FRIGOLIT BAKGRUND TILL 54 liters!

#1 - 26 oktober 2006 17:27
[SIZE=4]Hej![/SIZE]

[SIZE=4]Kan någon ge en liten genomgång/förklaring till hur man gör en bakgrund i frigolit till ett 54 l akvarium med måtten 60x30. Grejen är att jag vill att bakgrunden ska likna äkta stenformationer. "Stenarna" ska både vara runda och trubbiga, stora och små. Och vara grå/svart.[/SIZE]

Som ni kanske vet så finns det ett tiotal ämnen om detta redan men det vore jättesnällt om någon kunde svara på detta och ge en utförlig och enkel förklaring till hur man tillverkar en frigolitbakgrund.

Det jag redan vet är att man behöver husfix. Men vissa säger att man behöver betong och sådant... jag är väldigt förvirrad!!

Schysst om någon kunde hjälpa mig...;)
#2 - 26 oktober 2006 18:05
Kolla här! [:-159]
#3 - 27 oktober 2006 22:31
På min hemsida finns det bilder när jag byggde min bakgrund till mitt 84 liters kar. Gå in i galleriet och fortsätt in under projekt bakgrund.
#4 - 28 oktober 2006 11:51
Asså det får gärna vara en liten enkel beskriving, till ett mindre akvarium då. Det står som sagt OLIKA på samtliga frigolitbakgrundssidor. Kan någon ge mig den enklaste beskriviningen? Med husfix, färg och övrigt...
#5 - 28 oktober 2006 13:57
-Forma frigolit
-applicera ex. husfix blandat med färgpigment (pulverform), bygg upp ett hyfsat lager fast inte för tjockt. Ett par mm räcker. Applicera olika lager med olika färger för ett trevligare resultat. Kan även forma fixet innan det härdat, tex. finare detaljer.
-lacka med lämplig lack (ex. epotex akvarielack) om det behövs, ph:t kan påverkas (höjas) och den mekaniska tåligheten blir sämre om du inte lackar.
Lacka inte för tjockt, tunt annars riskerar du att få vita fält/prickar på bakgrunden.
-fäst bakgrunden med akvariesilikon mot baksidan av akvariet. Efter lack och fix härdat förstås. Se till att silikonet oxå härdat innan du befolkar/bevattnar akvariet.
#6 - 28 oktober 2006 22:57
sushi skrev:
-Forma frigolit

-applicera ex. husfix blandat med färgpigment (pulverform), bygg upp ett hyfsat lager fast inte för tjockt. Ett par mm räcker. Applicera olika lager med olika färger för ett trevligare resultat. Kan även forma fixet innan det härdat, tex. finare detaljer.

-lacka med lämplig lack (ex. epotex akvarielack) om det behövs, ph:t kan påverkas (höjas) och den mekaniska tåligheten blir sämre om du inte lackar.

Lacka inte för tjockt, tunt annars riskerar du att få vita fält/prickar på bakgrunden.

-fäst bakgrunden med akvariesilikon mot baksidan av akvariet. Efter lack och fix härdat förstås. Se till att silikonet oxå härdat innan du befolkar/bevattnar akvariet.

Tack för det svaret! ;)
Men jag har två frågor till: Jag har en Vitakraft pump (liknar E-heims gröna), vart ska jag sätta den? Den kan ju inte sugas fast på frigoliten... Och sen undrar jag om det finns något annat giftfritt, billigare lack än Epotex?
#7 - 28 oktober 2006 23:06
Epolan V är ett två komponent golvlack som funkar bra. Men man bör tänka på att den ljusnar lite.
#8 - 28 oktober 2006 23:09
Jag använde vanligt klarlack för bilar från HCJ när jag lackade min bakgrund. Jag har inte märkt av något läckage i form av gifter (har varit i bruk ca 1 år), men jag kan inte lämna några garantier.
Dock kan jag tillägga att jag sköljde bakgrunden noggrant flera gånger med kranvarmt vatten för att få bort eventuella rester av lösningsmedel.

Vad gäller filtret; kan du inte fästa det på ena kortsidan?
#9 - 29 oktober 2006 21:48
Till ett så litet akvarium borde du kunna få köpa "spillbitar" av Back to nature-bakgrunder av någon som byggt ett större akvarium, och fått en bit över, testa med en annons, eller kontakta en större butik och kolla med dem om du kan få tag i en bit direkt från tillverkaren (BTN alltså). Annars finns det numera billigare kopior ute i handeln. Men du vill kanske kunna designa din bakgrund själv?

Ett tips för att få ytan mer levande är att strö fin sand i den sista lacken innan den torkat....

Lycka till.
#10 - 30 oktober 2006 12:33
tummen skrev:
Till ett så litet akvarium borde du kunna få köpa "spillbitar" av Back to nature-bakgrunder av någon som byggt ett större akvarium, och fått en bit över, testa med en annons, eller kontakta en större butik och kolla med dem om du kan få tag i en bit direkt från tillverkaren (BTN alltså). Annars finns det numera billigare kopior ute i handeln. Men du vill kanske kunna designa din bakgrund själv?

Ett tips för att få ytan mer levande är att strö fin sand i den sista lacken innan den torkat....

Lycka till.

Jo, jag har funderat på att köpa en färdig bakgrund. Och jag har faktiskt hittat, inne på Zoogiganten (http://www.zoogiganten.se). Där har dom allt från BTN till vanligt plast.

Men det hade ändå varit roligt att testa göra en själv. Men jag tror att jag köper en vanlig, färdig bakgrund. Tack för svaren!;)
#11 - 30 oktober 2006 16:16
Nexic skrev:
Tack för det svaret! ;)

Men jag har två frågor till: Jag har en Vitakraft pump (liknar E-heims gröna), vart ska jag sätta den? Den kan ju inte sugas fast på frigoliten... Och sen undrar jag om det finns något annat giftfritt, billigare lack än Epotex?

det är bara att göra ett pumphus å gömma pumpen helt...funka fint i mitt 54 liters....
#12 - 30 oktober 2006 21:40
Jag skulle sätta filtret i ena hörnet. Sen skulle jag göra som en låda av frigolit runt den där man tar hänsyn till insug/utblås. Så skulle jag karva lite i den så att den blir bergsliknande. Bladar du husfix som är ungefär lika tjockt som gröt och tillsätter lite svart färgpigment i den så har du grunden på en gång. Sen kan man alltid måla med vattenfärg uppepå alltsammans. Slutligen skulle jag lackat med EpolanV som är dett tvåkomponents golvlack som är vattenbaserat som stryks tunt två gånger. Detta lack blir så hårt att du skyddar bakgrunder från att eventuella malar (sp. ansistrius) inte skall gnaga sönder den för dig. Lacken kostar ca 200kr. Lite jobb men klart värt mödan.

Annons