frigolitskiva- ett måste?

#1 - 11 juli 2004 18:34
Hej!
Jag undrar om man MÅSTE ha en frigolitskiva under akvariet? jag har 3 st akvarier som inte har någon och det har gått bra.. två av dom har små plast "fötter" och står inte direkt på bordet då boede det väl inte vara någon fara eller?
#2 - 11 juli 2004 18:59
Det som är bra med frigolit är om det ligger små stenar som kan göra så att det spricker pga punktbelastning. Men om ditt kar står på "plastfötter" så ska det inte vara någon fara.
#3 - 11 juli 2004 19:42
Instämmer med Morpheus.
Man behöver inte ha frigolit under akvariet. Själv har jag det för att slippa kondens och fukt på den bordsskiva akvariet står på.

#4 - 11 juli 2004 19:49
Vill man vara säker, och det vill man med så stora vattenmängder, så skall man ha en frigolitskiva under akvariumet. Den "sväljer" gruskorn som ofta blir runt akvarium. Dessa gruskorn kan utan frigolit skapa punktbelastning på glaset så att det brister. Dessutom är frigolitskivan utmärkt på att "ta upp" ojämnheter i underlaget. Ojämnheter som kan i värsta fall även de orsaka ett havererat akvarium.
Så i korta ordalag: Nej, man behöver inte säkerhetsbälte när man kör bil. Men de är bra att ha på sig om man skulle kollidera. På samma sätt kan man klara sitt akvarium utan frigolitskiva under, men det är mycket säkrare att ha en sådan.

Men notera, detta gäller inte ramakvarium, och det är inte en ursäkt att inte kontrollera, väga av och justera underlaget korrekt. Det höjer "bara" marginalen en hel del.
#5 - 11 juli 2004 19:50
Sjävklart skall ett helglaskar stå på frigolit eller annat underlag, om det inte är ett ramakvarium. Möjligtvis kanske kan väldigt små kar vara avpassade att stå på "fötter".
#6 - 13 juli 2004 08:45
okej tack för alla svar men är det någon fara med ett 100liters? utan plastfötter? och utan frigolit?
#7 - 13 juli 2004 09:09
Om det är ett helglasakvarium, där bottenglaset ligger direkt mot underlaget.... ja, då är det fara även med ett hundraliters.... Och tänk vad mycket 100 liter vatten kan ställa till med om det rymmer ur karet!!!!
#8 - 14 juli 2004 18:30
Har på mitt 120 liters ramakvarium alltid använt en bit av ett liggunderlag, såna man har på camping. Verkar funka utmärkt. Finns ju både smala och tunna varianter, plus att de är billiga.
#9 - 15 juli 2004 07:14
Om man har aluramkar och därtill anpassad ställning så skall man inte ha frigolit. Detta för att mittenstaget undertill på ställningen kommer att via frigoliten ge ett konstant tryck på bottenskivans mitt. Detta ökar risken för sprucken bottenskiva avsevärt.
MVH
Magnus
#10 - 27 juli 2004 00:36
Jag fick rådet att ha frigolit under mitt 540L med aluram och den tillhörande alu ställningen...

Jag har en 18mm MDF och sen en 1cm frigolit mellan benställningen och tanken.

Eftersom jag har MDF mellan mittstaget och tanken så har det ju ingen betydelse men undrar varför jag blev rekommenderad det...
#11 - 27 juli 2004 07:34
Liggunderlag är dyrare än frigolit!

Iafall här i stan :)

1cm tjock , 120*60 , 15kr

Annons