Fredskalla

#1 - 4 maj 2010 16:52
hejsan
Jag har läst lite i forumen här om fredskallan.
men hittar inget direkt specifikt svar.
Har idag tagit hem en fredskalla ifrån min mors blomsterbutik.
Just därför att när jag var liten mindes jag en nära vän som hade en växt
som precis ut som fredskallan och hon och hennes farmor hade flertalet
sådana i alla sina akvarium.
Går det? :confused:( vet att det låter dumt, men menar är det isf en fredskalla),
Läste någonstans här att den dör efter ett tag, är det så?
Är det någon annan växt som lämpar sig i ett akvarium som man kanske
kan hitta i en blomsterbutik?
oerhört tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar Marthina.
( som i övrigt inte är sådär överdrivet bra på akvarium
även om jag haft flera i mitt liv och det har alltid funnits i min uppväxt,
men det är ju en ganska stor vetenskap
och ingen verkar vara överens om hur det ska och inte ska vara.
men är iaf villig att lära mig):)
#2 - 4 maj 2010 16:55
fredskalla funkar inte i kar...den dör...ruttnar...och sedan dör allt annat i karet...

visst finns det blommor från vanliga blombutiker som funkar kar....

dvs...om det är VATTENVÄXTER från början.....

tom IKEA har vattenblommor i sitt blomsortiment ibland....

.
#3 - 4 maj 2010 16:56
Kensa skrev:
fredskalla funkar inte i kar...den dör...ruttnar...och sedan dör allt annat i karet...

visst finns det blommor från vanliga blombutiker som funkar kar....

dvs...om det är VATTENVÄXTER från början.....

tom IKEA har vattenblommor i sitt blomsortiment ibland....

.

Men vad var det då för växt min barndommsvänn och henens farmor hade. hennes farmor odlade ju fiskar. Och hon hade en växt som iaf är slående lik?
#4 - 4 maj 2010 17:13
marthiiina skrev:
Men vad var det då för växt min barndommsvänn och henens farmor hade. hennes farmor odlade ju fiskar. Och hon hade en växt som iaf är slående lik?

inte en susning.....bild ?

.
#5 - 4 maj 2010 17:19
Kensa skrev:
inte en susning.....bild ?

.

har ingen bild. men den ser ut som fredskallar. samma typ av blad. blir stor. och får en "vit blomma" dvs ett blad som är vitt
#6 - 4 maj 2010 18:52
Vet fler som har fredsalla i akvarium bla jag.
#7 - 4 maj 2010 19:06
#8 - 4 maj 2010 19:07
Skulle kunna vara någon Echinodorus.
#9 - 4 maj 2010 20:55
Men tanke på blomman kopplar jag det till Anubias, men det passar ju inte in på resten.
#10 - 5 maj 2010 14:14
okej, tack för svaren

men jag blev inte mycket klokare. Kom till slutsatsen att det nog var fredskalla bara att de tog upp den i kruka i perioder.. jaja.

Kan någon tipsa mig om någon som säljer frön till lätta växter? Till akvariet?
#11 - 5 maj 2010 14:31
marthiiina skrev:
men jag blev inte mycket klokare. Kom till slutsatsen att det nog var fredskalla bara att de tog upp den i kruka i perioder.. jaja.

frön till vattenblommor ?

den blir nog inte lätt........för att inte säga nästan omöjligt......

skulle nog tippa på om du hittar någon vattenblomma som förökar
sig med frön, och någon kränger dom fröna så blir dom lååååångt
ifrån billiga....

blir nog enklare, billigare, mer genomförbart att köpa vattenblommor i
en välsorterad akvarieaffär...

skulle jag tro iaf.....

.
#12 - 5 maj 2010 15:21
Kensa skrev:
frön till vattenblommor ?

den blir nog inte lätt........för att inte säga nästan omöjligt......

skulle nog tippa på om du hittar någon vattenblomma som förökar

sig med frön, och någon kränger dom fröna så blir dom lååååångt

ifrån billiga....

blir nog enklare, billigare, mer genomförbart att köpa vattenblommor i

en välsorterad akvarieaffär...

skulle jag tro iaf.....

