Frigolit i hela botten eller bara delar?

#1 - 4 november 2012 08:44
Äntligen börjar det bli dags att inreda akvariet. Bakgrunden sitter på plats och akvariegruset är tvättat så bra det går.
Tanken slog mig då jag köpt ca 20kg deco sten (olika strl) som jag kommer inreda med.
Ska jag ha 12mm Frigolit i hela botten under gruset eller bara under stenarna?
Är det dåligt att ha Frigolit i hela botten?

Försökt leta men de flesta pratar om Frigolit under akvariet för stöd. Är ett juwel rio 180 med bänk jag har.
#2 - 4 november 2012 08:56
Folk kör väl med antingen frigolit eller liggunderlag under sanden/gruset. Jag tror att det är bättre att ha över "hela" än bara bitvis, då det håller sig mer på plats då (förmodar jag). Jag har liggunderlag under min sand, skippade 1 cm på kort- och baksidan och kanske 5 cm framtill. Så det inte blir risk att den syns mot glaset :) Men vad vet jag, jag sökte också mycket och länge på bra info om det och hittade på lite själv tillslut :)
#3 - 4 november 2012 09:10
Sorry om jag stjäl tråden lite, men måste bara fråga.. Är det absolut nödvändigt med frigolit i botten? :o jag har precis inrett mitt akvarium och inte alls tänkt på det! :/ har inte ens frigolit mellan karet och bänken :(
#4 - 4 november 2012 09:38

Likan skrev:
Folk kör väl med antingen frigolit eller liggunderlag under sanden/gruset. Jag tror att det är bättre att ha över "hela" än bara bitvis, då det håller sig mer på plats då (förmodar jag). Jag har liggunderlag under min sand, skippade 1 cm på kort- och baksidan och kanske 5 cm framtill. Så det inte blir risk att den syns mot glaset :) Men vad vet jag, jag sökte också mycket och länge på bra info om det och hittade på lite själv tillslut :)

Blir nog att lägga i hela botten men skippa lite längst fram som du beskriver :)
Tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 november 2012 09:50
Man kan göra hur man vill - dock frigoliten behövs ju bara där tyngden finns.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 november 2012 09:51
tlundegard skrev:
Sorry om jag stjäl tråden lite, men måste bara fråga.. Är det absolut nödvändigt med frigolit i botten? :o jag har precis inrett mitt akvarium och inte alls tänkt på det! :/ har inte ens frigolit mellan karet och bänken :(

Är det ett helglas där glaset ligger kloss an mot bänken så skall man ha frigolit eller liknande mellan glas och bänk.
#7 - 4 november 2012 10:11
Är det ett helglas där glaset ligger kloss an mot bänken så skall man ha frigolit eller liknande mellan glas och bänk.

Varför ? Inget som varken Juwel eller AquaEl rekommenderar. Har aldrig haft någon frigolit mellan bänk och glas.
#8 - 4 november 2012 10:29

Inte jag heller. Iofs har jag nästan uteslutande akvarier med "ram"
#9 - 4 november 2012 10:40
Juwel och AquaEls kar ligger väl aldrig direkt på bänken utan har ju en plastsarg runt botten, där vilar aldrig själva glaset direkt mot bänken utan har plastsargen mellan som ser till att bottnen ligger helt plant. Där ska man inte ha frigolit mellan nej.

Om man har en perfekt bänk så är det inget problem egentligen om en glasbotten ligger direkt på skivan. Frigoliten är dock en otroligt billig försäkring för om bänkskivan skulle börja skeva lite grann eller om det skulle hamna något gruskorn eller liknande under botten som ger en punktbelastning. Faran för att något ska hända pga sådana här saker ökar givetvis nästan exponentiellt med storleken på akvariet. Men i slutändan så är lite frigolit eller liggunderlag under karet en väldigt billig försäkring mot några potentiellt katastrofala problem.
#10 - 4 november 2012 10:47
Så då är det ganska lugnt om jag har ett 112l aquael? Det ligger rakt på den tillhörande bänken.. Däremot så är golvet snett, så vattnet är kanske 1cm högre i det högra, främre hörnet, är det någon fara med det? Vet inte hur jag ska göra då eftersom det är golvet som lutar!
#11 - 4 november 2012 10:53
Av vad jag kan se har de flesta AquaEl 112 liters karen en plastsarg runt botten. Men det ser du nog bäst själv om just ditt kar har :-) Har det det är det ingen idé att oroa sig över den saken.

