Okej, jag håller på att fixa upp mitt första akvarium men har ett par frågor. Har försökt att läsa mig till så mycket som möjligt, men det verkar finnas en hel del saker som inte är så lätt att hitta info om samt saker som folk har vitt olika åsikter om.
Fråga 1: Jag har sett en hel del personer rekommendera att man lägger en frigolitskiva i botten på akvariet för att skydda mot eventuell skada mot glaset från stenar eller dylikt. På samma gång har jag sett många som inte använder det. Hur är det egentligen, jag ska inte ha några större stenar som kan komma att välta och skada glaset, behöver jag ändå säkra upp med det trots ordentligt med sand som borde dämpa?
Fråga 2: Jag köpte ett akvariekit med ett 54 liters akvarium. Problemet är lite att jag vill bygga min egen bakgrund (då av frigolit) men själva plasttoppen med ljusrampen osv är fastkittad i glaset så det går inte att få ner genom den lilla luckan. Vilket är lättaste sättet att få bort den? Man vågar ju inte slita hur mycket som helst, men kanske det går med någon tunn och flexibel kniv, typ brytbladskniv eller dylikt?
Fråga 3 (påtänkt efter rubriken): På tal om frigolitbakgrund. Om man placerar filter och doppvärmaren bakom det, i typ vardera bakhörn, är det något speciellt man behöver tänka på när det kommer till vattencirkulation i akvariet? Som t.ex. att fixa hål i bakgrunden eller så?
Fråga 4 (when it rains it pours): Hur mycket fisk kan jag få plats med så att de trivs? Jag hade tänkt mig ett par svärdbärare, ett stim (10st) neontetror samt någon form av mal. Är det för mycket för ett 54 liters (60x30x30cm) akvarium eller går det bekvämt att få plats med mer? Har hört någon regel om att man inte bör ha mer "centimeter" fisk än mängden vatten i liter, dvs inte sammanlagt mer än 54 cm med fisk. Villl definitivt få fiskarna att trivas så jag vill inte överbefolka akvariet.
Tacksam för svar :)