Frigolitskiva

#1 - 13 augusti 2009 12:24
Hej

Jag läste på forumet att man kan, för att skydda akvariet, använda en frigolitskiva i botten under gruset.

Och nu till frågan.

Kan man gå in i en byggaffär och köpa valfri skiva eller bör den vara av speciell sort? Tänker på gifter och sådant.

Tack på förhand.
#2 - 13 augusti 2009 12:41
Jag kör med "vanlig" vit frigolit på 1 cm:s tjocklek från byggfirman som funkar alldeles utmärkt:):
#3 - 13 augusti 2009 12:47
Liggunderlag ska funka lika bra.
#4 - 13 augusti 2009 18:15
Tack för hjälpen
#5 - 13 augusti 2009 18:34
Tridde skrev:
Hej

Jag läste på forumet att man kan, för att skydda akvariet, använda en frigolitskiva i botten under gruset.

Och nu till frågan.

Kan man gå in i en byggaffär och köpa valfri skiva eller bör den vara av speciell sort? Tänker på gifter och sådant.

Tack på förhand.

Den ska ligga UNDER akvariet, mot bänken. Inte I akvariet mellan gruset och akvariebotten.

Men vad vet jag, det kanske finns en anledning till att ha en under gruset.
#6 - 13 augusti 2009 18:38
hakke112 skrev:
Den ska ligga UNDER akvariet, mot bänken. Inte I akvariet mellan gruset och akvariebotten.

Men vad vet jag, det kanske finns en anledning till att ha en under gruset.

Det är om man är rädd att fiskar ska gräva vid stenar som kan trilla ner mot glaset i botten.
Vad jag vet så kan man ha vanlig cellplast från bygghandeln.
#7 - 13 augusti 2009 19:02
Hej

Jag har massor av gamla liggunderlag som skräpar. Ska nog tvätta av ett och stoppa både mellan underlaget och akvariumet samt under gruset.
#8 - 13 augusti 2009 19:06
Är det ett kar med alu-ställning så bör du inte ha något mellan karet och underlaget.
#9 - 13 augusti 2009 19:34
ansjo skrev:
Är det ett kar med alu-ställning så bör du inte ha något mellan karet och underlaget.

Borde ju inte spela någon roll ifall man har det ändå?
#10 - 13 augusti 2009 21:23
Får förtydliga det där med alu-ställning, är det ett ramakvarium så är det väl ingen mening att ha något "mjukt" under, det genererar ju bara eventuella spänningsskillnader mellan de ytor som bärs av ramen och de som bärs av glaset (pga deformationen). Det känns som en onödig risk att anbringa ytterligare en spänning på glaset eller?!

Har man karet stående på en alu-ställning (ett ramakvarium alltså) så borde det ju inte spela någon roll nej, men det känns helt onödigt för cellplasten kommer ju ändå inte ge något stöd åt glaset med tanke på att det hänger fritt mellan alu-reglarna. Det enda du åstadkommer med att lägga något mellan ställningen och akvariet är att du får en viss deformation av "det mjuka materialet" mot reglarna och ingen i tomrummen däremellan. Ytterligare en bieffekt av detta blir ju att du får en färgad kant av, vilket material du nu använder, under akvariet som inte kommer att se så stilren ut.

Jag kan personligen inte se någon anledning till att lägga något mjukt material under ett ramakvarium på en alu-ställning... Men har man däremot ett helglasakvarium så finns ju all anledning i världen att ha något mjukt under vilken möbel man än använder sig utav för att därigenom fördela spänningarna jämnare!
#11 - 13 augusti 2009 21:51
Förmodligen lite fail, men jag lade en frigolitskiva under mitt ramakvarium då jag byggt en egen bänk till karet och det var vissa små nivåskillnader som jag då jämnade ut med frigolitskiva. Visste ju inte exakt hur stark den där aluminiumramen var så då kändes det säkrare just genom att fördela tyngden även dit där det annars skulle blivit nivåskillnader.
#12 - 14 augusti 2009 18:53
Tror nog egentligen inte att det är något direkt problem att ha ngt mjukt under varken ett ramakvarium eller ett helglas, bara att det är direkt BRA att ha det under just ett helglas =)

Annons