Att golvet är snett är ju inte så kanon, du har ingen möjlighet att lägga något under bänken så att den står rakt? Men troligtvis är det ingen större fara.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 november 2012 11:00
Guy Palm skrev:
Varför ? Inget som varken Juwel eller AquaEl rekommenderar. Har aldrig haft någon frigolit mellan bänk och glas.

Ligger det ett gruskorn på bänken, eller bänken inte är helt i lod så är risken stor att bottenrutan spricker.

Däremot tycker jag att frigolit är väl tjockt (tunnaste är 1 cm tjock) så jag brukar använda AquaPad (typ liggunderlag) mellan akvarie och bänk. AquaPad är tunnare (ca. 5mm) och trycks också ihop mer.
#13 - 4 november 2012 11:16
Juwel är inte rena glasakvarier heller. Deras kar står ju på en liten konstruktion som lyfter upp glaset ifrån bänken.
#14 - 4 november 2012 11:26
Jag håller helt med Kjell i den här frågan. Juwel har en ram runt botten så glaset är inte i kontakt med bänken och därmed ska/bör man inte använda aquapad under, aquael brukar ofta också numer ha en ram och samma gäller där. Men alla akvarier som har direkt kontakt glas bänk bör ha aquapad! Frigolit inuti karet behövs bara om man har stora stenbumlingar och räcker med en bit just under stenen. Jag hade en bänk en gång som blev vattenskadad av spill och den svullnade vid sina ställen och hade jag inte använt aquapad så hade garanterat botten spruckit.
#15 - 4 november 2012 11:35

åheim skrev:
Jag håller helt med Kjell i den här frågan. Juwel har en ram runt botten så glaset är inte i kontakt med bänken och därmed ska/bör man inte använda aquapad under, aquael brukar ofta också numer ha en ram och samma gäller där. Men alla akvarier som har direkt kontakt glas bänk bör ha aquapad! Frigolit inuti karet behövs bara om man har stora stenbumlingar och räcker med en bit just under stenen. Jag hade en bänk en gång som blev vattenskadad av spill och den svullnade vid sina ställen och hade jag inte använt aquapad så hade garanterat botten spruckit.

Men kan ju inte skada att ha Frigolit i hela botten antar jag? (Inne i akvariet alltså)
#16 - 4 november 2012 11:40
KTMsmurf skrev:
Men kan ju inte skada att ha Frigolit i hela botten antar jag? (Inne i akvariet alltså)

Nej. :) Har man stenar och grejer i karet kan man ju ha det i hela för att vara på säkra sidan.
#17 - 4 november 2012 11:44
KTMsmurf skrev:
Nej absolut inte men det har en väldigt stark flytkraft ska du komma ihåg så teoretiskt borde det iofs finnas vissa risker, ex. att den börjar lyfta och drar ikull sten som faller och skadar glaset...
#18 - 4 november 2012 11:46
Ja jag hade liggunderlag i hela botten men jag silikonade fast det såklart.
#19 - 4 november 2012 11:53

Sant att det flyter.. Men man tycker 40kg grus borde tynga ner det plus stenar här och var ..
#20 - 4 november 2012 12:11

Silikona fast det så e de helt riskfritt.
#21 - 4 november 2012 12:17

Tror jag hittade en annan lösning nu.. Hade två skrivbordsunderlägg från IKEA. De är i nån gummiplast och ca 3mm tjockt. Mindre flytkraft än Frigolit och liggunderlag. Skyddar glaset precis som om en plexiglas skiva legat där. Borde fungera.
Ska kapa och lägga i.
#22 - 4 november 2012 13:52
Einarsson skrev:
Juwel är inte rena glasakvarier heller. Deras kar står ju på en liten konstruktion som lyfter upp glaset ifrån bänken.

