Frigolit eller liggunderlag.....?

#1 - 5 april 2005 22:21
Ska starta upp mitt nya 310. imorgon! Ska hämta ut filtermattan (blå 10ppi) och värmaren på posten så fort jag vaknar imorgon! Kan knappt bärga mig!
Till saken....
Jag har funderat på att lägga frigolit i botten 10mm men jag är inte säker på om bara sanden kan hålla den nere... har några lavastenar men vi pratar kanske 2kg. (Ska köpa mer) Jag ska ha biltemas blästersand i botten 25kg räcker det? (125 x 50 botten)

En annan tanke föll på att lägga liggunderlag i botten har läst att det ska fungera? Är det inte giftigt? amledningen till att jag vill använda det är isåfall om det har sämre flytförmåga än frigoli... har den det?

vore tacksam för snabba svar! Vill så gärna komma igång...och mina saulosi och auratus med för den delen....
#2 - 5 april 2005 23:15
du behöver drygt 6kg på den för att den inte ska flyta. så 25kg sand räcker bra.
#3 - 5 april 2005 23:20
ett sätt att kolla det på annars är att gå ib på google och söka efter densitets-tabeller...

Om du sedan har 1kg frigolit och 25 kg sand så räknar du:
x + 25y / 26 = a
Där x är frigolitens densitet, och y sandens, a är resultatet. A ska ligga högre än vattnets densitet (som jag inte kommer ihåg just nu), dvs fler g/cm3...

Kanske lite krångligt men man kan va säker :)
#4 - 5 april 2005 23:34
räkna bredden gånger höjden gånger djupet så får du fram hur många liter frigoliten tar upp.
1 liter vatten väger ungefär 1kg.

125*50*1=6250cc = 6.25kg sand behövs för att hålla den nere.
då är frigolitens vikt inte medräknad.
#5 - 5 april 2005 23:53
[QUOTE=Raven]räkna bredden gånger höjden gånger djupet så får du fram hur många liter frigoliten tar upp.
1 liter vatten väger ungefär 1kg.

125*50*1=6250cc = 6.25kg sand behövs för att hålla den nere.
då är frigolitens vikt inte medräknad.[/QUOTE]

Va krångligt vi ska göra de för honom :P

Och vilket pucko jag e som glömde av vattnets densitet :S

Och varför sitter jag vid zoopet klockan 02:00?
#6 - 6 april 2005 00:01
Raven: du glömde den vattenmassa som sanden tränger undan.

Men det räcker med 10kg sand. Nogrannare behöver man inte räkna.
#7 - 6 april 2005 00:03
och efterssom han har 25 kg sand och 2kg lavastenar blir det nog inga problem. Om inte frigoliten suger åt sig många många många många liter luft och flyter upp och drar med sig allt innehåll......
#8 - 6 april 2005 00:05
[QUOTE=Danei]Raven: du glömde den vattenmassa som sanden tränger undan.
[/QUOTE]

visste de va nånting [:-5] [:-73]
#9 - 6 april 2005 00:13
Gick NV och läste Fysik a, b och Matte a, b, c, d, e, och diskret.
Se hur mycket det hjälper klockan två på natten

Ok det behövs 6.25Kg för att hålla den nere.
Sanden väger i vattnet 25kg - den volym den pressar undan.
Vad har blästersand för densitet. står knappast angivet på påsen.

frågan är alltså hur många dm3 är ett KG blästersand?

klockan i forumet stämmer ju inte alls??
#10 - 6 april 2005 07:31
Jo det gör den. Men den går efter GMT

EDIT: du kan ställa in lämplig tidsson under [Redigera alternativ]
#11 - 8 april 2005 11:12
jag skulle använda mig av en frigolitskiva som lite mindre än botten, kanske 1-2cm, så att det kan komma ner sand eller vad du nu ska ha i, på sidorna, så inte frigoliten syns.
sen skulle jag definitivt silikona fast den i botten.
#12 - 8 april 2005 12:48
Liggunderlag kan man vika och rulla ihop, underlättar om man inte känner för att skära isär skivorna som skall vara i akvariet. Liggunderlag är dessutom diskretare i färgen om fiskarna skulle gräva fram den.
#13 - 8 april 2005 13:35
Får en nybörjare ställa en dum fråga? Varför har man frigolit i akvariet? Många gissningar som ni nog inte vill höra... Jag lade ett underlag under akvariet.
#14 - 8 april 2005 17:28
Har man stora stenar och fiskar som gräver kan det bli så att stenarna flyttar sig så att det kan hamna ett enskilt gruskorn mellan stenen och böttenglaset. Den koncentrerade belastningen kan orsaka att bottenglaset spricker, f.ö. samma princip som gör att man skall ha ett mjukt underlag under helglasakvarier.
#15 - 9 april 2005 08:47
karon: man kan lacka den i någon lämplig färg.

dock inte med sprayfärg!!! (så ingen prövar)
#16 - 9 april 2005 09:03
Karon, du skriver att:

"Den koncentrerade belastningen kan orsaka att bottenglaset spricker, f.ö. samma princip som gör att man skall ha ett mjukt underlag under helglasakvarier."

