Hej! Eftersom det är många som bygger frigolitbakgrund just nu så tänkte jag slänga ihopp en guide. Jag bygger själv en frigolitbakgrund just nu, min första, och den har ännu inte kommit i akvariet så jag vet inte hur den funkar där och jag är ingen expert men jag har läst runt på massa forum och ställt många frågor så jag tror min bakgrund ska fungera och guiden kan kanske hjälpa någon i alla fall.
OBS. 100 liters akvarium med ram runt
Material:
Frigolit - 50 kr på Coop för en 50mm tjock stor skiva
Husfix - Ca 50 kr på Coop/Clasohlssons
akvariesilicon - ca 40 kr Clasolhssons
Färgpigment - Kör med SVART istället för grå, ca 30 kr Flügger
Eventuellt målarfärg - Ta från lillasyrran eller 40 kr Clasolhssons
Eventuellt Värmepistol - Låna från grannen
Lack - Dyrt (har ej köpt än men jag ska använda det...)
Såg, kniv, penslar, spackelskrapa
Siliconspruta.
1. Mät ut hur stora innemåtten är på akvariet, jag gjorde såhär:
(Längden) För att kunna mäta ovanför siliconsträngarna på som finns i botten på kortsidorna så la jag en ca 2 cm tjock bok i mitten på karet och tejpade ett papper på den. Sedan tog jag en linjal och lade med kortsidan mot kortsidan på akvariet. Drog ett sträck med en penna längs andra kortsidan på linjalen som (om du förstått rätt) hammnar på pappret på boken. Gjorde sedan likadant på andra sidan karet vilket resulterar i att du får två dragna stäck på pappret i mitten på akvariet. Nu kan du enkelt räkna ut innemåttet på karet. Glöm inte bort att mäta längden på linjalen eftersom de oftast har små stumpar i ändarna som inte är måttsatta. Hoppas du förstod, inte så lätt att förklar utan bilder men det är rätt så logiskt igentligen.
2. Hur ska din bakgrunden se ut? Min har inbyggd filter / doppvärmare och går desutom ut så den täcker kortsidorna på karet, tror det blir kalas-snyggt. Det är denna bakgrund jag utgår från i guiden, så jag mätte även innemåttet på kortsidorna i karet enligt metoden oven.
3. Limma ihopp bakgrunden. Längst bak har jag bara en stor 50 mm tjock (frigolit) skiva och sen bygge jag upp längs sidorna så bakgrunden tillslut såg ut som ett U utdraget på bredden, ta till rikligt med frigolit, det är lättare att ta bort en lägga på när det väl är limmat. Ta till med frigolit rikligt i ena hörnet för att få plats med pumpen. Ta även spillbitar och limma på den stora bakgrunds skivan så du kan få vissa stenar att stå ut lite mer än andra så det inte är uppenbart att det är en stor skiva bara. Frigoliten sågade jag isär med hjälp av såg och sticksåg, blir faktiskt inte så mycket frigolit-skit som jag trott men ha damsugaren nära och flickvännen långt borta. Tänk på att det är bättre att ha de fabriks-skärda sidorna mot glaset. Ta sedan siliconet och stryck in frigolit bitarna (bara sidorna som ska limmas såklart) med silicon med hjälp av spackelskrapan eller liknade sätt sedan ihopp bitarna och lägg på böcker eller likande för att få ett ordentligt tryck. Siliconet stinker ättika när det torkar. låt det härda minst ett dygn, GÄRNA mer.
4. Såga ut pump hus. Kanske det lättaste, mät och såga bara. blir ju att du sågar bort en stor del i ena hörnet bara. OBS. se till så du inte sågar bort för mycket bara så du råkar knäcka bakgrunden sen.
5. Utformning. Det roligaste! Ta kniven och skär, bänd gör va tusan du vill bara det blir att se ut som stenar. Fingarna fungerar mycket bra. min bakgrund har stora utstickande stenar, kommer ta mycket plats men det skiter jag i, det blir snyggt i varje fall. här kanske man kan tänka sig att det blir problem med silikon lagren som löper genom frigoliten men det är inga större problem, men en sacks eller avbitare kan vara till hjälp. Värm sedan med värmepistolen för bättre yta och hårdare yta. Värm inte för länge, det kan krympa bakgrunden så den inte passar perfekt. För mig var det ju viktigare att få exakta mått eftersom min går ut så på sidorna.
Efter torkningen kan det vara läge att borra ut hål för vatten flödet till och från pumpen. Jag kommer ta en liten stump vattenslang och silicona fast till utblåset på pumpen, alltså den siliconas fast i hålet på frigoliten och inte i munstycket, på så vis kan man ta dän pumpen vid rengöring. Jag kommer inte ha myggnät för inget utan trycker dit filter istället. Kommer även fylla utrymmet med filter-filt.
6. Husfix. Roligt i början segt i längden. Drog på 3 lager, ljust först sedan mörkare och mörkare för att se vart jag tagit. Blanda ut med mer vatten för att få ner i springor mm. Hät blandar du även i färgpimentet. Ett tips för mörkare nyans är att även ha vattenfärg i vattnet du blandar i, vet dock inte om det påverkar härdningen/fästningen. Husfixen blir betydligt ljusare under härdningen. Jag lät det härda 2 dygn per gång och la på relativt tunna lager. Jag la bara på husfix på "framsidan".
7. Målning. Målningen sker ju ingentligen tillsammans med förra punkten men vill man kan man ju smeta på lite vattenfärg i efterhand eller husfix som man fått till en viss nyans. Kom ihåg att svart färgpiment är bättre än grått eftersom husfixblandningen är ljusgrå från början och med mera svart färgpigment blir den mörkare och mörkare. OBS. har inte använt grått färgpigment själv men jag rekomenderar svart.
Guiden fortsätter jag allt eftersom (om jag orkar, garanterar ingent [:o] ) och jag har inte beprövat mina metoder än som sagt
//