Frigolitbakgrunds hållbarhet?

#1 - 1 januari 2004 16:12
Har ett akvarium med malawi och ancistrus L144 som jag gjorde en bakgrund till i somras. Här och där har det redan visat sig fläckar av frigolit som letat sig igenom den numera algtäckta bakgrunden. Kan det bero på att malawi äter alger därifrån eller att ancistrus har sönder ytskiktet? Känns lite trist att behöva plocka ur hela bakgrunden och köpa en back to nature (dyrt!) när jag lagt ner så mycket jobb på den och den är relativt ny. Hur länge brukar frigolitbakgrunderna hålla egentligen? Kan det bero på något jag gjort med akvariet eller är det fiskarna som ställer till det hela?
#2 - 1 januari 2004 16:33
Jag har haft min i ett år ungefär, jag ser inga tecken på att den blir sämre. Har du lackat din??
#3 - 7 januari 2004 19:46
Ja, det har jag - men kanske inte tillräckligt bra? Kan det bli så om jag har missat några ställen?
#4 - 7 januari 2004 19:52
Har du lackat bakgrunden eller är det cementfix som topplager? beror väl mest på vad det är för toppskickt på bakgrunden hur länge den håller!
#5 - 7 januari 2004 19:54
Det är husfix underst, över det har jag lackat.
#6 - 7 januari 2004 20:26
Förlåt såg inte att du hade svarat på det redan =), hur många lager lack andvände du?
#7 - 7 januari 2004 20:49
Jag ska precis lacka min backgrund. Finns det lack som kan vara giftigt? Eller släpper inte det ifrån sig något när lacken har härdat?

Jag tänkte använda en lösningsbaserad lack som jag hittat i hobbyskåpet. När allt är klart tänkte jag köpa en guppy och ha den i akvariet ca två veckor som indikator (ungefär som man hade kanariefåglar i gruvorna).

Ursäkta om jag glider lite från ämnet...
#8 - 7 januari 2004 22:38
och vilken lack har du andvänt
#9 - 7 januari 2004 23:49
Ursprungligen skickat av Bror_Duktig

När allt är klart tänkte jag köpa en guppy och ha den i akvariet ca två veckor som indikator (ungefär som man hade kanariefåglar i gruvorna).

Nä nu J***** Bara för att den är mindre är det likväl ett liv ?
En guppy är lika mycket ett förslösat liv som en blåval om du ser det så, skulle du vilja krypa i där så ska vi se om du överlever ?

Sök mer infromation så du gör rätt istället för att testa med ett oskyldigt litet liv!?
USCH.
#10 - 8 januari 2004 01:22
för att inte tala om jobbet ifall guppyn där..hehe...ut med bakgrunden & börja om från början..
nä, gör rätt direkt istället..finns innehållsförteckningar på allt...
#11 - 8 januari 2004 08:56
Okej... kanske ingen bra idé. Sorry. Men jag håller inte med om att man kan likställa en guppy (=fisk) och en blåval (=utrotningshotat däggdjur).
#12 - 9 januari 2004 17:31
Nä ok, men ett djur ska inte bli försöksdjur likförb*nnat.
#13 - 9 januari 2004 18:03
nu har det väl kommit av sig lite va?

Annons