.

okej, det är ju iof bara rena gröna växter jag menar. men det kanske du oxå menade.. Så det är akvarieaffärer jag ska vända mig till. det finns inga som du vet som säljer skott lr sticklingar kanske frön billigt?
#13 - 5 maj 2010 15:22
marthiiina skrev:
okej, det är ju iof bara rena gröna växter jag menar. men det kanske du oxå menade.. Så det är akvarieaffärer jag ska vända mig till. det finns inga som du vet som säljer skott lr sticklingar kanske frön billigt?

Varför inte bara köpa vanliga akvarieväxter..? :confused:
#14 - 5 maj 2010 15:31
marthiiina skrev:

Tror att det var denna växt, den kan man samla frön ifrån.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=59&SOK=1
#15 - 5 maj 2010 16:05
Guy Palm skrev:
Tror att det var denna växt, den kan man samla frön ifrån.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=59&SOK=1

jo, men jag tror att det är svårt att hitta någon i närområdet
som odlar upp de fåtal akvarieväxter som fröar.

kanske någon på www.plantswap.se vet mer ?

.
#16 - 5 maj 2010 16:07
marthiiina skrev:

1. bli kompis med någon som har ett kar där du kan norpa lite sticklingar ibland.

2. kolla på www.plantswap.se

3. på tradera finns det alltid massor med blommor till salu.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 5 maj 2010 16:48
marthiiina skrev:
har ingen bild. men den ser ut som fredskallar. samma typ av blad. blir stor. och får en "vit blomma" dvs ett blad som är vitt

Fredskallan kan blomma i akvarium. Växten i sig innehåller ju rätt mycket näring och den kan faktiskt hålla sig flera månader i akvarium (och kan då genom att utnyttja näringen i växten också blomma). Dock i och med att den inte tar upp näring ur vattnet så gör den ingen nytta i akvariet (som riktiga akvarieväxter gör) och är i längden dömd till att så småningom ruttna (och därmed även försämra vattenkvalitén).
#18 - 6 maj 2010 07:48
om du vill ha en relativt lättskött blomma till hemmet som även går i akvariet så prova ampellilja, dessa blir också dåliga efter ett tag men vid det laget är det bara plocka upp dem och sätta i nya skott. har använt mig av denna växt länge och tycker det funkar bra. dessutom toppen för luften över ytan:)
#19 - 6 maj 2010 09:34
tack alla för svaren. Ni är hjälpsamma och det uppskattas. anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 6 maj 2010 09:47
marthiiina skrev:
anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.

Visst kan det kosta en del att köpa akvarieväxter, men om man köper riktiga akvarieväxter (och inte krukväxter) så är det ju ett engångsinköp. Dvs västerna växer och frodas (samtidigt som de gör nytta i akvariet och gör att det håller sig bra längre) och i regel så mycket att man kan sälja överskottet på någon föreningsauktion eller via någon annons.
Så att det är dyrt håller jag inte alls med om
#21 - 8 maj 2010 12:25
marthiiina skrev:
tack alla för svaren. Ni är hjälpsamma och det uppskattas. anledningen att jag inte går till en djuraffär och köper växter är att de är så oerhört dyra där och det är flera mil till närmaste affär. sökte därför efter en smidigare lösning.

Det finns en del vattenväxter att plocka i vattendrag som funkar i akvarium. Bland annat vallisneria, vattenpest, näckros, andmat osv. I övrigt är det ju precis som Kjell säger, att många växter räcker det att köpa lite av en gång så kommer det att växa fort och fortplanta sig rejält. På så sätt kan du komma billigt undan.
Clorophytum ampellilja och spatiphyllum fredskalla är inga särskilt bra lösningar och inom blomsterhandeln finns inte direkt någonting som funkar i ditt akvarium, såvidar det inte beställts in för just det ändamålet.
Det finns ju dammväxter som är lätt att få tag i hos blomstergrossister och många av dessa funkar lika bra i akvarium så om det var din mor som ägde en butik så kan hon säkert få tag i det.
#22 - 8 maj 2010 12:58
Är det inte så också att en blomma som inte mår bra skyndar sig att blomma innan den dör, använder sista reserverna så att säga för att försöka förnya sig...eller har jag fel
#23 - 13 maj 2010 14:34
På plantswap kan du få gratis växter ibland, billigare blir det inte.
på tradera kan man hitta riktiga akvarieväxter för några få kronor.
En växt som kan gå att hitta i en blomsteraffär är nålgräs, den trivs och växer utmärkt under vatten och bildar en fin gräsmatta om man klipper den :)
Bilagor:

Annons