Fredlig Sydamerikanare.

#1 - 3 maj 2007 16:57
Det börjar bli dags att utöka invånarantalet i frugans 275L SA-kar med ciklider. Just nu simmar där 7 neontetror (ska bli fler), 5 Corydoras och 3 ancistrus.
Jag undrar om det finns någon stor +15cm ciklid från SA som INTE mumsar i sig alla tetror?
Nyckelhålsciklid är just nu det enda alternativet, men den är enligt min fru inte tillräkligt färggrann. Blå ciklid har varit på tapeten ett tag, men min frus bror sa att dom kommer att käka upp tetrorna.
#2 - 3 maj 2007 17:01
Du har ju en mängd sydamerikanska ciklider som är väldigt färgranna men kanske inte blir 15 cm. Några exempel är ju Kurvciklid, Fjärilciklid och som dessutom är relativt lätta att hålla.
#3 - 3 maj 2007 17:04
Nyckelhålscikliden är en underskattad ciklid, som visar att en fisk inte måste ha starka färger för att vara attraktiv. Mönster, ändamålsenliga färger, och hur fisken rör sig och beter sig kan också göra den attraktiv. Och nyckelhålsciklider är vackrare och ser mer naturliga ut än framavlade fiskar med starka färger, som ofta ser konstgjorda ut.

Blåciklider skulle nog äta upp tetrorna, liksom andra lika stora Aequidensarter. Nå´n Geophagus kan kanske funka, tror inte de är så utpräglade fiskätare, med tanke på deras sätt att leta mat på.
#4 - 3 maj 2007 17:15
Boliviansk fjærilscichlid vil jag rekommandera! Det ær en ganska fredlig och jættefin och intressant fisk som inte ær særskilt svår att skøta.
#5 - 3 maj 2007 17:17
Ja, jo, ett eller två par fjärilsciklider är inplanerade redan. Jag har hela tiden tjajat om nyckelhålsciklid. Jag tycker att den är skitfin.
Jordätare vill hon inte ha, då hon är rädd om växterna.
Jag skulle helst se att hon hade kört på Malawi- eller Tanganyikatema, så slipper man växterna...:p
#6 - 3 maj 2007 17:34
Skaffa ett par flaggciklider vetja ;).
#7 - 3 maj 2007 17:48
Flaggciklider gillar att äta tetror. Annars så är dom ruggigt fina, dom med...:)
#8 - 3 maj 2007 18:05
Mikrogeophagus altispinosus, Mikrogeophagus altispinosus!!:D
#9 - 3 maj 2007 18:09
Kan bara hålla med Micke_A. Skaffade själv fyra stycken nyckelhålciklider för bara några veckor sedan och dom har redan blivit favoriter att titta på. Som sagt inte dom mest färggranna, men ändå en väldigt vacker fisk som har lite personlighet.
#10 - 3 maj 2007 18:13
Oftast har man inte sett nyckelhål som vuxna, gör det du kommer att ändra uppfattning om dem 
#11 - 3 maj 2007 18:22
Bolivianare har också mycket personlighet och dom ær mera færggranna æn nyckelhålscichlider...
#12 - 3 maj 2007 19:11
Geophagus iporangensis röstar jag för! Har själv ett par i ett 150-literskar med växter. De är inte så speciellt grävbenägna och blir enligt fishbase bara 10 centimeter och är riktigt färggranna.
#13 - 4 maj 2007 03:15
Kjaer skrev:
Bolivianare har också mycket personlighet och dom ær mera færggranna æn nyckelhålscichlider...

Bolivianer är fina, men dom är väl inte särskilt stora. Här efterlyser jag en +15cm fisk. Nyckelhål klarar väl precis den gränsen...

Jordätare kommer att granskas lite extra dom närmaste dagarna. Definitivt ett alternativ...
#14 - 4 maj 2007 03:15
Måste bara tillägga att jag är tacksam för ALLA tips. Fortsätt gärna...
#15 - 4 maj 2007 05:16
Biodoma cupido håller jag som en av de vackraste cikliderna alla kategorier. Krävs dock att man ger den lite tid och låter den färga ut i en lugn miljö. Mycket fredlig. Antar att Biodoma Wawrini (kolla senaste Ciklidbladet) kan upplevas på ungefär samma sätt.

/Jocke
#16 - 4 maj 2007 08:52
Herne skrev:
Bolivianer är fina, men dom är väl inte särskilt stora. Här efterlyser jag en +15cm fisk. Nyckelhål klarar väl precis den gränsen...

Jordätare kommer att granskas lite extra dom närmaste dagarna. Definitivt ett alternativ...

Okej, dom blir bara omkring 10 cm, men jag har læst ett stælle att hanarna ibland kan bli 15 cm, men det ær nog sællsynt...
#17 - 5 maj 2007 04:27
Jag är lite inne och söker efter ungefär samma sak!
Har en tom burk på strax över 200 liter där jag skulle vilja ha ett gäng halvstora ciklider 15-20 cm max, se även ett litet stim coryodoras, det ska vara en växtburk kan tilläggas.

Nyckelhålsciklid verkar väldigt intressant, men gärna mer tips :)

Kjaer: Jag har redan både vanliga och bolivianska fjärilar så det behöver du inte rekommendera :D
Jag tänkte kanske till och med låta fjärilarna gå tillsammans med det framtida invånarna i burken.. har ju ett lekpar fjärilar.
#18 - 5 maj 2007 05:41
Martin.M skrev:
Jag är lite inne och söker efter ungefär samma sak!

Har en tom burk på strax över 200 liter där jag skulle vilja ha ett gäng halvstora ciklider 15-20 cm max, se även ett litet stim coryodoras, det ska vara en växtburk kan tilläggas.

Nyckelhålsciklid verkar väldigt intressant, men gärna mer tips :)

Kjaer: Jag har redan både vanliga och bolivianska fjärilar så det behöver du inte rekommendera :D

Jag tänkte kanske till och med låta fjärilarna gå tillsammans med det framtida invånarna i burken.. har ju ett lekpar fjärilar.

æsch då! Då jag som just tænkte rekommandera dom:D

Annons