Du får gärna komma och titta på mitt Juwel Trigon 190 liters. Finns ingen ram eller annan konstruktion mellan akvariet och bänken.
#23 - 4 november 2012 14:37
KTMsmurf skrev:
Tror jag hittade en annan lösning nu.. Hade två skrivbordsunderlägg från IKEA. De är i nån gummiplast och ca 3mm tjockt. Mindre flytkraft än Frigolit och liggunderlag. Skyddar glaset precis som om en plexiglas skiva legat där. Borde fungera.

Ska kapa och lägga i.
Man kan inte stoppa i vad som helst i plast/gummi. Mycket av dessa produkter innehåller mycket giftiga saker (mjukmedel, fenol mm.) som löser upp sig i konakt med vatten.
#24 - 4 november 2012 14:42
Guy Palm skrev:
Du får gärna komma och titta på mitt Juwel Trigon 190 liters. Finns ingen ram eller annan konstruktion mellan akvariet och bänken.
jag vet inte hur just ditt trigon ser men det ska stå i en ram från fabriken iallafall http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Trigon-Line/Trigon-190-black.html#!juwel-000000000000016300 Om du då saknar ramen men ändå inte använder någon form av skydd under och sen påstår att det är onödigt är ganska obegripligt!
#25 - 4 november 2012 15:02

åheim skrev:
Man kan inte stoppa i vad som helst i plast/gummi. Mycket av dessa produkter innehåller mycket giftiga saker (mjukmedel, fenol mm.) som löser upp sig i konakt med vatten.

Läste och är samma material som i babynappar och ska inte släppa ifrån sig något i kontakt med vätska. Får rapportera sen hur det går..
#26 - 5 november 2012 12:41
Nu har jag iallafall köpt ett grått, vanligt liggunderlag (1cm) som jag ska lägga både under sanden och mellan akvariumet och bänken! Bänken står ju fortfarande lite snett (kanske 1cm mer vatten i högra främre hörnet än i resten) men jag hoppas inte att det är någon fara, vet inte hur jag skulle kunna ställa bänken rak eftersom att det som sagt är golvet som lutar.. Dessutom så är bänken lite sliten i ett av hörnen så akvariumet ligger inte mot bänken där. Men tror inte att det ska vara någon fara nu när jag har liggunderlaget.. Eller vad tror ni?
#27 - 5 november 2012 23:37
tlundegard skrev:
Nu har jag iallafall köpt ett grått, vanligt liggunderlag (1cm) som jag ska lägga både under sanden och mellan akvariumet och bänken! Bänken står ju fortfarande lite snett (kanske 1cm mer vatten i högra främre hörnet än i resten) men jag hoppas inte att det är någon fara, vet inte hur jag skulle kunna ställa bänken rak eftersom att det som sagt är golvet som lutar.. Dessutom så är bänken lite sliten i ett av hörnen så akvariumet ligger inte mot bänken där. Men tror inte att det ska vara någon fara nu när jag har liggunderlaget.. Eller vad tror ni?

Tex masonit, tunna träskivor under bänkens ben så med ett vattenpass och lite tid ska du kunna få det i våg. Alltså om golvet är för lågt lägg dit en (eller flera) tunna skivor tills du får rätt höjd.
#28 - 6 november 2012 07:34

Jag skulle tömma Det själv istället för att vänta tills du har allt vatten på golvet. Ett akvarium som är skevt är det inte frågan om det spricker utan NÄR det spricker!
#29 - 6 november 2012 07:46
Ni tror inte att man kan lägga skumgummi även under bänken då? Eller håller inte det?
#30 - 6 november 2012 08:44
tlundegard skrev:
Ni tror inte att man kan lägga skumgummi även under bänken då? Eller håller inte det?

