Frigolit i botten...

#1 - 2 oktober 2003 22:50
Biten behöver väll inte täcka hala botten... Då kommer den ju synas mot rutan... Skulle det hamla några gruskorn under kommer dom ju att sjunka in och bli dämpade på samma sätt som stenar på ovansidan...

I mitt fick jag dela det i två delar så jag skulle få ner det (har en pinne i mitten). För att inte få en massa frigolitkulor var jag tvungen att skära rent... Så nu ligger den ca 1,5 cm från alla utor utan bakrutan. Har även sluttat av ytterkanterna i ca 45 grader.

Blir detta heltokigt?
#2 - 2 oktober 2003 22:57
Hej!
Har man ett aluram + mittpinne så blir det rent omöjligt att få i en exakt tillskuren bit med samma innermått som akvariet. Så jag gjorde min lite kortare på bredden så att frigoliten inte skulle synas i framkant. Sedan försökte jag få den så exakt som möjligt på längden. Detta har funkat bra för mig och jag tror inte att det är superfarligt om några mindre sandkorn kommer under frigoliten.
#3 - 3 oktober 2003 05:17
Det kommer att funka lika bra för dig som för alla andra som har frigolit i karet [:)]
Alternativet är ju iofs liggunderlag som man kan vika ihop.
#4 - 3 oktober 2003 10:17
Liggunderlag skall ju enl flera diskussioner här vara obra... släpper ut gifter etc... ite lika tjockt heller
#5 - 3 oktober 2003 10:58
JAg har inte heller min frigolit skuren i exakt passform, detta pga att jag inte vill se frigoliten fårn fram/sidorutorna. vem vill det?
#6 - 3 oktober 2003 11:21

Liggunderlag skall ju enl flera diskussioner här vara obra... släpper ut gifter etc... ite lika tjockt heller

JBL säljer "liggunderlag" som akvarietillbehör. Jag köpte ett 1 cm tjockt blått liggunderlag på Intersport som har ganska exakt samma konsistens som JBL:s akvarieliggunderunderlag.

Jag har inte märkt att det är giftigt på varken växter eller fiskar.
#7 - 3 oktober 2003 11:39
En fråga! Vad diskuterar Ni om? Varför skulle man välja ha frigolit som täcker hela botten, invändigt? Enda anledningen till detta, som jag ser det, är om man har hela botten täckt av stora stenar. Lägg bara frigoliten under de stenarna där det behövs.
#8 - 3 oktober 2003 11:44
Jag vet inte om du testat att försöka sätta dig på en flytväst någon gång. Inte direkt enkelt. Samma sak med att försöka lägga en frigolitbit under en sten man knappt kan hålla med en hand.
#9 - 3 oktober 2003 11:53
Om stenen är stor/tung; lägg dit frigolit, sten, sand/grus innan du fyller på med vatten.
#10 - 3 oktober 2003 11:56
Mmm.. Det lessnar man ganska snabbt på. BTDT. Då är det bättre att göra om/gör rätt från början.
#11 - 3 oktober 2003 12:05
Måste erkänna! förstog inte det sista!
#12 - 3 oktober 2003 12:09
Google förstår allt 8)
http://www.google.se/search?q=BTDT&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta=
#13 - 3 oktober 2003 14:05
:-)
#14 - 3 oktober 2003 15:43
Varför skulle man inte lägga frigolit över hela botten ?
Idag vet man hur man vill ha det nu, men vet man hur man vill ha det om ett år eller två. Ligger det frigolit över hela botten kan man arrangera stenarna var man vill. Lägga frigolit i ett akvarium som är i drift är nog lite kämpigt [;)]
#15 - 3 oktober 2003 15:48
Om man bara har frigolit precis under stenen, vad händer då om man vill flytta på stenen efter ett halvår?
#16 - 3 oktober 2003 21:14
Visst, har man bara en sten i akvariet så flyter frigoliten upp.
Nu har man ju för det mesta ett lager sand också, och den håller ner frigoliten.
Är man en VÄLDIGT försiktig person kan man ju gardera sig med att limma fast den med några silicon-duttar, men jag är övertygad om att det är överkurs.
Skall man lägga frigolit under sanden/stenarna behöver man inte tjockare än 10 mm.

Annons