkar fungera bra. Får se hur det ser ut imorgon..

Ja riktigt smidigt. Alla de småprylar som ligger här och var i skåpen som man ibland tänker "den där skulle jag nog kunna slänga" är riktigt bra att ha ibland :D
#46 - 19 oktober 2013 05:12
freddi36 skrev:
Såg idag att pumpen till filtret i 240L karet inte fungerade, den var stendöd av nån anledning.. Kör med juwels bioflow6. Yeye, halv tio en fredagskväll får man börja rota i ett 1år gammalt filter, ni kan ju tro att det blev, "dimmigt" är ett för svagt ord :p

ut med mellanväggen i filtert och i med en annan typ av pump i botten. Såklart passade inte vanlig 12/16 slang på den så fick börja koka vatten för att mjuka upp slangen också.. Med mellanväggen borta blev det mer plats för filtermatrial och det jag hade däri innan räckte inte till. Så i med dryga 3-4L vadd på det och nu fungerar det som det ska igen. Satte även i ett fluval 4+ för att ta bort smuts.. En väldig tur att man samlat på sig en massa prylar under åren.

Imorgon blir det en runda till affären för att fylla på lagren med reservprylar. Ska även ta mig en titt på de där ap trifaciata ;)

Fredagsnöje ;):)
#47 - 20 oktober 2013 11:52
[ATTACH=CONFIG]64705[/ATTACH]

Rescape! Får se hur detta blir, såg typ ingen ting alls så körde på känslan :p Så får man se om man lärt sig nåt under åren gällande inredning :p
#48 - 20 oktober 2013 15:47
Såhär blev det! Fortfarande grumligt, och innerfiltret ska såklart bort, men det tar en del smuts så det får sitta ett par dagar. Några växter ska också planteras om/tas bort :) Tycker det ser ganska naturligt ut med lite grummel i vattnet, sällan det är helt klart ju..
[ATTACH=CONFIG]64708[/ATTACH]

Nyckelhålen och Peruparet verkar väldigt nöjda iallafall :)
#49 - 20 oktober 2013 17:22
Tummen upp! Ser snyggt ut och sen när växterna tar sig så blir det perfa :)
#50 - 20 oktober 2013 17:29
Ja vallen är rätt risig.. Men räknar med att köpa lite nytt från tropica om dom är på mässan nästa helg :)
#51 - 20 oktober 2013 18:09
Riktigt bra! Kommer se trevligt ut även med klart vatten! ;) Se till att det är lite färg på det bara!
#52 - 20 oktober 2013 18:10
Jadå, det ska i löv sen också så det blir lite te-färg på det :)
#53 - 20 oktober 2013 19:10
Hur funkar det med löv förresten?
Jag har ju blivit av med te-färgen i mitt SA-kar efter två mer eller mindre hundraprocentiga vattenbyten efter behandling med Nematol.
Är det bara att drösa i lite torra boklöv eller hur gör man? Detta är så pass frustrerande att jag snart åker och köper lite svartvattensextrakt om nu rötterna verkligen har slutat fälla...
#54 - 20 oktober 2013 19:23
Japp, det kan du göra, bok eller ek är förmodligen att föredra av det du kan plocka själv, finns indiska mandelblad att köpa också som är riktigt bra. Löv eller torv är nog det bästa :) Torv kan du lägga i en filterpåse bakom nån rot och byta typ var 6e-8e vecka om färgen avtar.
#55 - 21 oktober 2013 15:51
Var en snabb runda till hornbach för att köpa en ny exoterra sollampa till Rex, min skäggis. kollade lite på akvarieavdelningen och häpnade när jag såg 4st stora VF Peru scalarer för 150spänn styck! Kliade inte lite i fingrarna :p Men jag har ett par av Peru scalar redan så vågar inte köpa nån mer för deras skull.
#56 - 27 oktober 2013 18:27
Trevlig mässa i Köge idag.. Kom hem med 4st växter och en snygg rot av lite större modell, rena rånet :D

I veckan ska jag göra om lite i 240L karet, blev inte helt nöjd. Förhoppningsvis kommer jag kunna se vad jag gör denna gången eftersom innerfiltret tagit en hel del av det som kan röras upp.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 27 oktober 2013 18:35
ja dom rötterna var det riktiga fyndpriser på:D
#58 - 27 oktober 2013 18:47
Fick du nåt med dig hem Kjell? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 27 oktober 2013 18:54
freddi36 skrev:
Fick du nåt med dig hem Kjell? :)

3 st orkideer;)
#60 - 27 oktober 2013 19:01
Ah okej :) Kollade lite på dom också om det fanns nåt till regnskogs terrariet, men väntar till tropikmässan i Malmö på lördag :)
#61 - 28 oktober 2013 12:20
Roten och växterna åkte i redan idag :)
Längtar tills det klarnar :)

[ATTACH=CONFIG]64967[/ATTACH]
#62 - 28 oktober 2013 14:55
Gör jag med för ser mycket lovande ut att vara ett mycket snyggt kar :)
#63 - 29 oktober 2013 13:13
Nu har det klarnat lite och jag ska fixa en ny bild :)

Var i en butik idag för att se vad dom hade inne, längesen jag var där. Såg ett gäng stora Laetacara thayeri som jag blev sugen på, synd man inte har fler kar bara..
#64 - 1 november 2013 16:09
Vilket härligt sätt att avsluta veckan på! :D

[ATTACH=CONFIG]65004[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65005[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65006[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65007[/ATTACH]
#65 - 1 november 2013 17:21
Detta blev inte långvarigt.. Äggen åts upp ganska fort..

En liten film blev det dock..
[video=
&feature=c4-overview&list=UUBnBEQZWoMGvsm6E_ULzENQ" target="_blank">
&feature=c4-overview&list=UUBnBEQZWoMGvsm6E_ULzENQ
[/video]
#66 - 1 november 2013 21:29
Härligt! Kul, det blir säkert fler gånger :)

Annons