frigolit eller liggunderlag

#1 - 12 mars 2007 17:54
Hej!

Har ett 160 liters juwel akvarium med tillhörande bänk som jag hade tänkt sätta igång efter ett kort uppehåll. Nu undrar jag, ska jag lägga något under akvariet eller inte? Hade tidigare ett liggunderlag men vad jag fått höra nu är att det inte är nödvändigt.till saken hör att bänkskivan är ju inte helt plan det är nämligen 4 upphöjda plast brickor på den som antagligen är där för att dölja skruvarna. Hoppas att jag kan få snabba svar för jag var nämligen just ifärd med att börja skölja upp grus och lägga i det.

MVh
#2 - 12 mars 2007 18:05
nikki skrev:
Hej!

Har ett 160 liters juwel akvarium med tillhörande bänk som jag hade tänkt sätta igång efter ett kort uppehåll. Nu undrar jag, ska jag lägga något under akvariet eller inte? Hade tidigare ett liggunderlag men vad jag fått höra nu är att det inte är nödvändigt.till saken hör att bänkskivan är ju inte helt plan det är nämligen 4 upphöjda plast brickor på den som antagligen är där för att dölja skruvarna. Hoppas att jag kan få snabba svar för jag var nämligen just ifärd med att börja skölja upp grus och lägga i det.

MVh
Om det har fyra upphöjande saker så hade jag kört med frigolit för dem sakerna går in i frigoliten och skadar inte botten på karet men kör då med lite grövre kanske 10mm:)
#3 - 12 mars 2007 18:06
juwelet har ju en plastram i botten på själva akvariet.. om den ramen "missar" skruvhålen så bara kör..
#4 - 12 mars 2007 18:08
på mitt nya lido var skruvarna försänkta ner i plattan
#5 - 12 mars 2007 18:12
Har tre juwel-kar (Rio 240, rio-400, Vision-450) på alla dem är skruvarna försänkta. Låter konstigt att det skulle vara skruvar som sticker upp? :confused:

Om det är juwels bänk så är den ju tillverkad enbart i syftet att ställa ett juwel-kar på utan att behöva vare sig frigolit eller något annat!?
#6 - 12 mars 2007 18:55
Akvariet är helglas och har ingen ram, så akvariet vilar alltså på dessa plastbrickor, så det blir tom en glipa mellan akvarie och bänk upptäckte jag nu. Alltså så ska jag lägga något under.

Tack för att ni var snabba på att svara

Tycker det är konstigt att bänken är gjord på det sättet
#7 - 12 mars 2007 19:10
Du har inte råkat ställa bänken upp och ner,på min juwel bänk är skruvarna nersänkta och fötterna består av 4 st plastpluppar.
MvH Richard
#8 - 12 mars 2007 19:19
säger detsamma?
juwel rekord 110 liter och den har försänkta skruvhuvuden där akvariet ska stå(jag kör faktiskt utan liggunderlag...)
men under bänken finns fyra runda plasttassar?
#9 - 12 mars 2007 19:37
hmm, måste kolla det i morgon, blir inte förvånad om jag skulle ha lyckats med det. Har ju inte behövt fundera över dom där plastbrickorna eftersom jag har haft ett tjockt liggunderlag mellan akvarie och bänk tidigare . ;)
#10 - 12 mars 2007 20:03
Finns Juwel utan plastram under akavariet överhuvudtaget eller är den bortplockad ?

Är den borttagen bör du nog lägga under frigolit eller liggunderlag.
#11 - 12 mars 2007 20:09
albjohn skrev:
Finns Juwel utan plastram under akavariet överhuvudtaget eller är den bortplockad ?

Är den borttagen bör du nog lägga under frigolit eller liggunderlag.

Tänkte samma sak, finns Juwel utan den där plastramen? Jag har ett Juwel Rekord 160 liter direkt på Juwelbänken. Skruvhålen är nersänkta i bänkskivan och stör inte.
#12 - 13 mars 2007 07:31
ja, jag har då köpt detta akvarium helt nytt för ca 2 och ett halvt år sedan och det finns ingen ram på det.
#13 - 13 mars 2007 07:52
nu har jag kollat bänken också och jag hade inte satt den fel väg, på botten var det 6 stora tassar, dom här plastbrickorna som jag pratar om är ju inte stora men dom är ändå så pass upphöjda så att akvariet vilar på dom.
Nå, får lov att sticka iväg och köpa ett rejält liggunderlag.
#14 - 13 mars 2007 07:56
Låter fortfarande väldigt konstigt att bänken inte är anpassad till karet men du gör nog helt rätt i att köpa ett rejält liggunderlag. Lycka till :)
#15 - 13 mars 2007 07:58
jo, jag tycker faktiskt också det är konstigt, nå, inte mycket att göra åt det nu :(

Annons