Frigolit i botten- ett måste??

#1 - 17 september 2003 10:19
Hallåj!!

Läste alldeles nyss ett inlägg av ngn som undrade om han kunde ha frigolit i botten. Är detta ett måste?- undrar jag nu...

Jag ska köpa ett begangnat 100 liters akvarium av en kompis. Det står just nu med sanden i... Hon har tömt det för rätt länge sen..

Tack för svar!! /Ullis
#2 - 17 september 2003 10:28
Jag skulle säga att det beror på vad du skall ha i ditt akvarium.
Skall du har någon störe rot eller sten så är det nog ingen dumm ide.
Jag tror det är bra att läggen i frigolit innan man startar det, för ofta så ändar man ju en heldel innan man är nöjd med resultatet.
Men att hitta tunn frigolit är inte lätt, så jag skulle säga att det är lättare att ta och skära till ett liggunderlag.
Det är även inte dumt att ha frigolit under akvariet specielt om det är helglas.

Mvh Tobbe
#3 - 17 september 2003 10:29
Det är inte ett måste...
Men om du ska ha tunga stenar så är det att föredra då det minskar risken för ounktbelastning...
#4 - 17 september 2003 10:31
ounktbelastning i mitt tidigare inlägg betyder punktbelastning. =)

1 cm tjock frigolit med måtten 120*60 cm köper man på Beijer för 9 kr...
#5 - 17 september 2003 10:33
Det är inget måste...men det kan vara väldigt bra i förebyggande syfte om det är så att man vill ha tunga stenar inuti akvariet (om frigoliten skall ligga inuti akvariet på botten).

Det är även bra att ha frigolit under akvariet då det utjämnar eventuellt tryck som är större på en del av akvariet. Det bästa är att ha akvariet helt jämnt, men ibland kan det skilja på någon millimeter. Detta utjämnar i sådana fall frigoliten under akvariet.

Jag har t ex aluminiumakvarium på 375L ståendes på aluminium benställning. Emellan dessa har jag lagt en spånskiva och ovanpå spånskivan har jag lagt en lika stor frigolitskiva. Det är viktigt att frigoliten och spånskivan täcker <b>hela</b> akvariets undersida (inkl aluminiumram).
#6 - 17 september 2003 11:09
Nej det är absolut inget måste att ha frigolit i! I ett 100 liters får det väl inte plats så mycke stora ting så att du behöver frogolit??

Tricella: Varför måste frigoliten täcka aluramen oxo??
#7 - 17 september 2003 11:50
Hallåj!!

Tack för alla råd å tips!!! Jag har ett liggunderlag som tillhör det akvariet.. att ha under... Jag ska kolla om d finns ngt i frigolit. Jag har ej bestämt mig om jag ska ha ett i åxå..

Tack!! /Ullis
#8 - 17 september 2003 11:52

Har du ett aluminium akvarie med tillhörande benställning skall du inte ha frigolit mellan karet och benställningen endast för helglasakvarier
#9 - 17 september 2003 15:14
Ursprungligen skickat av Mcoist

Har du ett aluminium akvarie med tillhörande benställning skall du inte ha frigolit mellan karet och benställningen endast för helglasakvarier

Jag har ett akvarium med ram, som står på en benställning. Tror knappast att dom är gjorda för varandra, men det är samma mått o så iaf. Behövs det alltså ingen frigolit?

Att ha en spånskiva som man har frigoliten på är ju smart. Men funkar det ändå?
#10 - 17 september 2003 19:23
Tvista må de lärde...

Jag har aluminiumram akvarium stående på aluminium benställning. Under akvariet har jag en spånskiva för HELA botten och på spånskivan har jag en lika stor frigolitskiva.

Säkerhet går för osäkerhet hemma hos mig...[:D]

Annons