Frigolit i botten?

#1 - 5 januari 2010 16:25
Har ett nytt akvarium på 600 liter som ska bli ett SA-kar.
I mitt gamla kar låg det en frigolitskiva i botten när jag köpte det för att skydda.

Nu undrar jag vad man ska köpa för frigolit eller underlag som jag sett att vissa kör med. Flyter de inte? Tänker att flytkraften får allt att åka upp lät om fiskarna bökar undan sanden?
#2 - 5 januari 2010 16:28
Sätt ett par klickar akvariesilikon ;)

Vi har silikonat fast frigolit under stenarna bara men ska man ha mycket stenar lönar det sig säkert att ha frigolit på hela botten..
#3 - 5 januari 2010 17:44
Frigolit finns att köpa i bygghandeln, kostar bara några tior.
Eller cellplast som det heter frigolit är bara ett märke.
Har man sand och så över så flyter det inte.
#4 - 6 januari 2010 10:44
jag köpte ett vanligt liggunderlag när jag skulle köpa "matta" till mit 720 akvaium. Lägg ner underlaget/frigoliten på hela botten. Sätt ner stenar och häll på grus, så flyter den inte upp.

Sätt ner tre fyra större/tyngre stenar direkt på underlaget, så flyter det heller inte upp om de gräver...vissa SA ciklider tenderar ju att gräva hela kratrar ända ner til bottenplattan...;)
#5 - 13 januari 2010 16:49
Om man får låna tråden: varför cellplast på botten , stenarna ligger väl där dom ligger ändå....?
#6 - 13 januari 2010 16:55
Racerman skrev:
Om man får låna tråden: varför cellplast på botten , stenarna ligger väl där dom ligger ändå....?

För att om en stor sten ligger och trycker på ett gruskorn kan det räcka för att göra en spricka i botten och för att inte riskera att stenar faller hårt mot botten om tex. ciklider gräver i karet.
#7 - 13 januari 2010 17:42
ciklidtok skrev:
r...vissa SA ciklider tenderar ju att gräva hela kratrar ända ner til bottenplattan...;)
Kanske också silikonera, har prinsessor/jullar som gräver i det också hur de nu bär sig åt, bitar har flutit upp trots sten och sand på.
#8 - 13 januari 2010 18:37
Ursäkta men lånar tråden lite.

Går det bra att ha sånt skrivbordsunderlägg av hårdplats istället?
Eller vanligt liggunderlag?

Frigolit känns så osäkert..
#9 - 13 januari 2010 19:00
zoomi skrev:
Ursäkta men lånar tråden lite.

Går det bra att ha sånt skrivbordsunderlägg av hårdplats istället?

Eller vanligt liggunderlag?

Frigolit känns så osäkert..

Liggunderlag kör många med. Vi har liggunderlag i vårt 450L med en frigolitplatta silikonad fast under de riktigt stora stenarna för säkerhets skull :)
#10 - 13 januari 2010 23:35
hur mycket flyter liggunderlaget? är det så pass att man måste silikona fast det?
#11 - 13 januari 2010 23:45
nejdå, det är bara att lägga det i båtten, sedan lägga din sand och sten så ligger det kvar :)
#12 - 13 januari 2010 23:49
Nice, så då slipper man frigolit o allt dedära!
Finns de nån no-no liggunderlag, något farligt och vart är bäst att köpa det?

Bara undrade, hade inte ett filter fungerat också?

Annons