frigolit eller ej

#1 - 17 augusti 2004 03:08
jag har varit och köppt ett 540l akvarium med aluram och alu benställning. Behöver jag lägga frigolit imellan karet och ställningen?? Menar det är ju redan ram så det blir ju inget mot glaset.
#2 - 17 augusti 2004 03:58
Gomorgon!

Nej det skall du inte göra! Men i karet under sanden skadar inte! 1cm är lagom.
#3 - 17 augusti 2004 12:43
om jag lägger under sanden kan jag lägga det direkt behöver inte göra något med frigoliten?
#4 - 17 augusti 2004 12:45
Limma den i botten för säkerhetsskull. Det gjorde jag efter att läst om missöden där fiskarna grävt fram den.

#5 - 17 augusti 2004 12:45
Jaq skulle råda dig till att silikona fast det i botten men om du inte har tänkt att ha några stora stenar lr rötter så gör det ju ingen nytta att ha d i botten.
#6 - 17 augusti 2004 12:53
Måste bara fråga en sak ang. frigolit under ramakvarium.

Om man lägger frigolit imellan så att det ligger mot både ram + glasskivan som borde väl glaset hålla för mer belastning än om det skulle vara luft i mellan. Eller som på alu.ställningarna ett "hål" ända ned till golvet.

Skillnaden är kanske marginell...

Själv har jag frigolit under mitt ramakvarium men mest för att jag för ett halvår sedan blev rekommenderad detta...

Vad är den negativa aspekten av att ha frigolit under ett ramakvarium?

//PeeK
#7 - 17 augusti 2004 13:27
Vilken typ av missöden kan det bli om fiskarna gräver fram frigoliten? Jag har lagt en frigolitskiva i botten uten att limma fast den. Jag förstår inte vad som är risken med det. Menar ni att fisken gräver sönder frigoliten?
#8 - 17 augusti 2004 13:36
Frigolit har som bekant ganska bra flytförmåga. Är det inget som håller nere den (sand/sten) så kommer den att flyta upp med en rasande fart. Har man täckglas och/eller lysrör i vägen, är risken stor att de går sönder.
#9 - 17 augusti 2004 13:44
Ok, då förstår jag. Men jag tror inte att det är någon risk i mitt fall. Frigoliten ligger i ett stycke över hela botten, och jag har en decimeter grus plus stora, men i och för sig lätta, stenar. Så jag kan inte se hur frigoliten skulle kunna flyta upp om så fisken försökte flytta allt till ena hörnet.

Mattias
#10 - 17 augusti 2004 14:18
Frigolit eller inte har nyligen diskuterats i en annan tråd... sök reda på den så finns det massor med aspekter ang frigolit och ramakvarier...

Annons