Min fråga är nu om man bör ha något under ett Alu-kar?
Har precis beställt ett på 253 liter som jag ska ha på en köksbänk. Planare yta än den lär bli svårt att hitta. Min egen uppfattning är att om man inte kan se några glipor under karet så ska det inte behövas någon frigolit eller liknande under heller. Vad anser ni?
Kom gärna med åsikter ang detta.

/ Jens
#17 - 9 april 2005 09:32
Nja, skulle väl vara för att skydda bänken från att bli repig då.
Bottenglaset i ett ramakvarium är ju liksom från början upphöjd över de ev. sand och gruskorn som ett liggonderlag eller frigolitskiva skall skydda ett helglasakvarium från.
#18 - 9 april 2005 12:00
Ok!

Kalas, det blir liksom snyggare utan något under.
#19 - 9 april 2005 12:02
kollat om köksbänken tål belastningen ?
det blir bortåt 300kg när det är färdigt.
#20 - 9 april 2005 12:09
Det blir tre stycken köksskåp med bänkskiva uppe på. Allt skruvat i väggen samt monterat på en sockel som vilar på en gjuten betongplatta. Det ska inte vara några problem, hoppas jag :rolleyes: !?!
#21 - 9 april 2005 12:11
Någon som har testat att använda byggmatta i akvariet? Det ser ut som tunna liggunderlag och går att köpa på metervara i bygghandeln. Jag har lagt några bitar i ett litet akvarium med några guppys och de verkar i alla fall klara det. Fördelen med detta material är, som någon skrev, att man kan rulla ihop det när man lägger det i karet och kan få en hel bit i stället för flera små... En annan fördel, den största kanske, är att den är gråsvart i färgen, kommer alltså inte att lysa om någon firre får för sig att gräva fram den. Jag har bestämt mig för att lägga sådan i mina kar nu när jag flyttar, någon som tycker att jag borde avstå???
#22 - 9 april 2005 12:14
Menar du sådan som man använder under parkettgolv?

I så fall är den inte lite tunn ?
#23 - 9 april 2005 12:27
Jag vet faktiskt inte vad den används till... pysslar inte med sånt där...parkettgolv alltså! Den är väl ca en cm... men jag tror att den tar upp en stenstöt och den fördelar nog trycket från större stenar rätt bra också... Det viktigaste är ju att man inte placerar en tung sten på ett gruskorn typ, och det undviker man nog lätt med sådan matta...
#24 - 9 april 2005 12:39
OK!

Det jag trodde du menade är inte mer än ca 3-4 mm tjockt. Vad du har hittat vet jag inte men det kan säkert funka.
#25 - 9 april 2005 14:08
Hmmm.... blev tvungen att gå och mäta... 8 mm tjockt är det, säljs från stora rullar, tror att de är närmare 2 m breda. Materialet är väldigt likt liggunderlag, bara lite "tätare" och inte lika lätt att göra hål i... Jag hoppas att det funkar i alla fall, för jag är ruskigt irriterad på att se frigoliten hur tjockt man än lägger sanden. I ena karet har jag en bröt malar som gärna gräver och i det andra har jag Snäckskalslekare... grävskopor personifierade!!!
#26 - 10 april 2005 01:13
låter nästan som antihalk underlag, för verstäder o liknande Nancy? segt lite gummiaktigt i jämförelse med liggunderlag? Borde i så fall finnas räfflat osv med, kanske lämpligt för folk som vill ha terasser, men svårt för att få sand o grus att stanna ?
Iofs skulle inte jag våga ha i det i nått kar utan att undersöka det rätt noga först, där kan säkert vara skuma grejer i nånting som e gjort för att överleva en verkstadsmiljö....

B!
#27 - 10 april 2005 01:19
Jodå Mr B, det skulle kunna vara sånt... men det kallas byggmatta! I den butik jag köpt denna matta har jag bara sett den släta modellen, men det kanske finns räfflad också... Tycker inte att det känns som om sand och grus skulle glida av detta material mera än frigolit, men jag kanske har fel... återstår att se om jag vågar slänga i det. Jag har ju gjort en helt oventenskaplig undersökning där jag låtit en hel del av den mattan ligga i ett 20 l akvarium med tre Guppys i två veckor. Har inte märkt något konstigt med Guppysarna så jag tror det kan vara OK. Min dotter hade bitar flytande i sitt salamanderkar ett bra tag också, även dessa klarade sig bra...

Annons