Frigolit i botten eller ej!?

#1 - 28 januari 2004 10:27
Håller precis på att dra igång mitt 375 som skall husera sydamerianska eller centralamerikanska ciklider.

Frågan är om det är lämpligat att ha frigolit i botten under sanden eller om det är onödigt. Känns som om det är ett bra läge att fundera över den frågan nu när karet står tomt hemma i lyan.

Kommer att ha en del sten och rötter och cikliderna kommer ev att vara av mer grävande art.

Om man nu skall ha frigolit under sanden, hur tjock skall man använda då? Har även läst att en del föredrar liggunderlägg. Är detta ett bättre alternativ?

En annan sak jag funderat en del över är hur man skall göra med frigoliten. Skall den läggas på bottnen löst, eller skall den siklikonas fast? Kan tyngden från stenar, rötter och sand göra att en hel friggoskiva håller sig på plats?
#2 - 28 januari 2004 10:32
jag har malawi och jag har friggolit under sanden och skulle aldrig ta en sån risk att inte ha det[:-129]

ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte[8D]
#3 - 28 januari 2004 10:36
firre: Har du bara lagt den där, eller har du silicinat fast den? Hur tjock frigolit kör du med?
#4 - 28 januari 2004 10:48
Jag silikonerar alltid fast en 1 cm frigolitskiva i mina kar...
Så slipper man bry sig sen.
#5 - 28 januari 2004 11:00
Mina Centralamerikaner gillade att tugga sönder så mycket av frigoliten dom kunde, så jag rekomenderar liggunderlag i någon passande färg..
#6 - 28 januari 2004 11:19
Om man inte vill använda friolit så kan man hälla några cm grus direkt på botten och därpå lägga typ byggplast och sedan lägga på stenar o rötter och grus på det,,,,det går o få stenhögar m.m väldigt stabilt med denna lösning då man får en liten fixering kring stenarna..
Mvh. //Eric
#7 - 28 januari 2004 11:22
Har frigolit underst i mitt 540 kar. Har inte fäst frigoliten utan den tyngs ned av grus och rötter och stenar. Förstår inte varför man limmar fast frigoliten, blir bara bökigt om den skall bort någongång.

[:-5] Mvh Jesper
#8 - 28 januari 2004 11:27
Hej hej.

Jag har en mörkgrönt liggunderlag under gruset, funkar kanonbra o det "lyser" inte lika mycket som det skulle göra om fiskarna gräver fram det jämfört med en vit frigolit.

Jag skulle nog inte våga ha mitt kar utan något skydd i botten med tanke på hur mycker de gräver.

/Tobbe
#9 - 28 januari 2004 11:28
Jag kör med liggunderlag (eller liknande).. Köpte i en madrassaffär för 20:- för en 40x70 bit. Fungerar bra.. Den flyter även inte lika bra som frigolit.. Har även en under karet.
#10 - 28 januari 2004 12:03
Ursprungligen skickat av Quartex

Har frigolit underst i mitt 540 kar. Har inte fäst frigoliten utan den tyngs ned av grus och rötter och stenar. Förstår inte varför man limmar fast frigoliten, blir bara bökigt om den skall bort någongång.

[:-5] Mvh Jesper

Ganska enkelt att förstå...
Inte så kul om ska möblera om, och plötsligt börjar en stor friglitskiva fara upp och brytas sönder av sin egen lyftkraft.
Varför skulle man ta bort den i så fall?

Annons