frigolit under sanden

#1 - 12 maj 2007 09:10
Har fått ett tips om att lägga en skiva frigolit under sanden i akvariet för att skona bottengalset. Ska den silikonas fast eller räcker tyngden från gruset för att hålla den på plats. Hur blir den med tiden, bord bli ganska äcklig! 1 cm tjock ska väll räcka. Rivs den inte sönder när man rör runt i sanden, inte så kul om det börjar flyta runt en massa vita kulor på ytan, för har det en gång börjat släppa så är det väl kört.
#2 - 12 maj 2007 09:13
Frigolit använder du om du har lite större stenar i karet och tex grävande ciklider, annars har man ingen större nytta av den.
Sanden räcker gott för att hålla nere skivan i karet.
#3 - 12 maj 2007 15:24
jag rekommenderar att silikona fast den, så slipper man att det kommer sand under frigoliten, men också att bitar råkar brytas bort om de slutar hålla nere av sanden
#4 - 12 maj 2007 16:21
Jag tycker det ær onødigt om man inte har stora stenar. Lite repor i bottenglaset gør inget.
#5 - 13 maj 2007 10:25
för mig är det åtminstone värt att slippa oroa mig för att mina fiskar ska råka gräva under en sten så att den slår i bottnen och har sönder glaset.
men det handlar mer om nattro än om en reell risk.
#6 - 13 maj 2007 22:11
Bättre att täcka hela bottnen med ett liggunderlag. Då kan man lägga vad man vill var som helst, utan silikonerande och elände. :)
#7 - 14 maj 2007 11:34
Ja, jag har också ett liggunderlag, köpt på ÖB, billigt och bra :) Verkar funka bra iaf :)
#8 - 15 maj 2007 00:33
personligen skulle jag hålla mig från liggerunderlag _i_ akvariumet, lite för nojjig om anti-mögelmedel.
#9 - 15 maj 2007 11:47
plorozen skrev:
personligen skulle jag hålla mig från liggerunderlag _i_ akvariumet, lite för nojjig om anti-mögelmedel.

Hm, ja, kanske det.. jag vet inte.. men ja, eftersom andra haft det så köpte jag det med,, men jo, det kan hända att det kanske är nåt sånt i.. :confused:
#10 - 16 maj 2007 08:12
larsson81 skrev:
Har fått ett tips om att lägga en skiva frigolit under sanden i akvariet för att skona bottengalset. Ska den silikonas fast eller räcker tyngden från gruset för att hålla den på plats. Hur blir den med tiden, bord bli ganska äcklig! 1 cm tjock ska väll räcka. Rivs den inte sönder när man rör runt i sanden, inte så kul om det börjar flyta runt en massa vita kulor på ytan, för har det en gång börjat släppa så är det väl kört.

Jag skulle inte ha frigolit under sanden, du kan ju däremot testa med dammduk om du vill skona bottenglaset lite grann, men tänk på att ha alla stenar staplade DIREKT på glaset så rasar inget om fiskarna börjar gräva.....:D :)
#11 - 16 maj 2007 08:56
Jag har frigolit under sanden i mitt Asienakvarium där jag har stora tunga stenar. Den är inte silikonad utan ligger under stenarna. Men varför ska du hålla på och röra runt i sanden?? :rolleyes:

Men ska du inte ha tunga eller vassa stenar är det ingen idé alls att ha silikon på botten.
#12 - 17 maj 2007 08:56
brukar röra om lite i sanden när jag slammsuger. Men tror att jag struntar i frigoliten då jag inte ska ha några grävande fiskar eller stora sten rösen.
#13 - 20 maj 2007 21:32
Det är inte bra om botten är för ren. Man ska bara slammsuga det som ligger ovanpå sanden.

Men har du inga tunga eller vassa stenar behövs det ingen frigolit.
#14 - 20 maj 2007 22:07
hehe det är alltid gött när man kör ner huvvet i akvariet och silikonerar fast frigoliten, och råkar blåsa när man har huvvet i akvariet med all silikon:P

Annons