Fredliga Ciklider

#1 - 22 november 2006 22:42
Hej jag har ett sällskapsakvarium på 720 L där jag har fiskar i storlek ca 10-15 cm.
Min fråga är om det finns några vackra ciklider (förutom palett och scalar) som är så fredliga att man kan låta dom bo i mitt akvarium.
Helst skall dom inte bita på fenor heller.
#2 - 23 november 2006 00:01
finns en hel del. du kanske borde precisera lite mer vad du är ute efter. har du tänkt ha några andra innevånar med dom och isf vilka, vad har du för inredning vatten värden osv?
#3 - 23 november 2006 06:43
Jag hade tänkt mig Red Line Torped Barb, Silverhaj, scalar, någon Regnbåge,mm.
Akvariet skall vara ett växtakvarie men med lite tuffare växter.
Vattnet skall vara ca 25 grader ph ca 7.
Mitt kar står på jobbet och chefen betalar.
Han vill ha Slöjstjärt, går det eller funkar det bättre med koi.
Koi kan väl ha lite varmare vatten och så har de ju inte så stora fenor.
Vi har redan köpt bottengruset ca 40 L sjösten och 30 L sand sanden tänkte jag ha bak runt växterna.
För att få lite mer färg på fiskbeståndet skulle jag vilja ha tex golden men går det.
Kom gärna med förslag på ändringar om det går att fixa så jag kan ha någon vacker ciklid i mitt akvarium.
Akvariet är inte igång än så utrymme för nytänkande och förändring finns.
#4 - 23 november 2006 07:17
Golden och andra malawiciklider (väldigt färggranna typer) ska ha högt ph, högre än det man normalt har i vanliga sällskapsakvarium.
#5 - 23 november 2006 09:03
vad skulle du vilja ha själv? lämpligast är väl om du köper någon fisk som du kan något om, och inte bara köpe en utan att veta vad just den arten kräver för vattenkvalitet och så vidare,m annars brukar det bara bli skit av alltihopa.'

det är inte speciellt lämpligt att blanda ciklider från cydamerika och afrika eftersom vattenvärdena är helt olika.

ett akvarium med scalarer och discus är väldigt fint. men det är inte det lättaste att ha och kräver mycket jobb.

ett 720l kar med svart grus och massor växter och ett stort stim med "torped" barber och ett lite mer lila aktigt ljus i är ruskigt fint, och även en del större sten. nackdelen med torpederna är att dom är väldigt dyra , men det gör ju inget om chefen betalar ;)

sen kan du ju välja malawiciklider om du vill ha golden men då bör du bara hålla dig till malawiciklider, men då passar det ju inte med så mycket växter för dom lever vid klippavsatser och vid berg och stenar och fin sandbotten.
#6 - 23 november 2006 13:55
finns ju även biotoper i malawi sjön med växter sen när det gäller pht är det ingen fara att det ligger runt sju. det viktigaste är att de är stabilt. Personligen tycker jag att det blir nog så mycke fisk soppa över allt det där. tycker att du kanske borde ta och kolla igen och välja en sorts biotop tex malawi tanganyika sa. Hur mycket har du läst om sorterna där som du räknar upp vet du tex att koi karpar kan bli runt 125cm? när dessa börjar bli stora behövs nästan ett större akvarium + att du kommer att få rengöra väldigt mycke särsklit med tanke på att du har valt sjösten som botten material.
Jag skulle nog välja ett malawi akvarium om jag skulle sätta upp ett akvarium på jobbet pga att dom har otroligt vakra färger och ändå ganska mycke betende så dom är ganska roliga att titta på. Sen om jag skulle välja ett akvarium som jag själv skulle kunna sitta hela dagar fram för är det tanganyika som gäller. är så otroligt kul å sitta å kolla på alla dessa ciklider med dess olika betende. sen så finns det ju som andreassofus nämner sa där man kanske kan göra det snyggaste akvariet med diskus skalarer kardinal tetror och en massa växter tyvär tycker jag att detta är det absolut tråkigaste akvariumet. skalarer är väll ganska okej men diskus oj så tråkiga. och sen kan man ju diskutera hur biotop riktigt det är med det sa akvarium jag beskrev nu. igenterligen borde man ha "svarvatten" (grummligt) och en massa grenar och inte så där jätte mycke växter. detta tycker jag iofs inte är helt fel heller utan kan vara riktigt snyggt och läckert att titta på men kanske inte något jag skulle sätta upp på jobbet.
#7 - 23 november 2006 20:23
danne, håller med dig om att disxus är väldift tråkiga fiskar.. det var bara ett förslag. han ville ju ha färgglada fiskar.

svartvatten sokm du nämner är snyggt. men du skriver att det är grummligt, det är det absolut inte, svartvatten ska vara klart och fint,, bara tefärgat.
#8 - 24 november 2006 03:42
En ciklid som är snäll även vid lek är Thomasi cikliden, den funkar med det mesta, äter allt, leker lätt , trivs i alla vatten och är en god yngelvådare. Ser ofta grå ut i butiken, men vacker då den färgar ut med sina skimrande prickar.

Här ser du en del bilder på den

http://ivanov.cekool.com/aquamag/A_thomasi.html

vetenskapligt namn är : Anomalochromis thomasi

Det är iallafall en ciklid som funkar bra i sällskapsakvarium.
#9 - 24 november 2006 21:38
Jag tackar för era svar och om det är någon som har något mer att tillägga så mottas även det tacksamt.
#10 - 26 november 2006 18:48
danne, håller med dig om att disxus är väldift tråkiga fiskar.. det var bara ett förslag. han ville ju ha färgglada fiskar.

svartvatten sokm du nämner är snyggt. men du skriver att det är grummligt, det är det absolut inte, svartvatten ska vara klart och fint,, bara tefärgat.

jo det har du iofs rätt i. ivarje fall om vi tar det svart vatten som vi kör. kollar man lite i filmer osv från amazonas så är vattnet där ganska grumligt iregel. (med vissa undan tag)

Annons