Frigolit eller liggunderlag?

#1 - 27 april 2005 08:30
Hej

Jag köpte nytt akvarium och fick med liggunderlag som är 5mm, det fanns frigolit som var tjockare men han sa att de går lätt sönder och att liggunderlag är bättre än frigolit.
Vad tycker ni? Om ett sen faller ner håller liggunderlaget bättre än frigolit?
#2 - 27 april 2005 08:34
föredrar liggunderlag efter som det är tunnare håller bättre som din handlare så (frigolit är ju duktigt på att bara bli smulor) och liggunderlagen är ofta mörkare vilket jag tycker är snyggare.

funktionen, exakt de samma.
#3 - 27 april 2005 09:08
Jag tackar för svaret, känner mig bättre!
#4 - 27 april 2005 11:38
Tjena!
Jag har mitt 540l på liggunderlagsliknande matrial & det funkar hur bra som helst, bättre eftersom det är mjukare & snyggare.

Mvh Daniel
#5 - 27 april 2005 11:56
Jag är också för liggerunderlag eftersom de inte är lika ömtåliga
#6 - 27 april 2005 21:59
Jag var själv inne på liggunderlag i mitt nya kar eftersom jag trodde att frigoliten skulle ha för stor lyftkraft och att jag var rädd att liggunderlaget skulle avge gifter.
Eftersom jag är snål så blev det frigolit, 10:-. Det räckte med sanden för att hålla den nere. Några stenar på det så kände jag mig ännu tryggare.
Men när jag kollade runt så verkar det inte vara någon som haft problem med liggunderlag så varför inte...
#7 - 7 maj 2005 20:24
Vilken typ av liggunderlag?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 maj 2005 20:29
[QUOTE=me_trixie]Vilken typ av liggunderlag?[/QUOTE]
Hästen:D
#9 - 7 maj 2005 20:33
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=me_trixie]Vilken typ av liggunderlag?[/QUOTE]
Hästen:D[/QUOTE]
Men då kommer ju fiskarna bara att ligga å sova och hur kul är det att glo på ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 maj 2005 20:41
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=me_trixie]Vilken typ av liggunderlag?[/QUOTE]
Hästen:D[/QUOTE]
Men då kommer ju fiskarna bara att ligga å sova och hur kul är det att glo på ;)[/QUOTE]
Tänkte inte på det:o

Nej, allvarligt skämtat. Tror nog att de flesta sorters liggunderlag är användbara - själv har jag dock enbart använt mig av de som säljs i akvariaffärerna men sannolikt (vet ej) är de samma som säljs i campingbutikerna.
#11 - 7 maj 2005 20:42
Hej!

I eller under karet? Bara nyfiken!

Urban
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 maj 2005 20:54
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

I eller under karet? Bara nyfiken!

Urban[/QUOTE]
är det helglasakvarium - under
är det tunga stenar i akvariet - i
är det ett helglasakvarium med tunga stenar - i och under
#13 - 7 maj 2005 21:04
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Nej, allvarligt skämtat. Tror nog att de flesta sorters liggunderlag är användbara - själv har jag dock enbart använt mig av de som säljs i akvariaffärerna men sannolikt (vet ej) är de samma som säljs i campingbutikerna.[/QUOTE]
Tänklte mest om det finns risk för olämpliga material (avger elaka gaser t ex) om man köper var som helst vad som helst
#14 - 7 maj 2005 21:23
Jag var på hornbach idag för att köpa frigolit att ha under mitt helglas, men på akvarieavdelningen hade de ett speciellt underlag för akvarium. Det var helt svart och bara 0,3mm tjockt, så det syns nog inte så mycket. Han sa att de skulle funka minst lika bra som frigolit, och det kostade bara 17 spänn för en bit som var 60*30...
#15 - 17 maj 2005 08:49
min pappa rekommenderade en plexiglasskiva under sanden och eftersom han kan fixa det näst intill gratis så tror jag att jag kommer ta det
#16 - 17 maj 2005 08:56
Risken med plexiglas är att om det ligger lite sand mellan glaset och plexiglaset så är du tillbaka på ruta ett, sas. Frigolit/liggunerlag har ju den fördelen att det är mjukt så det blir inte samma tryck på bottenglaset ifall man missat nåt skräp.
#17 - 17 maj 2005 09:10
jo men om man lägger dit skivan innan man lägger i något någon gång alltså jag kommer ju köpa ett helt nytt och då är det bara att ta måtten men jag ska tänka på det
#18 - 17 maj 2005 09:18
Har svårt att tro att plexiglas skulle dämpa stötarna från nerramlande stenar nåt vidare. Eftersom frigolit/liggunderlag är beprövat material och också är nästan gratis varför inte ta det säkra före det osäkra?

Edit: sorry, det skulle visst vara under karet. Men det ändrar inte faktum, frigolit/liggunderlag elimininerar risken för att gruskorn knäcker bottenglaset. Plexiglas gör det inte.

Edit igen: Fast paniktandborsten skulle ha det under sanden? Jaja. Samma svar.

Annons