frigolit under akvarie

#1 - 25 augusti 2006 19:08
har beställt ett 420 liters akvarium och undrar,hur tjock frigolit ska man ha under spelar det någon roll om den är 1 cm eller 2 cm.
Har varit ute och kollat idag på byggvaruhus och dom har bara den som är 2 cm tjock:confused:
#2 - 25 augusti 2006 19:10
Helglas eller Alu ram
#3 - 25 augusti 2006 19:26
Om du har helglas ska botten vila på cellplast, 2 cm borde funka bra, säkert tjockare skiva också. Har själv en 50 mm cellplast under mitt 540-lit helglas akvarium. Är det ett ramakvarium ska akvariet stå på ramen men man kan lägga en mjuk filt, "liggunderlag", eller plastfolie el dyl under för att ge ramens underside lite dämpning mot bordet. Det viktiga med ramakvarium är att man inte får ett tyck underifrån mot bottenglaset från underlaget.

Edit: det finns cellplast och det finns cellplast .... styvheten hos cellplastskivor varierar rätt mycket. De styvaste brukar kallas markskiva och är ofta färgad rosa eller blå och är väldigt "finkornig". De mjukaste skivorna används som isolering bla. och har tydliga "korn" eller egentligen hoppressade kulor av cellplast. Jag skulle nog undvika den allra mjukaste sorten där kulorna är runt 5 mm och uppåt. Sådan kvalitet brukar dock inte gå få tag i med så tunn tjocklek som 10-20 mm.
#4 - 25 augusti 2006 19:42
[quote=Olivin]Om du har helglas ska botten vila på cellplast, 2 cm borde funka bra, säkert tjockare skiva också. Har själv en 50 mm cellplast under mitt 540-lit helglas akvarium. Är det ett ramakvarium ska akvariet stå på ramen men man kan lägga en mjuk filt, "liggunderlag", eller plastfolie el dyl under för att ge ramens underside lite dämpning mot bordet. Det viktiga med ramakvarium är att man inte får ett tyck underifrån mot bottenglaset från underlaget.

Edit: det finns cellplast och det finns cellplast .... styvheten hos cellplastskivor varierar rätt mycket. De styvaste brukar kallas markskiva och är ofta färgad rosa eller blå och är väldigt "finkornig". De mjukaste skivorna används som isolering bla. och har tydliga "korn" eller egentligen hoppressade kulor av cellplast. Jag skulle nog undvika den allra mjukaste sorten där kulorna är runt 5 mm och uppåt. Sådan kvalitet brukar dock inte gå få tag i med så tunn tjocklek som 10-20 mm.[/quote]Jag måste nog säga tvärt om att dem med mjukare sort är det bästa,om du har ojämdheter i akvariumet så gör frigoliten att det rättas atomatiskt upp till 4 mms svängningar även bra vid viberationer;)
#5 - 25 augusti 2006 20:26
Ursäkta att jag kapar tråden men tycker detta verkar rätt relevant.
Såg på akvarielagrets sida ( http://www.akvarielagret.se/tips/nyborjar.html ) att ramakvarier ska kompletteras med spånskiva. Vad säger proffsen?
Jag har en halv cm frigolit till mitt ramakvarie med rambänk (visste inte bättre då) och är det då det richarddd och jag ska använda (förutsatt att han har ramakvarium då)?

Mvh,
Anders J
#6 - 25 augusti 2006 21:41
det är ett helglas,men då funkar 2 cm.
tack så mycket
#7 - 25 augusti 2006 22:19
Det ser för gräsligt ut med vit frigolit under karet tycker jag.... varför inte kosta på ett svart riktigt akvarie underlägg?
#8 - 25 augusti 2006 23:37
Varför har man frigolit under? För att absorbera vikten eller vattnet om det skulle rinna lr?
#9 - 26 augusti 2006 16:31
[quote=anders.149]Ursäkta att jag kapar tråden men tycker detta verkar rätt relevant.
Såg på akvarielagrets sida ( http://www.akvarielagret.se/tips/nyborjar.html ) att ramakvarier ska kompletteras med spånskiva. Vad säger proffsen?
Jag har en halv cm frigolit till mitt ramakvarie med rambänk (visste inte bättre då) och är det då det richarddd och jag ska använda (förutsatt att han har ramakvarium då)?

Mvh,
Anders J[/quote]
Jag har spånskiva under mitt, men det är väl mest för att gruset skulle stanna kvar om det börjar läcka. Funkar med all sannolikhet inte, men blev så ändå.
#10 - 26 augusti 2006 16:38
[quote=Daniel_N]Jag har spånskiva under mitt, men det är väl mest för att gruset skulle stanna kvar om det börjar läcka. Funkar med all sannolikhet inte, men blev så ändå.[/quote]Kanske funkar varför inte det kan inte precis forsa ut under ifrån.har också spånskiver under på mina men det är av helt andra orsaker;)
#11 - 26 augusti 2006 19:45
Intressant tråd, precis mitt problem.

Jag upptäckte idag att mitt Dala akvarium (aluminium ram) enligt Dala ska placeras på 1-2 cm frigolit skiva. Nu har jag inte satt upp det än så det är inget som inte kan fixas, men varför? Vad har frigoliten för funktion när karet står på en aluminium benställning?
#12 - 26 augusti 2006 20:19
[quote=janne63]Intressant tråd, precis mitt problem.