Ta en vanlig kökstol och ställ på lite ojämt underlag. Sätt dig. Du borde nu konstatera att stolen kan vicka i någon riktning...

Lägg lite skumgummi under ett eller flera ben, prova att vicka när du sitter. Kommer gå att vicka igen men inte riktigt lika lätt.

Ta en masonitbit, eller en träkil och sätt under benet som är lågt, sätt dig och prova vicka. Du kommer märka att det blir rejält stadigt direkt. Nu kan du experimentera med alternativa material till masonit, tunna träskivor etc om dessa material inte anses lämpliga.

Eller sätta dit justerbara fötter under.
#31 - 6 november 2012 09:25
När det gäller frigolit under akvariet, jag håller med om att det har en poäng till helglas. Frigolit inne i akvariet, är det utan ram så ser det inte så kul ut om man låter det gå ända fram till rutor som man ser, lämna lite spalt där så man bara ser gruset. Finessen är ju annars om man har tunga eller vassa stenar eller annat i akvariet, då kan det vara bra med frigolit för att skydda bottenglaset. Bortsett från det där med det estetiska vid rutor man ser in igenom kan man mycket väl lägga frigolit under hela botten, inte till nån större nytta men ingen direkt skada annat än att man tar upp lite volym som kunde varit bättre att använda till vatten/grus. En sak dock, har man fiskar som lekar grävmaskiner så kan det bli tråkigt med frigolit, dels ser den inte kul ut om de får fram den och börjar de hacka i frigoliten också så kommer ytan att bli full av vitt bös. Till grävare är det bättre med typ liggunderlag.
#32 - 6 november 2012 09:37
Det är inte bra om golvet lutar och du har 1 cm högre nivå i ett av hörnen. Hade ett 720 som sprack av just den anledningen. Det stod snett i 4 veckor och sen helt plötsligt sprack botten, bara för att det skillde i nåvå och trycket gjorde att botten vred sig, livsfarligt med nivåskillnader :)
#33 - 6 november 2012 19:40
Nu har jag verkligen försökt stötta upp bänken och det såg ut som att den var rak när jag kollade på vattenpasset, men sen när jag fyllde på vatten så var det ändå en nivåskillnad på 0.5cm! Jag blir galen.. Är det fortfarande en risk eller är det såpass liten skillnad så det inte gör något?
#34 - 7 november 2012 05:06
Är det verkligen farligt om akvariet lutar åt samm håll? Är det däremot skevt, alltså lutar både åt sidan och och på längden då borde det ju bli stora spänningar...

Mitt har lutat ca 5mm åt samma håll i flera år, aldrig varit några problem... Aluakvarium...
#35 - 7 november 2012 12:21
Nu har jag iallafall försökt stötta upp karet, slutade med att det fortfarande står snett, men inte med både långsidan och kortsidan iallafall! Det är 0.5cm nivåskillnad på vattnet från ena sidan till den andra.
#36 - 7 november 2012 22:11
tlundegard skrev:
Nu har jag iallafall försökt stötta upp karet, slutade med att det fortfarande står snett, men inte med både långsidan och kortsidan iallafall! Det är 0.5cm nivåskillnad på vattnet från ena sidan till den andra.

Då vet du ju hur du gör, lite till och få det i våg när du ändå håller på ;)
#37 - 8 november 2012 05:13
Fast jag har fyllt det nu och upptäckte det först när det var fyllt, det såg bra ut på vattenpasset :/ vettesjutton om jag orkar tömma det igen på allt vatten och grus!
#38 - 8 november 2012 08:26
tlundegard skrev:
Fast jag har fyllt det nu och upptäckte det först när det var fyllt, det såg bra ut på vattenpasset :/ vettesjutton om jag orkar tömma det igen på allt vatten och grus!

Skulle du ha otur och få snabbtömning så kommer du ångra en gnutta lathet i många år...

Det finns bättre och sämre saker att fuska med.

Annons