Jag upptäckte idag att mitt Dala akvarium (aluminium ram) enligt Dala ska placeras på 1-2 cm frigolit skiva. Nu har jag inte satt upp det än så det är inget som inte kan fixas, men varför? Vad har frigoliten för funktion när karet står på en aluminium benställning?[/quote]På en alu benställning ingen funktion alls på en alu benställning med en spånskiva under akvariet ovan för ställningen stor funktion enligt mig;)
#13 - 26 augusti 2006 20:23
Då aluminiumramarna på bänk och akvarium bör vara noga tillverkade så bör de vara i det närmaste helt raka och då bör inte frigolit behövas. Frigolit ska iallafall användas till helglas då de inte har någon specifik bänk och frigoliten då ser till att eventuella ojämnheter i bänken inte knäcker glaset i akvariet. Så är min uppfattning iallafall.
Jag kommer sätta in spånskiva så fort jag tömmer mitt akvarium iallafall. En vit 0,5cm frigolitbit som ligger mellan ramarna på mitt svarta akvarium och bänk ser fördjävligt ut. =P Jag stoppade dit den då jag trodde det skulle dämpa vibrationer från tåg som går xx-antal ggr om dagen 20-30m från akvariet.

Daniel_N: Bottenglaset tar väl inte i spånskivan va? För det kan ju sluta riktigt illa. =S

Och på tal om akvarier. Jag funderar på att köpa ett begagnat 540L akvarium. Akvariumet är ett ram-kar men bänken är något helt annat, inte rambänk alltså. Trä antar jag. Vad ska man då ha emellan? Spånskiva eller frigolit?
#14 - 26 augusti 2006 20:25
[quote=anders.149]Då aluminiumramarna på bänk och akvarium bör vara noga tillverkade så bör de vara i det närmaste helt raka och då bör inte frigolit behövas. Frigolit ska iallafall användas till helglas då de inte har någon specifik bänk och frigoliten då ser till att eventuella ojämnheter i bänken inte knäcker glaset i akvariet. Så är min uppfattning iallafall.
Jag kommer sätta in spånskiva så fort jag tömmer mitt akvarium iallafall. En vit 0,5cm frigolitbit som ligger mellan ramarna på mitt svarta akvarium och bänk ser fördjävligt ut. =P Jag stoppade dit den då jag trodde det skulle dämpa vibrationer från tåg som går xx-antal ggr om dagen 20-30m från akvariet.

Daniel_N: Bottenglaset tar väl inte i spånskivan va? För det kan ju sluta riktigt illa. =S

Och på tal om akvarier. Jag funderar på att köpa ett begagnat 540L akvarium. Akvariumet är ett ram-kar men bänken är något helt annat, inte rambänk alltså. Trä antar jag. Vad ska man då ha emellan? Spånskiva eller frigolit?[/quote]Både och har jag
#15 - 26 augusti 2006 21:12
[quote=stene]Både och har jag[/quote]

Menar du spånskiva och frigolit mellan akvarie och bänk?
#16 - 26 augusti 2006 21:35
När det gäller alukar med aluställning finns ingen som helst anledning att ha skivor o frigolit eller vad du vill, det är fortfarande kompromisslöshet vid själva anläggningen av karet som är poängen. Det vill säga: det får inte skeva och inte stå snett på nåt sätt.
Det är anledningen till 90% av alla läckage, övrigt är fråga om det sällsynta att limningen har slarvats med vid tillverkning. Detta är min övertygelse, andra gör det som räddar nattsömnen för densamma.

Mvh Jari
#17 - 26 augusti 2006 21:48
[quote=jarinen]När det gäller alukar med aluställning finns ingen som helst anledning att ha skivor o frigolit eller vad du vill, det är fortfarande kompromisslöshet vid själva anläggningen av karet som är poängen. Det vill säga: det får inte skeva och inte stå snett på nåt sätt.
Det är anledningen till 90% av alla läckage, övrigt är fråga om det sällsynta att limningen har slarvats med vid tillverkning. Detta är min övertygelse, andra gör det som räddar nattsömnen för densamma.

Mvh Jari[/quote]

Hm.. där sa du något. Doh! =)
Klart att det bör vara bättre utan något emellan då akvariet ska stå rakt. Man ställer ju givetvis in den med skruvfötter eller vad man nu har. Har märkt att mitt akvarie lutar 1-2 mm mellan höger och vänster sida.. så det blir att sjustera om hela skiten så fort det är möjligt.
#18 - 27 augusti 2006 11:13
Vilken funktion har en spånskiva? Mitt lilla akvarium (med ram) står direkt mot köksbänken utan spånskiva, spelar det någon roll?
#19 - 9 september 2006 18:53
Målad frigolit

åheim skrev:
Det ser för gräsligt ut med vit frigolit under karet tycker jag.... varför inte kosta på ett svart riktigt akvarie underlägg?

Hej! Jag har målat min frigolitskiva med svart hammarlack som jag köpt på Clas Ohlson. Det blev kanon! :)
#20 - 12 september 2006 15:49
Hej hej.. Mitt 200 liters helglasakvarium står på en pappskiva mellan bänken och karet.. är inte detta bra?
#21 - 13 september 2006 06:56
Vad jättekul det måste vara att ha ett akvarium på en spånskiva ;)
Vad händer med spånskiva om ( läs "när") man spiller vatten.
Jag har en granne som hade ett ramkar som stod på en ställning med en spånskiva.
När han skulle gå till sängs en kväll hörde han hur det knäppte till i karet och hur vattnet började läcka ut genom ett spräckt bottenglas.
Den troligaste orsaken var att spånskivan det stod på hade svällt upp på grund av vattenspill.
Alltså, skaffa en säkrare skiva alternativt fuktsäkra en spånskiva ordentligt!

Annons